• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۰-۰۸-۱۸ - ۰۳:۳۸
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
فرکی در گفت‌وگو با «فرهیختگان»: فدراسیون باید این موضوع را مدیریت کند

زمان ما هم هاشمیان از تیم‌ملی فاصله گرفت ولی برگشت

اشتباه محض است اگر طارمی تماس اسکو و باقری را رد کرده باشد/غیبت طارمی؟خط‌حمله تیم‌ملی هرگز به این پرترافیکی نبوده است/ فضای «حیا کن رها کن» فقط مختص به فوتبال ماست/ ۴ تیم مدعی قهرمانی و آلومینیوم از پدیده‌های لیگ است

آرزو می‌کنم برخلاف فصل گذشته لیگ امسال یک‌مقدار با کیفیت بالاتر برگزار شود البته در فصل گذشته به‌نظر من تیم‌ها بازی‌های خیلی جذاب و جالبی را انجام ندادند و فقط آن چیزی که جذابیت داشت رقابت تیم‌ها در بالای جدول بود که درنهایت نیز در هفته‌های پایانی با مسجل‌شدن قهرمانی پرسپولیس این جذابیت هم از بین رفت.

زمان ما هم هاشمیان از تیم‌ملی فاصله گرفت ولی برگشت

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق، روزنامه‌نگار: تیم‌ملی فوتبال ایران پنجشنبه هفته جاری در هفته پایانی مرحله گروهی مقدماتی جام‌جهانی باید به مصاف لبنان برود، این درحالی است که مهم‌ترین حاشیه پیرامون این تیم به اختلافات بین مهاجم بوشهری این تیم با سرمربی کروات تیم‌ملی فوتبال ایران مربوط شده و حالا این کارشناسان فوتبال هستند که باید در این خصوص به ارزیابی بپردازند که آیا رفتار مهدی طارمی اشتباه بوده یا تصمیم‌گیری دراگان اسکوچیچ در این مقطع حساس زمانی. درخصوص مباحث اخیر و اتفاقات مربوط به تیم‌ملی دقایقی با حسین فرکی، مربی اسبق این تیم به گفت‌وگو پرداختیم با این توضیح که صحبت‌مان را از شرایط و روند رقابت‌های لیگ برتر آغاز کردیم. گفت‌وگوی «فرهیختگان» با حسین فرکی را در ادامه می‌خوانید.

صحبت‌مان را از رقابت‌های لیگ آغاز کنیم، درخصوص ۴هفته اول رقابت‌ها نظرتان چیست؟

آرزو می‌کنم برخلاف فصل گذشته لیگ امسال یک‌مقدار با کیفیت بالاتر برگزار شود البته در فصل گذشته به‌نظر من تیم‌ها بازی‌های خیلی جذاب و جالبی را انجام ندادند و فقط آن چیزی که جذابیت داشت رقابت تیم‌ها در بالای جدول بود که درنهایت نیز در هفته‌های پایانی با مسجل‌شدن قهرمانی پرسپولیس این جذابیت هم از بین رفت اما خود بازی‌ها و کیفیت فنی آنها چندان چنگی به دل نمی‌زد، امسال فکر می‌کنم شروع لیگ در این ۴هفته تا حدودی از لحاظ کیفی، شرایط بهتر شده و آن چیزی که من دیدم کیفیت فنی رقابت‌ها نسبت به فصل گذشته افزایش پیدا کرده و ان‌شاءالله در آینده این کیفیت بهتر هم خواهد شد.

یک نکته امیدوارکننده و نویدبخش برای فوتبال ایران این است که به‌زودی قرار است تماشاگران هرچند به‌صورت محدود به ورزشگاه‌ها اضافه شوند.

بله با این اتفاق دوباره هیجان به ورزشگاه‌ها و رقابت‌ها بازخواهد گشت. امیدواریم این فضا هرچه سریع‌تر فراهم شود تا تماشاگران به ورزشگاه‌ها بازگشته و این موضوع مطمئنا می‌تواند تاثیر به‌سزایی در کیفیت مسابقات بگذارد.

خود بازیکنان نیز از نبودن تماشاگران در ورزشگاه خسته شده بودند هرچند بازیکنان تیم‌های کم‌تماشاگر معتقد بودند در بازی‌های بزرگ از آنجایی که فشار هواداران روی آنها نیست این موضوع به‌نفع این دسته از تیم‌های کم‌تماشاگرتر و بازیکنان آنهاست.

دقیقا همین‌طور است، شما شک نکنید هروقت هواداران و طرفداران فوتبال در استادیوم باشند این موضوع روی بازیکنان و عملکرد آنها تاثیر مثبتی خواهد گذاشت و وقتی که چنین شرایطی نباشد طبیعتا کیفیت بازی‌ها و بازیکنان کاهش پیدا کرده و درنتیجه مثل فصل قبل شاهد بازی‌های سرد و بی‌روح در رقابت‌های لیگ خواهیم بود. امیدوارم هرچه سریع‌تر موانع موجود برداشته شده و هرچه زودتر هواداران به ورزشگاه‌ها بازگردند تا بازیکنان نیز از انگیزه لازم برخوردار شوند.

شاید حتی معادلات فوتبال هم در غیاب تماشاگران تغییر پیدا کرده و در غیاب هوادارانی که شعار حیاکن رهاکن می‌دادند بسیاری از مربیان و مدیران ناکام بیشتر از حد معمول به‌کار خود ادامه دادند، این در حالی است که در این مدت تجمع‌ها به‌جای ورزشگاه جلوی در ورزشگاه یا اماکنی مثل وزارت ورزش یا مجلس برپا شد.

این فضا و شرایط بیشتر مختص به فوتبال ماست در غیر این صورت در دنیا چنین فضایی وجود ندارد، امیدوارم این موارد از لحاظ فرهنگی در بحث حضور تماشاگران‌مان اصلاح شود تا خدای‌ناکرده شاهد بدرفتاری‌ها و بداخلاقی‌ها از جانب تماشاگران فوتبال نباشیم تا بازیکنان هم بتوانند در یک فضای خوب بازی کرده و لذت یک بازی زیبا و باکیفیت را به تماشاگران فوتبال بدهند چون فقط فوتبال برای کسانی که به استادیوم می‌روند و بازی را از نزدیک تماشا می‌کنند نیست و مردم نیز از خانه‌های خود و از طریق تلویزیون دوست دارند یک فوتبال خوب و باکیفیت را ببینند و بازیکنان باید عملکرد خوبی داشته باشند تا این اتفاق بیفتد‌. در هر صورت امیدوارم هرچه سریع‌تر زمینه‌های حضور تماشاگران فراهم شود و فضای حیاکن رهاکن و توهین‌ها نیز در بازگشت دوباره آنها به ورزشگاه‌ها دیگر وجود نداشته باشد تا به این ترتیب هم هواداران از فوتبال لذت ببرند و هم آنهایی که بازی می‌کنند و هم آنهایی که به هر طریقی فوتبال را در خانه خود می‌بینند.

در این چهار هفته چه تیم‌هایی را مدعی قهرمانی دیدید، ضمن اینکه فکر می‌کنید چه تیم‌هایی به‌عنوان پدیده رقابت‌ها خود را معرفی می‌کنند؟

شاید تا حدودی زود باشد بخواهیم درباره تیم‌های مدعی قضاوت کنیم چون به هر حال در فوتبال قشنگی و زیبایی در این مورد است که نمی‌توان از قبل همه‌چیز را پیش‌بینی کرد اما می‌توان تا حدودی حدس زد تیم‌هایی که امسال می‌توانند شانس قهرمانی داشته باشند از جمع ۴ یا ۵تیم استقلال، پرسپولیس، سپاهان و گل‌گهر که تیم خوبی را جمع‌وجور کرده و بازیکنان خوبی در آن تیم جمع شده‌اند، اینها می‌توانند تیم‌هایی باشند که به‌عنوان مدعی خود را معرفی کنند، این در حالی است که تیم فوتبال تراکتور امسال شرایط متفاوتی دارد و وضعیت اقتصادی برخی تیم‌ها برای آنها مشکل‌ساز شده و نتوانستند بازیکنان باکیفیت را جذب کنند یا هزینه‌های آنچنانی را متقبل شوند در غیر این صورت تراکتور هم پتانسیل خوبی دارد و اگر تماشاگران به ورزشگاه‌ها برگردند این تیم هم می‌تواند این شانس را پیدا کند اما اینکه چه تیمی در حد و اندازه‌های پدیده لیگ باشد به‌نظر من آلومینیوم این شانس را دارد. آنها سال گذشته هم شرایط خوبی داشتند و امسال هم لیگ را مطلوب آغاز کردند و همه اینها تیم‌هایی هستند که می‌توان درباره آنها صحبت کرد و البته همه تیم‌های لیگ برتر قابل احترام هستند مثل تیم ذوب‌آهن که بازی اخیر آنها مقابل سپاهان را دیدم و معتقدم تارتار هم تیم بسیار خوبی را جمع‌وجور کرده و این تیم هم می‌تواند جزء تیم‌هایی باشد که برخلاف فصل قبل مثل قدیم نگاه‌ها را به خود جلب کرده و تیم‌هایی که عنوان کردم همه تیم‌هایی هستند که می‌توان روی آنها بحث و بررسی کرد.

به‌عنوان شخصی که سال‌ها در تیم سپاهان کار کردید درخصوص عملکرد این تیم در فصل جاری چه صحبتی دارید؟

سپاهان فصل گذشته و در این فصل تیم خوبی داشته و دارد و از بازیکنان خوبی هم بهره می‌برد و حتی فصل گذشته تا روزهای آخر در کورس قهرمانی حضور داشت اما نباید فراموش کنیم که این تیم و چند تیم دیگر برای حضور در رقابت‌های لیگ هزینه‌های ریالی زیادی را برای بازیکنان خود و بستن تیم مدنظر مربی انجام داده‌اند و معتقدم چند تیم هستند که مسائل مالی و اقتصادی روی جذب بازیکن به آنها کمک می‌کند و سپاهان فصل گذشته و این فصل جزء همین دسته از تیم‌هاست، این در حالی است که آقای ساکت به‌‌عنوان یکی از مدیران توانمند و باتجربه فوتبال ایران نقش زیادی در موفقیت‌های گذشته سپاهان ایفا کرده و در این دو فصل هم که ساکت برگشته کاملا مشخص است حضور ایشان تاثیر زیادی روی روند نتایج و کیفیت این تیم داشته و البته بازیکنان باکیفیتی که در این تیم کار می‌کنند و به‌نظر من سپاهان این شانس را دارد که مثل فصل گذشته در کورس قهرمانی باشد و این‌طور که جدول ما در همین ابتدای فصل نشان می‌دهد همین روند در ادامه وجود خواهد داشت.

کمی هم درباره تیم‌ملی صحبت کنیم. بزرگ‌ترین حاشیه پیرامون تیم‌ملی موضوع دعوای بین طارمی و اسکوچیچ است، به‌عنوان کسی که سال‌ها مربی تیم‌ملی بودید آیا شبیه به این دعوا را در زمان دوران سرمربیگری برانکو به‌یاد دارید؟

چیزی به آن صورت یادم نمی‌آید و اگر هم چیزی بود مباحث فنی بود که شاید بازیکنی خط می‌خورد اما خوشبختانه در آن مقطع تیم‌ملی بدون حاشیه کار خود را دنبال می‌کرد اما برای مثال در یک مورد هاشمیان از تیم‌ملی فاصله گرفته بود اما بعدا به تیم‌ملی ملحق شد و توانست نقش تعیین‌کننده‌ای را در راه صعود تیم‌ملی به جام‌جهانی در بازی مقابل ژاپن با گل حساسی که به ثمر رساند ایفا کند، البته این موارد در زمانی که ما بودیم اصلا موارد حادی نبود و این مورد هم نمی‌تواند مساله‌ساز باشد. به هر حال حق طبیعی هر مربی است که بازیکن مورد نیاز خود را انتخاب کرده یا آنها را خط بزند و برای هرکدام از این مسائل هم دلایلی دارد که این موضوع یا به کیفیت فنی آنها برمی‌گردد که باعث می‌شود بازیکنان انتخاب شوند یا خط بخورند اما در هر صورت همان‌طور که سرمربی تصمیم‌گیرنده نهایی برای انتخاب بازیکنان یا ترکیب تیم است به همان دلیل هم می‌تواند این اختیار را داشته باشد که اگر احساس می‌کند جایی ممکن است باید برخوردی را انجام دهد یا بازیکن را متوجه کند که اشتباهی کرده، به‌نوعی او را تنبیه کند. این حق طبیعی هر مربی است و به‌نظر من بازیکنان نباید خارج از آن چارچوب و وظایفی که دارند حرکاتی انجام دهند، هرچقدر هم بازیکنان باکیفیت و قابل احترامی هم باشند چون به هر حال باید یک اصولی در فوتبال رعایت شود. مربی تصمیم‌گیرنده نهایی است و بازیکن هم باید در چارچوب خود حرکت کند، البته هر دوی اینها برای موقعیت خودشان و تیمی که عضو آن هستند چه باشگاهی و چه ملی که البته در تیم‌ملی شرایط حساس‌تر است. البته مهم‌تر از همه برای مردم تلاش می‌کنند، به هر حال تلاش همه اینها برای خوشحال کردن مردم و هواداران باشگاهی یا تیم‌ملی است، در هر صورت اوج فوتبال هر بازیکنی حضور در تیم‌ملی و خوشحال کردن مردم است و هم مربی این سهم را دارد و هم بازیکن پس هر دو طرف باید رعایت کنند تا خدای‌ناکرده مشکلی به وجود نیاید که هم خودشان آسیب ببینند و هم تیم‌ملی و هم مردم مکدرشده و خاطره بدی داشته باشند.

راهکار شما برای مشکل پیش‌آمده چیست؟

این موضوع یک سوءتفاهم است که بین طارمی و اسکوچیچ پیش آمده و باید برطرف شود. به‌نظر من این وظیفه فدراسیون فوتبال و ریاست فدراسیون است که بتواند این موضوع را مدیریت کند و به‌نظر من تصمیمی که درخصوص طارمی از جانب اسکوچیچ گرفته شده تصمیمی است که صلاح را بر این کار دیده که این اتفاق بیفتد و باید به این تصمیم احترام گذاشت.

فکر می‌کنید الان زمان درستی برای تنبیه طارمی بود؟

زمان بد یا خوب را چه کسی باید تشخیص دهد؟ به هر حال اگر بخواهیم چنین موضوعی را شاهد باشیم و هیچ تصمیمی درباره آن نگیریم و بگذاریم برای زمان دیگری، فکر می‌کنم بعدا اتفاقات بدتری بیفتد. اگر شما در زمان لازم تصمیم مقتضی را نگیرید شاید بعدا اتفاقات بدتری رخ دهد.

در اشتباه بودن رفتار طارمی حالا اینکه یا قهر کرده یا هر اتفاق دیگر شکی نیست اما فکر نمی‌کنید مصاحبه سرمربی تیم‌ملی هم در زمان بدی انجام شد؟

در هر صورت می‌شد این اتفاق نیفتد یا این مصاحبه از جانب اسکوچیچ انجام نشود، اما حالا که این اتفاق افتاده بازیکن نباید این زمان را برای پاسخ دادن انتخاب کند و موضوعی هم که ما دنبال می‌کنیم به اشتباه محض طارمی مربوط می‌شود. اگر این موضوع واقعیت داشته باشد که اسکوچیچ یا باقری و وحید هاشمیان تماس گرفته باشند و به این تماس‌ها پاسخی داده نشده باشد شک نکنید که این موضوع اشتباه بازیکن است و بازیکن باید به مربی خودش و کسانی که در این فوتبال بالاتر از بازیکن هستند احترام بگذارد و این موضوع توجیهی ندارد. اسکوچیچ یک حرفی را مطرح کرده و به‌نظر من طارمی اصلا نباید پاسخ می‌داد و باید در داخل تیم و در یک زمان بهتر این موضوع را حل می‌کردند اما حالا که این اتفاق افتاده باید به تصمیم سرمربی احترام بگذارد.

فکر می‌کنید این اختلافات و قهر طارمی در روند تیم‌ملی در راه صعود به جام‌جهانی تاثیر بگذارد؟

نه، به‌نظر من تاثیرگذار نیست چون تیم‌ملی ما هیچ زمانی مثل امروز در خط‌حمله به این پرترافیکی نبوده هرچند طارمی هم بازیکن باارزش و قابل احترامی است که برای تیم‌ملی زحمت کشیده و تاثیرگذار است و روی این موضوع شکی نداریم اما این‌طور مواقع من فکر می‌کنم فرض را بگذاریم روی این موضوع که اصلا طارمی مصدوم شده و زمانی که مصدوم شود دیگر نباید تیم‌ملی بخوابد! اجازه دهیم سرمربی تیم‌ملی مسیر خودش را طی کند و ان‌شاءالله که اتفاق خاصی هم نمی‌افتد اما به هر حال فدراسیون فوتبال باید هرچه سریع‌تر این موضوع را پیگیری کرده و حل کند تا به‌قول معروف تیم‌ملی ما بدون حاشیه و با اطمینان خاطر بیشتری همان‌طور که از ابتدا هم شروع خوبی را در این مرحله از رقابت‌ها شاهد بودیم تا پایان با قدرت پیش رفته و به جام‌جهانی صعود کند.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سایه‌روشن‌های تغییر نسل در تیم ملی؛

جوان‌گرایی چگونه حاصل می‌شود؟

امیر کریمی؛ فرهیختگان آنلاین:

اوسمار-پرسپولیس و بازسازی اعتماد

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای استقلالِ نکو

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

آدم‌های اشتباهی و اقتصاد بیمار فوتبال ایران

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین؛

اسکار برای انتخاب ارزان اوسمار!

محمدرضا ولی‌زاده، خبرنگار فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای تیم ملی فوتبال

واگذاری دو باشگاه سرخابی رهاسازی توسط دولت است؛

تداوم اشتباه در واگذاری سرخابی‌ها

هومن جعفری، خبرنگار: 

شهروند، مافیا و تک‌تیرانداز

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و استقلال تاجیکستان؛

ساکن طبقه بالای آزادی

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق؛

فرصتی تاریخی برای بازیکنان استقلال

پیمان اسدیان، خبرنگار:

هانگژو، سنگ محک ورزش ایران

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و گل‌گهر سیرجان؛

این گزارش می‌توانست واقعی باشد!

هومن جعفری، خبرنگار:

تیم المپیک و مصلحت

مجید خاتونی، کارشناس مدیریت و جامعه‌‌شناسی ورزش:

ورزش کشور باید با منافع و اعتبار ملی همسو شود

مسعود فروغی، سردبیر «فرهیختگان»؛

درویش، مترجم و رونالدو؛ سنگ ریاکاری بر سر ما

کسر امتیاز و جریمه مالی سپاهان به شرط رعایت انصاف و عدالت برای همه تیم‌ها به نفع فوتبال است، سیاسیون آدرس غلط ندهند

آزمون بزرگ فوتبال ایران

محمد زعیم زاده، جانشین سردبیر؛

آقای کاردرست، آقا پژمان عزیز! دمت گرم +فیلم

هومن جعفری، خبرنگار گروه ورزش:

بهشت خیرین گمنام

هومن جعفری، خبرنگار:

این خرابه حاصل عملکرد شماست!

هومن جعفری، خبرنگار:

آینده ترسناک است

مجید خاتونی؛ کارشناس مدیریت و جامعه‌شناسی ورزش

انحصار در قانون نویسی، تعرض به حقوق ذینفعان فوتبال

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر روزنامه فرهیختگان:

ما همه بیرانوند هستیم؟

فرهیختگان بررسی می‌کند؛

گره انتخاب سرمربی استقلال کجاست؟

مواجهه فدراسیون با منتقدان؛

از طارمی هم شکایت کنید! 

مسعود فروغی

قلب مشترک

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار