• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۰-۰۸-۱۹ - ۰۲:۵۹
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
مسئول نهاد نمایندگی مقام‌معظم‌رهبری در دانشگاه تهران:

برنامه ویژه‌ای برای تحقق فضای قرآنی در کشور وجود ندارد

ما در دانشگاه تهران سه برنامه در سطوح استادی، دانشجویی و کارمندی داریم و درنظر داریم دفتر نهاد نمایندگی مقام‌معظم‌رهبری در دانشگاه تهران هماهنگ با معاونت فرهنگی این برنامه‌ها را پیش ببرد.

برنامه ویژه‌ای برای تحقق فضای قرآنی در کشور وجود ندارد

محمدمهدی کرمی، مسئول نهاد نمایندگی مقام‌معظم‌رهبری در دانشگاه تهران در گفت‌وگو با «فرهیختگان» درباره این نهاد در هفته قرآن و عترت گفت: «ما در دانشگاه تهران سه برنامه در سطوح استادی، دانشجویی و کارمندی داریم و درنظر داریم دفتر نهاد نمایندگی مقام‌معظم‌رهبری در دانشگاه تهران هماهنگ با معاونت فرهنگی این برنامه‌ها را پیش ببرد.»

وی ادامه داد: «کلیه مجموعه‌هایی که در امر قرآن و عترت فعال بوده‌اند مانند کانون‌های عترت و مسجد دانشگاه که درواقع به‌صورت مستقل در امر قرآن و عترت کار می‌کند، دست‌به‌دست هم داده‌اند تا برنامه‌های این هفته را به پیش ببرند. در سطح استانی یک برنامه تدبر در قرآن داریم که از سال گذشته شروع شده است. یک بازنگری و ارائه جدیدی در این هفته قرآنی برای اساتید خواهیم داشت، در همان برنامه‌های معرفت‌افزایی اساتید نیز می‌گنجد و امتیاز فرهنگی برای آنها لحاظ می‌شود. کار بسیار جدی است و هماهنگی خوبی انجام شده، ان‌شاءالله امیدواریم یک محفل قرآنی نیز داشته باشیم تا در آنجا به طرح موضوعات بپردازیم.»

کرمی درخصوص برنامه‌های این هفته دانشگاه در سطح دانشجویی افزود: «در سطح دانشجویی سایت دانشگاه گروه بزرگ تلگرامی معاونت فرهنگی وجود دارد که در آن به ارائه چند موضوع قرآنی می‌پردازیم. متاسفانه فرصت کم است، برای همین نتوانستیم مسابقات قرآنی را برگزار کنیم. برای طراحی مسابقات قرآنی کار بسیار خوبی در پردیس فارابی در استان قم انجام گرفته بود که محتوای بسیار خوب قرآنی را در فضای عمومی در همین سه بخشی که اشاره شد، ارائه کردند. در سطح کارمندی با بسیج کارکنان همراه هستیم تا برنامه‌هایی را برای کارکنان دانشکده تدارک ببینیم.»

مسئول نهاد نمایندگی دانشگاه تهران بیان کرد: «شأن دانشگاه تهران اقتضا دارد در این هفته نیز فعالیت‌هایی انجام شود، به همین منظور نسبت‌به این موضوع اهتمام ورزیده‌ایم. البته به مواردی که به‌صورت مقطعی، جشنواره‌ای و دوره‌ای برگزار می‌شود خیلی توجه نکرده‌ایم و بیشتر از این موقعیت برای تبلیغ برنامه‌های خود استفاده می‌کنیم.»

وی ادامه داد: «ما از سال‌های گذشته برنامه‌هایی را آغاز کرده‌ایم اکنون می‌توانیم بخش‌های جدید آن را در فضای مجازی ارائه کنیم. برنامه‌های اجرایی ما در این هفته محدود است، اما بیشتر سعی داریم نمونه‌ای از برنامه‌هایی که انجام گرفته را ارائه کنیم تا مخاطب جذب شود. ارتباط نهاد اخیرا با ورودی‌های سال 99 و 1400 خیلی دقیق‌تر و بهتر از سال‌های گذشته شده است. اکنون مخاطبان خوبی داریم و امیدواریم زمینه‌ساز آشنایی بیشتر آنها با قرآن باشیم.»  مسئول نهاد نمایندگی دانشگاه تهران در پاسخ به این سوال که چرا فعالیت در حوزه قرآنی مغفول مانده است، اظهار کرد: «متاسفانه برنامه خاصی وجود ندارد. درحقیقت در دولت قبل شرایط برای این‌گونه برنامه‌ها فراهم نشد، ولی انتظار از این دولت همین است که نه‌تنها موانع را بردارد، بلکه حمایت‌هایی داشته باشد که این برنامه‌ها پیشرفت خوبی داشته باشد.»

وی ادامه داد: «اراده این کار باید در سطح وزارتخانه و هیات دولت باشد. ما این مساله را منتقل کردیم در ابتدای دوره ریاست جمهوری، رئیس‌جمهور به دانشگاه ما آمدند. این مباحث را منتقل کردیم که در حوزه‌های مختلفی می‌شود این فعالیت‌های قرآنی را انجام داد. به‌عقیده ما هیچ‌کاری به برکت کار قرآنی نیست. قرآن مورد اتفاق همه مسلمانان است و شک و تردیدی در آن نیست که برکت خاصی در خودش دارد. بحمدالله توانستیم مساله انس با قرآن را در تمام کلاس‌های معارف اسلامی دانشگاه ورود دهیم و آنها را درگیر با این مساله کنیم. طرح‌های دیگری هم وجود دارد که به آنها خواهیم پرداخت.»  کرمی ادامه داد: «برای تحقق تمام فضای قرآنی حمایت موردنیاز است. اگر حمایت معنوی باشد حتی ما حمایت مادی هم نمی‌خواهیم. اگر همان حمایت معنوی وجود داشته باشد و به یک خواست عمومی تبدیل شود، بهترین چیزی است که می‌تواند کمک‌کننده باشد. طبیعتا دولت باید این اقدام را کند. مخصوصا وزارت علوم، وزارت بهداشت یا حتی مدیران دانشگاه‌های آزاد. اگر این حمایت معنوی را داشته باشند و پشت کار باشند، می‌توانیم کار را گسترش داده و کل فضاهای آموزش‌عالی کشور را تحت نورانیت این فعالیت‌های قرآنی قرار دهیم.»

 استفاده از اساتید توانمند در موضوعات مختلف تدبر در قرآن

کرمی درخصوص برنامه‌های تربیتی در حوزه قرآنی اظهار کرد: «موضوعات مختلف تدبر در قرآن را برای اساتید گذاشته‌ایم و همچنین موضوعات دیگری را برای دانشجویان انتخاب کرده‌ایم که بسیار کاربردی هستند. از اساتید روانشناس و علوم تربیتی دانشگاه و حوزه نیز استفاده کردیم.»

مسئول نهاد نمایندگی دانشگاه تهران افزود: «تمام این فعالیت‌ها در فضای کرونایی انجام شده است. ما در این فضا مخاطب جدید پیدا کرده‌ایم. مخاطبانی که در فضای کرونایی و مجازی داشتیم قبلا وجود نداشته‌اند. مخاطبان ما چندبرابر شده، زیرا توانستیم با دانشجویان ارتباط مجازی برقرار کنیم. آنها نیز عادت کرده‌اند تا مطالب را از فضای مجازی دریافت کنند. در این خصوص به تجهیزات صوتی‌وتصویری و سیستم‌هایی برای انتقال محتواها نیاز داشتیم که با مشکل روبه‌رو شدیم، ولی هم توسط دانشگاه تهران هم توسط نهاد نمایندگی مرکز حمایت شده و اکنون دیگر مشکلی نداریم.»

وی در پاسخ به این سوال که آیا درخصوص مسائل مذهبی تقسیم کار میان نهاد رهبری دانشگاه و معاونت فرهنگی اتفاق افتاده است؟ تصریح کرد: «به اعتراف مسئولان دانشگاهی و همکاران نهادی به لطف خدا نکته مثبت کار ما در دانشگاه تهران این است که ما دوگانه نهاد و دانشگاه را نداریم. یعنی اصلا موضوعی تحت عنوان کار نهاد یا دانشگاه وجود ندارد. در مباحث فرهنگی کاملا کار مشترک است و به‌صورت هم‌افزا این برنامه پیش می‌رود. امیدواریم بتوانیم همین سطح مشارکت را حفظ و بهبود ببخشیم. نکته‌ای که به ما در این ارتباط کمک کرده تا دچار موازی‌کاری انجام و پاسکاری فعالیت‌ها نشویم این است که شورای هماهنگی فعالیت‌های قرآنی در دانشگاه تهران برگزار شده است، به‌طوری‌که کلیه مراکز، کانون‌ها، انجمن‌ها، گروه‌های خاص حتی NGO ها و تشکل‌ها زیرنظر این شورا کار می‌کنند.»

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

دبیرکل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران و عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد:

فساد مانع مشارکت مردم در اقتصاد خیزش مدیریتی لازمه جهش تولید

زینب کرد، مسئول واحد زنان و خانواده اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل:

قانون جوانی جمعیت نگاهی مردانه دارد

بحران آموزش‌وپرورش- بخش دوم؛

ایرادهای ساختاری و راهکارهای تحولی

رضا نقدبیشی، مدیرکل تحلیل و نظارت بر امور پژوهشی؛

تجویز سه‌گانه برای تقویت علم داده در دانشگاه

حادثه 16 آذر 1332 یادآور اعتراض علیه حضور آمریکایی‌ها در دانشگاه تهران بود؛

5 وظیفه دانشگاهیان برای ساخت آینده کشور

«فرهیختگان» نرخ انتشار مقالات علمی پژوهشگران ایران را بررسی می‌کند؛

شروط ارتقای علمی اساتید هیچ منطقی ندارد!

علی عربی، استادیار گروه جامعه‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز:

دانش محلی؛ دروازه ورود به کارآفرینی

حسین پناهی، فعال دانشجویی:

آیین‌نامه جدید کارورزان خوب اما ناکافی

7 نکته درباره آغاز سال ‌تحصیلی؛

مهر 1402، دانشگاه زنده است

درباره حواشی ماجرای دانشکده علوم اجتماعی که ادامه دارد؛

پای ایران و قانون بایستید

عباسعلی رهبر، عضو هیات‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی:

6 ویٰژگی منظومه معرفتی جهاد تبیین امام حسن مجتبی

مهدی نوید‌ادهم، رئیس دبیرخانه هیات موسس دانشگاه آزاد:

۶ کارکرد ویژه راهپیمایی اربعین

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار