• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۰-۰۸-۲۳ - ۰۰:۲۹
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 1
  • 0
الکساندر لوپز در گفت‌وگو با «فرهیختگان»: ایران همیشه در قلب من و کی‌روش قرار دارد

ایستادن بیرانوند اشتباه بود باید تا آخر توپ را پیگیری می‌کرد

تیم‌هایی مثل لبنان باانگیزه ایران مقابل آرژانتین بازی می‌کنند /بازیکنان ایرانی از لحاظ فکری و حرفه‌ای خیلی پیشرفت کرده‌اند

از چند کشور عربی دیگر پیشنهاد دارم و آخرین باشگاهی که در آن کار کردم العربی‌کویت بود، اما همسرم توصیه کرده اگر پیشنهادی از دبی در کشور امارات بود آن را قبول کنم چون قبلا در این کشور در باشگاه‌هایی مثل بنی یاس کار کردم و خاطرات خوبی از از آنجا دارم و زندگی در کشور امارات مورد پسند من است و اگر این امکان فراهم شود حتما به امارات و شهر دبی خواهم رفت.

ایستادن بیرانوند اشتباه بود  باید تا آخر توپ را پیگیری می‌کرد

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق، روزنامه‌نگار: قبل از اعزام تیم‌ملی فوتبال ایران به دوحه قطر برای برگزاری دیدار با این کشور از سری رقابت‌های مقدماتی جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه، کادرفنی این تیم دچار تغییراتی شد که به موجب آن دستیاران ایرانی و دن‌گاسپار مربی دروازه‌بان‌های تیم‌ملی از این تیم جدا شدند. بر همین اساس الکساندر لوپز پرتغالی از این اردو کار خود را به‌عنوان مربی جدید دروازه‌بان‌های تیم‌ملی آغاز کرد و به‌عنوان جدیدترین دستیار کارلوس کی‌روش در تیم‌ملی معرفی شد و تا اواخر حضور سرمربی پرتغالی در تیم‌ملی حضور داشت و به کار با کی‌روش ادامه داد.

نکته جالب قطع همکاری کی‌روش با دن‌گاسپار بعد از چندین سال و حضور مشترک در تیم‌های متعدد بود و جالب‌تر اینکه لوپز، مربی جدید دروازه‌بان‌های تیم‌ملی ایران از یکی از تیم‌های لیگ دسته دومی کشور پرتغال به تیم‌ملی ایران رسید. البه لوپز بعد از آن راهی کشور هند شده و مدتی را نیز دستیار وینگادا در نورث‌ایست یونایتد در سوپر لیگ این کشور بود و به‌نظر می‌رسید در آن زمان لوپز پرتغالی با توجه به رابطه مطلوب بین کی‌روش و وینگادا و با معرفی سرمربی سابق تیم امید توانسته به تیم‌ملی ایران رسیده باشد.

لوپز همان مربی‌ای بود که گفته می‌شد پس از فینال لیگ قهرمانان آسیا بین پرسپولیس و کاشیما آنتلرز، بابت قهرمانی تیمی که مدیریت فنی‌اش بر عهده زیکوی برزیلی بود، ابراز خوشحالی کرد و باعث شد تا در آن برهه زمانی در فوتبال کشورمان بین هواداران کی‌روش و برانکو جنجال ایجاد شود.

درخصوص آخرین وضعیت وی و نتایج و اتفاقات اخیر در رابطه با تیم‌ملی فوتبال ایران با لوپز دقایقی همکلام شدیم. گفت‌وگوی «فرهیختگان» با مربی دروازه‌بان‌های سابق تیم‌ملی را در ادامه می‌خوانید.

درحال حاضر کجا مشغول هستید و چه می‌کنید و چرا با کی‌روش به تیم‌ملی مصر نرفتید؟

اتفاقا بعد از ایران به کلمبیا رفتم، اما با یک مربی دیگر کار کردم در ادامه که کارلوس کی‌روش سرمربی تیم‌ملی کلمبیا شد. مربی دروازه‌بان‌های این کشور که یک فرد کلمبیایی بود به کار خود ادامه داد. بعد از آن من به کشور تایلند رفتم و قرارداد بستم و زمانی که کارلوس کی‌روش از من دعوت کرد تا با او در تیم‌ملی کلمبیا همکاری کنم به‌خاطر قراردادی که در تایلند داشتم نتوانستم دعوت او را قبول کنم و حالا هم که کارلوس کی‌روش سرمربی تیم‌ملی فوتبال مصر شده است باز هم دقیقا این اتفاق افتاده و از آنجایی که تیم‌ملی مصر مربی دروازه‌بان‌ها دارد، فعلا سرمربی پرتغالی این کشور درخواستی به من نداده است.

الان پیشنهادی ندارید؟

از چند کشور عربی دیگر پیشنهاد دارم و آخرین باشگاهی که در آن کار کردم العربی‌کویت بود، اما همسرم توصیه کرده اگر پیشنهادی از دبی در کشور امارات بود آن را قبول کنم چون قبلا در این کشور در باشگاه‌هایی مثل بنی یاس کار کردم و خاطرات خوبی از از آنجا دارم و زندگی در کشور امارات مورد پسند من است و اگر این امکان فراهم شود حتما به امارات و شهر دبی خواهم رفت.

پس هنوز با کارلوس کی‌روش سرمربی سابق تیم‌ملی فوتبال ایران در ارتباط هستید؟

بله، ارتباط مکرری با هم داریم و آخرین‌بار وقتی در الکویت کار می‌کردم کی‌روش با من تماس گرفت که با او همکاری کنم که از آنجایی که با کویتی‌ها قرارداد داشتم این امر محقق نشد. در ادامه به‌خاطر شیوع ویروس کرونا شرایط تغییر کرد، با این حال اگر این شرایط نبود می‌توانستم کویت را ترک کرده و به کمک کی‌روش بروم که این اتفاق نیفتاد.

به‌تازگی درباره فوتبال ایران یا تیم‌ملی فوتبال کشورمان با کی‌روش صحبتی را مطرح نکرده‌اید که جالب توجه باشد. آیا کی‌روش هنوز هم پیگیر اخبار تیم‌ملی فوتبال ایران است؟

این روزها در این خصوص صحبتی با هم نداشتیم، اما تا جایی که من می‌دانم ایران همیشه در قلب کارلوس کی‌روش قرار دارد و او هیچ وقت سال‌های حضور در تیم‌ملی فوتبال ایران و کشور ایران را فراموش نمی‌کند، با این حال صحبتی درخصوص تیم‌ملی فوتبال ایران در این چند وقت اخیر با یکدیگر نداشتیم و حداقل در این رابطه با من حرفی زده نشده و چیزی هم ندیدم که در این رابطه کی‌روش در فضای مجازی از آن صحبت کند، این درحالی است که نام ایران همیشه در قلب من هم قرار دارد و هیچ وقت این کشور را فراموش نمی‌کنم و دوست دارم یک بار دیگر به ایران برگردم. خاطرات حضور در تیم‌ملی و کشور ایران همراه کارلوس کی‌روش برای همیشه در ذهن من ثبت شده و این خاطرات در کشور ایران و تیم‌ملی فوتبال ایران تا آخر با من خواهد ماند.

خود شما چطور، نتایج و اخبار تیم‌ملی را پیگیری می‌کنید؟ حتما خبر دارید که تیم‌ملی ایران طی یک بازی سخت در لبنان موفق شد این تیم را شکست دهد؟

بله بازی را دیدم اتفاقا روی اشتباه علیرضا بیرانوند خیلی تاسف خوردم و اگر مربی دروازه‌بان‌های تیم‌ملی بودم حتما به او گوشزد می‌کردم که باید همیشه تا آخر توپ را پیگیری کند، وقتی که توپ از آسمان روی زمین آمد بیرانوند نباید روی خط دروازه می‌ایستاد و باید به‌سرعت به سمت توپ می‌آمد.

صحبت از بیرانوند به میان آمد. در این مدت که او به پرتغال آمده است با یکدیگر دیدار داشته و اصلا با هم در تماس هستید؟

بازی‌های او را از زمانی که به بوایشتا آمده است می‌بینم و چند بار تلفنی با یکدیگر صحبت کردیم، اما هنوز فرصت نشده است تا یکدیگر را در پرتغال ملاقات کنیم، اتفاقا بیرانوند در آخرین تماسی که داشتیم به من گفت یک روز به براگا می‌آیم تا یکدیگر را ببینیم. از آنجایی که علیرضا در پورتو زندگی می‌کند تا محل زندگی من ۲۰ دقیقه بیشتر راه نیست و مطمئنم به‌زودی با هم دیدار خواهیم کرد اتفاقا با پیام نیازمند هم که به پرتغال آمده است چند باری صحبت کردم و با او هم درارتباط هستم.

تنها شکست تیم‌ملی فوتبال ایران مقابل لبنان همراه با کارلوس کی‌روش بود که در کشور حریف به‌دست آمد و اتفاقا لبنانی‌ها می‌خواستند در دیدار اخیر خاطرات آن دیدار را تکرار کنند. هرچند شما در آن زمان مربی تیم‌ملی نبودید اما چطور بازی در لبنان برای تیم‌ملی ایران همیشه سخت و دشوار است و کار گره می‌خورد؟

همان‌طور که گفتید من در آن زمان مربی تیم‌ملی و دستیار کارلوس کی‌روش در تیم‌ملی فوتبال ایران نبودم و نمی‌توانم درباره جزئیات آن صحبت کنم، اما اگر بخواهم به‌صورت کلی بگویم معمولاً تیم‌هایی مثل لبنان، سوریه، فلسطین و کشورهای اینچنینی مقابل تیم‌های بزرگ‌تر مثل تیم‌ملی فوتبال ایران با یک انگیزه بزرگ و سرشار به میدان می‌آیند و خیلی سخت بازی می‌کنند و سعی می‌کنند در چنین بازی‌هایی تمام قدرت و توان خود را نشان دهند، همان‌طور که تیم‌ملی فوتبال ایران در جام جهانی مقابل تیم‌های بزرگ مثل آرژانتین، اسپانیا و پرتغال و حتی مراکش به‌گونه‌ای بازی کرد که برای آنها دردسر ایجاد کرد، بنابراین باید همیشه توقع داشته باشیم که در مصاف با تیم‌های بزرگی مثل ایران اینچنین تیم‌هایی مانند لبنان بتوانند دردسر ایجاد کنند و زمانی که جلوی تیم‌ملی بازی می‌کنند دوست دارند خودشان را به بهترین شکل نشان بدهند و با تمام توان و انگیزه و از صمیم قلب به میدان می‌آیند تا برای تیم‌ملی کشور خود و موفقیت آن بازی کنند. بنابراین همان‌طور که تیم‌ملی ایران مقابل چنین تیم‌هایی به مشکل می‌خورد می‌توان شرایط را با زمانی که تیم‌های بزرگ‌تر از تیم‌ملی ایران مثل آرژانتین یا اسپانیا با تیم‌ملی بازی می‌کنند مقایسه کرد که آنها هم مقابل تیم‌ملی ایران به مشکل خورده و ایران توانست برای آنها دردسر درست کند. وقتی که تیم‌ملی ایران با قدرت مقابل چنین تیم‌هایی بازی می‌کند و یا با نتیجه نزدیک شکست خورد و یا حتی از آنها مساوی می‌گیرد، تیم‌های ضعیف هم در آسیا دقیقا با همین شرایط و انگیزه مقابل ایران به میدان می‌آیند.

قبول دارید بازیکنان ایرانی نسبت به گذشته پیشرفت کردند و فارغ از صحبت‌هایی که مطرح کردید امروز می‌توانند برای هر حریفی دردسرساز شوند؟

به‌نظر من از لحاظ فکری و جنبه‌های حرفه‌ای بودن، بازیکنان ایرانی نسبت به گذشته خیلی پیشرفت کرده و قوی‌تر شده‌اند و امروز تیم‌ملی ایران بازیکنان خیلی خوبی دارد. اکثر آنها در اروپا مشغول بازی هستند. بازیکنانی مثل مهدی طارمی، سردار آزمون و علیرضا جهانبخش و سایرین در فوتبال اروپا بازی و گلزنی می‌کنند، اتفاقا وقتی بازی ایران مقابل لبنان را دیدم، پیگیر اخبار شدم و از اینکه چرا مهدی طارمی به تیم‌ملی فوتبال ایران دعوت نشده است، تعجب کردم و احساس کردم مشکلی به‌وجود آمده است.

پس حتما مشکلات درخصوص عدم‌دعوت مهدی طارمی به تیم‌ملی را متوجه شدید. در این مورد حق را به بازیکن می‌دهید یا سرمربی تیم‌ملی؟

در این خصوص نمی‌خواهم خیلی صحبت کنم، اما به‌صورت کلی باید بگویم بازیکن در هر سطحی باشد نباید احترام مربی خود را به هر دلیلی خدشه‌دار کند. خیلی دوست ندارم درباره مسائلی که جزئیات آن را نمی‌دانم حرف بزنم و در این خصوص هم چون در تیم‌ملی حضور ندارم و از نزدیک شاهد قضایا نیستم، حرف نزدن بهتر است. حقیقت را نمی‌دانم که مربی چه چیزی گفته و طارمی چه جوابی داده است، اما تا جایی که من می‌دانم باید حرمت مربی و بزرگ‌تر را به هر شکلی نگه داشت.

درباره همکاری دراگان اسکوچیچ به‌عنوان سرمربی تیم‌ملی فوتبال ایران صحبتی دارید؟

من از قبل شناختی روی اسکوچیچ نداشتم، اما در هر صورت نتایجی که تا الان با تیم‌ملی ایران گرفته قابل قبول است.

اگر از کشور ایران چه در عرصه ملی و چه باشگاهی پیشنهادی داشته باشید، باز هم حاضر هستید به ایران برگردید؟

هنوز هم ایرانی‌ها در اینستاگرام و در صفحه‌ای که دارم من را دنبال می‌کنند و پیگیر من هستند، هنوز هم آنها به من علاقه دارند و برایم پیام‌های محبت‌آمیز می‌فرستند، هرچند این علاقه دوطرفه است. قطعا اگر پیشنهادی از ایران بشود و یک بار دیگر این فرصت پیدا شود با کمال میل به این کشور می‌آیم. این درحالی است که مردم ایران را خیلی دوست دارم؛ چراکه آنها خیلی مهربان و خونگرم هستند و خاطرات بسیار خوبی از سال‌های حضورم در این کشور دارم.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سایه‌روشن‌های تغییر نسل در تیم ملی؛

جوان‌گرایی چگونه حاصل می‌شود؟

امیر کریمی؛ فرهیختگان آنلاین:

اوسمار-پرسپولیس و بازسازی اعتماد

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای استقلالِ نکو

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

آدم‌های اشتباهی و اقتصاد بیمار فوتبال ایران

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین؛

اسکار برای انتخاب ارزان اوسمار!

محمدرضا ولی‌زاده، خبرنگار فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای تیم ملی فوتبال

واگذاری دو باشگاه سرخابی رهاسازی توسط دولت است؛

تداوم اشتباه در واگذاری سرخابی‌ها

هومن جعفری، خبرنگار: 

شهروند، مافیا و تک‌تیرانداز

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و استقلال تاجیکستان؛

ساکن طبقه بالای آزادی

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق؛

فرصتی تاریخی برای بازیکنان استقلال

پیمان اسدیان، خبرنگار:

هانگژو، سنگ محک ورزش ایران

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و گل‌گهر سیرجان؛

این گزارش می‌توانست واقعی باشد!

هومن جعفری، خبرنگار:

تیم المپیک و مصلحت

مجید خاتونی، کارشناس مدیریت و جامعه‌‌شناسی ورزش:

ورزش کشور باید با منافع و اعتبار ملی همسو شود

مسعود فروغی، سردبیر «فرهیختگان»؛

درویش، مترجم و رونالدو؛ سنگ ریاکاری بر سر ما

کسر امتیاز و جریمه مالی سپاهان به شرط رعایت انصاف و عدالت برای همه تیم‌ها به نفع فوتبال است، سیاسیون آدرس غلط ندهند

آزمون بزرگ فوتبال ایران

محمد زعیم زاده، جانشین سردبیر؛

آقای کاردرست، آقا پژمان عزیز! دمت گرم +فیلم

هومن جعفری، خبرنگار گروه ورزش:

بهشت خیرین گمنام

هومن جعفری، خبرنگار:

این خرابه حاصل عملکرد شماست!

هومن جعفری، خبرنگار:

آینده ترسناک است

مجید خاتونی؛ کارشناس مدیریت و جامعه‌شناسی ورزش

انحصار در قانون نویسی، تعرض به حقوق ذینفعان فوتبال

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر روزنامه فرهیختگان:

ما همه بیرانوند هستیم؟

فرهیختگان بررسی می‌کند؛

گره انتخاب سرمربی استقلال کجاست؟

مواجهه فدراسیون با منتقدان؛

از طارمی هم شکایت کنید! 

مسعود فروغی

قلب مشترک

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار