• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۰-۰۸-۲۴ - ۰۳:۰۲
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0

۴ نکته مهم از حکم انتصاب اعضای جدید

دوره جدید شورای عالی انقلاب فرهنگی درحالی آغاز خواهد شد که 11 عضو حقیقی دوره گذشته در آن حضور نخواهند داشت. محمدرضا عارف، رضا داوری‌اردکانی، سیدعلیرضا صدرحسینی، محمدعلی کی‌نژاد، مهدی گلشنی، علی‌اکبر ولایتی، محسن قمی، حسین کچویان، عبدالله جاسبی، عزت‌الله ضرغامی و محمد محمدیان اعضای حقیقی دوره پیشین این شورا بودند.

۴ نکته مهم از حکم انتصاب اعضای جدید

رهبر معظم ‌انقلاب روز گذشته با صدور حکمی اعضای دوره جدید شورای عالی انقلاب فرهنگی را منصوب کردند. در ابتدای این حکم موارد مهمی مورد اشاره رهبر انقلاب قرار گرفته است که بررسی آن قطعا برای حرکت درست این شورا موثر خواهد بود. نخستین نکته مهم مورد تاکید رهبر انقلاب اهمیت آسیب‌شناسی و به‌روزرسانی مسائل مربوط به حوزه فرهنگی است که ازجمله مهم‌ترین زیرساخت‌های تمدنی به‌شمار می‌رود. دغدغه‌ای که کارشناسان و صاحب‌نظران فرهنگی کشور نیز مرتب از شورا مطالبه کردند. اتفاقی که اگر به‌درستی رقم نخورد در سیاستگذاری‌ها و اولویت‌بندی‌های شورا اثر خود را نشان خواهد داد.  اهمیت مساله فرهنگ از آن دست نکات پرتکرار رهبر انقلاب در بیانات و سخنرانی‌ها است که در حکم اعضای دوره جدید شورا نیز با ادبیات جدید به آن اشاره شده است، آنجا که رهبری فرهنگ را جهت‌دهند‌ه‌ همه‌ اقدام‌های اساسی و تعیین‌کننده در سرعت حرکت این اقدامات بیان داشتند. دغدغه‌ای که اگر به‌معنی واقعی کلمه موردتوجه قرار گیرد، فرهنگ را از مهجوریت فعلی خارج خواهد کرد.

سومین مساله در حکم اخیر رهبر انقلاب لزوم مصون‌سازی فرهنگ عمومی کشور با فعالیت انقلابی در این عرصه است، موضوعی که در احکام پیشین اعضای دوره‌های قبلی شورا هم مورد تاکید ایشان قرار گرفته بود. نظم و محتوای انقلاب دومطالبه رهبر انقلاب در شاکله و آرایش عمومی فرهنگی کشور است.  شورای عالی انقلاب فرهنگی باید در نقش قرارگاه فرهنگی کشور ظاهر شود، موضوعی که در بازخوانی وظایف شورا در حکم رهبر انقلاب مورد توجه قرار گرفته است. سیاستگذاری، ساماندهی، هدایت و برآورده کردن نیازهای فکری دستگاه‌ها و نهاد متصدی دانش و فرهنگ کشور 4 حوزه اصلی مسئولیت این قرارگاه در کلام رهبری است.
تغییر نیمی از اعضای شورا در ماه‌های اخیر

 دوره جدید شورای عالی انقلاب فرهنگی درحالی آغاز خواهد شد که 11 عضو حقیقی دوره گذشته در آن حضور نخواهند داشت. محمدرضا عارف، رضا داوری‌اردکانی، سیدعلیرضا صدرحسینی، محمدعلی کی‌نژاد، مهدی گلشنی، علی‌اکبر ولایتی، محسن قمی، حسین کچویان، عبدالله جاسبی، عزت‌الله ضرغامی و محمد محمدیان اعضای حقیقی دوره پیشین این شورا بودند. 7 عضو حقیقی جدید در جمع 40 نفره اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی از جلسه آینده حضور خواهند داشت که تاکنون سابقه حضور در شورا را نداشتند. افرادی که اغلب آنها از اساتید جوان و صاحب‌نام دانشگاهی در عرصه‌های مختلف علمی هستند.

10 عضو حقوقی شورای عالی انقلاب فرهنگی به‌نوعی با دولت مرتبط هستند. رئیس‌جمهور به‌عنوان رئیس این شورا و 9 تن از وزرا و معاونان ایشان در شورای عالی انقلاب فرهنگی حضور دارند. در بین اعضای حقوقی مشغول در دولت صرفا سورنا ستاری کماکان از دوره قبل در دوره جدید شورا نیز حاضر خواهد بود و 9 عضو دیگر دولت در این شورا تغییر کرده‌اند. با درنظر گرفتن حضور غلامحسین محسنی‌اژه‌ای، رئیس قوه‌قضائیه از تابستان امسال و پیمان جبلی، رئیس جدید سازمان صداوسیما می‌توان ادعا کرد نیمی از ترکیب شورا در چند ماه اخیر به‌صورت کلی تغییر یافته است. تغییری که بیش از هر چیز امیدها را به ایجاد تحول در قرارگاه فرهنگی کشور زنده می‌کند و می‌تواند نویدبخش بازگشت شورای عالی انقلاب فرهنگی به جایگاه اصلی خود باشد. 

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

دبیرکل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران و عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد:

فساد مانع مشارکت مردم در اقتصاد خیزش مدیریتی لازمه جهش تولید

زینب کرد، مسئول واحد زنان و خانواده اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل:

قانون جوانی جمعیت نگاهی مردانه دارد

بحران آموزش‌وپرورش- بخش دوم؛

ایرادهای ساختاری و راهکارهای تحولی

رضا نقدبیشی، مدیرکل تحلیل و نظارت بر امور پژوهشی؛

تجویز سه‌گانه برای تقویت علم داده در دانشگاه

حادثه 16 آذر 1332 یادآور اعتراض علیه حضور آمریکایی‌ها در دانشگاه تهران بود؛

5 وظیفه دانشگاهیان برای ساخت آینده کشور

«فرهیختگان» نرخ انتشار مقالات علمی پژوهشگران ایران را بررسی می‌کند؛

شروط ارتقای علمی اساتید هیچ منطقی ندارد!

علی عربی، استادیار گروه جامعه‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز:

دانش محلی؛ دروازه ورود به کارآفرینی

حسین پناهی، فعال دانشجویی:

آیین‌نامه جدید کارورزان خوب اما ناکافی

7 نکته درباره آغاز سال ‌تحصیلی؛

مهر 1402، دانشگاه زنده است

درباره حواشی ماجرای دانشکده علوم اجتماعی که ادامه دارد؛

پای ایران و قانون بایستید

عباسعلی رهبر، عضو هیات‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی:

6 ویٰژگی منظومه معرفتی جهاد تبیین امام حسن مجتبی

مهدی نوید‌ادهم، رئیس دبیرخانه هیات موسس دانشگاه آزاد:

۶ کارکرد ویژه راهپیمایی اربعین

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار