• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۰-۰۸-۲۴ - ۰۲:۳۸
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
بیانی در گفت‌وگو با «فرهیختگان»: اگر شجاعی مقابل استقلال بود خیلی به درد ما می‌خورد

چه بهتر که تیم‌ملی با یک مربی خوب به جام جهانی برود

داوری که الهامی را تحریک کرد، با قلعه‌نویی هم چالش داشت/ امیدوارم باز با مربی 500 هزار دلاری قرارداد 6 میلیون دلاری نبندند

در هر صورت تیم‌ملی فوتبال ایران بازی‌هایش را می‌برد، اما به‌نظر من در تیم‌ملی آن‌طور که باید و شاید از لحاظ فوتبالی نظم و انضباط خاصی را شاهد نیستیم.

چه بهتر که تیم‌ملی با یک مربی خوب به جام جهانی برود

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق، روزنامه‌نگار: تیم فوتبال استقلال درحالی در ادامه رقابت‌های لیگ برتر و بعد از وقفه چند روزه به‌خاطر فیفادی جمعه آینده به مصاف نساجی خواهد رفت که حالا بعد از سال‌ها به صدر جدول رسیده و قصد ندارد به همین راحتی صدرنشینی را از دست بدهد. این درحالی است که حریف جمعه این تیم یک حریف قابل احترام و محکم در درون زمین به شمار می‌رود، تیمی که سال گذشته همراه با ساکت الهامی در رقابت‌های لیگ برتر به هرشکلی ماندگار شده و حالا با کاپیتانی مسعود شجاعی قصد دارد به‌عنوان یکی از پدیده‌های فصل جدید خود را معرفی کند. نکته قابل توجه اینکه در این دیدار الهامی باز هم به‌خاطر مشکلات انضباطی محروم است و حالا باید شاهرخ بیانی یکی از قدیمی‌ها و پیشکسوتان استقلالی که سابقه پوشیدن پیراهن آبی و حتی هدایت این تیم را دارد به‌عنوان نفر اول در غیاب الهامی رودرروی استقلال قرار بگیرد. گفت‌وگوی «فرهیختگان» با بیانی را در ادامه می‌خوانید.

از نساجی مازندران چه خبر؟ به نظر می‌رسد در غیاب ساکت الهامی شما باید تیم را در بازی‌ها جمع‌وجور کنید. هرچند مدیرعامل نساجی گفته بود لایحه‌ای را به کمیته استیناف فرستاده است تا محکومیت سرمربی نساجی کم شود.

بنده خدا را بی‌جهت تا این اندازه محروم کردند، از آن جایی که الهامی سابقه رفتار قبلی با تراکتور را در کارنامه داشت، یک مقدار سخت‌گیری کردند که حالا باید نساجی تاوان آن را بدهد. این درحالی است که داور هم در عصبانی شدن و از کوره در رفتن الهامی تاثیرگذار بود. داور مسابقه با سرمربی ما بد صحبت کرد و گفت کاری نکن که تو را بفرستم بالا تا 6 ماه فوتبال را از بالا ببینی. این حرف برای یک سرمربی در شرایطی که تیمش یک بر صفر عقب است و زیر فشار قرار دارد و داور هم تصمیم اشتباه گرفته، خیلی سنگین است. در هر صورت به‌خاطر شرایط بازی الهامی زیر فشار بود که اعتراض کرد هرچند معتقدم داور اصلا یک کلام هم نباید حرف بزند و باید فقط با کارتش صحبت کند، اما او الهامی را تحریک کرد و در ادامه هم گزارش بدی علیه او نوشت و جالب اینکه او را نخواستند تا دفاعیاتش را بشنوند و بدون احضار، برایش این حکم سنگین را درنظر گرفتند، درصورتی که باید او را احضار می‌کردند، چون معمولا اگر گزارش سنگین باشد باید فرد خاطی را بخواهند و کمیته انضباطی دفاعیات فرد را هم بشنود، در هر صورت امیدوارم بعد از اقدام باشگاه این حکم توسط کمیته استیناف کمرنگ شود و ان‌شاءالله ببینیم در آینده چه اتفاقی می‌افتد.

ولی کسی که به‌تازگی ۶ ماه محکومیت کشیده و سابقه‌دار است، نباید اینچنین دوباره رفتار کند.

این مسائل به کنار، در بازی قبلی هم که منجر به عصبانیت الهامی شد همین داور بود که او را تحریک کرد و انگار تنها داوری است که روی الهامی آلرژی دارد و ساکت در گذشته تمام کارت‌هایی که روی نیمکت گرفته از همین داور بوده است، اگر یادتان باشد یک بار هم امیر قلعه‌نویی با داوری مشکل پیدا کرد که اتفاقا باز هم همین داور دیدار تیمش را قضاوت کرده بود. این درحالی است که از لحاظ روانشناسی، منطق کار این است که داور نباید اصلا با کادرفنی و سرمربی و مربی تیم‌ها صحبت کند. در آن شرایط و استرس و فشار سنگین بازی بالاخره یک حرفی زده شده و تحریک داور برای اتفاقات بعدی خیلی تاثیرگذار می‌تواند باشد.

الهامی در مصاحبه بهمن‌ماه گذشته خود با «فرهیختگان» گفته بود درس بزرگی از محکومیتش گرفته و دیگر این رفتارها را تکرار نمی‌کند، اما هنوز یک سال نشده این اتفاقات دوباره افتاد.

بله، درست است و بنده‌خدا خودش هم پشیمان شده، اما همه چیز یک لحظه است، چون به‌قدری فشار بازی روی ساکت الهامی زیاد بود که به همین دلیل زود از کوره در رفت؛ هرچند داور هم او را تحریک کرد. من خودم کنار زمین بودم و جریانات را از نزدیک می‌دیدم و اگر حرف‌ها را نمی‌شنیدم می‌گفتم حق با داور است، اما او الهامی را با جمله «کاری نکن که بفرستمت بالا» تحریک کرد، درحالی که داور که نباید این‌طور صحبت کند‌.

بحث استعفای الهامی به کجا رسید، به‌نظر می‌رسد این موضوع بیشتر یک بحث انحرافی و صوری بود.

نه این‌طور نیست، بنده‌خدا آن‌قدر زیر فشار و ناراحت بود که تصمیم به استعفا گرفت، اما خدا را شکر که باشگاه اجازه این کار را نداد و در ادامه دوباره بالای سر تیم و بچه‌ها بازگشت. او می‌گفت خسته شدم و باید حرفمان را به کجا بزنیم، چرا بدون احضار و هیچ سوال و جوابی این‌گونه جریمه و محکوم و محروم می‌کنند، همه جای دنیا هم به‌خاطر کارت قرمز یک بازی محروم می‌کنند، اما وقتی حکم به این سنگینی می‌زنند، باید شخص را احضار کرده و دفاعیات او را قبل از اینکه حکم بدهند، بشنوند.

به بازی حساس مقابل استقلال که جمعه برگزار می‌شود، برسیم. شرایط فنی نساجی چطور است؟

خدا را شکر وضعیت خوبی داریم و در چهار هفته اول شرایط فنی ما خیلی خوب بود. ما فقط مشکل زمین داریم، این درحالی است که زمین قائمشهر زیر کشت است و دارد زیرساخت‌ها آماده می‌شود تا بتوانیم یک چمن خوب داشته باشیم، از سوی دیگر زمین ساری، زمین خوبی برای بازی بچه‌های ما نیست، چون بازیکنان ما تکنیکی و سرعتی هستند و روی زمین فوتبال بازی می‌کنند و برای اینکه کارهای ما به ثمر برسد باید زمین خوب داشته باشیم، در هر صورت ورزشگاه آزادی زمین چمن خوبی دارد و ان‌شاءالله بازی قابل قبولی را برگزار کنیم. استقلال هم تیم قابل احترامی محسوب می‌شود و امیدوارم یک بازی خوب و جذاب و دیدنی از آب دربیاید.

دوباره به استقلال رسیدید. این دیدار برای شما حس و حال ویژه‌ای دارد؟

صددرصد، بالاخره استقلال خانه ما بوده و هست و شروع فوتبال و کارمان و مربیگری و همه چیزمان را از استقلال داریم؛ بالاخره آن احساس وجود دارد، اما الان دیگر نان و نمک نساجی را می‌خوریم و روی تیم خودمان تعصب داریم و ان‌شاءالله بتوانیم یک بازی خوب و تماشاگرپسند را ارائه دهیم که درنهایت تماشاگران هر دو تیم در پایان بازی راضی باشند.

الان هم که در غیاب الهامی باید تیم را هدایت کنید.

بله، همین طور است، البته برای من مهم نیست که نفر اول باشم یا نفر بعدی. ما می‌خواهیم کار کنیم و ان‌شاءالله تیم نساجی موفق شود. شرایط تیم‌مان خدا را شکر خیلی خوب است و همه چیز خوب پیش می‌رود.

احتمال دارد که هواداران از این بازی به ورزشگاه برگردند. شما از این قضیه استقبال می‌کنید و یا اینکه دوست دارید بازی بدون تماشاگر برگزار شود؟

بله؛ چراکه نه، تماشاگر خودش به بازیکنان انگیزه می‌دهد و موجب می‌شود تا بازی جذاب و پرهیجان‌تر برگزار شود، اصلا فوتبال را حضور تماشاگران قشنگ می‌کند، مطمئن باشید وقتی آن حس از روی سکوها به زمین می‌آید موجب می‌شود تا بازی شکل دیگری به خود گرفته و زیباتر دنبال شود، همچنین انرژی مضاعفی به بازیکنان می‌دهد. الان همه جای دنیا هم بازی‌ها را با تماشاگر برگزار می‌کنند و نمی‌دانم اینجا مشکل کجاست که با وجود آنکه همه واکسن زده‌اند، اما هنوز ورزشگاه‌ها بدون تماشاگر است. با این حال امیدوارم در شروع دوباره بازی‌ها شاهد حضور هواداران در ورزشگاه باشیم.

از مسعود شجاعی به‌عنوان کاپیتان سابق تیم‌ملی و یک بازیکن باتجربه در نساجی بهره می‌برید. تجربه و سبک بازی و اسم و رسم شجاعی تا چه اندازه به نساجی‌ کمک می‌کند؟

خیلی به ما کمک کرده است. واقعا مسعود یکی از بازیکنانی به شمار می‌رود که هم از لحاظ اخلاقی و هم از لحاظ فوتبالی جزء خوب‌های فوتبال ایران است، به‌خصوص از لحاظ اخلاق و رفتار او سرآمد است و این موضوع خیلی به تیم ما کمک می‌کند، چون بچه‌های ما جوان هستند و شجاعی می‌تواند با این شرایط  برای بازیکنان جوان و تیم ما الگو باشد. این درحالی است که از لحاظ روحی و روانی هم می‌تواند به ما خیلی کمک کند که تا الان هم این اتفاق افتاده است و از لحاظ فنی هم تاثیرگذار محسوب می‌شود. هرچند متاسفانه این بازیکن هم در بازی قبلی کارت قرمز گرفت و در مقابل استقلال نیست و اگر در وسط زمین بود خیلی به درد ما می‌خورد، اما متاسفانه او هم اخراج شد و از داشتن این بازیکن محرومیم، اما بقیه بچه‌ها خوب هستند و امیدوارم بتوانند جایگزینان خوبی برای مسعود باشند.

برای حضور در مراسم پیشکسوتان استقلال دعوت نداشتید یا اینکه در تهران نبودید؟

چرا دعوت داشتم، اما متاسفانه چون صبح همان روز باید به کیش می‌رفتم، نتوانستم در این مراسم شرکت کنم. از قبل بلیت تهیه کرده بودم و یک کاری داشتم و باید می‌رفتم و متاسفانه درنهایت نتوانستم در این مراسم شرکت کنم.

برخی شایعه کرده بودند که چون با بعضی از پیشکسوتان و شاید چون با برادر خود مشکل دارید در این مراسم نیامدید؟

خیر، اصلا و ابدا دیگر در سن ما کار از این صحبت‌ها گذشته است و فقط خاطرات گذشته باقی‌مانده و بحث پیشکسوتان همه‌اش خاطره است. اتفاقا دوست داشتم می‌آمدم و بچه‌ها و رفیق‌هایمان را می‌دیدم و خوشحال می‌شدم، چند سال هم ایران نبودم و خیلی دوست داشتم باشم و ان‌شاءالله در جشن بعدی فرصتی پیش بیاید تا دوستان قدیمی را ببینم.

کمی هم درباره تیم‌ملی و شرایط این تیم صحبت کنیم. به دیدار سوریه رسیدیم، اگر این بازی را ببریم تقریبا دیگر صعود‌مان فقط روی کاغذ قطعی نمی‌شود‌.

در هر صورت تیم‌ملی فوتبال ایران بازی‌هایش را می‌برد، اما به‌نظر من در تیم‌ملی آن‌طور که باید و شاید از لحاظ فوتبالی نظم و انضباط خاصی را شاهد نیستیم. این درحالی است که بیشتر بازیکنان ما در خارج از ایران بازی می‌کنند و مربی هم برای آماده‌سازی و هماهنگی این دسته از بازیکنان زمان لازم را نداشته است، اما امیدوارم که بتوانیم بازی با سوریه را ببریم تا صعودمان تقریبا قطعی شود تا در آینده با برنامه‌ریزی بهتری به قطر برویم و با بزرگان فوتبال جهان دست و پنجه نرم کنیم.

درباره مناقشه اخیر بین طارمی و اسکوچیچ حق با چه کسی است؟ هر چند شنیده می‌شود طارمی پشیمان شده است.

به‌نظر من باید این موضوع را مدیریت می‌کردند، بالاخره اظهارنظر در فوتبال حرفه‌ای ایرادی ندارد، حالا نمی‌دانم چرا آقایان ناراحت شده‌اند. طارمی هم از بازیکنان خوب ماست و همیشه در ترکیب تیم‌ملی موثر کار کرده و گل‌های حساسی را به ثمر رسانده و به‌واسطه او امتیازات زیادی را کسب کردیم، بالاخره مربی یک صحبتی کرده و طارمی هم نظرش را گفته و چیز بدی نگفته است، حالا در هر صورت این موضوع را بزرگ کرده‌اند، اما می‌توانستند این قضیه را مدیریت کنند. اگر بازیکن صحبت کرده، می‌شد او را دعوت کنند و اگر می‌خواستند تنبیه کنند نهایتا طارمی را نیمکت‌نشین می‌کردند، نه اینکه به‌خاطر یک حرف شخصیت بازیکن اینچنین پایین آورده و اصلا او را به اردو دعوت نکنند. بازهم تاکید می‌کنم این جریانات مدیریت می‌خواهد. طارمی بالاخره بازیکن کوچکی نیست و خیلی می‌تواند برای تیم ما مثمرثمر باشد و تا الان هم موثر بوده است، امیدوارم مدیریت کنند و اتفاقاتی در آینده بیفتد که دوباره این بازیکن برگردد.

خیلی‌ها می‌گویند نیمکت تیم‌ملی از لحاظ فنی در حد و اندازه‌های بازیکنانی که در زمین فوتبال بازی می‌کنند، نیست و بازیکنان ما یک سر و گردن از کادرفنی و سرمربی این تیم بالاتر هستند.

از یک لحاظ سرمربی تیم‌ملی قبل از سرمربیگری تیم‌ملی ایران کارنامه آنچنانی نداشته که به این سمت رسیده، اما بالاخره کارش خوب بوده و تیم نتیجه گرفته است، اما مهم این است که از آن شرایط و مشکلاتی که به‌واسطه حضور ویلموتس در تیم‌ملی به وجود آمده بود و وضعیت سختی که وجود داشت و نمی‌توانستیم با یک مربی بزرگ قرارداد ببندیم چون پول نداشتیم؛ وقتی اسکوچیچ انتخاب شد تیم‌ملی تا به امروز نتیجه گرفته و فعلا نمی‌توانند روی او دست بگذارند، هرچند من هم قبول دارم که شرایط بازیکنان هم در زمین مسابقه حرفه‌ای و مطلوب است.

یعنی فکر می‌کنید که باید با همین اسکوچیچ به جام جهانی قطر برویم؟

نمی‌گویم با اسکوچیچ به جام جهانی برویم، بلکه منظورم این است که به‌خاطر مشکلاتی که ویلموتس ایجاد کرده بود، فدراسیون فوتبال در شرایط خاصی قرار گرفت، پول نداشتند و نمی‌توانستند با مربی بزرگی قرارداد امضا کنند. از سوی دیگر تغییر و تحولات رئیس فدراسیون را شاهد بودیم. در هر صورت این سرمربی کروات انتخاب شد و حالا هم که او فعلا نتیجه گرفته است.

حالا معتقدید که با اسکوچیچ باید به جام جهانی برویم یا نرویم؟

ان‌شاءالله اگر بتوانند که با یک مربی خوب قرارداد ببندند که چه چیزی بهتر از این، اما قرارداد درست ببندند مثلا قرارداد ۵۰۰ هزار دلار یا یک میلیون دلاری به یک‌باره به ۶ میلیون دلار نرسد. ان‌شاءالله که یک قرارداد خوب با یک مربی خوب بسته شود.

روز گذشته یکی از پیشکسوتان فوتبال ایران در رسانه‌ها این طور مطرح کرده بود که وقتی لباس نداریم، اصلا چرا به جام جهانی برویم.

این موضوع هم برمی‌گردد به شرایط فدراسیون فوتبال. بازیکن تیم‌ملی نباید بگوید که ما پیراهن نداریم و فقط یک دست لباس داریم که آن را می‌شوریم و می‌پوشیم این موضوع هم برمی‌گردد به عدم انضباط در تیم‌ملی. این درحالی است که همه شرکت‌های تولیدکننده پوشاک آرزو دارند به تیم‌ملی لباس بدهند و همه جای دنیا این‌طور است که همه یا آدیداس می‌پوشند و یا نایک، حالا ما با نایک آمریکایی مشکل داریم، اما می‌توانیم از آدیداس یا شرکت‌های خوب دیگر استفاده کنیم. آنها به ما مجانی لباس می‌دهند و پول هم نمی‌خواهند، هرچند با همین شرایط هم کار به جایی می‌رسد که ما از آنها لباس می‌خریم. در هر صورت خیلی چیزها در فوتبال باعث تأسف است.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

روزنامه فرهیختگاننظرسنجی

مناظره‌های دور دوم، چقدر شما و اطرافیانتان را به مشارکت در انتخابات ترغیب کرده است؟



مشاهده نتایج

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سایه‌روشن‌های تغییر نسل در تیم ملی؛

جوان‌گرایی چگونه حاصل می‌شود؟

امیر کریمی؛ فرهیختگان آنلاین:

اوسمار-پرسپولیس و بازسازی اعتماد

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای استقلالِ نکو

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

آدم‌های اشتباهی و اقتصاد بیمار فوتبال ایران

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین؛

اسکار برای انتخاب ارزان اوسمار!

محمدرضا ولی‌زاده، خبرنگار فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای تیم ملی فوتبال

واگذاری دو باشگاه سرخابی رهاسازی توسط دولت است؛

تداوم اشتباه در واگذاری سرخابی‌ها

هومن جعفری، خبرنگار: 

شهروند، مافیا و تک‌تیرانداز

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و استقلال تاجیکستان؛

ساکن طبقه بالای آزادی

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق؛

فرصتی تاریخی برای بازیکنان استقلال

پیمان اسدیان، خبرنگار:

هانگژو، سنگ محک ورزش ایران

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و گل‌گهر سیرجان؛

این گزارش می‌توانست واقعی باشد!

هومن جعفری، خبرنگار:

تیم المپیک و مصلحت

مجید خاتونی، کارشناس مدیریت و جامعه‌‌شناسی ورزش:

ورزش کشور باید با منافع و اعتبار ملی همسو شود

مسعود فروغی، سردبیر «فرهیختگان»؛

درویش، مترجم و رونالدو؛ سنگ ریاکاری بر سر ما

کسر امتیاز و جریمه مالی سپاهان به شرط رعایت انصاف و عدالت برای همه تیم‌ها به نفع فوتبال است، سیاسیون آدرس غلط ندهند

آزمون بزرگ فوتبال ایران

محمد زعیم زاده، جانشین سردبیر؛

آقای کاردرست، آقا پژمان عزیز! دمت گرم +فیلم

هومن جعفری، خبرنگار گروه ورزش:

بهشت خیرین گمنام

هومن جعفری، خبرنگار:

این خرابه حاصل عملکرد شماست!

هومن جعفری، خبرنگار:

آینده ترسناک است

مجید خاتونی؛ کارشناس مدیریت و جامعه‌شناسی ورزش

انحصار در قانون نویسی، تعرض به حقوق ذینفعان فوتبال

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر روزنامه فرهیختگان:

ما همه بیرانوند هستیم؟

فرهیختگان بررسی می‌کند؛

گره انتخاب سرمربی استقلال کجاست؟

مواجهه فدراسیون با منتقدان؛

از طارمی هم شکایت کنید! 

مسعود فروغی

قلب مشترک

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار