• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۰-۰۹-۰۱ - ۰۰:۵۹
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
مسئول مرکز هماهنگی بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد:

طرح راهیان پیشرفت امسال در استان‌های جنوبی کشور برگزار می‌شود

تمام تلاش‌مان این است که دانشجویان حتی یک روز هم زودتر به صورت حضوری به دانشگاه‌ها بیایند؛ چراکه پویایی و فعال بودن تشکل‌ها به حضور دانشجویان بستگی دارد. ما برای 16 آذر نیز برنامه‌ریزی کرده‌ایم تا بتوانیم فضای منفعلی که امروز در بسیاری از واحدها وجود دارد را از بین ببریم و این کار را نیز با حضور سخنران و ترغیب واحدهای بسیج به ارائه برنامه‌های مرتبط دنبال می‌کنیم.

طرح راهیان پیشرفت امسال در استان‌های جنوبی کشور برگزار می‌شود

علی مظفری، مسئول مرکز هماهنگی بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی در گفت‌وگو با «فرهیختگان» با تاکید براینکه خوشبختانه با توجه به ظرفیت‌هایی که در این دانشگاه داشتیم، کمترین ضربه را از همه‌گیری کرونا خوردیم، گفت:‌ «بومی بودن عموم دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی، فعال بودن در فعالیت‌های جهادی و حضور در کارهای مربوط به مقابله با کرونا باعث شد تا ما چندان تغییری در این زمینه نداشته باشیم. از طرف دیگر با توجه به اینکه اکثر دانشجویان بسیجی در واحدهای مختلف دانشگاه آزاد اسلامی، خوابگاهی نبودند، برخلاف دانشگاه‌های دیگر که با تعطیلی خوابگاه‌ها، فعالیت‌های تشکیلاتی با مشکلاتی مواجه شد، ما چنین نگرانی‌ای را نداشتیم.»

او ادامه داد: «درست است که تغییراتی در سازمان بسیج دانشجویی کشور رخ داد، اما برخی حیطه‌ها هیچ‌گونه تغییری نکرد که ازجمله آن فضای مطالبه‌گری است که دانشجویان در گذشته داشته و همچنان این کار را انجام می‌دهند. در هر استان بسته به موضوعات استانی، شهری و دانشگاهی و بعضا موضوعات کشوری شاهد موضع‌گیری فعالان دانشجویی هستیم. همچنین در حیطه‌های علمی نیز کارها بر زمین نمانده و دانشجویان همانند گذشته در این حوزه کارهای خود را دنبال می‌کنند.»

برنامه راهیان پیشرفت را با توجه به تحریم‌های اقتصادی و علمی دنبال می‌کنیم

مسئول مرکز هماهنگی بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی تصریح کرد: «موفقیت‌های اولیه را از مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی گرفتیم تا دانشجویان برای حل مسائل علمی نیز وارد عمل شوند و نیازمندی‌ها را از سطح صنایع در استان‌ها دریافت کنند تا بتوانیم در هسته مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی وارد میدان شده و به نیازهای موجود در عرصه‌های مختلف پاسخ دهیم. قطعا این کار را با پایان‌نامه‌های دانشجویی و حضور اساتید و دانشجویان در شرکت‌های دانش‌بنیان متعلق به دانشگاه آزاد اسلامی دنبال خواهیم کرد.»

مظفری با تاکید براینکه رویدادهای مختلفی را بعد از احصای نیاز در استان‌های مختلف تعریف خواهیم کرد، افزود:‌ «در حوزه فرهنگی نیز تمام تمرکزمان را در این دانشگاه روی رشد و تربیت نیروی انسانی تراز انقلاب اسلامی گذاشته‌ایم تا بتوانیم با استعدادشناسی افراد، هرکدام از نیروها در هر زمینه استعدادی که دارد به کار بگیریم. برای تحقق این مساله در حال رایزنی با مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی هستیم تا شیوه اجرایی را به مرحله اجرا برسانیم.» او با اشاره به برنامه راهیان پیشرفت بیان داشت:‌ «این طرح با توجه به رویکرد تحریم‌های اقتصادی و تحریم‌های علمی است که برای کشورمان اعمال شده، دنبال خواهد شد. اجرای راهیان پیشرفت برای استان‌های جنوبی کشور است و امیدواریم بتوانیم امسال اولین دوره این طرح را داشته باشیم و در وهله اول نیز حضور 50 دانشجوی دانشگاه آزاد اسلامی را خواهیم داشت و طی آن، آنها از پالایشگاه خلیج‌فارس، توانمندی‌های نظامی و فضاهای علمی بازدید می‌کنند، فضاهایی که توانسته‌ایم در دوران تحریم، آنها را محقق کنیم و دانشجویان و اساتید باید بازدیدی از این توانمندی‌ها داشته باشند تا روحیه خودباوری در آنها تقویت شود.»

مطالبه‌گری بسیج دانشجویی واحدهای مختلف دانشگاه آزاد اسلامی در استان‌ها

مسئول مرکز هماهنگی بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: «‌موضوعات دیگری هم در دستور کار داریم. درست است که در برخی مسائل مانند ماجرای آب در اصفهان بحث مطالبه‌گری را هنوز شروع نکرده‌ایم، اما مطالبه‌گری در دیگر بخش‌ها مانند اندیکا را دنبال می‌کنیم. بسیج دانشجویی استان شیراز نیز بحث ساخت مستند درباره چند معدن این استان را دنبال کرده و درحال تدوین هستند. همچنین در حوزه محیط‌زیست هم وارد شده‌اند. خوشبختانه واحدهای بسیج در استان‌های مختلف دانشگاه آزاد اسلامی فعال هستند، اما مشکل اصلی ما این است که در بحث اطلاع‌رسانی ضعف داریم تا جایی که حتی برخی از این اقدامات به ما نیز منتقل نمی‌شود، طبیعی است که در چنین شرایطی، رسانه‌ای شدن این اقدامات کار سخت‌تری است.»

مظفری با اشاره به فضای موجود در بسیج دانشجویی کشور افزود:‌ «از آنجایی که عموم فعالان دانشجویی در بسیج و دیگر تشکل‌ها در مقطع کارشناسی هستند، در حوزه فعالیت‌های علمی چندان ورود جدی نداشته‌اند و باید بگویم که عموم فعالیت‌ها معطوف به مطالبه‌گری است و حقیقتا دانشجویان در این زمینه نیز موفق‌تر بوده و می‌توانند اثرگذاری بیشتری هم داشته باشند.»

او با اشاره به ارزیابی از فعالیت‌های واحدهای بسیج دانشگاه آزاد اسلامی در استان‌های مختلف تصریح کرد:‌ «استان‌های زیادی در حوزه‌های مختلف مطالبه‌گری و علمی فعال هستند اما کرج، بجنورد، شیراز، تبریز، لاهیجان، اهواز، کرمان و... در حوزه مطالبه‌گری به نسبت دیگر استان‌ها فعالیت بیشتری دارند. البته این‌طور نیست که دیگر استان‌ها کاری در این زمینه انجام نداده باشند، بلکه استان‌های نام برده شده، بیش از دیگر استان‌ها فعال بوده‌اند.»

پژوهشکده ثریا را در راستای حمایت از تیم‌های دانشجویی راه‌اندازی کرده‌ایم

مسئول مرکز هماهنگی بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی با تاکید براینکه بسیج این دانشگاه اقدام بسیار بزرگی انجام داده است، اظهار داشت: «اگر قرار است قراردادی بین دانشگاه آزاد اسلامی و برخی ارگان‌ها بسته شود، توسط بسیج انجام می‌شود و این نکته قابل توجهی است که می‌تواند نقش تعیین‌کننده‌ای داشته باشد. همچنین در حوزه علمی نیز اقدامات خوبی درحال انجام است که یکی از آنها راه‌اندازی پژوهشکده ثریا است. این پژوهشکده به محلی تبدیل شده که تیم‌های رشد در آن حاضر شده و به تیم‌های فناور تبدیل می‌شوند و درنهایت نیز از دل آنها شرکت‌های دانش‌بنیان بیرون می‌آید؛ البته این روند یک پروسه 3 تا 4 ساله است که می‌تواند اثرگذاری قابل توجهی داشته باشد.» مظفری بیان داشت: «ما امروز در حوزه‌های مختلف برای حل مسائل مختلف، این پژوهشکده را راه‌اندازی کردیم که از این طریق بتوانیم از تیم‌های دانشجویی حمایت کنیم. تیم‌هایی که حتی اگر نتوانند در زمینه حل مسائل وارد شوند، باز مورد حمایت قرار می‌گیرند تا درنهایت بتوانیم از میان آنها شرکت‌های دانش‌بنیان فعال داشته باشیم. قطعا تیم‌ها براساس قرارداد در این پژوهشکده حاضر شده و همزمان آموزش‌های لازم را نیز می‌بینند تا بتوانند مراحل تبدیل شدن از تیم به شرکت دانش‌بنیان را طی کنند. در حال حاضر 5، 6 شرکت از واحد علوم و تحقیقات در این پژوهشکده حضور دارند تا عملا فعالیت این پژوهشکده را به صورت پایلوت دنبال کنیم.»

روز 16 آذر برنامه‌های سیاسی مختلفی را خواهیم داشت

او با بیان اینکه در حوزه کشف نیازهای فناورانه هم ورود جدی داشته‌ایم، افزود: «تمام تلاش‌مان این است که دانشجویان حتی یک روز هم زودتر به صورت حضوری به دانشگاه‌ها بیایند؛ چراکه پویایی و فعال بودن تشکل‌ها به حضور دانشجویان بستگی دارد. ما برای 16 آذر نیز برنامه‌ریزی کرده‌ایم تا بتوانیم فضای منفعلی که امروز در بسیاری از واحدها وجود دارد را از بین ببریم و این کار را نیز با حضور سخنران و ترغیب واحدهای بسیج به ارائه برنامه‌های مرتبط دنبال می‌کنیم. البته در این مدت دوره‌های مختلفی را برای مسئولان بسیج و جانشین آنها برگزار کرده‌ایم و تقریبا همه فعالان این عرصه برای حضوری شدن دانشگاه‌ها آمادگی کامل را دارند.» مسئول مرکز هماهنگی بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی اظهار داشت: «معتقدم اگر فضای غیرحضوری بودن دانشگاه‌ها کمی دیگر تداوم داشته باشد، دیگر نمی‌توان روی بسیاری از تشکل‌ها، اسم تشکل را گذاشت؛ چراکه عملا به کانون تبدیل می‌شوند. خوشبختانه در بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی کمترین ضربه را از این حیث دیده‌ایم. با این حال تمام تلاش‌مان این است که دوباره دانشجویان به دانشگاه‌ها بیایند.» مظفری خاطرنشان کرد: «تمام هدف‌مان این است که به مناسبت 16 آذر برنامه‌های سیاسی مختلفی توسط واحدهای مختلف بسیج در دانشگاه آزاد اسلامی دنبال شود؛ البته در کنار آن برنامه‌های طنز و... را هم خواهیم داشت، اما تلاش می‌کنیم تا کرسی‌های آزاداندیشی، مناظره و... را دنبال کنیم. با این حال باید منتظر بمانیم و ببینیم تا چه میزان می‌توان این فضا را محقق کرد؛ چراکه هنوز بحث حضوری شدن دانشگاه‌ها در تمام استان‌ها نهایی نشده و این مساله بسیار مهمی است.»

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

دبیرکل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران و عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد:

فساد مانع مشارکت مردم در اقتصاد خیزش مدیریتی لازمه جهش تولید

زینب کرد، مسئول واحد زنان و خانواده اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل:

قانون جوانی جمعیت نگاهی مردانه دارد

بحران آموزش‌وپرورش- بخش دوم؛

ایرادهای ساختاری و راهکارهای تحولی

رضا نقدبیشی، مدیرکل تحلیل و نظارت بر امور پژوهشی؛

تجویز سه‌گانه برای تقویت علم داده در دانشگاه

حادثه 16 آذر 1332 یادآور اعتراض علیه حضور آمریکایی‌ها در دانشگاه تهران بود؛

5 وظیفه دانشگاهیان برای ساخت آینده کشور

«فرهیختگان» نرخ انتشار مقالات علمی پژوهشگران ایران را بررسی می‌کند؛

شروط ارتقای علمی اساتید هیچ منطقی ندارد!

علی عربی، استادیار گروه جامعه‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز:

دانش محلی؛ دروازه ورود به کارآفرینی

حسین پناهی، فعال دانشجویی:

آیین‌نامه جدید کارورزان خوب اما ناکافی

7 نکته درباره آغاز سال ‌تحصیلی؛

مهر 1402، دانشگاه زنده است

درباره حواشی ماجرای دانشکده علوم اجتماعی که ادامه دارد؛

پای ایران و قانون بایستید

عباسعلی رهبر، عضو هیات‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی:

6 ویٰژگی منظومه معرفتی جهاد تبیین امام حسن مجتبی

مهدی نوید‌ادهم، رئیس دبیرخانه هیات موسس دانشگاه آزاد:

۶ کارکرد ویژه راهپیمایی اربعین

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار