• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۰-۰۸-۱۵ - ۰۲:۲۹
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0

لحاظ کردن نیازها و سلایق مخاطبان

امروز جنگ ما در حوزه فرهنگی بیش از همه در حوزه مبارزه و جنگ شناختی متمرکز شده است و رسانه‌های جمعی در این حوزه نقش بسزایی دارند، به همین سبب است که ساترا نیز نقش ویژه‌ای در این زمینه پیدا می‌کند و لذا باید هم خود این سازمان و مدیران آن و هم مجموعه تصمیم‌گیر و سیاستگذاران در حوزه فرهنگی در کشور توجهی ویژه به این مجموعه، کارکردها و حوزه‌های ماموریتی آن داشته باشند.

احمد نادری، رئیس فراکسیون مقابله با آسیب‌های اجتماعی مجلس: امروزه ساترا را می‌توان به‌عنوان یکی از مراکز اصلی و به‌عبارتی مهم‌ترین مجموعه در حوزه تنظیم‌گری در فضای صوت و تصویر فراگیر و به‌عنوان نقش‌آفرین اصلی در راستای اعمال قواعد حکمرانی در فضای مجازی کشور به‌شمار آورد. این مجموعه با استفاده از نیروهای متخصص و کارشناس، هم در حوزه رسانه و هم در حوزه فناوری‌های جدید توانسته است جایگاه مناسبی را در میان فعالان و دست‌اندرکاران حوزه رسانه و تولیدکنندگان محتوا به‌دست آورد، به‌نحوی‌که امروز دیگر هیچ‌یک از فعالان حوزه رسانه نمی‌توانند بی‌توجه به ساترا و فعالیت‌های آن باشند. همچنین کارنامه کاری ساترا را می‌توان به دو بخش شامل دوسال اخیر و پیش از آن تقسیم‌بندی کرد که طبیعتا در این وضعیت دو عامل مهم نقش‌آفرین بوده‌اند: اولین عامل ارتقای سطح کارشناسی بدنه این مجموعه و استفاده از نیروهای جوان و درعین‌حال تحصیلکرده در پیگیری امورات مختلف و مهم است و دوم نیز تحولات جدید در حوزه رسانه‌های فراگیر طی سال‌های اخیر که به اعتقاد بنده مهم‌ترین آنها توسعه زیرساخت‌های وی‌اودی‌ها و افزایش دامنه مخاطبان این پلتفرم است.

طبیعتا به میزانی که یک سازمان اجتماعی فعالیت‌های خود را توسعه می‌دهد و هم از حیث کمیت و هم از سطح کیفی به‌دنبال افزایش دامنه اثرگذاری فعالیت‌های خویش است، به همان میزان نقاط قوت و همچنین هجمه‌ها علیه آن شکل می‌گیرد، لذا بدیهی است مجموعه ساترا به‌عنوان بازوی اصلی پیگیری قوانین و سیاست‌های حاکم در حوزه مدیریت محتوای فراگیر در فضای مجازی، در خط مقدم مواجهه با انواع تخریب‌ها و کارشکنی‌ها قرار داشته باشد.   به‌عبارتی امروز جنگ ما در حوزه فرهنگی بیش از همه در حوزه مبارزه و جنگ شناختی متمرکز شده است و رسانه‌های جمعی در این حوزه نقش بسزایی دارند، به همین سبب است که ساترا نیز نقش ویژه‌ای در این زمینه پیدا می‌کند و لذا باید هم خود این سازمان و مدیران آن و هم مجموعه تصمیم‌گیر و سیاستگذاران در حوزه فرهنگی در کشور توجهی ویژه به این مجموعه، کارکردها و حوزه‌های ماموریتی آن داشته باشند. البته در برخی موارد طبیعی است که یک پروژه بزرگ و در سطح ملی، احیانا در برخی موارد با خطاهایی نیز همراه باشد که این اقتضای کلیه فعالیت‌های فراگیر و پردامنه است، اما آنچه از برآیند مجموعه فعالیت‌های ساترا طی دوسال اخیر مشاهده می‌کنیم حرکت به‌سمت ریل‌گذاری برای نظام‌مند کردن و ساماندهی حوزه محتوای فراگیر در فضای مجازی است. به‌نظر می‌رسد با توجه به رشد شتابان حوزه رسانه و فناوری‌های رسانه‌ای در سراسر جهان و افزایش روزافزون آثار و ابزارهای آن‌ در سبک زندگی مردم، مجموعه ساترا بیش از گذشته ماموریت‌های حساس‌تری را برعهده خواهد گرفت و لذا باید بیش از گذشته ساختار و امکانات خود را در راستای اقتضائات اجتماعی و فرهنگی جدید، طراحی و به اجرا درآورد. با توجه به اهمیت مساله تنظیم‌گری اجتماعی در کشور و ترتیبات رابطه میان حاکمیت و مردم، باید جایگاه موضوعات اجتماعی و الزامات و حساسیت‌های اجتماعی در جامعه ایرانی و در میان خرده‌فرهنگ‌های متنوع این جامعه، بسیار دقیق‌تر و هوشمندانه در حوزه اعمال تنظیم‌گری صورت پذیرد. به‌عبارتی ساترا باید ضمن رعایت قواعد بالادستی و سیاست‌های کلان کشور برای حکمرانی در حوزه فضای مجازی، نیازها، سلایق و مصالح مخاطب را نیز به‌درستی سنجیده و در فرایند تنظیم‌گری لحاظ کند. این امر همراهی روزافزون جامعه و افکار عمومی را با روند فعالیت‌های سازمانی ساترا بیش‌ازپیش خواهد کرد و دامنه اثرات فعالیت‌های آن در جامعه عمومی و نخبگانی را افزایش خواهد داد.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سهم طبقۀ متوسط از صنعت سریال‌سازی؛

«افعی تهران» از چه کسی انتقام گرفت؟

فرصتی برای تجدید ظهور «خوبی مردم ایران»؛

مفهوم ملت را زنده کردند

فیلم پرحاشیه «بیبدن» با قصه‌‌ای به‌اندازه از ایده‌ای مهم دفاع کرد؛

سینمای اجتماعی زنده است

درباره فیلم «بی‌بدن»؛

قصه‌گویی شرافتمندانه درباره قصاص

مصطفی قاسمیان، خبرنگار:

یک درامدی خوب و تماشاگرپسند

اهل ملت عشق باش؛

عشق و دیگر هیچ...

آقای کارگردان! چه داری می‌کنی با خودت؟!

آنتی ‌کانسپچوآل آرت ترک و کُرک و پَر ریخته حسن فتحی

مریم فضائلی، خبرنگار:

چشم‌هایمان گناه داشتند!

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ:

رویاهای شخصی‌ات را نفروش!

سریال پرطرفدار «حشاشین» چه می‌گوید؛

علیه شیعه یا علیه اخوان؟

راضیه مهرابی‌کوشکی، عضو هیات‌‌علمی پژوهشکده مطالعات فناوری:

فیلم «اوپنهایمر» به مثابه یک متن سیاستی

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ:

از شما بعید بود آقای جیرانی

ایمان‌ عظیمی، خبرنگار:

دیکته نانوشته غلط ندارد

درباره هزینه‌ای که می‌شد صرف «هفت سر اژدها» نشود؛

چرخ را از نو اختراع نکنیم

فرزاد حسنی بعد از سال‌ها، به قاب تلویزیون آمد؛

بازگشت امیدوارکننده

در نقد بهره کشی «علی ضیا» از شهرت؛

از موج ابتذال پیاده شو

محمد زعیم‌زاده، سردبیر فرهیختگان:

در عصر پساواقعیت به احمد خطر حرجی نیست اما...

سیامک خاجی، دبیر گروه ورزش:

برای خداحافظی زود بود آقای جملات قصار!

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین:

عجایب آماری دیدم در این دشت!

محمدامین نوروزی، مستندساز:

از این طرف که منم راه کاروان باز است...

فاطمه دیندار، خبرنگار:

برای درخشش سیمرغ‌های بلورین

محمد زعیم‌زاده، سردبیر؛

کدام سینما؟کدام نقد؟

حامد عسکری، شاعر و نویسنده:

فیلم دیدن با چشم‌های تار...

چهل و دومین جشنواره فیلم فجر؛

چند نقد بر فیلم سینمایی «آپاراتچی»

«صبحانه با زرافه‌ها»؛

یک وس اندرسون ایرانی تمام‌عیار

ویژه‌نامه جشنواره فیلم فجر؛

«صبحانه با زرافه‌ها»؛ معنازدایی از جهان

«صبحانه با زرافه‌‌ها»؛

تهش هیچی نیست، پس لذت ببر!

درباره فیلم جدید سروش صحت؛

قرار صبحانه با خودمان

هومن جعفری، خبرنگار:

مردی که سازش نمی‌کرد

در روزگار بی‌مایگی حضور قاف غنیمتی است؛

برای «قاف» و عمو اکبر

تولد قاف به میزبانی اکبر نبوی با همکاری «فرهیختگان»؛

«قاف» نمی‌خواهد متکلم‌ وحده باشد

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ؛

هنوزم نقش بازی می کنی آقای فرخ نژاد؟