• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۰-۰۸-۱۷ - ۰۳:۳۳
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
در گفت‌وگوی «فرهیختگان» با عضو کمیسیون برنامه‌وبودجه مجلس شورای اسلامی عنوان شد

تعرفه‌گذاری پلکانی پرمصرف‌ها راهی برای صرفه‌جویی و بهینه‌سازی مصرف انرژی

خشکسالی و کمبود بارش باران را می‌توان از عوامل اصلی خاموشی عنوان کرد؛ چراکه به میزان موردنیاز سدها بارندگی صورت نگرفت و تعدادی از نیروگاه‌های آبی از مدار خارج شدند.

تعرفه‌گذاری پلکانی پرمصرف‌ها راهی برای صرفه‌جویی و بهینه‌سازی مصرف انرژی

علیرضا شهبازی عضو کمیسیون برنامه‌وبودجه و نماینده مردم همدان در مجلس شورای اسلامی درباره قطعی برق در تابستان گفت: «این موضوع چند علت داشت که راهکار متناظر نیز در این رابطه ارائه شد، اما به‌دلیل نبود برنامه‌ریزی صحیح در سطح دولت دوازدهم، متاسفانه راهکارها اجرایی نشدند.»

شهبازی در ادامه با اشاره به مشکلات مختلف پیرامون کاهش تولید برق اظهار داشت: «خشکسالی و کمبود بارش باران را می‌توان از عوامل اصلی خاموشی عنوان کرد؛ چراکه به میزان موردنیاز سدها بارندگی صورت نگرفت و تعدادی از نیروگاه‌های آبی از مدار خارج شدند. اشکالات دیگر از جنس مصرف برق بود. متاسفانه هم به‌دلیل پیک مصرفی و مصرف بالایی که در تابستان ایجاد شد، دولت برنامه‌ریزی مناسبی در راستای افزایش ظرفیت نیروگاه‌ها انجام نداد و همه‌ این عوامل دست‌به‌دست هم دادند که شاهد خاموشی‌ها و قطعی برق در تابستان باشیم.»

شهبازی در پاسخ به سوال خبرنگار ما مبنی‌بر اینکه مدیریت مصرف برق چه تاثیری در کاهش قطعی‌ها دارد، یادآور شد: «از نظر مصرف انرژی وضعیت ایران بسیار بد است. متاسفانه کشور ما بالاترین سطح مصرف برق را در دنیا دارد، هرچند این میزان مصرف در سوخت و گاز هم دیده می‌شود. ازاین‌رو اصلاح روند مصرف یا مدیریت مصرف برق می‌تواند در کاهش قطعی برق موثر باشد. درحال‌حاضر برق در مصارف خانگی کنترل و مدیریت نمی‌شود که البته این مهم در فصل زمستان در حوزه گاز نیز دیده می‌شود. به‌عبارت ساده‌تر در بخش خانگی شاهد افزایش هدررفت انرژی هستیم که این مهم شاید به‌دلیل نبود فرهنگ‌سازی صحیح و البته قیمت‌های بسیار پایین حامل‌های انرژی رخ می‌دهد.»

وی در ادامه افزود: «به‌عنوان راهکار بلندمدت مدیران و مسئولان ابتدا باید استفاده‌ درست از انرژی را فرهنگ‌سازی کنند تا مردم به‌عنوان یک وظیفه و تکلیف در مصرف انرژی صرفه‌جویی کنند.»

این نماینده مجلس شورای اسلامی با اعلام اینکه افزایش پلکانی تعرفه برق می‌تواند راهکاری برای مدیریت مصرف برق باشد، اذعان داشت: «از طرف دیگر دولت باید تدابیر لازم را بیندیشد. راهکار بسیار مهم و فوری پیرامون مدیریت مصرف افزایش پلکانی تعرفه‌های مشترکان پرمصرف است که گام بسیار موثری ‌است و باید اعمال شود، به‌عنوان مثال افرادی که درست مصرف می‌کنند، در این مدل هزینه برق کمتری واریز می‌کنند. وزارت نیرو هم این برنامه را برای اجرا درنظر داشته است؛ اما به‌طور کلی این روند طبیعی است که فردی که استفاده‌ بیشتری در مصرف انرژی دارد، باید هزینه‌ بیشتری را هم پرداخت کند و از طرفی یارانه دریافتی‌اش نیز کاهش یابد.» وی در ادامه بیان کرد: «این افزایش پلکانی و افزایش قیمت به ازای مصرف بالا، ایده‌ بسیار درستی است که از آن در سال‌های آتی می‌توان در صرفه‌‍‌جویی مصرف انرژی کمک گرفت.»

شهبازی در رابطه با اینکه اصلاح تعرفه‌ها و بهینه‌سازی تعرفه‌گذاری چه تاثیری در مدیریت مصرف برق دارد، گفت: «باید درنظر داشت که اصلاح تعرفه‌ها و بهینه‌سازی تعرفه‌گذاری پلکانی می‌تواند در میان‌مدت نقش بسزایی در کاهش و مدیریت مصرف برق داشته باشد. به‌طورکلی اصلاحات قیمتی از جنس تعرفه‌گذاری پلکانی می‌تواند انگیزه کنترل و کاهش مصرف برق را به‌دنبال داشته باشد. روندی که نتایج مثبت آن در کشورهای دیگر به‌راحتی مشهود است.»

شهبازی با اشاره به این مطلب که تعرفه‌گذاری مصرف برق با توجه به شرایط اقتصادی خانواده‌ها راهکار موثری خواهد بود، متذکر شد: «درمجموع افراد زیادی از جامعه برای درآمد خود برنامه دارند، ازاین‌رو شاید بتوان با چنین روشی تا حدی در مدیریت مصرف برق موفق بود. نمی‌توان این نسخه را برای عموم مردم پیچید؛ چراکه برای قشری از مردم این مبالغ رقم خاصی نیست.»

این نماینده مجلس شورای اسلامی با اعلام این مطلب که زمستان سختی پیش‌رو داریم و باید برای آن برنامه‌ریزی داشته باشیم، اظهار داشت: «درحال‌حاضر باید اقدامات کارشناسی‌شده بسیاری را مدنظر قرار دهیم تا بدون کمبود گاز این زمستان را پشت‌سر بگذاریم و مردم هیچ آسیبی نبینند. بهینه‌سازی مصرف و کاهش اتلاف انرژی در خانه‌ها می‌تواند در مدیریت مصرف گاز نقش بسزایی داشته باشد.»

شهبازی در رابطه با میزان یارانه‌ پنهان انرژی در صنایع مختلف انرژی کشور گفت: «یارانه‌ پنهان انرژی هدررفتن سرمایه‌ ملی به حساب می‌آید که متاسفانه درحال اتفاق افتادن است، به‌گونه‌ای‌که امروزه میزان هدررفت انرژی و به‌دنبال آن هزینه‌های پرداختی دولت برای یارانه پنهان انرژی در کشور بسیار بالاست. توجه داشته باشید که یارانه‌ قرار بود به‌طور عادلانه و یکسان به افراد تخصیص داده شود ولی درحال‌حاضر کسانی که استفاده‌ بیشتری می‌کنند یارانه‌ بیشتری هم دریافت می‌کنند، که این خود در افزایش اتلاف انرژی نقش بسزایی دارد.»

این نماینده مجلس شورای اسلامی در پایان با موثر دانستن تعرفه پلکانی انرژی در بهینه‌سازی مصرف مردم اظهار داشت: «اگر دولت تعرفه‌گذاری پلکانی پرمصرف‌ها را با برنامه‌ همه‌جانبه در همه حوزه‌ها جلو ببرد، می‌تواند این روند موثر واقع شود؛ هدف اصلی تعرفه‌گذاری پلکانی پرمصرف‌ها بهینه‌سازی مصرف خواهد بود.»

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

روزنامه فرهیختگاننظرسنجی

مناظره‌های دور دوم، چقدر شما و اطرافیانتان را به مشارکت در انتخابات ترغیب کرده است؟



مشاهده نتایج

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

در مناظره ۲ به ۲ نامزدهای ریاست‌جمهوری مجری با سوالات صریح و به‌جا بحث را داغ کرد؛

تنها ستاره مناظره

محمد زعیم‌زاده، سردبیر: 

کلید انتخابات در دست مرددها

پرویز امینی، استاد دانشگاه:

مرددین؛ سرنوشت‌سازان انتخابات چهاردهم

پیام پیغام‌های انتخاباتی؛

چرا تحریم انتخابات شکست خورد؟

محمد زعیم‌زاده، سردبیر؛

بازگشت به راهبرد مشارکت حداکثری

«اگر دفاع ما نبود، حمله ایران به اسرائیل ویرانگر می‌شد»؛

اعتراف بایدن

سیدجواد نقوی، خبرنگار فرهیختگان؛

‌نوبل خون

حمید ملک‌زاده، پژوهشگر اندیشه‌های سیاسی:

مقاومت؛ روح پایدار انقلاب اسلامی ایران

سیدجواد نقوی، خبرنگار فرهیختگان:

عجب کشور قانون‌مداری!

صادق امامی، عضو شورای سردبیری:

در مسیر تحول

7 نکته از دیدار رمضان 1403 رهبر انقلاب با دانشجویان؛

پای درس جامع‌نگری در خانه پدری

جیش‌العدل به نیابت از تل‌آویو دست به عملیات تروریستی زد؛

تروریست‌های توسعه

سیدحسین امامی، خبرنگار اندیشه سیاسی:

نقدی بر ایده پایان دین در یک کتاب

جعفر درونه، تحلیلگر سیاسی:

دو روی یک انتخابات

عباسعلی کدخدایی، عضو شورای نگهبان:

من رای نمی‌دهم!

جعفر درونه، پژوهشگر سیاسی:

نقطه عزیمت به‌‌سمت مشارکت حداکثری

درباره نامه 110 اصلاح‌طلب مشارکت‌جو؛

نه به خاتمی، سلام به واقعیت

محمد قائمی‌راد، پژوهشگر هسته مکتب امام خمینی(رحمه‌الله) مرکز رشد دانشگاه امام صادق(ع):

از «خواص و عوام» تا «خاصه و عامه» در اندیشه رهبری

درباره جوانب مختلف ردصلاحیت روحانی

او باید در انتخابات شکست می‌خورد

مرتضی قاضی، نویسنده:

صادق الوعد

آرزویی که بستر آن فراهم نیست؛

تمایل به شیوه‌های کنترلگری نوین

سرباز روح الله رضوی؛ فعال رسانه ای:

الجزیره و آفریقای جنوبی؛ جای ایران را نخواهد گرفت

محسن فایضی؛

چقدر بی انصاف‌اند

نگاه سطحی اپوزسیون سلبریتی؛

این جهل نیست خیانت به تاریخ و انسانیت است

سیدجواد نقوی، خبرنگار؛

بحران‌زدگی برندینگ برهانی

در حاشیه اظهارات جدید وزیر سابق خارجه؛

تاریخ را با تراژدی‌هایش بخوانید

کنشگران سیاست و نوار باریک انسانیت؛

در آینه فلسطین به خودتان نگاه کنید

وقایع نقش جهان و مصائب توییتری شدن سیاست

سانتی‌مانتال‌ها مشغول کارند

محمدسعید صفاری، پژوهشگر مرکز رشد دانشگاه امام‌صادق(ع):

انقلاب خمینی کبیر؛ راهبر وارثان عالم

محسن فرجیان روزنامه‌نگار:

رسانه کارآمد و هزینه‌های آن

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر:

دست سردبیر، گاوبازی اپوزیسیون و پروژه ما

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار