• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۰-۰۸-۱۷ - ۰۲:۰۰
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 1
  • 0
مهدی رحمانیان، مدیرمسئول «شرق» در گفت‌وگو با «فرهیختگان»:

رئیس‌جمهور از منتقدانش استقبال کرد

رئیسی آنقدر سعه‌صدر داشته که حرف منتقدانش را گوش کرده و این مرحله‌اش، مرحله خوبی است اما باید ببینیم با توجه به مشغله و شرایطی که او دارد، جلساتی این‌چنینی ادامه پیدا می‌کند یا خیر.

رئیس‌جمهور از منتقدانش استقبال کرد

چهارشنبه هفته گذشته، رئیس‌جمهور اولین جلسه خود را با عده‌ای از مدیران رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران اصلاح‌طلب برگزار کرد. این جلسه‌ سه ساعته در امتداد و عمل به گفته‌ای بود که پیش از انتخابات ریاست‌جمهوری، ابراهیم رئیسی به اصلاح‌طلبان قولش را داده بود. در جلسه چهارشنبه‌شب، در‌مورد مسائل مهم بسیار گفت‌وگو شد. حاضران در جلسه معتقد بودند که جلسه بسیار همدلانه و دوستانه بوده است و عده‌ای از حاضران مهم‌ترین نکته در صحبت‌های ابراهیم رئیسی را این می‌دانند که در مشکلات و موضوعات کشور با هم اشتراک نظر دارند. همچنین همه افراد در جلسه بر ضرورت امیدآفرینی و برون‌رفت از مشکلات و بحران‌های کشور تاکید داشتند. پیرامون آنچه در جلسه چهارشنبه‌شب گذشت، با مهدی رحمانیان، مدیرمسئول روزنامه «شرق» که از مدعوین این جلسه بود، به گفت‌وگو پرداختیم. در ادامه متن مصاحبه «فرهیختگان» با رحمانیان را می‌خوانید.

جلسه چهارشنبه‌شب مدیران رسانه‌های اصلاح‌طلب با رئیس‌جمهور پدیده‌ای نادر در فضای سیاسی کشور ماست، به این دلیل که در کمتر برهه‌ای شاهد گفت‌وگوی رئیس یک دولت با نمایندگانی از طیف فکری مخالف با جریان سیاسی حاکم بر دولتش بوده‌ایم. شما به‌عنوان یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب جلسه با رئیسی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

جلسه چهارشنبه هفته قبل در دفتر خود ایشان برگزار شده بود و فضای دوستانه‌ای داشت. به نظر من جلسه با مدیران رسانه‌های اصلاح‌طلب یک‌جور جلسه‌ دورهمی بود. من به رسانه‌های دیگر هم گفتم، به شما هم می‌گویم که یک ویژگی برجسته رئیسی در این جلسه و حتی جلسه قبلی که قبل از انتخابات برگزار شد، این بود که با حوصله صحبت‌های اصحاب رسانه را گوش داد، هر 14 نفری که حضور داشتند، حرف‌هایشان را زدند و او هم با حوصله گوش داد و یادداشت کرد و نوبت وی هم که شد، به دقت به عمده مطالب محورهایی که حاضران در جلسه مطرح کرده بودند، پرداخت. بعضی‌ها را پاسخ داد، برخی را توضیح داد و بعضی‌ها را گفت باید بررسی کنم. درنهایت هم برداشت اواز فضای عمومی کشور این بود که ان‌شاءالله کشور وارد مرحله خوبی خواهد شد و من امیدوارم.

اینها بحث‌های محتوایی این جلسه است اما روح و شکل جلسه هم به‌گونه‌ای بود که برای تمامی کسانی که آنجا بودند، دلپذیر بود. از این زاویه دلپذیر بود که عالی‌ترین مسئول اجرایی کشور، با حوصله می‌نشیند و حرف کسانی را گوش می‌دهد که در تعبیری که در جامعه است، منتقدش هستند و از لحاظ فکری به او نزدیکی ندارند. اما رئیسی آنقدر سعه‌صدر داشته که حرف منتقدانش را گوش کرده و این مرحله‌اش، مرحله خوبی است اما باید ببینیم با توجه به مشغله و شرایطی که او دارد، جلساتی این‌چنینی ادامه پیدا می‌کند یا خیر. ثانیا اینکه برخی از این حرف‌ها قابلیت اجرایی دارد که در آینده باید ببینیم او در اجرا، متاثر از این‌گونه جلسات هست یا نه. این نکات جزء مواردی است که باید در آینده درباره‌شان اظهارنظر کرد.

شما و اصحاب رسانه‌های اصلاح‌طلب خودتان پیگیر شدید که با رئیس‌جمهور جلسه داشته باشید یا جلسه چهارشنبه در تداوم دیدارهای قبل از انتخابات ریاست‌جمهوری بوده است؟

هم جلسه قبلی، هم این جلسه را دفتر رئیسی پیگیری کردند و ما متقاضی جلسه‌ای با ایشان نبودیم. البته اشکالی هم نداشت اگر ما متقاضی جلسه می‌بودیم ولی ما برای این جلسه متقاضی نبودیم.

همان‌طور که مستحضرید در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری هم رئیسی جلسه‌ای با اصلاح‌طلبان  برگزار کرد و شما هم در آن جلسه حضور داشتید و قطعا یک‌سری انتقادها و پیشنهادها نیز در جلسه قبلی توسط شما به‌عنوان یک فعال سیاسی مطرح شده است. در این چند ماهی که از جلسه قبلی شما با رئیسی گذشته، روند مثبتی را در اجرایی کردن آن پیشنهادها دیده‌اید؟

در آن جلسه رئیسی گفت در انتخاب کابینه به ستادهایم نگاه نمی‌کنم، یعنی ستادهای ما مساوی با کابینه ما نخواهد بود و من تلاش می‌کنم از جریان‌های مختلف انتخاب کنم که این اتفاق نیفتاد. درواقع این حرف خیلی اجرایی نبود، البته اجرایی نبودنش طبیعی است چون وقتی فردی رئیس‌جمهور می‌شود، باید وزرایش از بین همفکرهایش باشند، چون می‌خواهد دولت را اداره کند و نمی‌تواند هرکسی را انتخاب کند که یک‌ سازی برای خودش بزند. به عبارتی باید دولت هارمونیک(هماهنگ) باشد که الان است. در جلسه قبل از انتخابات، او به این هم اشاره کرد که من این جلسات را ادامه می‌دهم که این صحبت عملیاتی شد و اتفاق افتاد. به نظرم البته الان هم زود است که دولت رئیسی را بخواهیم قضاوت کنیم، چون تنها 100 روز از دولت او گذشته و در این 100 روز نمی‌شود از دولتی انتظار خاصی داشت. مگر اینکه این انتظار را داشت که شوک‌های امیدوارکننده‌ای به جامعه وارد شود که راستش بنده خیلی چیزی ندیدم. حالا باید منتظر بمانیم ببینیم هشتم آذر که تیم مذاکره‌کننده دولت جدید می‌خواهد گفت‌وگوهای برجامی داشته باشد، چقدر منطقی با این مساله‌ مهم ملی و بین‌المللی برخورد می‌کند. به نظرم الان هرگونه قضاوتی درباره دولت رئیسی زودهنگام است و باید مدتی بگذرد و او همه برنامه‌هایش را کاملا عملیاتی کند که ما بتوانیم راجع به آنها صحبت کنیم. البته بایدها و نبایدهایی مطرح می‌شود؛ سفرهای استانی طبق معمول و بازدیدهای سرزده که البته گذشتگان هم داشته‌اند. این مورد را من در صحبت‌هایم به او هم گفتم که مردم دنبال مکانیسم امیدبخش می‌گردند، این مکانیسم را شما باید مشخص کنید که امیدواریم ببینیم و بعدا راجع به آن اظهارنظر می‌کنیم.

در این جلسه محوریت پیشنهادها و انتقادهای شما چه بود؟

بیشتر بحث‌های اقتصادی را مطرح کردیم که وضع معیشت مردم خوب نیست و نیازمند یک حرکت جدی و برنامه قابل ارزیابی است. در ادامه بحث برجام و گفت‌وگوهای بین‌المللی را گفتیم که معیشت مردم به آن گره خورده است، با اینکه شما گفته بودید که معیشت مردم را به برجام گره نمی‌زنیم، گفته شد که بالاخره آنها گره زدند، حالا شما بیایید گره را باز کنید.

 همچنین بحث تعامل با جریانات مختلف فکری در کشور مطرح شد. به‌طوری‌که یک اتاق فکر متشکل از جریان‌های مختلف سیاسی ایجاد شود و از دیدگاه‌های صاحب‌نظران که عمدتا در رسانه‌ها نظرات خود را مطرح می‌کنند، بهره‌برداری شود. همچنین پیشنهاد شد گروهی تشکیل شود تا این دیدگاه‌ها رصد شود و براساس آن رصد با این آدم‌ها گفت‌وگو شود و نقطه‌‌نظرات تکمیلی‌ترشان گرفته و به دستگاه‌های مختلف ارجاع داده شود. عمده بحث‌ها حول‌وحوش این‌ مسائل بود.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

در مناظره ۲ به ۲ نامزدهای ریاست‌جمهوری مجری با سوالات صریح و به‌جا بحث را داغ کرد؛

تنها ستاره مناظره

محمد زعیم‌زاده، سردبیر: 

کلید انتخابات در دست مرددها

پرویز امینی، استاد دانشگاه:

مرددین؛ سرنوشت‌سازان انتخابات چهاردهم

پیام پیغام‌های انتخاباتی؛

چرا تحریم انتخابات شکست خورد؟

محمد زعیم‌زاده، سردبیر؛

بازگشت به راهبرد مشارکت حداکثری

«اگر دفاع ما نبود، حمله ایران به اسرائیل ویرانگر می‌شد»؛

اعتراف بایدن

سیدجواد نقوی، خبرنگار فرهیختگان؛

‌نوبل خون

حمید ملک‌زاده، پژوهشگر اندیشه‌های سیاسی:

مقاومت؛ روح پایدار انقلاب اسلامی ایران

سیدجواد نقوی، خبرنگار فرهیختگان:

عجب کشور قانون‌مداری!

صادق امامی، عضو شورای سردبیری:

در مسیر تحول

7 نکته از دیدار رمضان 1403 رهبر انقلاب با دانشجویان؛

پای درس جامع‌نگری در خانه پدری

جیش‌العدل به نیابت از تل‌آویو دست به عملیات تروریستی زد؛

تروریست‌های توسعه

سیدحسین امامی، خبرنگار اندیشه سیاسی:

نقدی بر ایده پایان دین در یک کتاب

جعفر درونه، تحلیلگر سیاسی:

دو روی یک انتخابات

عباسعلی کدخدایی، عضو شورای نگهبان:

من رای نمی‌دهم!

جعفر درونه، پژوهشگر سیاسی:

نقطه عزیمت به‌‌سمت مشارکت حداکثری

درباره نامه 110 اصلاح‌طلب مشارکت‌جو؛

نه به خاتمی، سلام به واقعیت

محمد قائمی‌راد، پژوهشگر هسته مکتب امام خمینی(رحمه‌الله) مرکز رشد دانشگاه امام صادق(ع):

از «خواص و عوام» تا «خاصه و عامه» در اندیشه رهبری

درباره جوانب مختلف ردصلاحیت روحانی

او باید در انتخابات شکست می‌خورد

مرتضی قاضی، نویسنده:

صادق الوعد

آرزویی که بستر آن فراهم نیست؛

تمایل به شیوه‌های کنترلگری نوین

سرباز روح الله رضوی؛ فعال رسانه ای:

الجزیره و آفریقای جنوبی؛ جای ایران را نخواهد گرفت

محسن فایضی؛

چقدر بی انصاف‌اند

نگاه سطحی اپوزسیون سلبریتی؛

این جهل نیست خیانت به تاریخ و انسانیت است

سیدجواد نقوی، خبرنگار؛

بحران‌زدگی برندینگ برهانی

در حاشیه اظهارات جدید وزیر سابق خارجه؛

تاریخ را با تراژدی‌هایش بخوانید

کنشگران سیاست و نوار باریک انسانیت؛

در آینه فلسطین به خودتان نگاه کنید

وقایع نقش جهان و مصائب توییتری شدن سیاست

سانتی‌مانتال‌ها مشغول کارند

محمدسعید صفاری، پژوهشگر مرکز رشد دانشگاه امام‌صادق(ع):

انقلاب خمینی کبیر؛ راهبر وارثان عالم

محسن فرجیان روزنامه‌نگار:

رسانه کارآمد و هزینه‌های آن

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر:

دست سردبیر، گاوبازی اپوزیسیون و پروژه ما