• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۰-۰۹-۰۳ - ۰۲:۰۲
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
محمود عباس‌زاده، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس در گفت‌وگو با «فرهیختگان»:

برجام برای ما یک اولویت فرعی‌ است

رازداری و امانت‌داری یک اصل است که آژانس باید رعایت کند. آنها حق ندارند اطلاعاتی از ایران بگیرند و دراختیار کشورهای دیگر قرار دهند. ما از دولت می‌خواهیم الان که گروسی در ایران است، به‌نوعی این موارد مطرح شود.

برجام برای ما یک اولویت فرعی‌ است

رافائل گروسی، دبیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دیروز با رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، محمد اسلامی و وزیر امورخارجه، حسین امیرعبداللهیان دیدار کرد. گروسی پیش‌تر در شهریورماه با اسلامی دیدار کرده بود. طی این دیدار اسلامی تاکید کرد که کل مسائل بین ایران و آژانس تنها مسائل فنی است. همچنین به نقل از اسلامی، گروسی چندین بار تاکید کرده که ایران انحرافی از برنامه هسته‌ای خود نداشته است. این موضع گروسی البته نمی‌تواند بر مواضع سیاسی قبلی او سرپوش بگذارد. گروسی با این مواضع سیاسی قصد داشت موضع ایران در مذاکرات را ضعیف کند. در همین جهت محمود عباس‌زاده، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس انتظار دارد وزارت خارجه به گروسی برای مواضع خارج از چارچوب و سیاسی‌اش باید تذکر دهد. در همین راستا گفت‌وگوی سخنگوی کمیسیون امنیتی ملی مجلس را با «فرهیختگان» می‌خوانید.

دیروز گروسی با رئیس سازمان انرژی اتمی و وزیرخارجه دیدار کرد. ارزیابی شما از این دیدارها باتوجه به صحبت‌های منتشرشده و مواضع اخیر آژانس چیست؟

همان‌طور که می‌دانید، چارچوب پادمان‌های زیرنظر سازمان انرژی اتمی ایران به‌گونه‌ای است که قطعا سلاح هسته‌ای امنیت نمی‌آورد و راهبرد ما دستیابی به سلاح هسته‌ای نیست. براین اساس فعالیت‌های ما کاملا صلح‌آمیز و در چارچوب پادمان است و هیچ انحرافی هم تاکنون نداشتیم. من اعتقاد دارم برخورد آژانس با ما معمولا سیاسی می‌شود و این گلایه ما از دبیرکل آژانس است، چون دلیل هم داریم برای این اعتقاد. معمولا خرابکاری‌هایی که در تاسیسات هسته‌ای ما تا به‌حال اتفاق افتاده، چندین مورد البته، بلافاصله بعد از آن خرابکاری‌ها رژیم‌صهیونیستی رسما مسئولیت این خرابکاری‌ها را برعهده گرفته. نکته قابل‌توجه این است که این خرابکاری‌ها بعد از خروج کارشناسان و دبیرکل آژانس به ایران رخ داده است. علاوه‌بر این، آژانس در این‌گونه موارد کاری نکرده است و باید کاری بکند و دامن خودش را از این شبهات پاک کند. ازلحاظ دیگر وقتی برای آژانس سوالاتی مطرح می‌شود، آن سوالات را مطرح می‌کند و ما اطلاعات و دسترسی می‌دهیم که اینها سوالات‌شان برطرف شود و پرونده را ببندند. اما متاسفانه آنها این کار را نمی‌کنند. این سوالی که برای آژانس مطرح می‌شود، ما هرچقدر همکاری می‌کنیم، آژانس جای اینکه موضوع را ببندد، موضوع را بیشتر باز می‌کند و حتی باز نگه می‌دارد. درصورتی‌که ما همیشه پاسخگوی سوالات آنها بوده‌ایم. این جای گلایه ما است و مسئولان دولتی باید در دیدار با گروسی این را مطرح کنند.

به نظرتان این موارد و گلایه‌هایی که انتظار دارید، در جلسات دیروز مسئولان با دبیرکل آژانس مطرح نشده است؟

من چندین بار در مصاحبه‌هایم با رسانه‌ها این را مطرح کرده‌ام که این موارد باید حل‌وفصل و گفته شود.

گویا آن‌طور که شنیده شده، ایران برای آژانس شرط گذاشته که اگر آژانس می‌خواهد از سایت کرج بازدید کند، باید رژیم‌صهیونیستی را محکوم کند. واقعا ایران این شرط را گذاشته است؟

این یک شرط نیست، بلکه یک اصل است. رازداری و امانت‌داری یک اصل است که آژانس باید رعایت کند. آنها حق ندارند اطلاعاتی از ایران بگیرند و دراختیار کشورهای دیگر قرار دهند. ما از دولت می‌خواهیم الان که گروسی در ایران است، به‌نوعی این موارد مطرح شود.

حضور گروسی در ایران و اینکه یک هفته آتی مذاکرات مجددا آغاز می‌شود، به‌نظر شما چه تاثیری بر روند مذاکرات خواهد داشت؟

شورای حکام درپیش است و شورای حکام برای این است که سوالات آژانس را با ما کشورهای عضو حل‌وفصل کنند. اصلا فلسفه سوالات آنها همین است. اصولا وقتی مسئولان آژانس می‌آیند و می‌روند کمک بشود تا مشکلات و سوالات رفع بشود. مسائل بین آژانس و عضو که ایران یک عضو است حل‌وفصل شود. امیدوارم چنین اتفاقی بیفتد. یعنی اگر دبیرکل آژانس با حسن‌نیت رفتار کند، این اتفاق می‌افتد.

در جلسه‌ای که هفته گذشته با علی باقری‌کنی داشتید، درباره روند آغاز مجدد مذاکرات و جلسه‌ای که دیروز آژانس با ایران داشت، چه مواردی مطرح شد؟

باقری‌کنی یک سفری به اروپا داشت که گفت‌وگوهایی با معاون وزیر خارجه چین و روسیه و همچنین یک سفر به کشورهای اروپایی داشت. در جلسه هفته گذشته با ما، مقدمات مذاکرات را مطرح کردند. البته این را باید بگویم که پیشرفت مذاکرات بستگی به همکاری و حسن‌نیت طرف مقابل دارد. ما تکلیف‌مان مشخص است و موضع‌مان را شفاف گفته‌ایم. بالاخره یک توافقی را ما قبلا بسته بودیم و به همه تعهدات عمل کرده بودیم، اما طرف آمریکایی و اروپایی متاسفانه به تعهدات‌شان عمل نکردند. آنها بر اساس تعهدات‌شان باید تحریم‌ها را بردارند؛ یعنی یک چک برگشتی پیش ما دارند، اول باید آن را حل کنند تا مذاکره پیش برود. اما اگر این را حل نکنند، بعید می‌دانم. بالاخره ما هم داریم کشور را بدون توجه به بحث برجام با اتکا به ظرفیت‌های داخلی اداره می‌کنیم. درواقع برجام برای ما یک اولویت فرعی‌ است.

علت اصرار گروسی برای دیدار با امیرعبداللهیان چه بوده؟ باتوجه به اینکه دیروز با امیرعبداللهیان دیدار داشت، این درخواست گروسی به‌علت دخالت آژانس در مسائل سیاسی است؟

من البته عرض کردم که رابطه ما با آژانس صرفا فنی نیست و آژانس مسائل را سیاسی می‌کند. اگر مساله آژانس با ما مساله فنی بود که ما مشکل فنی نداشتیم. دبیرکل آژانس دارد کار را سیاسی می‌کند. وقتی سیاسی‌کاری کرد، ما باید اعتراض کنیم. وزارت خارجه ما باید تذکر دهد که کار را سیاسی نکنند و فنی پیش ببرند. چون آژانس یک نهاد فنی‌ است، سیاسی نیست. مجلس انتظار دارد این تذکر داده بشود.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

محمد زعیم‌زاده، سردبیر: 

کلید انتخابات در دست مرددها

پرویز امینی، استاد دانشگاه:

مرددین؛ سرنوشت‌سازان انتخابات چهاردهم

پیام پیغام‌های انتخاباتی؛

چرا تحریم انتخابات شکست خورد؟

محمد زعیم‌زاده، سردبیر؛

بازگشت به راهبرد مشارکت حداکثری

«اگر دفاع ما نبود، حمله ایران به اسرائیل ویرانگر می‌شد»؛

اعتراف بایدن

سیدجواد نقوی، خبرنگار فرهیختگان؛

‌نوبل خون

حمید ملک‌زاده، پژوهشگر اندیشه‌های سیاسی:

مقاومت؛ روح پایدار انقلاب اسلامی ایران

سیدجواد نقوی، خبرنگار فرهیختگان:

عجب کشور قانون‌مداری!

صادق امامی، عضو شورای سردبیری:

در مسیر تحول

7 نکته از دیدار رمضان 1403 رهبر انقلاب با دانشجویان؛

پای درس جامع‌نگری در خانه پدری

جیش‌العدل به نیابت از تل‌آویو دست به عملیات تروریستی زد؛

تروریست‌های توسعه

سیدحسین امامی، خبرنگار اندیشه سیاسی:

نقدی بر ایده پایان دین در یک کتاب

جعفر درونه، تحلیلگر سیاسی:

دو روی یک انتخابات

عباسعلی کدخدایی، عضو شورای نگهبان:

من رای نمی‌دهم!

جعفر درونه، پژوهشگر سیاسی:

نقطه عزیمت به‌‌سمت مشارکت حداکثری

درباره نامه 110 اصلاح‌طلب مشارکت‌جو؛

نه به خاتمی، سلام به واقعیت

محمد قائمی‌راد، پژوهشگر هسته مکتب امام خمینی(رحمه‌الله) مرکز رشد دانشگاه امام صادق(ع):

از «خواص و عوام» تا «خاصه و عامه» در اندیشه رهبری

درباره جوانب مختلف ردصلاحیت روحانی

او باید در انتخابات شکست می‌خورد

مرتضی قاضی، نویسنده:

صادق الوعد

آرزویی که بستر آن فراهم نیست؛

تمایل به شیوه‌های کنترلگری نوین

سرباز روح الله رضوی؛ فعال رسانه ای:

الجزیره و آفریقای جنوبی؛ جای ایران را نخواهد گرفت

محسن فایضی؛

چقدر بی انصاف‌اند

نگاه سطحی اپوزسیون سلبریتی؛

این جهل نیست خیانت به تاریخ و انسانیت است

سیدجواد نقوی، خبرنگار؛

بحران‌زدگی برندینگ برهانی

در حاشیه اظهارات جدید وزیر سابق خارجه؛

تاریخ را با تراژدی‌هایش بخوانید

کنشگران سیاست و نوار باریک انسانیت؛

در آینه فلسطین به خودتان نگاه کنید

وقایع نقش جهان و مصائب توییتری شدن سیاست

سانتی‌مانتال‌ها مشغول کارند

محمدسعید صفاری، پژوهشگر مرکز رشد دانشگاه امام‌صادق(ع):

انقلاب خمینی کبیر؛ راهبر وارثان عالم

محسن فرجیان روزنامه‌نگار:

رسانه کارآمد و هزینه‌های آن

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر:

دست سردبیر، گاوبازی اپوزیسیون و پروژه ما

سیدجواد نقوی خبرنگار فرهیختگان؛

بی‌بی‌سی نمی‌تواند خودش را احیا کند؟‌ +فیلم