• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۰-۰۸-۱۷ - ۰۲:۲۶
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
حسین عبداللهی، مدیرمسئول «آرمان ملی» در گفت‌وگو با «فرهیختگان»:

رئیس‌جمهور به مسائل فراجناحی نگاه می‌کند

رئیسی در تبلیغات انتخاباتی‌‌اش هم گفته بود من در قالب حزب و جناحی نیستم. و بعد هم که رئیس‌جمهور شد گفت من رئیس‌جمهور همه مردم هستم. لذا طیفی با مسائل برخورد نمی‌کند.

رئیس‌جمهور به مسائل فراجناحی نگاه می‌کند

نرگس چهرقانی، روزنامه‌نگار: چهارشنبه هفته گذشته در جلسه‌ای که با حضور سیدابراهیم رئیسی و فعالان رسانه‌ای اصلاح‌طلب برگزار شد، مطالب مختلفی در حوزه‌های سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی مورد بحث و گفت‌و‌گو قرار گرفت. در گفت‌و‌گویی که با حسین عبداللهی، مدیرمسئول روزنامه «آرمان ملی» و از حاضران در این جلسه داشته‌ایم، مطالب مطرح‌شده در این جلسه مورد بررسی قرار گرفت. در ادامه مشروح این گفت‌و‌گو را از نظر می‌گذرانید.

با توجه به اینکه این جلسه با یک طیف خاصی برگزار شده بود و چنین جلساتی تقریبا در هیچ دولتی تا به‌الان دیده نشده، فضای جلسه و مواردی که مطرح شد را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

این‌گونه جلسات که رئیسی با طیف‌های مختلف سیاسی برگزار می‌کند، مسبوق به سابقه است. رئیسی زمانی که رئیس قوه قضائیه هم بود، این جلسات را برگزار می‌کرد. الان هم که رئیس‌جمهور شده است، آن روند را با همان نگاهی که داشته ادامه می‌دهد. چون خود او خیلی تمایل دارد که با همه‌ اصحاب رسانه تعامل و مشورت داشته باشد. البته جلسه‌ چهارشنبه هفته گذشته با حضور افرادی که به‌نوعی اعتدالی یا اصلاح‌طلب در تفکر رسانه‌ای تلقی می‌شوند، برگزار شد. فضای این جلسه بسیار عالی بود. درخصوص مسائل مختلف داخلی و خارجی صحبت شد. در حوزه مسائل داخلی، درمورد اقتصاد و مواردی که ایشان در وعده‌های انتخاباتی‌شان مطرح کرده بودند، گفت‌وگو شد. هرچند ما اعتقادمان این است که نمی‌توان انتظار داشت هیچ‌کدام از این مسائل را در یک فاصله کوتاه صدروزه انجام داد و به نتیجه رساند. رئیسی صحبت‌های همکاران را گوش کرد و مواردی درخصوص مسائل مربوط به داخل دولت مطرح شد و مواردی بود که وی باید به اعضای دولت تذکر یا توصیه می‌کرد. درمجموع این جلسه، جلسه دقیقی برای تبادل‌افکار بود. این‌گونه جلسات با رسانه‌ها به مسیری که دولت از پیش از انتخابات آن را ترسیم کرده بود، بسیار کمک می‌کند. از نظر من جلسه بسیار خوبی بود. ایشان هم در صحبت‌هایشان اظهار رضایت داشتند، حتی در جایی که دوستان بالاخره مسائلی را از سر دلسوزی اما یک مقدار بی‌پرده بیان می‌کردند، او با سعه‌صدر پذیرا بود و ما حرکت و گفته‌ای از وی ندیدیم که تلقی این را داشته باشیم که از گفته‌ای ناراحت یا رنجیده شده است. رئیسی خیلی با فراغ بال و سعه‌صدر و توام با صداقت برخورد کرد. این‌گونه رفتارهای او فقط مربوط به دوره ریاست‌جمهوری‌‌اش نیست بلکه به دوره قبل از ریاست‌جمهوری‌اش برمی‌گردد که این‌گونه با مسائل، گفته‌ها، نظرها، انتقادها و پیشنهادها برخورد می‌کردند.

برگزاری چنین جلساتی را اصحاب رسانه اصلاح‌طلب پیگیری کردند یا خود رئیس‌جمهور مشتاق برگزاری چنین جلساتی با شما و بقیه بزرگواران حاضر در جلسه بود؟

رئیسی در تبلیغات انتخاباتی‌‌اش هم گفته بود من در قالب حزب و جناحی نیستم. و بعد هم که رئیس‌جمهور شد گفت من رئیس‌جمهور همه مردم هستم. لذا طیفی با مسائل برخورد نمی‌کند. اگر ما می‌بینیم یک طیفی از گروه رسانه‌ای با او گفت‌وگو می‌کند علتش این نیست که رئیسی دوست دارد صرفا با اصلاح‌طلبان جلسه داشته باشد، با بقیه طیف‌ها جلسه می‌گذارد. بنابراین نمی‌توان با خط‌کش حزبی و جناحی با همه مسائل برخورد کرد. شاید من یک اعتقاد سیاسی یا اختلاف‌سلیقه سیاسی با رئیس‌جمهور یا برخی ارکان دولت داشته باشم ولی در آنجایی‌که باید مساله را طوری طرح کنیم که به رفع مشکلات و معضلی از جامعه و کشور کمک کند، آنجا نگاه سیاسی و جناحی غلط است. ضمن اینکه آن دوستانی که در این جلسه بودند، یکی، دوتایشان در احزاب هم مسئولیت داشتند، یعنی می‌خواهم بگویم این جلسه جناحی نبوده، بالاخره اکثر این افراد آدم‌های موثری در رسانه هستند.

این جلسه را به سود دولت رئیسی و موفق شدن این دولت به‌ویژه در شرایط حاکم بر کشور و مشکلاتی که در حوزه داخل و بین‌الملل وجود دارد، می‌دانم و آنچه می‌گویم از سر دلسوزی و این است که کمکی کنیم تا مشکلات جامعه حل و برنامه‌های رئیس‌جمهور عملیاتی شود.

مهم‌ترین پیشنهادها و انتقادهای شما به‌عنوان مدیرمسئول یک روزنامه اصلاح‌طلب چه نکاتی را شامل می‌شد؟

آنچه من در جلسه مطرح کردم حول مسائل سیاست داخلی، انتصابات، مشکلات معیشتی و نیز مذاکره و ارتباط با دنیا بود.

رئیسی هم در این رابطه گفت ما هیچ مشکلی برای مذاکره نداریم. شرایط مذاکره مشخص است و مذاکره براساس اقناع متقابل است نه براساس زورگویی.

بنده نیز به‌عنوان یک خبرنگار و فرد رسانه توصیه‌ای که داشتم این بود که مراقبت شود تا وعده‌ها و اهداف رئیسی از مسیر منحرف نشود و برخی که اعتقاد راسخی به برنامه‌های دولت ندارند خود را با استفاده از تملق به دولت تحمیل نکنند؛ چراکه این‌گونه افراد وقت دولت را هدر می‌دهند و باعث بی‌سرانجام ماندن وعده‌های دولت شده و درنهایت منجر به بی‌اعتمادی مردم می‌شوند.

رئیسی تاکید کرد با همفکری و دلسوزانه نسبت به مسائل نقد منصفانه داشته باشیم. ما نیز مشاهده می‌کنیم که او وقتی مطالب یک رسانه را می‌بیند که با دغدغه‌مندی مطرح شده است مسئولان اطلاع‌رسانی دولت با نویسنده آن متن تماس می‌گیرند.

واکنش رئیسی به انتقادات مطرح‌شده در این جلسه چگونه بود؟

رئیسی بین مردم حضور پیدا می‌کند، در میدان دیده می‌شود و سفرهای استانی‌اش همچون مواردی در گذشته صرفا تبلیغاتی نیست. او در سفرهای استانی بدون اینکه کسی را ملزم به حضور کند کار خودش را انجام می‌دهد و حتی اگر تعداد کمی از مردم نیز در جایی حاضر باشند رئیسی می‌ایستد و به مطالب آنها توجه می‌کند. این نوع رفتار قطعا تاثیر مثبتی در جامعه می‌گذارد و تا الان نیز همین‌طور بوده است.

از طرف دیگر در بحث مذاکرات به‌هرحال مسائل اقتصادی ما به مسائل جهان گره خورده است و باید بتوانیم مواردی که در نظام بین‌الملل با آن مواجه هستیم را مدیریت کنیم. به‌هرحال ما در تحریم هستیم و نظام بانکی ما از تعاملات اقتصادی با سایر کشور‌ها محروم است.

رئیسی به این مسائل اشراف کامل داشت و با سعه‌صدر و همچنین با صداقت حرف‌های همه افراد را شنید و مواردی که نیاز به توضیح، شفاف‌سازی و اقناع داشت را پاسخ داد. لذا من از این نظر نگرانم که این تصمیمات و اقدامات مثبت رئیسی صرفا با چند انتقاد مورد خدشه قرار بگیرد. به‌هرحال هدف از این انتقادات نیز زیرسوال بردن اقدامات نیست.  این قبیل جلسات صرفا برای رسانه‌ها یا شخص رئیس‌جمهور دارای منفعت نیست بلکه به‌نفع کشور است تا در این شرایط با همه اختلاف‌سلیقه‌ها افراد بتوانند درکنار یکدیگر فعالیت کنند.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

میکائیل دیانی، فعال فرهنگی:

ترمیم شکاف‌ها؛ اولین ماموریت پزشکیان

محمدامین ایمانجانی، مدیر مسئول؛

پروژه مدد به مسعود پزشکیان

مهدی خانعلی‌زاده، پژوهشگر سیاست خارجی:

آقای پزشکیان! این شما و این جهان واقعی

محمدرضا کردلو، فعال فرهنگی:

آری، اینچنین است برادر!

در مناظره ۲ به ۲ نامزدهای ریاست‌جمهوری مجری با سوالات صریح و به‌جا بحث را داغ کرد؛

تنها ستاره مناظره

محمد زعیم‌زاده، سردبیر: 

کلید انتخابات در دست مرددها

پرویز امینی، استاد دانشگاه:

مرددین؛ سرنوشت‌سازان انتخابات چهاردهم

پیام پیغام‌های انتخاباتی؛

چرا تحریم انتخابات شکست خورد؟

محمد زعیم‌زاده، سردبیر؛

بازگشت به راهبرد مشارکت حداکثری

«اگر دفاع ما نبود، حمله ایران به اسرائیل ویرانگر می‌شد»؛

اعتراف بایدن

سیدجواد نقوی، خبرنگار فرهیختگان؛

‌نوبل خون

حمید ملک‌زاده، پژوهشگر اندیشه‌های سیاسی:

مقاومت؛ روح پایدار انقلاب اسلامی ایران

سیدجواد نقوی، خبرنگار فرهیختگان:

عجب کشور قانون‌مداری!

صادق امامی، عضو شورای سردبیری:

در مسیر تحول

7 نکته از دیدار رمضان 1403 رهبر انقلاب با دانشجویان؛

پای درس جامع‌نگری در خانه پدری

جیش‌العدل به نیابت از تل‌آویو دست به عملیات تروریستی زد؛

تروریست‌های توسعه

سیدحسین امامی، خبرنگار اندیشه سیاسی:

نقدی بر ایده پایان دین در یک کتاب

جعفر درونه، تحلیلگر سیاسی:

دو روی یک انتخابات

عباسعلی کدخدایی، عضو شورای نگهبان:

من رای نمی‌دهم!

جعفر درونه، پژوهشگر سیاسی:

نقطه عزیمت به‌‌سمت مشارکت حداکثری

درباره نامه 110 اصلاح‌طلب مشارکت‌جو؛

نه به خاتمی، سلام به واقعیت

محمد قائمی‌راد، پژوهشگر هسته مکتب امام خمینی(رحمه‌الله) مرکز رشد دانشگاه امام صادق(ع):

از «خواص و عوام» تا «خاصه و عامه» در اندیشه رهبری

درباره جوانب مختلف ردصلاحیت روحانی

او باید در انتخابات شکست می‌خورد

مرتضی قاضی، نویسنده:

صادق الوعد

آرزویی که بستر آن فراهم نیست؛

تمایل به شیوه‌های کنترلگری نوین

سرباز روح الله رضوی؛ فعال رسانه ای:

الجزیره و آفریقای جنوبی؛ جای ایران را نخواهد گرفت

محسن فایضی؛

چقدر بی انصاف‌اند

نگاه سطحی اپوزسیون سلبریتی؛

این جهل نیست خیانت به تاریخ و انسانیت است

سیدجواد نقوی، خبرنگار؛

بحران‌زدگی برندینگ برهانی

در حاشیه اظهارات جدید وزیر سابق خارجه؛

تاریخ را با تراژدی‌هایش بخوانید

کنشگران سیاست و نوار باریک انسانیت؛

در آینه فلسطین به خودتان نگاه کنید

وقایع نقش جهان و مصائب توییتری شدن سیاست

سانتی‌مانتال‌ها مشغول کارند

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار