• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۰-۰۸-۲۲ - ۰۱:۴۷
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
بازتاب بین‌المللی کامبک خاطره‌انگیز ملی‌پوشان فوتبال

ایرانی ناامید نمی‌شود

رسانه‌های لبنان در شوک شکست برابر ایران؛ پایان زشت و تراژیکی بود

اگر چه لبنان در بیشتر دقایق بازی برتری در نتیجه را داشت اما درنهایت این ایران بود که به لطف دو گل دقایق پایانی به برتری رسید. ایران به‌عنوان تیم نخست آسیا در رنکینگ فیفا امیدوار بود در لبنان به راحتی به سه امتیاز برسد. آنها اگر چه بازی را خوب شروع کردند و توپ را در بیشتر دقایق نیمه نخست در اختیار داشتند اما برخلاف روند مسابقه گل خوردند و دردسر زیادی کشیدند تا با خوش‌شانسی در دقایق پایانی مسابقه، باخت را با برد عوض کردند.

ایرانی ناامید نمی‌شود

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق، روزنامه‌نگار: تیم ملی فوتبال ایران در پنجمین دیدار خود در مرحله سوم انتخابی رقابت‌های جام‌جهانی 2022 قطر به زحمت و با دو گل دقایق پایانی موفق شد سه امتیاز بازی برابر لبنان را کسب کرده و در پایان دور رفت به صدرنشینی خود در گروه A این مسابقات ادامه دهد. لبنانی‌ها به لطف اشتباه عجیب علیرضا بیرانوند در همان نیمه نخست پیش افتادند و فاصله زیادی تا تکرار برد تاریخی خود در سال 2012 نداشتند اما این بار سردار آزمون و احمد نوراللهی به داد تیم اسکوچیچ رسیدند تا از زمین حریف با دست پر خارج شوند.

 لژیونرها مورد توجه اروپایی‌ها

اسکوچیچ درحالی تیمش را برای این مسابقه حساس آماده می‌کرد که اتفاقات حاشیه‌ای پیش از بازی سبب شد تا اخبار مربوط به عدم دعوت از مهدی طارمی در رسانه‌های مختلف دنیا بازتاب داشته باشد. اگر چه تیم ملی بدون او موفق شد در این مسابقه هم به برتری برسد اما غیبت او در این دیدار همچنان مورد توجه رسانه‌های مختلف قرار دارد. روزنامه «اوجوگو» پرتغال با اشاره به اینکه طارمی با وجود عدم دعوت به اردوی تیم ملی باز هم نسبت به این برد تیمش واکنش داشته، می‌نویسد: «مهاجم پورتو که پیش از دیدار اخیر تیم ملی کشورش با دراگان اسکوچیچ، سرمربی تیم ایران دچار مشکل شده بود با وجود اینکه از سوی این مربی کروات به این تیم دعوت نشده اما پس از برد ایران، در شبکه‌های اجتماعی برای هم‌تیمی‌هایش آرزوی موفقیت کرد و این پیروزی را تبریک گفت. به نظر می‌رسد این اختلافات تاثیری در تعصب او به تیم کشورش نداشته است.»
سایت میست‌فوتبال پرتغال هم در گزارشی از دیدارهای انتخابی جام‌جهانی در منطقه آسیا می‌نویسد: «تیم ایران در دیدار برابر لبنان و در غیاب مهدی طارمی، مهاجم پورتو کار سختی داشت و به زحمت موفق شد با دو گلی که پس از دقیقه 90 به ثمر رساند این بازی را به سود خود خاتمه دهد. ایران اگر چه طارمی را به دلایل انضباطی در اختیار نداشت اما علیرضا بیرانوند، گلر بواویستا درون دروازه این تیم بود و به تیمش کمک کرد تا 3 امتیاز این مسابقه را کسب کند. در دیگر دیدار این گروه هم کره‌جنوبی توانست با یک گل امارات را شکست دهد تا سرمربی پرتغالی این تیم یک برد دیگر را به دست آورد. شاگردان پائولو بنتو همچنان رتبه دوم جدول را پشت سر ایران حفظ کرده‌اند.»

در روسیه گلزنی سردار آزمون در این مسابقه مورد توجه قرار گرفته و سایت SPB این کشور با اشاره به درخشش مهاجم گلزن زنیت در این دیدار نوشته است: «ایران درحالی موفق شد لبنان را در انتخابی جام‌جهانی شکست دهد که سردار آزمون در دقیقه 1+90 گل نخستین تیمش را زد و امید را به اردوی این تیم برگرداند. بازی تا پایان 90 دقیقه با یک گل به سود میزبان در جریان بود که ضربه مهاجم زنیت سبب شد تا در وقت‌های تلف شده نتیجه مساوی شود و دقایقی بعد این تیم گل دوم را هم زد تا با 13 امتیاز به صدرنشینی خود ادامه دهد. آزمون در پنجاه‌ونهمین بازی ملی خود موفق شد 38 گله شود و آمار خوبی در این زمینه از خود به جای گذاشته است. او که این فصل در زنیت نمایش خوبی داشته حالا امیدوار است تا به همراه تیم ملی کشورش حضور در جام‌جهانی 2022 را نیز تجربه کند.»

رسانه‌های یونانی هم با توجه به حضور سه بازیکن آاک در فهرست تیم ایران به این مسابقه توجه خاصی داشتند و سایت گاتزتا دراین‌باره آورده است: «سه بازیکن آاک که در اردوی تیم ملی ایران حضور دارند در نخستین بازی تیم خود در فیفادی اخیر توانستند یک نتیجه خوب را در لبنان کسب کنند. در این مسابقه میلاد محمدی و کریم انصاری‌فرد برای دقایقی فرصت حضور در بازی را به دست آوردند و پس از ورود این دو بازیکن بود که ایران به دو گل رسید و بازی را برد اما احسان حاج‌صفی بنا به تشخیص کادر فنی راهی زمین نشد. درنهایت این ایران بود که این بازی را 2 بر یک برد تا به صدرنشینی خود در گروهش ادامه دهد.»

 اسکو همچنان بدون باخت

در کرواسی سایت «وکرنجی» این کشور با اشاره به اینکه تیم ملی ایران با هدایت دراگان اسکوچیچ همچنان روی نوار موفقیت گام برمی‌دارد و بردی دیگر را تجربه کرده است، این‌چنین می‌نویسد: «ایران با هدایت اسکوچیچ از شکست گریخت تا این مربی کروات همچنان بدون باخت به کارش در تیم ایران ادامه دهد. این تیم که یکی از مدعیان اصلی صعود از گروهش به جام‌جهانی است در دیدار برابر لبنان خوش‌شانس بود که توانست در آخرین دقایق ورق را برگرداند و با یک کامبک تماشایی 3 امتیاز حساس را در خانه حریف تصاحب کند. آنها با تبدیل این شکست به بردی شیرین همچنان با 2 امتیاز برتری نسبت به کره‌جنوبی صدرنشین هستند. این مربی کروات روی نیمکت تیم ایران همچنان به تاریخ‌سازی خود ادامه می‌دهد و این بار هم نتیجه خوبی به دست آورد.»

 ایرانی ناامید نمی‌شود

اتفاقات دراماتیک این دیدار در رسانه‌های آسیایی هم مورد توجه زیادی قرار گرفته است. سایت «تائو» ویتنام در گزارشی از این مسابقه معتقد است که ایران با خوش‌شانسی توانسته سه امتیاز این دیدار را تصاحب کند: «اگر چه لبنان در بیشتر دقایق بازی برتری در نتیجه را داشت اما درنهایت این ایران بود که به لطف دو گل دقایق پایانی به برتری رسید. ایران به‌عنوان تیم نخست آسیا در رنکینگ فیفا امیدوار بود در لبنان به راحتی به سه امتیاز برسد. آنها اگر چه بازی را خوب شروع کردند و توپ را در بیشتر دقایق نیمه نخست در اختیار داشتند اما برخلاف روند مسابقه گل خوردند و دردسر زیادی کشیدند تا با خوش‌شانسی در دقایق پایانی مسابقه، باخت را با برد عوض کردند. شاید زمانی که داور مسابقه 5 دقیقه زمان تلف شده را اعلام کرد کمتر هوادار این تیم انتظار داشت در همین دقایق کوتاه آنها بتوانند دست به چنین کار بزرگی بزنند اما درنهایت آزمون و نوراللهی در عرض چند دقیقه تیم برنده این بازی را تغییر دادند.»

 لبنانی‌ها در حسرت برد از دست رفته

رسانه‌های لبنانی هم با حسرت از فرصتی که نصیب‌شان شده بود و به راحتی از دست دادند صحبت می‌کنند. روزنامه البناء درباره این دیدار می‌نویسد: «لبنان سه امتیاز بازی را در چنگ خود داشت اما در عرض 3 دقیقه آن را از دست داد و فرصتی طلایی برای برتری برابر یکی از قدرت‌های فوتبال آسیا از دست رفت. ایرانی‌ها در سیاست به ناامید نشدن و تلاش برای رسیدن به اهداف خود در دراز مدت در گفت‌وگوها، مذاکرات و حتی جنگ‌های خود مشهورند اما روز پنجشنبه این سیاست همیشگی خود را در فوتبال پیش گرفتند و درحالی که بازی را به لبنان باخته بودند در آخرین دقایق شرایط را به سود خود تغییر دادند تا همچنان صدرنشین گروه باقی بمانند. ملی‌پوشان لبنان برابر سکوهای خالی از تماشاگر خود به مصاف ایران رفتند و اگر چه امیدواری زیادی وجود داشت تا بتوانند از تک‌گل نیمه نخست خود دفاع کنند اما در آخرین دقایق تمرکز خود را از دست دادند. به این ترتیب لبنان فرصت کم کردن فاصله خود با مدعیان این گروه را از دست داد و حالا باید تلاش خود را برای حفظ رتبه سوم جدول انجام دهد. البته این تیم خوش‌شانس بود که نتایج این روز به سود آنها رقم خورد و با وجود این شکست همچنان در رده سوم گروه قرار دارند.»

روزنامه اللوا این کشور از اینکه ملی‌پوشان این کشور نتوانستند این برد باارزش را تا انتها حفظ کنند و با دو اشتباه در دقایق پایانی آن را از دست دادند، می‌نویسد: «لبنان شانس بسیار خوبی داشت تا دومین برد خود در گروهش و همچنین دومین پیروزی خود مقابل ایران در تاریخ تقابل‌های دو تیم را کسب کند اما تنها چند دقیقه به تبدیل این رویا به واقعیت این شانس از دست رفت. بازی پشت درهای بسته و بدون تماشاگر برگزار می‌شد و شاید اگر هواداران در ورزشگاه حضور داشتند اتفاقات دیگری در این دیدار رخ می‌داد. درنهایت درحالی که فاصله زیادی تا برتری در این دیدار باقی نمانده بود دو گل حریف تمامی آرزوهای بازیکنان تیم را از بین برد و امیدهای تیم برای صعود به جام‌جهانی کمرنگ شد.»

سایت الاخبار لبنان نیز با ابراز ناراحتی از اتفاقاتی که در این مسابقه برای تیم ملی این کشور رخ داد از پایان تراژیک این دیدار نوشت: «این بدترین سناریوی ممکن برای هر تیم فوتبالی است و سقوط دراماتیک لبنان در دقایق پایانی دیدار برابر ایران سبب شد تا سه امتیاز شیرین این مسابقه از چنگ این تیم خارج شود. در اکثر دقایق بازی، لبنان تیم پیروز بازی بود و هر چه به دقایق پایانی نزدیک می‌شدیم امیدواری برای برتری در این بازی افزایش پیدا می‌کرد. شاید این تقدیر ما بود که چنین پایان زشت و تراژیکی برای این دیدار رقم بخورد و برابر میهمان خود این‌گونه بازی را ببازیم. اتفاقات این بازی اکثرا عجیب و غیرقابل باور بود. از ابتدا تیم ایران حملات بی‌وقفه خود را روی دروازه ما انجام داد که با مقاومت بازیکنان لبنان همراه بود. سپس گلی که به صورتی عجیب و دور از انتظار به دست آمد تا نیمه نخست را با برتری به رختکن برویم. نکته غیرقابل باور دیگر دو گلی بود که ایرانی‌ها در وقت‌های تلف شده زدند و در کمال شگفتی بازی را بردند تا لبنان هیچ امتیازی از این بازی کسب نکند. اوضاع در نیمه نخست به کام ما بود و توانستیم برابر تیم باتجربه و مدعی ایران نمایش خوبی داشته باشیم. تک‌گل لبنان روی حرکتی جالب به دست آمد و باعث شد تا شوک به حریف وارد شود. شاید ما در این دیدار مستحق برد نبودیم اما با توجه به تلاش و زحماتی که ملی‌پوشان لبنانی کشیدند استحقاق این شکست را هم نداشتیم و این نتیجه اصلا عادلانه نبود. با این حال واقعیت این است اتفاقاتی که در این مسابقه رخ داد حاصل عملکرد خود ما بود و شاید از دست رفتن تمرکز بازیکنان در عرض چند دقیقه یا حتی چند ثانیه سبب شد تا یکی از مهم‌ترین دیدارهای تاریخ خود را ببازیم و نتوانیم از این مسابقه حساس دست پر خارج شویم. آنچه در پایان بازی رخ داد برای تیم ما تکان‌دهنده و شوک‌آور بود و در کمال شگفتی در مسابقه‌ای که می‌توانستیم حداقل با یک امتیاز خارج شویم هیچ دستاوردی نداشتیم و به این ترتیب فرصت بزرگی را برای موفقیت در این گروه از دست دادیم. به نظر می‌رسد مهم‌ترین تفاوت دو تیم در این دیدار آمادگی روحی، روانی و حتی بدنی بود و به همین دلیل بود که تیم ایران تا آخرین دقایق به نظر می‌رسید از اینکه می‌تواند به گل برسد اطمینان داشت و فشار بی‌وقفه خود روی دروازه تیم ما را حفظ کرده بود. بازیکنان لبنان عملا پس از گل آزمون روحیه خود را باختند و به همین دلیل بود که به فاصله‌ای کم گل دوم حریف نیز از راه رسید. اینجا حالا چه کسی مقصر است؟ بازیکنانی که تا آخرین نفس جنگیدند و مبارزه کردند یا سرمربی تیم که در یکی از لحظات حساس دوران مربیگری‌اش نتوانست بازی‌خوانی خوبی داشته باشد؟ با وجود اشتباهاتی که برخی بازیکنان روی گل‌های حریف داشتند اما نمی‌توان گفت که فلان بازیکن روی این شکست تقصیر دارد. تا پیش از این دو گل مصطفی مطر، گلر تیم مهارهایی تماشایی داشت و بارها مانع گلزنی حریف شد. برادران ملکی نیز در غیاب العمری تلاش زیادی کردند تا خط دفاعی تیم شرایط خوبی داشته باشد و سایر بازیکنان نیز زحمات خود را کشیدند اما برابر تیمی که فوتبالی پیشرفته ارائه می‌دهد و در حفظ توپ و به حرکت درآوردن آن مهارت دارد، بازی کردن و کسب امتیاز کار بسیار سختی است. با وجود همه این مسائل تیم ما ثابت کرد به آن بدی که در ابتدای مسابقات همه تصور می‌کردند نیست و می‌تواند به‌عنوان شگفتی‌ساز این دوره حتی به جام‌جهانی هم راه پیدا کند.»

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سایه‌روشن‌های تغییر نسل در تیم ملی؛

جوان‌گرایی چگونه حاصل می‌شود؟

امیر کریمی؛ فرهیختگان آنلاین:

اوسمار-پرسپولیس و بازسازی اعتماد

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای استقلالِ نکو

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

آدم‌های اشتباهی و اقتصاد بیمار فوتبال ایران

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین؛

اسکار برای انتخاب ارزان اوسمار!

محمدرضا ولی‌زاده، خبرنگار فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای تیم ملی فوتبال

واگذاری دو باشگاه سرخابی رهاسازی توسط دولت است؛

تداوم اشتباه در واگذاری سرخابی‌ها

هومن جعفری، خبرنگار: 

شهروند، مافیا و تک‌تیرانداز

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و استقلال تاجیکستان؛

ساکن طبقه بالای آزادی

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق؛

فرصتی تاریخی برای بازیکنان استقلال

پیمان اسدیان، خبرنگار:

هانگژو، سنگ محک ورزش ایران

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و گل‌گهر سیرجان؛

این گزارش می‌توانست واقعی باشد!

هومن جعفری، خبرنگار:

تیم المپیک و مصلحت

مجید خاتونی، کارشناس مدیریت و جامعه‌‌شناسی ورزش:

ورزش کشور باید با منافع و اعتبار ملی همسو شود

مسعود فروغی، سردبیر «فرهیختگان»؛

درویش، مترجم و رونالدو؛ سنگ ریاکاری بر سر ما

کسر امتیاز و جریمه مالی سپاهان به شرط رعایت انصاف و عدالت برای همه تیم‌ها به نفع فوتبال است، سیاسیون آدرس غلط ندهند

آزمون بزرگ فوتبال ایران

محمد زعیم زاده، جانشین سردبیر؛

آقای کاردرست، آقا پژمان عزیز! دمت گرم +فیلم

هومن جعفری، خبرنگار گروه ورزش:

بهشت خیرین گمنام

هومن جعفری، خبرنگار:

این خرابه حاصل عملکرد شماست!

هومن جعفری، خبرنگار:

آینده ترسناک است

مجید خاتونی؛ کارشناس مدیریت و جامعه‌شناسی ورزش

انحصار در قانون نویسی، تعرض به حقوق ذینفعان فوتبال

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر روزنامه فرهیختگان:

ما همه بیرانوند هستیم؟

فرهیختگان بررسی می‌کند؛

گره انتخاب سرمربی استقلال کجاست؟

مواجهه فدراسیون با منتقدان؛

از طارمی هم شکایت کنید! 

مسعود فروغی

قلب مشترک

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار