• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۰-۰۸-۱۷ - ۰۱:۵۸
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0

روزمرگی اساتید و دانشجویان موجب بی‌تفاوتی نسبت‌به مشکلات جامعه شده است

یکی از مشکلاتی که امروز با آن روبه‌رو هستیم، پیر شدن نظام جمهوری اسلامی است. نباید این مساله را هم فراموش کرد که وقتی افراد پیر می‌شوند، قدرت تصمیم‌گیری آنها از بین رفته و فاصله بین جوانان با حاکمیت نیز روزبه‌روز بیشتر می‌شود، از این‌رو معتقدم حتما نیاز به جوان‌سازی حاکمیت داریم.

روزمرگی اساتید و دانشجویان موجب بی‌تفاوتی نسبت‌به مشکلات جامعه شده است

ابراهیم آزادگان، استاد گروه فلسفه علم نیز در این‌باره با اشاره به اینکه ترجیح می‌دهم درباره ایده‌آل‌هایی که باید وجود داشته باشد، صحبت کنم، گفت: «بنده ورودی سال 74 هستم و توقع از دانشگاه این است که بتواند مغز متفکر جامعه باشد و به‌نوعی مانند سیستم کنترلی عمل کرده و نسبت‌به مسائلی که در جامعه رخ می‌هد و در بعد کلی نسبت‌به آینده، احساس مسئولیت کند. درحالی‌که می‌بینیم درطول چندسال اخیر اتفاقات بدی در نظام حکمرانی رخ داده که قابل‌پوشش هم نبوده است؛ مسائلی مانند اعتراضات آبان 98 یا هواپیمای اوکراینی. شاهد بودیم که در دانشگاه‌ها اتفاق خاصی رخ نداد و مطالبه‌گری جدی در این زمینه ایجاد نشد تا مسئولان در همه سطوح درباره این اتفاقات پاسخگو شوند.»

او درباره اینکه چرا دانشگاه‌ها به این روز افتاده‌اند، بیان داشت: «از دهه 50 جنبش دانشجویی به‌تدریج ضعیف‌تر شده است که دلایل مختلفی دارد؛ ‌یکی از آنها فشارهای امنیتی است که به دانشجویان وارد شده و همچنین محیط امنیتی که بعضا در دانشگاه‌ها ایجاد می‌شود. ازسوی دیگر شاهد روزمرگی اساتید و دانشجویان هستیم و همین مساله باعث شده نوعی بی‌حسی نسبت‌به مشکلات جامعه در دانشگاه ایجاد شود. با این‌حال انتظار می‌رود تعلق و احساس مسئولیت‌مان نسبت‌به مباحث مرتبط با جامعه بیشتر شود. قطعا این مهم نیز باید توسط اساتید به دانشجویان منتقل شود. متاسفانه نسبت‌به مسئولیت اجتماعی دانشگاه‌ها کم‌کاری شده است.»

این استاد دانشگاه با تاکید بر اینکه شاید تصور دانشجویان این باشد که فعالیت‌هایشان چندان اثرگذار نیست، افزود: «اما در گعده‌های دانشجویی اثرگذار بوده و حتی در جایگاه شغلی و ارتقا در این زمینه بسیار پرفایده است. با این‌حال یکی از مشکلاتی که امروز با آن روبه‌رو هستیم، پیر شدن نظام جمهوری اسلامی است. نباید این مساله را هم فراموش کرد که وقتی افراد پیر می‌شوند، قدرت تصمیم‌گیری آنها از بین رفته و فاصله بین جوانان با حاکمیت نیز روزبه‌روز بیشتر می‌شود، از این‌رو معتقدم حتما نیاز به جوان‌سازی حاکمیت داریم.»

آزادگان بیان داشت: «امید داشتن به آینده مساله مهمی است که نباید فراموش کرد. اساتید نیز باید این مفهوم را به دانشجویان منتقل کنند که تنها نیستند و آنها ریشه تاریخی دارند. همچنین باید همه اقشار مختلف جامعه با تفکرات مختلف، وارد عرصه شده و البته همدیگر را نیز قبول داشته باشند.»

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

دبیرکل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران و عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد:

فساد مانع مشارکت مردم در اقتصاد خیزش مدیریتی لازمه جهش تولید

زینب کرد، مسئول واحد زنان و خانواده اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل:

قانون جوانی جمعیت نگاهی مردانه دارد

بحران آموزش‌وپرورش- بخش دوم؛

ایرادهای ساختاری و راهکارهای تحولی

رضا نقدبیشی، مدیرکل تحلیل و نظارت بر امور پژوهشی؛

تجویز سه‌گانه برای تقویت علم داده در دانشگاه

حادثه 16 آذر 1332 یادآور اعتراض علیه حضور آمریکایی‌ها در دانشگاه تهران بود؛

5 وظیفه دانشگاهیان برای ساخت آینده کشور

«فرهیختگان» نرخ انتشار مقالات علمی پژوهشگران ایران را بررسی می‌کند؛

شروط ارتقای علمی اساتید هیچ منطقی ندارد!

علی عربی، استادیار گروه جامعه‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز:

دانش محلی؛ دروازه ورود به کارآفرینی

حسین پناهی، فعال دانشجویی:

آیین‌نامه جدید کارورزان خوب اما ناکافی

7 نکته درباره آغاز سال ‌تحصیلی؛

مهر 1402، دانشگاه زنده است

درباره حواشی ماجرای دانشکده علوم اجتماعی که ادامه دارد؛

پای ایران و قانون بایستید

عباسعلی رهبر، عضو هیات‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی:

6 ویٰژگی منظومه معرفتی جهاد تبیین امام حسن مجتبی

مهدی نوید‌ادهم، رئیس دبیرخانه هیات موسس دانشگاه آزاد:

۶ کارکرد ویژه راهپیمایی اربعین

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار