• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۰-۰۹-۰۲ - ۰۱:۱۷
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0

نگرانی‌ها از افزایش جهانی قیمت غذا

قیمت جهانی گندم در ماه سپتامبر به‌واسطه محدودیت دسترسی و تقاضای جالب‌توجه برای سومین‌ماه متوالی افزایش‌ یافته است. قیمت گندم صادراتی در حوزه دریای سیاه بیشترین افزایش را ثبت کرده، به‌طوری‌که قیمت گندم روسیه و اوکراین به‌دلیل افزایش مبادلات تجاری در ماه سپتامبر، 6درصد افزایش ‌یافته است.

نگرانی‌ها از افزایش جهانی قیمت غذا

قیمت صادراتی گندم به‌دلیل تداوم تقاضای جالب‌توجه برای این محصول در کنار محدودیت دسترسی به این کالای صادراتی برای سومین‌ماه متوالی افزایش‌ یافت؛ با توجه به بهبود اندک سرعت مبادلات قیمت جهانی برنج، اندکی نسبت به قیمت ماه آگوست سال 2021 که پایین‌ترین قیمت محصول در چند سال اخیر بوده، افزایش‌ یافته است. با وجود بهبود چشم‌انداز تولید در تعدادی از کشورهای عمده صادرکننده قیمت جهانی ذرت تقریبا ثابت مانده است. به گزارش اتاق بازرگانی ایران، در شرق آفریقا، قیمت غلات دانه‌درشت در ماه سپتامبر ثابت باقی‌ مانده یا افزایش‌ یافته است. به‌طورکلی قیمت این محصول نسبت به مدت مشابه سال گذشته بیشتر شده است؛ روند ثبات نسبی قیمت‌ها به‌استثنای کشورهای سودان و سودان جنوبی که سطح بسیار بالای قیمتی به روند غالب در آنها تبدیل شده، در سایر کشورها مشاهده‌ شده است. همچنین روند بالای قیمتی در اوگاندا به‌واسطه کاهش دسترسی و در اتیوپی به‌واسطه مشکلات موجود در سطح اقتصاد کلان و بروز اختلال در فرآیند تجارت به‌واسطه شکل گرفتن ناآرامی‌های نظامی در برخی مناطق مشاهده ‌شده است. در غرب آفریقا، به‌واسطه عرضه محصول تولیدی حاصل از فصل اصلی برداشت، قیمت غلات دانه‌درشت در ماه سپتامبر در برخی کشورها ثابت مانده یا کاهش ‌یافته است. باوجوداین‌، قیمت این محصولات به‌دلیل افزایش تقاضای صادراتی و داخلی، هزینه بالای تولید و تداوم تعارضات نظامی همچنان در سطحی بالا‌تر از مدت مشابه سال گذشته قرار دارد.

قیمت جهانی گندم در ماه سپتامبر به‌واسطه محدودیت دسترسی و تقاضای جالب‌توجه برای سومین‌ماه متوالی افزایش‌ یافته است. قیمت گندم صادراتی در حوزه دریای سیاه بیشترین افزایش را ثبت کرده، به‌طوری‌که قیمت گندم روسیه و اوکراین به‌دلیل افزایش مبادلات تجاری در ماه سپتامبر، 6درصد افزایش ‌یافته است. بازنگری درخصوص چشم‌انداز تولید در کشور روسیه و کاهش پیش‌بینی درخصوص میزان تولید این کشور ازجمله دلایل افزایش قیمت در این منطقه است. محدودیت عرضه در کنار بروز اختلال در بنادر افزایش 4درصدی قیمت گندم صادراتی ایالات‌متحده آمریکا نسبت به ماه گذشته و افزایش 37درصدی قیمت نسبت به مدت مشابه سال گذشته را در پی داشته است. قیمت گندم در فرانسه و آرژانتین نیز دو درصد رشد کرده است.

شاخص قیمت برنج فائو (100=2016-2014) در ماه سپتامبر سال 2021 به 99 رسیده که نسبت به ماه آگوست نزدیک به یک درصد افزایش ‌یافته اما همچنان نسبت به مدت مشابه سال گذشته 11.5درصد پایین‌تر است. قیمت واریته ایندیکا به‌واسطه بهبود اندک فعالیت‌های تجاری افزایش‌ داشته است. بیشترین میزان افزایش قیمت برنج مربوط به کشور ویتنام است، به‌طوری‌که با پایان یافتن فصل برداشت تابستان-پاییز و از سوی دیگر با افزایش مبادلات داخلی محصول، روند شش‌ماهه کاهش قیمت متوقف‌ شده است. افزایش تمایل خریداران خارجی باعث افزایش پایدار قیمت برنج در کشور تایلند شده، هرچند به‌دلیل عرضه محصول جدید و مسائل باقی‌مانده درخصوص محدودیت کانتینر و هزینه حمل‌ونقل میزان افزایش قیمت محدود شده است. در مقابل قیمت برنج در هندوستان به‌دلیل رقابت با سایر کشورهای تولیدکننده و پیش‌بینی تولید جالب‌توجه در فصل خرید، برای سومین‌ماه متوالی کاهش‌ یافته است. قیمت برنج در ایالات‌متحده آمریکا نیز به‌واسطه افزایش سرعت مبادلات تجاری با کشورهای آمریکای جنوبی و عراق افزایش‌ یافته است. پس از کاهش قیمت ذرت در سه ماه گذشته، در ماه سپتامبر قیمت این محصول روند غیریکنواخت و پیچیده‌ای را به ثبت رساند؛ باوجوداین‌، قیمت ذرت نسبت به مدت مشابه سال گذشته در سطحی بالاتر قرار دارد. بروز اختلال در بنادر و افزایش قیمت نفت، اثر کاهنده بهبود چشم‌انداز تولید و آغاز فصل برداشت، قیمت پایه ذرت در ایالات‌متحده آمریکا را تحت‌الشعاع قرار داده است؛ به‌طوری‌که قیمت این محصول در ایالات‌متحده نسبت به ماه گذشته 8درصد کاهش‌ یافته اما همچنان 42درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته بیشتر است.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

محمدباقر شیرمهنجی، سیاست‌پژوه اقتصاد:

قیدگذاری غلط برای مشارکت مردم؛ رفتن به بیراهه

لابی باکو در تهران چگونه منافع ملی را گروگان گرفته است؟

بازگشایی سفارت به قیمت مصادره املاک ایران

محمد‌صادق تراب‌زاده‌جهرمی، پژوهشگر هسته عدالت اجتماعی مرکز رشد دانشگاه امام صادق(ع):

کنترل عایدی بادآورده سرمایه به‌عنوان ‌انگیزه ضد تولید

سیدمحمد صادق‌ شاهچراغ، پژوهشگر مرکز رشد دانشگاه امام صادق(ع):

کلان‌شاخص حکمرانی بانک مرکزی بر شبکه بانکی

دانیال داودی، دانشجوی دکتری توسعه‌ اقتصادی:

معمای «طبقه‌ متوسط» در ایران

اکبر احمدی، دانش آموخته اقتصاد:

ضعف و سوءتفاهم در تعریف «استقلال»

دانیال داودی، دانشجوی دکتری توسعه اقتصادی:

نقاط ضعف و قوت آقای اقتصاددان

دانیال داودی، دانشجوی دکتری توسعه اقتصادی:

«بخش خصوصی» در منظومه‌ فکر اقتصادی آیت‌الله خامنه‌ای

مجتبی توانگر، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس:

زورآزمایی برای حذف یک میراث مخرب

محمدباقر شیرمهنجی، پژوهشگر پژوهشکده سیاست‌پژوهی و مطالعات راهبردی حکمت:

نظام اقتصادی قانون اساسی: اسلامی، راست یا چپ؟

علی محمدی‏‏‏‌پور، مدرس دانشگاه و عضو انجمن اقتصاد انرژی ایران:

ضربه سیاستگذاری متضاد به توسعه پایدار

محمدهادی عرفان، معمار و موسس مرکز مطالعات شما:

سازمان نظام مهندسی و شهرداری‌ها، حرکت با سرعت حلزون

حمیدرضا تلخابی، دکترای جغرافیا و برنامه‌ریزی شهری؛

شهرنشینی در عصر بحران‌ها

محمد نائیج‌حقیقی، پژوهشگر حوزه اقتصاد مسکن:

ماجرای مسکن ۲۵ متری ادامه دارد؟

مجتبی رجب‌زاده، کارشناس اقتصاد:

رکود از رگ گردن به اروپا نزدیک‌تر شده است!

ضرورت تفکیک بانک‌ها در راستای لایحه برنامه هفتم توسعه؛

‌انواع بانک‌ها‌ و ‌انواع مدل‌های کسب‌وکار بانکی

سیدمقداد ضیاتبار، پژوهشگر پژوهشکده سیاست‌پژوهی و مطالعات راهبردی حکمت:

مولفه‌های مشترک بحران‌های اقتصادی۱

ناصر غریب‌نژاد، پژوهشگر حقوق اقتصادی:

اقتصاد شیشه‌ای

میثم رستمی، پژوهشگر اقتصاد:

حمایت از تولید ملی: بایدها و نبایدها

ناصر غریب‌نژاد، پژوهشگر حقوق اقتصادی:

دشمنِ مردم

مجتبی رجب‌زاده

بحران اقتصادی چین

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار