• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۰-۰۸-۲۰ - ۰۱:۱۵
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
رئیس دانشکده علوم پایه دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک:

بخش مهمی از تولید علم در دست فارغ‌التحصیلان رشته‌های علوم پایه است

ما تلاش کردیم دانشجویان را با اساتیدی که در حوزه علوم پایه مطرح هستند، آشنا کنیم تا از مشاوره آنها برای ورود به بازار کار استفاده کنند. برخی از این استادان حتی به بخش صنعتی کشور آموزش می‌دهند، بنابراین نزدیک شدن دانشجویان به این اساتید می‌تواند کمک زیادی به آنها کند.

بخش مهمی از تولید علم در دست فارغ‌التحصیلان رشته‌های علوم پایه است

اعظم مرجانی، رئیس دانشکده علوم پایه دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک گفت: «رشته‌های علوم پایه در دسته‌های رشته‌های سخت قرار گرفته است. در دبیرستان نیز دروس ریاضی، شیمی و... جزء درس‌هایی است که دانش‌آموزان گاهی آنها را به‌سختی فراگرفته و با مشکلاتی مواجه می‌شوند. به همین دلیل دانشجویان تمایلی ندارند در این رشته‌ها تحصیل کنند، زیرا نسبت به بسیاری از رشته‌ها بازار کار کمتری دارند.» او ادامه داد: «این عدم تمایل نسبت به رشته‌های علوم پایه تنها مختص به دانشگاه آزاد اسلامی نبوده و در تمام دانشگاه‌ها نمود دارد، بنابراین می‌توان گفت کاهش جمعیت دانشجویان و نبودن بازار کار در این رشته‌ها باعث شده تمایل دانشجویان به تحصیل در رشته‌های علوم پایه نسبت به سال‌های گذشته کاهش پیدا کند.» رئیس دانشکده علوم پایه دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک گفت: «بسیاری از فارغ‌التحصیلان رشته‌های علوم پایه در دانشگاه‌های سطح بالا تحصیل کرده‌اند اما برای ورود به بازار کار با مشکلاتی مواجه می‌شوند.» مرجانی با بیان اینکه درحال‌حاضر در برخی رشته‌های علوم پایه مانند رشته شیمی و برخی گرایش‌های زیست افراد می‌توانند برای خودشان شغل ایجاد کنند، اظهار کرد: «بنابراین در سال‌های اخیر گرایش به برخی رشته‌های علوم پایه بیشتر شده، زیرا امکان اشتغال‌زایی توسط فارغ‌التحصیلان این رشته‌ها بیش از گذشته فراهم ‌شده است.» او خاطرنشان کرد: «می‌توان گفت قسمت مهمی از تولید علم در دست فارغ‌التحصیلان رشته‌های علوم پایه است. در دانشکده علوم پایه دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک اقدامات زیادی برای بازآرایی رشته‌های علوم پایه انجام شده است، مثلا تلاش کردیم در رشته‌های علوم پایه گرایش‌هایی را ایجاد کنیم تا دانشجویان بیشتر جذب این رشته‌ها شوند.»

او اظهار کرد: «به‌طورمثال در رشته شیمی، گرایش شیمی دارویی ایجاد شده و بسیاری از دانشجویان جذب این رشته شده‌اند، همچنین درصددیم مجوز راه‌اندازی برخی رشته‌های میان‌رشته‌ای را در حوزه علوم پایه جذب کنیم تا با توجه به بازار کار این رشته‌ها، بچه‌ها بیشتر جذب شوند.»

رئیس دانشکده علوم پایه دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک ادامه داد: «مثلا گرایش شیمی کاربردی برای کسانی که روحیه کاوشگری دارند و درکنار سروکار داشتن با ترکیبات شیمیایی و واکنش‌ها از محاسبات نمی‌گریزند و به مباحث فرآیندها علاقه دارند، گزینه مطلوبی برای تحصیل است. فارغ‌التحصیلان رشته شیمی امکان فعالیت در مراکزی مانند آموزش‌وپرورش، حوزه‌های نفت و پتروشیمی، صنایع و معادن، آموزش‌عالی، کشاورزی، صنایع شیمیایی، صنایع غذایی و دارویی و نظایر آن را دارند.» مرجانی در ادامه تصریح کرد: «ما تلاش کردیم دانشجویان را با اساتیدی که در حوزه علوم پایه مطرح هستند، آشنا کنیم تا از مشاوره آنها برای ورود به بازار کار استفاده کنند. برخی از این استادان حتی به بخش صنعتی کشور آموزش می‌دهند، بنابراین نزدیک شدن دانشجویان به این اساتید می‌تواند کمک زیادی به آنها کند.»

او گفت: «همچنین دفتر ارتباط با صنعت دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک، با بخش‌های صنعتی ارتباط گرفته و دانشجویان مستعد را به آنها معرفی می‌کند. در چنین شرایطی هم دانشجویان در حین تحصیل با بازار کار آشنا می‌شوند و هم صنعت از نیروی کار دانشگاه که به‌صورت علمی آموزش دیده است، استفاده می‌کند.»

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

دبیرکل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران و عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد:

فساد مانع مشارکت مردم در اقتصاد خیزش مدیریتی لازمه جهش تولید

زینب کرد، مسئول واحد زنان و خانواده اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل:

قانون جوانی جمعیت نگاهی مردانه دارد

بحران آموزش‌وپرورش- بخش دوم؛

ایرادهای ساختاری و راهکارهای تحولی

رضا نقدبیشی، مدیرکل تحلیل و نظارت بر امور پژوهشی؛

تجویز سه‌گانه برای تقویت علم داده در دانشگاه

حادثه 16 آذر 1332 یادآور اعتراض علیه حضور آمریکایی‌ها در دانشگاه تهران بود؛

5 وظیفه دانشگاهیان برای ساخت آینده کشور

«فرهیختگان» نرخ انتشار مقالات علمی پژوهشگران ایران را بررسی می‌کند؛

شروط ارتقای علمی اساتید هیچ منطقی ندارد!

علی عربی، استادیار گروه جامعه‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز:

دانش محلی؛ دروازه ورود به کارآفرینی

حسین پناهی، فعال دانشجویی:

آیین‌نامه جدید کارورزان خوب اما ناکافی

7 نکته درباره آغاز سال ‌تحصیلی؛

مهر 1402، دانشگاه زنده است

درباره حواشی ماجرای دانشکده علوم اجتماعی که ادامه دارد؛

پای ایران و قانون بایستید

عباسعلی رهبر، عضو هیات‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی:

6 ویٰژگی منظومه معرفتی جهاد تبیین امام حسن مجتبی

مهدی نوید‌ادهم، رئیس دبیرخانه هیات موسس دانشگاه آزاد:

۶ کارکرد ویژه راهپیمایی اربعین

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار