• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۰-۰۸-۱۹ - ۰۲:۴۷
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
معاون فرهنگی دانشگاه خوارزمی:

تقویت برنامه‌های قرآنی نیازمند توجه بیشتری در بودجه است

برنامه حضوری برای دانشجویان اکنون وجود ندارد، اما برنامه‌های فرهنگی ما نه‌تنها به‌لحاظ کمی کاهش نیافته، بلکه بیشتر نیز شده است.

تقویت برنامه‌های قرآنی نیازمند توجه بیشتری در بودجه است

مرتضی تهامی، معاون فرهنگی دانشگاه خوارزمی درخصوص برنامه‌های دانشگاه خوارزمی در دوران کرونا برای دانشجویان به «فرهیختگان» گفت: «برنامه حضوری برای دانشجویان اکنون وجود ندارد، اما برنامه‌های فرهنگی ما نه‌تنها به‌لحاظ کمی کاهش نیافته، بلکه بیشتر نیز شده است. ما مرتب درطول هفته ازطریق کانون‌های دانشجویی برای دانشجویان برنامه داریم، در تمام زمینه‌ها همه کانون‌های ما فعال هستند. سخنرانی، مسابقه و کارگاه‌‌ها به‌صورت مجازی وبینار انجام می‌شود، اما برنامه‌های حضوری همچون اردو یا بازدیدها عملا منتفی شده است.» وی ادامه داد: «در بحث بودجه دانشگاه‌ها مشکلات جدی دارند، ولی ما خوشبختانه به‌علت اینکه رئیس دانشگاه ما قبل از اینکه رئیس باشد، شخصیت فرهنگی است و کاملا مسائل را درک می‌کند و همراه است، الحمدلله از این بابت مشکلی نداریم و این موضوع نقطه‌قوت برای ما است.»  معاون فرهنگی دانشگاه خوارزمی درباره فعالیت‌های انجام‌شده در حوزه تربیتی آموزه‌های قرآنی تصریح کرد: «ما در دانشگاه خوارزمی در قسمت تربیتی هم کارگاه، هم سخنرانی با حضور شخصیت‌های علمی دانشکده روانشناسی دانشگاه را داریم. در شرایط کرونا اصلا یک دوره مجموعه مستمر یک‌ماهه‌ای را در بحث تاثیر کرونا، رفتارهای فردی، اجتماعی و خانوادگی برگزار کردیم.»  وی در پاسخ به این سوال که چرا همچنان انتظارات از فضای قرآن و عترت برآورده نمی‌شود، افزود: «شرایط فعلی که تحت تاثیر فضای مجازی، اینترنت و ماهواره است، باعث شده یک فضای مغشوشی برای مجموعه آحاد جامعه ایجاد شود. اینکه کار فرهنگی ما چطور باشد تا بتواند اثرگذاری خود را در مقابله با تبلیغات سوء فضای مجازی و بیگانگان داشته باشد، کار ساده‌ای نیست و اصولا نیاز به تجارب و ظرافت کاری دارد. شاید از این بابت کارمان سخت باشد که چطور عمل کنیم که مخاطب بپذیرد. ازطرفی فضای مجازی همان مباحث را به روشی دیگر جلوه می‌دهد که کار را سخت‌تر می‌کند.»

تهامی ادامه داد: «در حوزه فرهنگی مخاطب انسان است، انسان هم ابعاد مختلفی دارد و ظرافت‌هایی دارد که باید به آنها توجه کنیم. ما در دانشگاه خوارزمی شیوه‌های مختلف را به‌کار می‌بریم. از استادان و پرسش و پاسخ از آنها برای حل مشکلات گرفته تا طراحی پوستر با پیام‌های فرهنگی و برگزاری جشنواره‌ها همه و همه در این راستا انجام می‌شود. امیدواریم مخاطبان بتوانند استفاده کنند. به‌نظر بنده یکی از مقوله‌هایی که می‌تواند موثر باشد، بحث ورزش همگانی است. در این برنامه افراد علاقه‌مند حضور می‌یابند که همراه با ارائه برنامه پیام‌های فرهنگی القا شود، ما در دانشگاه خوارزمی به این مساله پرداخته‌ایم.»  معاون فرهنگی دانشگاه خوارزمی اظهار کرد: «بحث هنر نیز بسیار مهم است و باید در کشور به آن توجه بیشتری شود. ما در دانشگاه خوارزمی به این موضوع نیز توجه کرده‌ایم، به همین منظور کانون‌های تئاتر را ایجاد کرده‌ایم. همچنین آموزش‌های قرآنی درقالب برنامه‌های مختلف ازجمله تفسیر، حفظ قرآن و روخوانی را داریم، اما مساله مهم این است که شیوه اجراسازی آنها به‌روز باشد تا مخاطب جذب شود. مخاطب ما بسیار تحت‌تاثیر القائات فضای مجازی و بیگانه است، ذهنش پر از مسائل دیگر است، کار خیلی ساده نیست و اینجا نقش نهادهای فرهنگی دانشگاه و درکنار آن گروه معارف موثر و اثرگذار است تا مجموعه دانشگاه بتواند با قابلیت‌هایی که دارد شیوه‌هایی به‌کار ببرد که اثرگذاری داشته باشند.»

وی در پایان تصریح کرد: «نقش هنر در مسائل فرهنگی خیلی قوی نیست. باید در قسمت هنر بتوانیم پیام عقیدتی و مذهبی و ارزش‌های انقلابی را ارائه کنیم. اکنون برنامه تلویزیون یکنواخت است، باید تنوع بدهند، 24 شبکه وجود دارد که اکثرا تکراری هستند. اگر این شبکه‌ها کاهش یابد و کیفیت بالاتر برود، بسیاری از مشکلات مرتفع خواهد شد. ازطرفی باید توجه بیشتری به بحث بودجه شود تا بتوانیم ضعف را از میان برداریم.»

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

روزنامه فرهیختگاننظرسنجی

مناظره‌های دور دوم، چقدر شما و اطرافیانتان را به مشارکت در انتخابات ترغیب کرده است؟



مشاهده نتایج

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

دبیرکل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران و عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد:

فساد مانع مشارکت مردم در اقتصاد خیزش مدیریتی لازمه جهش تولید

زینب کرد، مسئول واحد زنان و خانواده اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل:

قانون جوانی جمعیت نگاهی مردانه دارد

بحران آموزش‌وپرورش- بخش دوم؛

ایرادهای ساختاری و راهکارهای تحولی

رضا نقدبیشی، مدیرکل تحلیل و نظارت بر امور پژوهشی؛

تجویز سه‌گانه برای تقویت علم داده در دانشگاه

حادثه 16 آذر 1332 یادآور اعتراض علیه حضور آمریکایی‌ها در دانشگاه تهران بود؛

5 وظیفه دانشگاهیان برای ساخت آینده کشور

«فرهیختگان» نرخ انتشار مقالات علمی پژوهشگران ایران را بررسی می‌کند؛

شروط ارتقای علمی اساتید هیچ منطقی ندارد!

علی عربی، استادیار گروه جامعه‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز:

دانش محلی؛ دروازه ورود به کارآفرینی

حسین پناهی، فعال دانشجویی:

آیین‌نامه جدید کارورزان خوب اما ناکافی

7 نکته درباره آغاز سال ‌تحصیلی؛

مهر 1402، دانشگاه زنده است

درباره حواشی ماجرای دانشکده علوم اجتماعی که ادامه دارد؛

پای ایران و قانون بایستید

عباسعلی رهبر، عضو هیات‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی:

6 ویٰژگی منظومه معرفتی جهاد تبیین امام حسن مجتبی

مهدی نوید‌ادهم، رئیس دبیرخانه هیات موسس دانشگاه آزاد:

۶ کارکرد ویژه راهپیمایی اربعین