• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۰-۰۹-۰۴ - ۰۲:۱۵
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 2
  • 0

با رادیو، فیلم ببینیم

ویژگی‌های منحصربه‌فرد رادیو و رقابت این رسانه با دیگر وسایل ارتباط جمعی، آن را به سمت تخصصی شدن کشانده است. بررسی تخصصی به موضوع سینما، نه‌تنها باعث می‌شود که ما با بحث‌هایی جدی و دقیق در حوزه سینما همراه شویم، بلکه در دراز مدت گنجینه‌ای از آرشیو صوتی گردآوری می‌شود که می‌تواند همانند کتابخانه‌ای سخنگو، نیاز شنوندگان را برطرف کند.

با رادیو، فیلم ببینیم

کیانا تصدیق‌مقدم، خبرنگار: دنیای سینما برای رادیویی‌ها جذاب است. شاید بگویید چه ربطی به هم دارند اینها که دو دنیای متفاوت هستند یکی را باید بروید داخل شهر و پای گیشه بلیت‌فروشی و داخل سالن سینما کنار بقیه بنشینید و خودتان را در معرض احساسات شورانگیز تصویر و صوت قرار دهید اما رادیو عالم شنیدن است و تصویرها را خیال کردن. به هر حال این جادوی سینماست و کاریش نمی‌شود کرد؛ آقای رادیو را هم درگیر خودش می‌کند. مثلا برنامه‌هایی هستند در همین رادیو که برگردان صوتی فیلم‌های سینمایی را پخش می‌کنند. شاید بگویید برگردان رادیویی دیگر چیست؟ رادیویی‌ها در برگردان رادیویی از دیالوگ‌های معروف و موسیقی‌های جذاب فیلم‌ها استفاده می‌کنند و فیلم را درگوش شما پخش می‌کنند. اتفاقا تجربه شنیدن فیلم، طرفدار هم کم ندارد. شاید مخاطبی باشد که اصلا فیلم را ندیده اما وقتی برگردان اثر را می‌شنود با نمایش رادیویی آن غرق در خیال می‌شود؛ اصلا خودش کارگردان ذهنی فیلم می‌شود، کاراکتر می‌سازد و صحنه‌های ورود و خروج آنها را دکوپاژ می‌کند و حتی هر جور دلش خواست گریم‌شان می‌کند. به هر حال چه می‌شود کرد این هم جادوی ذهن است. این مدل قرار گرفتن در معرض فیلم‌های سینمایی کار بدیع و تازه‌ای نیست و پیش از این برخی از نابینایان عشق فیلم به همین صورت فیلم می‌دیدند. حتی در فضای مجازی «گروه سوینا» نامی است که به‌عنوان سینمای نابینایان معروف شده و دو سه سالی است که در بخش‌های مختلف برای نابینایان تولید محتوای سینمایی می‌کند. مثلا یکی از کارهایی که در این پادکست سینمایی انجام می‌دهند این است که به کمک بازیگران سینما و تئاتر، گویندگان و دوبلورها، فیلم‌های سینمایی را توضیح‌دار می‌کنند. یکی دیگر از نمونه‌هایی که از این شیوه برنامه‌سازی رادیویی بهره می‌برد، برنامه «سینما صبا» است که از رادیو صبا پخش می‌شد. این برنامه دیالوگ‌ها و موسیقی فیلم‌های سینمایی و سریال‌های تلویزیونی را همراه با ترانه‌های انتخابی پخش می‌کند.

اما رادیو فقط جای فیلم شنیدن نیست. حرف‌های جدی هم در مورد فیلم‌ها در آن زده می‌شوند. حرف‌هایی که گاهی آنقدر گزنده و نیش‌دار است که صدایش از دل رادیو به متن خبرگزاری‌ها و روزنامه‌ها هم می‌رود. مثلا یکی از این مدل برنامه‌ها، برنامه«شب نقره‌ای» بود که با اجرای فرزاد حسنی پخش می‌شد. این برنامه رادیویی از شبکه جوان پخش می‌شد. شبکه‌ای که سال‌ها قبل در آن یک برنامه رادویی هفتگی با عنوان «چه فرصتی، چه شبی» را اجرا می‌کرد و در آن هم حرف‌های سینمایی و جنجالی بین او و میهمان‌های برنامه کم نبود.

این روزها تولید برنامه‌های رادیویی که به موضوع سینما می‌پردازند، بیشتر شده است. مثلا برنامه رادیویی «تماشاخانه» که یک مجله رادیویی است و فیلم‌ها و تئاترهای روی صحنه را نقد و بررسی می‌کنند. این برنامه رادیویی، از رادیو فرهنگ پخش می‌شود. یا یک برنامه دیگری به تازگی به رادیو جوان آمده به نام «سینماچی» که یک مجله سینمایی است و در آن اتفاقات و حواشی حوزه سینما و تلویزیون را بررسی می‌کنند. برنامه دیگری است به نام «پرانتز باز» که از رادیو نمایش پخش می‌شود و در هر قسمت به یک موضوع سینمایی می‌پردازد. برنامه دیگری هم از رادیو جوان پخش می‌شود به نام «سینما هویت» که فیلم‌های روز دنیا را بررسی می‌کند.

ویژگی‌های منحصربه‌فرد رادیو و رقابت این رسانه با دیگر وسایل ارتباط جمعی، آن را به سمت تخصصی شدن کشانده است. بررسی تخصصی به موضوع سینما، نه‌تنها باعث می‌شود که ما با بحث‌هایی جدی و دقیق در حوزه سینما همراه شویم، بلکه در دراز مدت گنجینه‌ای از آرشیو صوتی گردآوری می‌شود که می‌تواند همانند کتابخانه‌ای سخنگو، نیاز شنوندگان را برطرف کند.

در همین رابطه مطالب زیر را بخوانید:

در گفت‌وگوی «فرهیختگان» با تهیه‌کننده و مجری برنامه رادیویی «سینمامعیار» مطرح شد/ نمی‌خواستیم شبیه برنامه‌های دیگر باشیم (لینک)
نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سهم طبقۀ متوسط از صنعت سریال‌سازی؛

«افعی تهران» از چه کسی انتقام گرفت؟

فرصتی برای تجدید ظهور «خوبی مردم ایران»؛

مفهوم ملت را زنده کردند

فیلم پرحاشیه «بیبدن» با قصه‌‌ای به‌اندازه از ایده‌ای مهم دفاع کرد؛

سینمای اجتماعی زنده است

درباره فیلم «بی‌بدن»؛

قصه‌گویی شرافتمندانه درباره قصاص

مصطفی قاسمیان، خبرنگار:

یک درامدی خوب و تماشاگرپسند

اهل ملت عشق باش؛

عشق و دیگر هیچ...

آقای کارگردان! چه داری می‌کنی با خودت؟!

آنتی ‌کانسپچوآل آرت ترک و کُرک و پَر ریخته حسن فتحی

مریم فضائلی، خبرنگار:

چشم‌هایمان گناه داشتند!

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ:

رویاهای شخصی‌ات را نفروش!

سریال پرطرفدار «حشاشین» چه می‌گوید؛

علیه شیعه یا علیه اخوان؟

راضیه مهرابی‌کوشکی، عضو هیات‌‌علمی پژوهشکده مطالعات فناوری:

فیلم «اوپنهایمر» به مثابه یک متن سیاستی

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ:

از شما بعید بود آقای جیرانی

ایمان‌ عظیمی، خبرنگار:

دیکته نانوشته غلط ندارد

درباره هزینه‌ای که می‌شد صرف «هفت سر اژدها» نشود؛

چرخ را از نو اختراع نکنیم

فرزاد حسنی بعد از سال‌ها، به قاب تلویزیون آمد؛

بازگشت امیدوارکننده

در نقد بهره کشی «علی ضیا» از شهرت؛

از موج ابتذال پیاده شو

محمد زعیم‌زاده، سردبیر فرهیختگان:

در عصر پساواقعیت به احمد خطر حرجی نیست اما...

سیامک خاجی، دبیر گروه ورزش:

برای خداحافظی زود بود آقای جملات قصار!

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین:

عجایب آماری دیدم در این دشت!

محمدامین نوروزی، مستندساز:

از این طرف که منم راه کاروان باز است...

فاطمه دیندار، خبرنگار:

برای درخشش سیمرغ‌های بلورین

محمد زعیم‌زاده، سردبیر؛

کدام سینما؟کدام نقد؟

حامد عسکری، شاعر و نویسنده:

فیلم دیدن با چشم‌های تار...

چهل و دومین جشنواره فیلم فجر؛

چند نقد بر فیلم سینمایی «آپاراتچی»

«صبحانه با زرافه‌ها»؛

یک وس اندرسون ایرانی تمام‌عیار

ویژه‌نامه جشنواره فیلم فجر؛

«صبحانه با زرافه‌ها»؛ معنازدایی از جهان

«صبحانه با زرافه‌‌ها»؛

تهش هیچی نیست، پس لذت ببر!

درباره فیلم جدید سروش صحت؛

قرار صبحانه با خودمان

هومن جعفری، خبرنگار:

مردی که سازش نمی‌کرد

در روزگار بی‌مایگی حضور قاف غنیمتی است؛

برای «قاف» و عمو اکبر

تولد قاف به میزبانی اکبر نبوی با همکاری «فرهیختگان»؛

«قاف» نمی‌خواهد متکلم‌ وحده باشد

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ؛

هنوزم نقش بازی می کنی آقای فرخ نژاد؟

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار