• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۰-۰۸-۲۷ - ۰۰:۴۰
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
جلالی در گفت‌وگو با «فرهیختگان»: هر دو اشتباه کردند، هم طارمی و هم سرمربی تیم ملی

اسکوچیچ خودش را ثابت کرد، هاشمیان و باقری تیم را تثبیت کردند

رهبر بهتر نه، گفتم آزمون نشان داد حرفه‌ای‌تر از مربی تیم است

اسکوچیچ در کار اثبات کرد که مربی خوبی است، او از فرصتی که فوتبال ما به او داد به بهترین شکل استفاده کرد و شایستگی‌های خودش را اثبات کرد.

اسکوچیچ خودش را ثابت کرد، هاشمیان و باقری تیم را تثبیت کردند

نسیم شیرازی، روزنامه‌نگار: تیم ملی فوتبال ایران در شرایطی سوریه را برد که بازیکنان تیم ملی سوریه در این بازی کم‌جان‌تر از مرحله رفت دیده شدند. گرچه فوتبالیست‌های ایران با نمایشی مطمئن و پاسکاری‌های آگاهانه فرمان را از سوری‌ها گرفتند تا با سه گل نشان دهند برای صعود مطمئن به جام جهانی به میدان آمده‌اند. ملی‌پوشان ایران در بازی قدرتمند به راحتی سه امتیاز حساس را مال خود کردند تا پشت دروازه جام جهانی برسند و منتظر باز شدن درهای این جام بزرگ فوتبال بمانند. دروازه‌ای که احتمالا بهمن‌ماه برای اسکوچیچ و یارانش باز خواهد شد. ملی پوشان ایران در بازی با سوریه انگار کار خیلی سختی را نداشتند و آماده‌ یک برد بی‌دردسر بودند. درباره این بازی پای صحبت‌های مجید جلالی کارشناس فوتبال ایران نشستیم تا نظر او را درباره این روزهای تیم ملی فوتبال ایران و ملی‌پوشان بدانیم. گفت‌وگوی «فرهیختگان» با معلم فوتبال ایران را در ادامه خواهید خواند.

از بازی تیم ملی مقابل روسیه بگویید.

خیلی بازی مسلطی بود، بچه‌ها هم سنجیده بازی کردند و هم به نظرم تنظیم شده بودند. تقریبا همیشه این‌گونه بوده که در هر مقطع زمانی وقتی دو بازی در یک هفته انجام دادیم همیشه بازی دوم‌مان کیفیت بهتری داشته و این نشان می‌دهد که در فاصله بین آن دو بازی که وقت بیشتری است و بچه‌ها بیشتر با هم تمرین می‌کنند این به بالا رفتن کیفیت کمک می‌کند و معتقدم این هنر گروه مربیگری است.

امیر عابدزاده در این بازی فیکس بود، عملکردش را چطور دیدید؟

تیم خیلی زیر فشار قرار نگرفت که قضاوتی درباره عملکرد امیر داشته باشیم ولی آن چیزی که درون دروازه نشان می‌داد، خوب بودن سطح اعتماد به نفسش بود و یکی دو تا توپ بلند هم که آمد خیلی راحت توپ را گرفت و به نظر من عملکرد خوبی داشت.

بقیه بازیکنان چطور بودند؟ در ضربه‌های آخر همانقدر که خوب گل زدند چند موقعیت خوب را هم از دست دادند.

این‌ها طبیعی است، آن‌طور نیست که سه موقعیت به دست بیاوری و هر سه تایش را گل کنی. بچه‌ها واقعا خوب بودند و البته به نظر من سوریه هم از سوریه بازی اول در آزادی به مراتب کیفیت پایین‌تری داشت، در طول بازی حتی یک بار ندیدم در درگیری‌ها و فضای یک به یک آنها بتوانند از بچه‌های ما ببرند. حتی یک بار هم ندیدم و این درحالی است که آنها در اولین بازی و در آزادی از جنبه‌های فیزیکی خیلی با ما قوی و برابر بازی کردند.

بازیکن‌های تاثیرگذار تیم ملی در این دوره از بازی‌ها از نگاه شما کدام بودند؟

بی‌انصافی است که بخواهیم فقط اسم چند نفر را ببریم و واقعا بچه‌ها همه خیلی خوب بودند. البته که بازیکن‌هایی مانند طارمی، سردار آزمون، وحید امیری، نورالهی، قلی‌زاده حتی کنعانی، شجاع خلیل‌زاده به نظرم خیلی خوب بازی کردند.

فکر می‌کنید شرایط برای حضور و صعود ایران به جام جهانی و حتی بعد از آن یعنی صعود ایران از مقدماتی جام جهانی کافی است؟

به نظر من کاملا شرایط برای صعود به جام جهانی مناسب است و بعید می‌دانم دیگر بهتر از این بتواند باشد، غیر از بازی با کره که مساوی کردیم از بقیه بازی‌ها توانستیم سه امتیاز را بگیریم و این سطح بهترین است و بهتر از این نمی‌شود انتظار داشت و به‌طور حتم ما در بهمن‌ماه هم می‌توانیم جشن صعود به جام جهانی را بگیریم، ولی در مورد بالا آمدن از مرحله مقدماتی جام جهانی باید بگویم که از الان نمی‌توان چیزی گفت و خیلی زود است که بتوانیم تحلیل کنیم چون اول گروه‌بندی را نمی‌دانیم، حریفان را باید بشناسیم و تحولاتی که در این یک سال تا جام جهانی مانده را باید بررسی کنیم. از الان خیلی مشکل است که یک قضاوت صحیح درباره صعود به مرحله بعد در جام جهانی داشته باشیم.

درمورد اتفاقات اخیر تیم ملی هم بگویید، نظر شما درباره اختلاف طارمی و اسکوچیچ و دعوت نشدنش به تیم ملی چیست و در این مورد حق را به چه کسی می‌دهید؟

به‌نظر من هر دو اشتباهاتی داشتند و من نظرم این است که الان بهترین زمانی است که هم فدراسیون و هم مربیان ما اقداماتی را انجام دهند تا این موضوع فیصله پیدا کند.

شما بودید مهدی طارمی را دعوت می‌کردید؟

اینکه اسکوچیچ او را دعوت نکرد، این کار درستی بود و من همیشه هم نظرم این است که در هر صورت حریم مربی باید حفظ شود و این یک اصل بدیهی است.

گفته بودید سردار آزمون رهبر بهتری از اسکوچیچ دیده شده است، توضیح می‌دهید در این مورد؟

نه، من نگفتم رهبر بهتری است، گفتم نشان داد که حرفه‌ای‌تر از اسکوچیچ است؛ چراکه تا زمانی که سوت پایان نخورده ما باید کاملا امیدوارانه پیش برویم و هیجانات بازی نباید ما را اغوا کند و از حیطه کارمان خارج کند. دیدید که بعد از این که گل مساوی را به لبنان زدیم سردار آزمون دوید و توپ را دوباره به وسط زمین آورد تا از باقی‌مانده دقایق استفاده کند و گل بعدی را بزند. به این خاطر من گفتم که او حرفه‌ای‌تر است.

اسکوچیچ را چطور مربی‌ای دیدید و آیا او برای جام جهانی مربی امنی است؟

اسکوچیچ در کار اثبات کرد که مربی خوبی است، او از فرصتی که فوتبال ما به او داد به بهترین شکل استفاده کرد و شایستگی‌های خودش را اثبات کرد.

حضور وحید هاشمیان و کریم باقری در کادرفنی تیم ملی چقدر به تیم کمک کرد؟ بعضی از فوتبال دوستان معتقدند حضور آنها حتی از اسکوچیچ هم بیشتر به تیم ملی ایران کمک کرد.

بودن این دو نفر بالا سر تیم خیلی از مواردی که می‌توانست به وجود بیاید را جلوگیری کرد. ما مربی گذاشتیم که خیلی اقبال عمومی نداشت و حتی در تیم هم با اقبالی مواجه نبود و حضور این دو نفر به نظرم خیلی از موارد را در تیم تثبیت کرد. از خیلی موضوعات حاشیه‌ای که می‌توانست پیش بیاید، جلوگیری کردند و ما واقعا باید حضور وحید هاشمیان و کریم باقری را مغتنم بدانیم.

تیم ملی الان شرایط خوبی دارد ولی اگر بخواهید بگویید که بهتر است روی این نقاط بیشتر کار شود به چه چیزهایی اشاره می‌کنید؟

سمت چپ تیم‌مان تحولات زیادی دارد و اگر ما بتوانیم به یک جمع‌بندی بهتری در سمت چپ برسیم بهتر است، نکته‌ دیگر اینکه ما در همین دو بازی لبنان و سوریه اگر اشتباه نکنم روی هم بالای 20 کرنر زدیم که وقتی به این رقم کرنر می‌رسید باید حداقل روی یکی از کرنرها تاثیرگذار باشید. به‌نظر من اینها مواردی است که در بازی‌های آینده به آن نیاز پیدا می‌کنیم و باید روی آنها بیشتر کار کرد.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سایه‌روشن‌های تغییر نسل در تیم ملی؛

جوان‌گرایی چگونه حاصل می‌شود؟

امیر کریمی؛ فرهیختگان آنلاین:

اوسمار-پرسپولیس و بازسازی اعتماد

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای استقلالِ نکو

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

آدم‌های اشتباهی و اقتصاد بیمار فوتبال ایران

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین؛

اسکار برای انتخاب ارزان اوسمار!

محمدرضا ولی‌زاده، خبرنگار فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای تیم ملی فوتبال

واگذاری دو باشگاه سرخابی رهاسازی توسط دولت است؛

تداوم اشتباه در واگذاری سرخابی‌ها

هومن جعفری، خبرنگار: 

شهروند، مافیا و تک‌تیرانداز

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و استقلال تاجیکستان؛

ساکن طبقه بالای آزادی

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق؛

فرصتی تاریخی برای بازیکنان استقلال

پیمان اسدیان، خبرنگار:

هانگژو، سنگ محک ورزش ایران

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و گل‌گهر سیرجان؛

این گزارش می‌توانست واقعی باشد!

هومن جعفری، خبرنگار:

تیم المپیک و مصلحت

مجید خاتونی، کارشناس مدیریت و جامعه‌‌شناسی ورزش:

ورزش کشور باید با منافع و اعتبار ملی همسو شود

مسعود فروغی، سردبیر «فرهیختگان»؛

درویش، مترجم و رونالدو؛ سنگ ریاکاری بر سر ما

کسر امتیاز و جریمه مالی سپاهان به شرط رعایت انصاف و عدالت برای همه تیم‌ها به نفع فوتبال است، سیاسیون آدرس غلط ندهند

آزمون بزرگ فوتبال ایران

محمد زعیم زاده، جانشین سردبیر؛

آقای کاردرست، آقا پژمان عزیز! دمت گرم +فیلم

هومن جعفری، خبرنگار گروه ورزش:

بهشت خیرین گمنام

هومن جعفری، خبرنگار:

این خرابه حاصل عملکرد شماست!

هومن جعفری، خبرنگار:

آینده ترسناک است

مجید خاتونی؛ کارشناس مدیریت و جامعه‌شناسی ورزش

انحصار در قانون نویسی، تعرض به حقوق ذینفعان فوتبال

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر روزنامه فرهیختگان:

ما همه بیرانوند هستیم؟

فرهیختگان بررسی می‌کند؛

گره انتخاب سرمربی استقلال کجاست؟

مواجهه فدراسیون با منتقدان؛

از طارمی هم شکایت کنید! 

مسعود فروغی

قلب مشترک

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار