• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۰-۰۸-۱۹ - ۰۰:۳۳
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
امیر محمدی در گفت‌وگو با «فرهیختگان»: به احترام اساتیدم دوبنده دانشگاه آزاد را بر تن کردم

استاندار خراسان‌شمالی نابودم کرد، قصد مهاجرت دارم!

استاندار در تیم اترک همه‌کاره است و مطالبات ۲سال تمام من را ندادند. با توجه به قیمت ارز و این تورم افسارگسیخته تکلیف من که درآمدم از لیگ کشتی است چه خواهد بود؟ حتی از جیبم هزینه کردم چراکه به‌عنوان کاپیتان و مدیرفنی تیم اترک احساس مسئولیت می‌کردم ولی هیچ‌کدام از هزینه‌هایم هم برگشت نداشت.

استاندار خراسان‌شمالی نابودم کرد، قصد مهاجرت دارم!

نسیم شیرازی، روزنامه‌نگار: امیر محمدی، آزادکار سابق وزن97 کیلوگرم تیم‌ملی کشتی کشورمان است که امسال با دوبنده تیم کشتی دانشگاه آزاد روی تشک می‌رود و شاید آخرین سال حضورش در لیگ برتر را تجربه کند. او که دل پری از استاندار خراسان‌شمالی دارد شخص او را مسئول اقدامش برای مهاجرت و کشتی گرفتن برای دیگر تیم‌ها می‌داند. ملی‌پوش سابق ایران در آغاز لیگ برتر کشتی آزاد با پیراهن دانشگاه درخشید و یکی از مهره‌های تاثیرگذار صدرنشینی تیم شد. گفت‌وگوی «فرهیختگان» با محمدی را در ادامه می‌خوانید.

از اولین مسابقه‌ات با تیم جوانان البرز بگو، ۱۱ بر صفر حریفت را شکست دادی.

حریفم کشتی‌گیر جوانی بود و کار خیلی سختی برای بردن نداشتم، قبل از این مسابقه هم 7کشتی در قهرمانی کشور کشتی پهلوانی گرفته بودم که باعث شده بود با بدن خسته در این هفته روی تشک بروم که خدا را شکر با نتیجه خوبی همراه بود.

دومین مسابقه‌ات هم حریف اراکی‌ات را ضربه‌فنی کردی.

بله، در همان ۳۰ثانیه اول کشتی موفق شدم حریفم را ضربه کنم و بهترین عملکرد را بین بچه‌های تیم هم داشته باشم.

با این دو کشتی اعتماد کامل سرمربی تیم را هم به دست آوردی.

بله، بین من و آقای طیبی ارتباط خوبی برقرار است و او به‌طور کامل به تکنیک من روی تشک آشنایی دارد و به همین دلیل هم دوبنده تیم دانشگاه را به تن کردم. امسال با حدود ۴۰درصد زیر قراردادم به تیم دانشگاه آزاد پیوستم چون دانشجوی ترم آخر این دانشگاه هستم و به‌خاطر همکاری‌ای که اساتید و مجموعه دانشگاه با من داشتند فکر کردم بهتر است به احترام‌شان سال آخرم را برای این تیم کشتی بگیرم وگرنه با مبلغ بالاتر تیم‌های دیگر خواهان حضورم بودند.

به‌نوعی احساس دین به دانشگاه؟

دینم را به دانشگاه آزاد سال‌هاست پرداخته‌ام، به هر حال به‌عنوان خانواده دانشگاه آزاد قهرمان دانشجویان ایران و جهان شدم ولی حمایتی دریافت نکردم، رئیس وقت دانشگاه آزاد بجنورد یک خسته نباشید هم نگفت.

الان کار با تیم کشتی دانشگاه آزاد چطوره؟

الان که آقای لشگری که عضو کادر اعزامی به المپیک هم بودند در راس ورزش دانشگاه آزاد هستند احساس می‌کنم با وجود او ورزش دانشگاه آزاد روزهای خوبی را تجربه خواهد کرد، از آنجایی که طی دیداری صحبتی با هم داشتیم ایشان را انسان به‌شدت مثبت و بسیار پیگیر و موثر دیدم و همین‌طور در دانشگاه آزاد شهر خودم بجنورد هم از وقتی کادر جدید مانند آقای خسرویار روی کار آمده‌اند نشاط و رشد در آن دیده می‌شود چون او هم بسیار جدی و پیگیر است.

گفتی آخرین حضورت در کشتی، منظورت چه بود؟

بله، این آخرین حضورم در لیگ برتر کشتی است و دیگر در لیگ ایران کشتی نمی‌گیرم.

 قصد مهاجرت داری یا با کشتی خداحافظی می‌کنی؟

به‌خاطر بی‌مهری‌هایی که مسئولان استان خراسان‌شمالی و در راس آنها استاندار در حق من داشت دنبال رفتن هستم، امیدوارم حرف‌هایم را بدون سانسور بنویسید، ضربه‌ای که استاندار فعلی و تیم ورزشی استاندار طی دوسال گذشته به من زدند هیچ دوره‌ای از ورزشم تجربه نکردم و این موضوع تمام انگیزه من را کشت، درحالی که با تمام وجودم از زمانی که دانش‌آموز بودم برای این شهر روی تشک رفتم. قهرمان دانش‌آموزان و عضو تیم‌ملی دانش‌آموزان ایران شدم، بعد از آن همراه با تحصیل در دانشگاه قهرمانی دانشجویان جهان را به‌دست آوردم، در خدمت سربازی قهرمان ارتش‌های ایران و قهرمان ارتش‌های جهان شدم، دو دوره قهرمانی جام‌جهانی، قهرمانی آسیا، نایب‌قهرمان کشورهای اسلامی و خیلی افتخارات دیگر را برای شهر و استان و وطنم به‌دست آوردم و روحیه من را این‌گونه گرفتند.

دقیقا گلایه‌ات از استاندار استانت چیست؟

او علاوه‌بر اینکه به من قول شغل داد و گفت کاری به من خواهند داد دوسال مطالبات من را که از تیم کشتی اترک می‌خواستم ندیده گرفت. دوسال تمام پیگیری کردم اما خود استاندار نخواست من سر کار بروم، شخص شجاعی مرد در سایه باشگاه ورزشی اترک بود و تمام مدیریت تیم‌های کشتی و فوتبال اترک دست خودش بود که به‌صورت نمادین افراد دیگری را معرفی کرد. چندماه است که پیگیر کارهای مهاجرتم هستم و علی‌رغم میل باطنی‌ام می‌خواهم کشورم را ترک کنم. با فوق‌لیسانس تربیت‌بدنی و ۱۵سال سابقه عضویت در تیم‌ملی که بارها مسابقات قهرمانی جهان را تجربه کردم و به‌عنوان عضو ذخیره المپیک حضور داشتم حقم بود در شهر خودم به‌کار گرفته شوم. خانواده‌ام هم ورزشی هستند و برای ورزش استانم کسب افتخار کردند ولی من قهرمان جهان باید با فروش لباس امرارمعاش کنم. سعی می‌کنم چندسالی را که به بازنشستگی‌ام مانده به‌خاطر برخورد بد مسئولان شهر و استانم در ایران نباشم. استاندار خراسان‌شمالی با زندگی من بازی کرد.

هنوز مطالباتت را از تیم کشتی اترک دریافت نکردی؟

همان‌طور که گفتم استاندار در تیم اترک همه‌کاره است و مطالبات ۲سال تمام من را ندادند. با توجه به قیمت ارز و این تورم افسارگسیخته تکلیف من که درآمدم از لیگ کشتی است چه خواهد بود؟ حتی از جیبم هزینه کردم چراکه به‌عنوان کاپیتان و مدیرفنی تیم اترک احساس مسئولیت می‌کردم ولی هیچ‌کدام از هزینه‌هایم هم برگشت نداشت.

امکانش هست که متقاعد شوی تا بازهم در کشتی ایران ببینیمت؟

همیشه ثابت کرده‌ام که چقدر به کشورم و استانم عرق دارم. هیچ‌وقت غیر از اردوها حتی برای تمرینات هم از شهرم خارج نشدم و سعی کردم به تمام معنا نماینده شهرم در تیم‌ملی کشتی باشم و درمورد سوال شما فقط داشتن شرایط کاری باعث می‌شود از تصمیمم منصرف شوم.

به لیگ برتر امسال برگردیم، از آمادگی جسمانی‌ات بگو، می‌دانیم که برای بالا بردن آمادگی‌ات سخت تلاش می‌کنی.

سالن‌های کشتی تعطیل بود و در بجنورد هم حریف تمرینی ندارم فقط روی فاکتورهای آمادگی جسمانی در زمینه قدرت، سرعت و استقامت کار کردم که باعث‌شده از نظر آمادگی در سطح بالایی باشم. بعد از مسابقات کشتی پهلوانی در رقابت‌های لیگ حاضر شدم و در مسابقات پهلوانی هم تقریبا در دو وزن بالاتر از خودم توانستم به فینال مسابقات راه پیدا کنم.

فکر می‌کردیم برای بازگشت به تیم‌ملی انگیزه داشته باشی!

صددرصد توانایی برگشت به تیم‌ملی را در وجودم می‌بینم و همین الان هم به باوری رسیده‌ام که می‌شود این کار را کرد اما انگیزه‌ای برایش ندارم. کشتی ورزش پردرآمدی نیست، تمام این سال‌ها تمام جوانی‌ام و بدنم را فدای ورزش شهر و کشورم کردم و درنهایت چیزی عایدم نشد، حتی نتوانستم زندگی مشترک تشکیل دهم.

الان هدفت چیست؟

هدف خاصی ندارم، یعنی کاری به‌جز کشتی گرفتن ندارم، اگر شغل داشتم شاید اصلا دیگر کشتی هم نمی‌گرفتم چراکه از لحاظ بدنی دچار آسیب‌های خیلی جدی هستم.

تا اینجا حمایت مسئولان دانشگاه آزاد از کشتی و کشتی‌گیران را چطور دیدی؟

بسیار عالی بود، هم کادرفنی خوبی داریم و هم آقای لشگری مسئول تربیت‌بدنی دانشگاه آزاد حمایت می‌کند.

از مسابقات کشتی پهلوانی‌ات هم زمان زیادی نگذشته، نایب‌قهرمان کشور شدی و دور افتخاری هم با صادق‌زاده زدی.

وزنم زیر 100کیلوگرم بود و با یک‌سری فنون توانستم خودم را به 100کیلوگرم برسانم. حدود 80کشتی‌گیر بودند که من 5کشتی سخت را پشت‌سر گذاشتم و حتی حریفانی با 139کیلوگرم وزن داشتم. درنهایت با صادق‌زاده که حدود 131 یا 132کیلوگرم وزن داشت در فینال رقابت کردم و از آنجایی که دنبال کشتی زیبا بودم کم نگذاشتم و از آنجایی که طبیعت کشتی فرنگی این است که اگر یک لحظه به پل بروی کشتی را باید تمام‌شده بدانی و متاسفانه انتظاری را که از خودم داشتم برآورده نکردم. با تمام این تفاسیر خیلی برایم برد و باخت مهم نیست و عاشق خود کشتی‌ام و از آنجایی که با صادق‌زاده دوستی ۱۵ساله دارم وظیفه خودم دانستم او را که پهلوان کشتی کشور و صاحب رکورد ۷دوره پهلوانی ایران شده روی کولم بگذارم و دور تشک بچرخم. معتقدم او پهلوان ایران است چراکه انسانی شریف و برادر خوب من است که بازوبند پهلوانی را دراختیار دارد.

امیر محمدی الان، با امیر محمدی ملی‌پوش چقدر تفاوت پیدا کرده؟

الان از لحاظ آمادگی جسمانی و تجربه کشتی شاید ۴برابر سال۲۰۱۷ هستم اما از لحاظ انگیزه و فاکتورهای روحی و روانی یک پیرمرد ۷۰ساله!

حرف آخرت؟

از همه آنهایی که در کشتی حمایتم کردند ممنونم ولی مسئولان کاری کردند که فکر کنم اگر روزی بچه‌ای داشتم اجازه ندهم وارد کشتی شود، حداقل در شهر خودم بجنورد.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سایه‌روشن‌های تغییر نسل در تیم ملی؛

جوان‌گرایی چگونه حاصل می‌شود؟

امیر کریمی؛ فرهیختگان آنلاین:

اوسمار-پرسپولیس و بازسازی اعتماد

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای استقلالِ نکو

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

آدم‌های اشتباهی و اقتصاد بیمار فوتبال ایران

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین؛

اسکار برای انتخاب ارزان اوسمار!

محمدرضا ولی‌زاده، خبرنگار فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای تیم ملی فوتبال

واگذاری دو باشگاه سرخابی رهاسازی توسط دولت است؛

تداوم اشتباه در واگذاری سرخابی‌ها

هومن جعفری، خبرنگار: 

شهروند، مافیا و تک‌تیرانداز

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و استقلال تاجیکستان؛

ساکن طبقه بالای آزادی

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق؛

فرصتی تاریخی برای بازیکنان استقلال

پیمان اسدیان، خبرنگار:

هانگژو، سنگ محک ورزش ایران

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و گل‌گهر سیرجان؛

این گزارش می‌توانست واقعی باشد!

هومن جعفری، خبرنگار:

تیم المپیک و مصلحت

مجید خاتونی، کارشناس مدیریت و جامعه‌‌شناسی ورزش:

ورزش کشور باید با منافع و اعتبار ملی همسو شود

مسعود فروغی، سردبیر «فرهیختگان»؛

درویش، مترجم و رونالدو؛ سنگ ریاکاری بر سر ما

کسر امتیاز و جریمه مالی سپاهان به شرط رعایت انصاف و عدالت برای همه تیم‌ها به نفع فوتبال است، سیاسیون آدرس غلط ندهند

آزمون بزرگ فوتبال ایران

محمد زعیم زاده، جانشین سردبیر؛

آقای کاردرست، آقا پژمان عزیز! دمت گرم +فیلم

هومن جعفری، خبرنگار گروه ورزش:

بهشت خیرین گمنام

هومن جعفری، خبرنگار:

این خرابه حاصل عملکرد شماست!

هومن جعفری، خبرنگار:

آینده ترسناک است

مجید خاتونی؛ کارشناس مدیریت و جامعه‌شناسی ورزش

انحصار در قانون نویسی، تعرض به حقوق ذینفعان فوتبال

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر روزنامه فرهیختگان:

ما همه بیرانوند هستیم؟

فرهیختگان بررسی می‌کند؛

گره انتخاب سرمربی استقلال کجاست؟

مواجهه فدراسیون با منتقدان؛

از طارمی هم شکایت کنید! 

مسعود فروغی

قلب مشترک