• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۰-۰۸-۱۹ - ۰۳:۰۴
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
مسئول نهاد نمایندگی مقام‌معظم‌رهبری در دانشگاه علم‌وصنعت:

نمی‌خواهیم تصدی‌گری کنیم، دانشجویان با رویکرد جدید وارد عرصه شوند

امام‌صادق(ع) فرمودند قرآن عبارات، اشارات و حقایقی دارد. ما باید به واقعیت ابعاد دیگر بپردازیم. در حوزه روانشناسی قرآن، تربیت در قرآن، خانواده موفق در قرآن، حیات در قرآن و مسائلی از این دست ما کمتر ورود کرده‌ایم. در دانشگاه علم‌وصنعت که دانشجویان آن فنی و مهندسی هستند، بچه‌های مستعدی داریم. ما باید دانشجویان را با این اقیانوس بیکران از معارف آشنا کنیم.

نمی‌خواهیم تصدی‌گری کنیم، دانشجویان  با رویکرد جدید وارد عرصه شوند

احمد ابراهیمی‌نژاد، مسئول نهاد نمایندگی مقام‌معظم‌رهبری در دانشگاه علم‌وصنعت در گفت‌وگو با «فرهیختگان» و در پاسخ به این سوال که چرا عمده فعالیت‌ها در حوزه قرآنی محدود به برگزاری جشنواره می‌شود و در بحث ترویجی و تربیتی فعالیت چشمگیری در کشور انجام نمی‌شود، اظهار کرد: «قرآن لایه‌های مختلفی دارد. متاسفانه هنوز چون ظرفیت‌های قرآن را کشف نکرده‌ایم نمی‌توانیم بهره کافی و وافی ببریم. عده‌ای فقط در سطح الفاظ و عبارات قرآن می‌مانند. به قرائت قرآن یا نهایتا حسن قرائت توجه می‌کنند، درحالی‌که قرآن مفاهیم بلند، حقایق بسیار لطیف و ظریف و ظرافت‌های خاصی در مسائل مختلف دارد، اما در جامعه ما از آنجاکه بیشتر نگاه سطحی وجود دارد، در همان فضا افراد به قرائت و مسائل ظاهری قرآن می‌پردازند و فعالیت‌ها را در آن خلاصه می‌کنند.»

وی ادامه داد: «امام‌صادق(ع) فرمودند قرآن عبارات، اشارات و حقایقی دارد. ما باید به واقعیت ابعاد دیگر بپردازیم. در حوزه روانشناسی قرآن، تربیت در قرآن، خانواده موفق در قرآن، حیات در قرآن و مسائلی از این دست ما کمتر ورود کرده‌ایم. در دانشگاه علم‌وصنعت که دانشجویان آن فنی و مهندسی هستند، بچه‌های مستعدی داریم. ما باید دانشجویان را با این اقیانوس بیکران از معارف آشنا کنیم.»

وی درخصوص فعالیت‌های نهاد رهبری دانشگاه علم‌وصنعت درخصوص قرآن و عترت گفت: «ما کانون قرآن و عترت داریم. کانون قرآن و عترت ما جزء بهترین کانون‌های عترت در سطح دانشگاه‌ها است. همچنین یک روز را در دانشگاه به‌عنوان فعالیت‌های قرآنی اختصاص داده‌ایم. در فضای اساتید نیز نشست‌های خوب قرآنی داریم که به مسائل تفسیری قرآن پرداخته می‌شود. به‌علاوه نشستی در روزهای دوشنبه داریم که در بعضی دانشکده‌ها مانند فیزیک به ارائه مباحث قرآنی برای اساتید می‌پردازیم.»

ابراهیمی‌نژاد اظهار کرد: «البته نباید از این بگذریم که در شرایط کرونا یک مقداری فعالیت‌ها لطمه خورد، ولی به‌صورت مجازی هم به برگزاری آنها پرداخته‌ایم. امیدواریم با پایان یافتن شرایط کرونایی با یک نگاه نو به فعالیت‌های قرآنی بپردازیم. ما باید با قرآن جاری شویم و زندگی کنیم. فهم قرآنی یک ضرورت است. این مساله نیز مربوط به کسانی که فعالیت قرآنی می‌کنند، می‌شود زیرا باید ابتدا آنها این نگاه را داشته باشند و با این نگاه وارد عرصه فعالیت‌های قرآنی شوند.»

مسئول نهاد رهبری دانشگاه علم‌وصنعت افزود: «قطعا آن کسانی که بدون تردید فعالیت قرآنی می‌کنند، اگر این نگاه را در خودشان تقویت کنند و به این سمت و سو بروند، جذابیت ایجاد می‌کنند، ولی اگر قرآن را در سطح قرائت ببینیم، فایده‌ای ندارد. دانشجو مستعد و آماده اشتیاق به مباحث علمی است. وقتی پیدایش حیات را در قرآن مطرح کنید یا مسائلی از این دست، بسیار برای آن جذابیت ایجاد می‌شود.»

وی افزود: «یکی از کارهایی که ما در این خصوص داشتیم، برگزاری مباحث تفسیری با این دیدگاه بود که توسط خود بنده ارائه شد. حس می‌کنم در این فضای کرونا کانون قرآن و عترت دانشگاه نیز فعالیتش ضعیف شده است که باید بازنگری انجام شود. معتقدیم کار به‌دست دانشجوجماعت انجام شود. ما نمی‌خواهیم تصدی‌گری کنیم، تشکل‌ها و کانون‌ها که متولی امور هستند حتی در شرایط کرونایی باید با رویکرد جدید وارد عرصه شوند. نباید کار را متوقف کنیم.»

وی درباره پاسکاری برخی نهاد‌ها و معاونت‌ها در انجام فعالیت‌ها گفت: «تقسیم کار مشخص است. در قرآن در بخش دانشجویی کانون قرآن و عترت داریم. کانون قرآن و عترت بناست فعالیت‌های قرآنی را در لایه‌ها و ابعاد مختلف انجام دهد. در این میان معاونت فرهنگی باید حمایت کند و هم حمایت فیزیکی و هم حمایت مالی انجام دهد، به‌طوری‌که فضا و بودجه دراختیار بگذارد. آن‌چیزی که اهمیت دارد این است که کار باید از دانشجو بجوشد. اگر نهاد خیلی تصدی‌گری کند، دانشجو معترض می‌شود. ما حاضریم، برنامه و فکر هم داریم، اما دوست داریم به دست دانشجو انجام شود.»

ابراهیمی‌نژاد با اشاره به اینکه اکنون مشکل اصلی بودجه نیست، تصریح کرد: «لطافت در برنامه و دقت در برنامه‌ریزی از امکانات بهتر است، چه‌بسا کسانی که امکانات خیلی خوبی دراختیار دارند، اما چون برنامه‌ریز نیستند بودجه و پول را به هدر می‌دهند. عده‌ای برنامه قوی دارند و ممکن است بودجه کمی داشته باشند. آنها بهترین مسیر را می‌روند و بهترین نتیجه را می‌گیرند.»

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

روزنامه فرهیختگاننظرسنجی

مناظره‌های دور دوم، چقدر شما و اطرافیانتان را به مشارکت در انتخابات ترغیب کرده است؟



مشاهده نتایج

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

دبیرکل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران و عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد:

فساد مانع مشارکت مردم در اقتصاد خیزش مدیریتی لازمه جهش تولید

زینب کرد، مسئول واحد زنان و خانواده اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل:

قانون جوانی جمعیت نگاهی مردانه دارد

بحران آموزش‌وپرورش- بخش دوم؛

ایرادهای ساختاری و راهکارهای تحولی

رضا نقدبیشی، مدیرکل تحلیل و نظارت بر امور پژوهشی؛

تجویز سه‌گانه برای تقویت علم داده در دانشگاه

حادثه 16 آذر 1332 یادآور اعتراض علیه حضور آمریکایی‌ها در دانشگاه تهران بود؛

5 وظیفه دانشگاهیان برای ساخت آینده کشور

«فرهیختگان» نرخ انتشار مقالات علمی پژوهشگران ایران را بررسی می‌کند؛

شروط ارتقای علمی اساتید هیچ منطقی ندارد!

علی عربی، استادیار گروه جامعه‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز:

دانش محلی؛ دروازه ورود به کارآفرینی

حسین پناهی، فعال دانشجویی:

آیین‌نامه جدید کارورزان خوب اما ناکافی

7 نکته درباره آغاز سال ‌تحصیلی؛

مهر 1402، دانشگاه زنده است

درباره حواشی ماجرای دانشکده علوم اجتماعی که ادامه دارد؛

پای ایران و قانون بایستید

عباسعلی رهبر، عضو هیات‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی:

6 ویٰژگی منظومه معرفتی جهاد تبیین امام حسن مجتبی

مهدی نوید‌ادهم، رئیس دبیرخانه هیات موسس دانشگاه آزاد:

۶ کارکرد ویژه راهپیمایی اربعین