• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۰-۰۹-۰۶ - ۰۰:۲۳
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
سلطانی، قائم‌مقام نساجی در گفت‌وگو با «فرهیختگان»: این کارهای سازمان لیگ در دهه‌های ۶۰ و ۷۰ جواب می‌داد

حق ندارند مال باشگاه‌ها را پشت درهای بسته بفروشند

قضیه را مجهول جلو می‌برند که تا آخر فصل تعهدی گردن‌شان نباشد

به همه دوستان در سازمان لیگ ارادت داریم و می‌دانیم که همه آنها چه در بحث اقتصادی و چه در بحث اجرایی کارکشته و باتجربه هستند و به همین دلیل است که انتظارات ما از آنها بالاست و توقع داریم حداقل موارد اولیه را رعایت کنند.

حق ندارند مال باشگاه‌ها را پشت درهای بسته بفروشند

به گزارش «فرهیختگان»، پنجشنبه گذشته بیانیه‌ای روی وب‌‌سایت سازمان لیگ برتر منتشر شد که در آن به موضوع تمایل استقلال به انجام تبلیغات محیطی توسط خود این باشگاه اشاره شده و با ذکر نکاتی مدیرعامل استقلال و درکل مجموعه این باشگاه فاقد صلاحیت برای انجام این ماموریت اقتصادی معرفی شدند. سازمان لیگ بعد از کشمکش‌های این یکی، دوماه در این بیانیه پا را فراتر گذاشته و حتی موضوع دخالت در تبلیغات محیطی برگزاری مسابقات در استادیوم‌های مختلف را تخلف و مستوجب تنبیه انضباطی دانسته است.

با این بیانیه حالا باید در انتظار پاسخ باشگاه استقلال و تصمیمات بعدی مدیر این باشگاه بود و دید آیا او به آن چیزی که قصد انجام آن را خواهد داشت، اصرار خواهد ورزید یا صحنه را مطابق میل سازمان لیگ برتر فوتبال ایران خالی خواهد کرد. بخش مهمی از قرارداد کارگزاری امسال استقلال به موضوع تبلیغات محیطی بستگی دارد و آنها خواستار دراختیار داشتن کل این ظرفیت برای درآمدزایی هستند.

این درحالی است که در بخش مهم و انتهایی این بیانیه باصراحت ذکر شده به‌منظور انجام هرچه بهتر مسابقات فوتبال و پیشگیری از بروز بی‌نظمی و تبعات مالی، حقوقی و اجتماعی ناشی از هرگونه بی‌نظمی مطابق با مقررات و مصوبه هیات‌رئیسه سازمان لیگ برتر و فدراسیون فوتبال جمهوری اسلامی ایران، هرگونه دخالت در موضوع تبلیغات محیطی و برگزاری مسابقات در استادیوم‌ها تخلف محسوب شده و موجب لغو مسابقه، تغییر استادیوم محل میزبانی مسابقات و ارسال گزارش این تخلف به کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال خواهد بود و از تمامی باشگاه‌های فوتبال درخواست می‌شود ضمن رعایت قوانین جاری کشور و مقررات فدراسیون و سازمان لیگ، نسبت به تسلیم طرح تجاری خود به منظور بررسی کارشناسی و درنهایت تصویب مراجع ذی‌صلاح برای فصل آتی از هم‌اکنون اقدام نمایند، پس بدیهی است عواقب ناشی از هرگونه اقدام و رفتار غیرقانونی و خلاف مقررات، متوجه باشگاه و افراد خاطی خواهد بود.

در همین خصوص امیر سلطانی، قائم‌مقام باشگاه نساجی مازندران به‌عنوان یک کارشناس در گفت‌وگو با «فرهیختگان» درخصوص اینکه آیا حق تبلیغات محیطی مختص باشگاه‌هاست یا سازمان لیگ به‌عنوان اجراکننده باید آن را دراختیار بگیرد و سپس این حق را برای باشگاه‌ها تقسیم کند، اظهاراتی را انجام داد که در ادامه می‌خوانید.

 نمی‌دانیم اتحادیه باشگاه‌ها را در ایران داریم یا نه؟

در همه‌جای دنیا تبلیغات محیطی متعلق به باشگاه‌هاست و این درحالی است که باشگاه‌ها بین خودشان توافق می‌کنند که جداگانه هر باشگاهی برای خودش این کار را انجام دهد، مثل اسپانیا یا کشورهای دیگر مانند انگلیس اتحادیه باشگاه‌ها این کار را انجام دهد، البته اتحادیه باشگاه‌ها، نه سازمان لیگ یا هرجایی که متصدی برگزاری این رقابت‌هاست. درواقع اتحادیه باشگاه‌ها این کار را انجام می‌دهد و این موضوع را برعهده می‌گیرد و به‌قول معروف مجری انجام این کار می‌شود. حالا ما نمی‌دانیم اصلا اتحادیه باشگاه‌ها را در ایران داریم یا نداریم و اگر هم داریم که مطمئنا این اتحادیه نقش خیلی کم‌رنگی در فعالیت‌های فوتبالی و حمایت از باشگاه‌ها دارد که بر همین اساس این اتفاق باعث شده این موضوع بر دوش دوستان در سازمان لیگ بیفتد.

 نباید اتفاقات چراغ‌خاموش پیش بروند

اولین سوالی که در ذهن من به‌عنوان شخصی که در بحث اقتصادی فوتبال سال‌هاست فعالیت می‌کند و نه به‌عنوان قائم‌مقام باشگاه لیگ برتری نساجی مازندران، این است که اولا چرا وقتی شما می‌خواهید فراخوان یا مزایده بگذارید قبل از آن این موضوع را اعلام رسانه‌ای نمی‌کنید؟ این درحالی است که این همه تریبون و رسانه دارید، به‌طور مثال یک ماه قبل از فراخوان بگویید می‌خواهیم ماه آینده تبلیغات محیطی سازمان لیگ را در این تاریخ و در این مکان به مزایده بگذاریم و کسانی که متقاضی هستند می‌توانند در فرصت باقی‌مانده به سازمان لیگ مراجعه کرده و فرم‌های مربوطه را پر کنند و پیشنهادهایشان را ارائه بدهند. درطول یک‌ماه باید تبلیغات لازم انجام شود، آن هم به این شکل که با توجه به دسترسی به تریبون‌ها و رسانه‌های مختلف این موضوع را پروموت کنند، یعنی آن را تبلیغ کرده و ترویج دهند، اعلام کنند که تبلیغات محیطی برای شرکت‌های فوق این امتیازات را همراه دارد و به طور مثال تعداد بازی‌ها و دقایق پخش این تبلیغات مشخص شده و بازخورد آنها به‌صورت دقیق برای شرکت‌ها اعلام شود یا به‌طور مثال موارد مرتبط در این خصوص در سال گذشته یا سال‌های گذشته را با امسال مقایسه کرده نه اینکه چراغ‌خاموش این کار را پیش ببرند و درنهایت آن را اجرایی و عملیاتی کنند.

 سازمان لیگ به نمایندگی از فوتبال کشور این تبلیغات را می‌فروشد

من نمی‌دانم این اتفاقات واقعا چه زمانی و کی رخ می‌دهد، حداقل من که نمی‌بینم، شما که در رسانه هستید اگر من اشتباه می‌کنم یا در این مورد کم‌اطلاع یا بی‌اطلاع هستم، این موضوع را تصحیح کنید. من ندیدم سازمان لیگ حتی یک خبر کوتاه در این خصوص منتشر کرده و مثلا بگوید هفته بعد یا فردا یا پس‌فردا مزایده تبلیغات محیطی رقابت‌های لیگ برتر فوتبال برگزار می‌شود. من چنین چیزی را ندیدم و نشنیدم، اگر این موضوع بوده پس حتما ابعاد رسانه آن خیلی‌ضعیف بوده، زیرا بنده که در این فوتبال فعالیت می‌کنم از آن بی‌خبر هستم و چیزی نشنیدم. این درحالی است که دوستان حداقل باید یک ماه روی این موضوع مانور بدهند، به طور مثال من اگر بخواهم یک ماشین بفروشم آن را در ۴سایت تبلیغاتی به معرض فروش می‌گذارم و اعلام می‌کنم که این قصد را دارم و کلی هم تبلیغات و جزئیات فروش را مطرح می‌کنم و می‌گویم این ماشین این امکانات و آپشن‌ها را دارد اما این دوستان می‌خواهند یک پکیج به این بزرگی و ۱۸۰میلیارد تومانی را بفروشند، حتی یک‌جا هم اطلاع‌رسانی نکرده‌اند! ضرر این موضوع را چه کسی می‌برد؟ ضرر آن را به‌طور حتم باشگاه‌های فوتبال می‌برند، چون این اتفاق و این مال برای باشگاه‌های فوتبال است و سازمان لیگ به نمایندگی از فوتبال کشور دارد این تبلیغات را می فروشد، یعنی مال غیر را می‌فروشد و می‌خواهد خودش به‌عنوان مجری این کار را برعهده داشته باشد. من نمی‌گویم دوستان قصد و غرضی دارند اما جوری نباشد که خدایی‌نکرده این مورد در ذهن و فکر اذهان عمومی و یک‌سری باشگاه‌ها بیاید که آنها طوری مزایده را برگزار کرده‌اند که کسی شرکت نکند تا تبلیغات محیطی دست خودشان بیفتد، پس این مساله اول که باید رفع ابهام شود و در این زمینه توضیحات لازم و شفاف‌سازی‌های مقتضی صورت گیرد.

 اگر پولی گرفتند چرا سهم باشگاه‌ها را پس از ۶ هفته نمی‌دهند؟

اما مساله دوم اینکه دوستان مزایده را برگزار کرده‌اند و هیچ‌کس به‌قول فرمایش آنها در این مزایده شرکت نکرده و خودشان هم به‌عنوان مجری این کار را انجام داده‌اند، حالا که خودشان مجری هستند چگونه این موضوع را اجرا کرده‌اند؟ نمی‌شود که باشگاه‌ها خبردار نشوند، یعنی این اتفاق بیفتد اما ما نه از جزئیات خبر داشته باشیم، نه از اینکه چه زمانی قرارداد بسته شده یا با چه شرکت‌هایی قرارداد بسته‌اند. این در حالی است که باید یک فرم مربوط به مواردی را که به آنها اشاره کردم برای باشگاه‌ها ارسال کنند و بگویند این قرارداد با این جزئیات و این مبلغ بسته شده که این اتفاق نیفتاده است. اما نکته اصلی اینجاست چطور قرارداد بسته‌اند که تا امروز هیچ‌مبلغی به ما نداده‌اند؟ به‌طور مثال تیم نساجی ۶بازی در رقابت‌های لیگ برتر انجام داده است. وقتی قرارداد می‌بندید باید مبلغی را علی‌الحساب بدهند، یعنی شما هیچ‌پولی نگرفتید؟ یعنی اول طرف می‌رود می‌فروشد، سپس پول خودش را برمی‌دارد و بعد پول سازمان لیگ را می‌دهد. آیا به این شکل است؟ اگر بله که سازوکار و مسیر اشتباه است. اگر هم که این‌جور نیست و دوستان مبلغی را از پیش گرفته‌اند، چرا سهم باشگاه‌ها را نمی‌دهند؟ یعنی همه اینها مجهول و مبهم است و یک‌سری سوالات را ایجاد می‌کنند.

 نمی‌شود تا آخر فصل هیچ ‌پولی دست‌مان را نگیرد

شاید این کارها در دهه‌ ۶۰ یا ۷۰جواب می‌داد اما الان دیگر جواب نمی‌دهد. اکنون همه سوال می‌کنند که چرا نحوه فروش‌تان درست نبوده یا تبلیغاتی نکردید یا چیزی را که می‌خواستید بفروشید، پروموت نکرده‌اید؟ چرا هیچ‌کس از آن خبر نداشته یا چرا وقتی قرارداد بستید یک کپی از این قراردادها را برای باشگاه‌ها ارسال نکردید که باشگاه بداند دارد چه اتفاقی می‌افتد و چگونه مال من که متعلق به من یا سایر باشگاه‌هاست به فروش می‌رود اما چیزی دست‌مان را نمی‌گیرد؟ این‌جور نمی‌شود تا آخر فصل برویم و هیچ‌پولی هم دست‌مان را نگیرد.

 می‌خواهند قضیه را به‌صورت مجهول جلو ببرند

حدس می‌زنم این کارها را می‌کنند که تا آخرفصل هیچ‌تعهدی گردن‌شان نباشد، یعنی اگر الان اعلام کنند ما اینقدر قرارداد بستیم و انتهای فصل بگویند مثلا ما ۱۸۰میلیارد تومان قرارداد بستیم اگر فقط ۱۲۰میلیارد آن وصول شد، باشگاه‌ها نسبت به ۶۰میلیارد تومان باقی‌مانده اعتراض نکنند و طلبکار نشوند و مطالبه کنند که چرا این پول را نگرفتند. برای همین می‌خواهند این قضیه را به‌صورت مجهول جلو ببرند و بالاخره هر چیزی گرفتند یا نگرفتند درنهایت درون یک سفره بگذارند و تقسیم کنند.

پس همان‌طور که از دوستان در باشگاه‌ها تعهد اجرا می‌خواهند خودشان هم باید تعهد اجرا گرفته باشند که وقتی بسته بزرگ تبلیغات محیطی را می‌فروشند تبعات بعدی گریبانگیرشان نشود. اما حالا این ابهام پیش می‌آید که این تعهد اجرا چه شد و مبلغ قرارداد اصلا چقدر است؟ این سوال‌ها و ابهامات همه بدیهیات و موارد اولیه محسوب می‌شوند، یعنی بعد از این همه عمر و آزمون و خطاهای صورت گرفته و حالا بعد از این همه سال نباید این کار را درست انجام بدهند؟

 بقیه پول سال گذشته نساجی چه شد؟

درحال‌حاضر باشگاه‌های بی‌نوا حق پخش تلویزیونی که ندارند، سازمان لیگ هم که به این شکل رفتار می‌کند، این درحالی است که سهم هر باشگاه به‌جز استقلال و پرسپولیس پارسال مثلا ۴ یا ۵میلیارد تومان بوده اما تیمی مثل نساجی سال گذشته یک‌میلیارد و ۳۰۰میلیون تومان گرفته، مابقی آن چه شده است آیا جریمه شدیم، اتفاقی افتاده یا آن را به‌خاطر ۵درصد قرارداد بازیکنان کسر کردند؟ ما نمی‌دانیم چه شده و باید این موارد را به‌صورت شفاف اعلام کنند. چندسال است که رقابت‌های لیگ برتر حرفه‌ای شده است؟ این دوستان هم که دو، سه‌سال است خودشان این مورد را اجرا می‌کنند، چرا حداقل قرارداد پارسال را برای باشگاه ارسال نمی‌کنند که باشگاه‌ها بدانند چگونه و با چه عددی سال گذشته با شرکت‌ها قرارداد امضا شده است؟ این موضوع حق باشگاه‌هاست آنها باید به‌صورت روشن و شفاف از این قضیه خبردار شوند.

 سال آینده دوماه زودتر دست‌به‌کار شوند

امسال هم که این قضایا به این شکل حل‌وفصل شد و سروته آن به‌هم آمده اما برای سال آینده پیشنهاد می‌کنم دوماه مانده به پایان رقابت‌های لیگ یک فراخوان بگذارند و در فاصله این دوماه تبلیغات محیطی را برای شرکت‌های مختلف در رسانه‌های متعددی که وجود دارد، انجام بدهند و این موضوع را پروموت کنند و بگویند ما سال دیگر می‌خواهیم آن را به مزایده و اجرا بگذاریم و اگر شرکتی مایل است در فراخوان ما که فلان روز است، شرکت کند و یک نماینده از هر باشگاه نیز در این جلسه حضور داشته باشد. پشت درهای بسته نمی‌توانید مال باشگاه‌ها را بفروشید، اگر یک زمان این موضوع مال سازمان لیگ بود، برود هر کاری می‌خواهد بکند و آن را به هر قیمتی بفروشد، این موضوع اشکالی ندارد اما این اتفاق برای باشگاه‌هاست و باشگاه‌ها باید به‌عنوان رکن اصلی از آن خبر داشته باشند.

 چون باتجربه و کارکشته هستند، توقعات بالاست

به همه دوستان در سازمان لیگ ارادت داریم و می‌دانیم که همه آنها چه در بحث اقتصادی و چه در بحث اجرایی کارکشته و باتجربه هستند و به همین دلیل است که انتظارات ما از آنها بالاست و توقع داریم حداقل موارد اولیه را رعایت کنند. من روی حواشی که به این موضوع اختصاص پیدا کرده و رسانه‌ای می‌شود کاری ندارم، به‌صورت علمی و با توجه به قانون تجارت این مباحث را مطرح کردم قانون تجارت می‌گوید وقتی می‌خواهید مال کسی را بفروشید باید این موضوع را اطلاع‌رسانی کنید، درست است که شما سازمان لیگ هستید اما سازمان لیگ مجری محسوب می‌شود. چرا می‌گوییم مجری چون اگر دقت کنید به‌عنوان اجراکننده خودشان یک‌درصدی از درآمد را برمی‌دارند برای همین باید این اتفاق را به‌نحو احسن عملیاتی و این تبلیغات را به بهترین شکل مدیریت کنند و با بیشترین مبلغ بفروشند تا خدایی‌نکرده این شائبه به‌وجود نیاید که می‌خواهند چراغ خاموش جلو بروند تا مجری و اجرا دست خودشان بیفتد.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سایه‌روشن‌های تغییر نسل در تیم ملی؛

جوان‌گرایی چگونه حاصل می‌شود؟

امیر کریمی؛ فرهیختگان آنلاین:

اوسمار-پرسپولیس و بازسازی اعتماد

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای استقلالِ نکو

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

آدم‌های اشتباهی و اقتصاد بیمار فوتبال ایران

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین؛

اسکار برای انتخاب ارزان اوسمار!

محمدرضا ولی‌زاده، خبرنگار فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای تیم ملی فوتبال

واگذاری دو باشگاه سرخابی رهاسازی توسط دولت است؛

تداوم اشتباه در واگذاری سرخابی‌ها

هومن جعفری، خبرنگار: 

شهروند، مافیا و تک‌تیرانداز

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و استقلال تاجیکستان؛

ساکن طبقه بالای آزادی

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق؛

فرصتی تاریخی برای بازیکنان استقلال

پیمان اسدیان، خبرنگار:

هانگژو، سنگ محک ورزش ایران

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و گل‌گهر سیرجان؛

این گزارش می‌توانست واقعی باشد!

هومن جعفری، خبرنگار:

تیم المپیک و مصلحت

مجید خاتونی، کارشناس مدیریت و جامعه‌‌شناسی ورزش:

ورزش کشور باید با منافع و اعتبار ملی همسو شود

مسعود فروغی، سردبیر «فرهیختگان»؛

درویش، مترجم و رونالدو؛ سنگ ریاکاری بر سر ما

کسر امتیاز و جریمه مالی سپاهان به شرط رعایت انصاف و عدالت برای همه تیم‌ها به نفع فوتبال است، سیاسیون آدرس غلط ندهند

آزمون بزرگ فوتبال ایران

محمد زعیم زاده، جانشین سردبیر؛

آقای کاردرست، آقا پژمان عزیز! دمت گرم +فیلم

هومن جعفری، خبرنگار گروه ورزش:

بهشت خیرین گمنام

هومن جعفری، خبرنگار:

این خرابه حاصل عملکرد شماست!

هومن جعفری، خبرنگار:

آینده ترسناک است

مجید خاتونی؛ کارشناس مدیریت و جامعه‌شناسی ورزش

انحصار در قانون نویسی، تعرض به حقوق ذینفعان فوتبال

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر روزنامه فرهیختگان:

ما همه بیرانوند هستیم؟

فرهیختگان بررسی می‌کند؛

گره انتخاب سرمربی استقلال کجاست؟

مواجهه فدراسیون با منتقدان؛

از طارمی هم شکایت کنید! 

مسعود فروغی

قلب مشترک

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار