• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۰-۰۸-۱۳ - ۰۱:۴۴
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
سمیرا ایمانی، مربی ایرانی تیم والیبال پورتو در گفت‌وگو با «فرهیختگان»: می‌خواهم سرمربی بهترین تیم‌های دنیا شوم

هم‌باشگاهی‌شدن با مهدی طارمی باعث افتخارم است

مهدی طارمی از بهترین‌های ایران است و در پورتو خیلی خوب نتیجه می‌گیرند و باعث افتخارم است که من در کنار نام او به‌عنوان دومین فرد ایرانی وارد این باشگاه شدم.

هم‌باشگاهی‌شدن با مهدی طارمی باعث افتخارم است

نسیم شیرازی، روزنامه‌نگار: انگار چراغ مسیر رشد والیبال خانم‌ها هم روشن شده است، حضور لژیونرهای این رشته در جای‌جای دنیا نوید و البته توجه به رده‌های سنی پایه نشان می‌دهد که اگر در این راه همه چیز سر جای خودش و پیوسته انجام شود، این راه روشن خواهد ماند و از این پس بیشتر از والیبال خانم‌ها خواهیم شنید. مانند خبر حضور «سمیرا ایمانی‌فولادی» در قاره سبز که این روزها توجه علاقه‌مندان به ورزش را به خودش جلب کرده است. سمیرا ایمانی که نامی شناخته شده در والیبال ایران، به‌عنوان ملی‌پوش و البته مربی تیم‌ملی است حالا به‌عنوان اولین مربی خانم در پرتغال و باشگاه صاحب‌عنوان پورتوی پرتغال مربیگری خواهد کرد، تا از این به بعد نام او را هم، همچون مهدی طارمی در فوتبال، در این باشگاه صاحب‌سبک بشنویم. او با قراردادی یک‌ساله حدود دوهفته دیگر راهی پرتغال خواهد شد تا بعد از اتمام ماموریتش با کوله‌باری از تجربه راهی ایران شود. گفت‌وگوی «فرهیختگان» با مربی ایرانی تیم والیبال پورتوی پرتغال را در ادامه خواهید خواند.

اولین مربی خانم در لیگ معتبر اروپایی هستید، اول از احساس‌تان در این باره بگویید.

باشگاه پورتو واقعا باشگاهی خوب و حرفه‌ای‌ است و خیلی خوشحالم که خدا این مسیر را برای راهیابی من به این باشگاه هموار کرد و در لیگ برتر پرتغال، در باشگاه پورتو، به‌عنوان مربی حضور داشته باشم.

چطور انتخاب باشگاه پورتو بودید؟

باشگاه‌ها آنهایی را که در کلاس‌های بین‌المللی حضور داشتند و موفق‌تر و پررزومه‌ترند را دنبال می‌کنند و خداراشکر باشگاه پورتو طی درخواستی که من از طریق مدیربرنامه‌هایم داشتم من را پذیرفت و موفق به کسب مجوز ورود به‌عنوان مربی شدم و ان‌شاءالله 10 تا 12 روز دیگر که نوبت سفارت بیاید، باید عازم پرتغال شوم.

مدت قراردادتان چقدر است؟

قرارداد من با باشگاه پورتو فعلا یک‌ساله است.

از چالش‌های رسیدن به این اتفاق بزرگ هم بگویید.

دوران بازیکنی 12 سال در خدمت تیم‌ملی بودم و تجربیات زیادی را به دست آوردم، خب سختی‌های زیادی را هم در عرصه‌های آسیایی، بین‌المللی، انتخابی المپیک کشیدم، خیلی جنگیدم و بعد از آنکه ازدواج کردم و بچه‌دار شدم، توانستم در کنار زندگی‌ام مدارک مربیگری‌ام را هم به سطح بالا برسانم و فکر می‌کنم بزرگ‌ترین چالشم همین بود. مهم‌ترین نکته البته برایم این بود که خداراشکر همسرم ورزشی است و خیلی برای این مسیر و رسیدن به این جایگاه کمکم کرد.

هم‌باشگاهی مهدی طارمی شدید و دومین ایرانی در پورتو، فکر می‌کنید مانند مهدی در این باشگاه بدرخشید؟

مهدی طارمی از بهترین‌های ایران است و در پورتو خیلی خوب نتیجه می‌گیرند و باعث افتخارم است که من در کنار نام او به‌عنوان دومین فرد ایرانی وارد این باشگاه شدم و تلاشم را برای بهترین عملکردم خواهم کرد.

 می‌توانید بگویید برای این موفقیت فدراسیون چقدر حمایت داشت؟

داورزنی خیلی فکرشان بلند است و خانم محمدیان در بخش بانوان هم همینطور هستند، صددرصد حمایت‌های این دو نفر بوده که من توانستم به این جایگاه برسم. دورانی که به‌عنوان بازیکن در خدمت والیبال بودم هم دکتر داورزنی باعث شدند سال 86 برای اولین‌بار تیم‌ملی والیبال بانوان در عرصه‌ آسیایی برود و شرکت کند و معتقدم داورزنی خیلی نقش مهمی در این اتفاقات خوب دارند و همین الان هم به لژیونر شدن خانم‌ها خیلی کمک کردند تا بتوانیم در عرصه لژیونر شدن بدرخشیم.

شما مربی تیم‌ملی هم بودید، به‌نظرتان والیبال بانوان ایران برای دیده شدن در دنیا به چه چیزهایی نیاز دارد؟

داورزنی معمار بزرگ والیبال ایران هستند و ان‌شاءالله با وجود او تا وقتی که در والیبال ایران هستند، بتوانیم بهترین نتایج را کسب کنیم. با این حال تیم‌ملی والیبال ایران برای دیده شدن باید در عرصه‌های بین‌المللی حضور پیدا کرده و رشد کند و باید از پایه استارت بزنیم. خداراشکر اردوهای تیم‌های‌ملی نوجوانان و جوانان با دو مربی خیلی خوب، سازنده و حرفه‌ای شروع شده است و امیدوارم روزبه‌روز به جایگاهی که می‌خواهیم برسیم.

اردوهای تیم‌ملی و بازی‌های تدارکاتی تا الان چطور برگزار شده است؟

اردوهای تیم‌ملی البته خیلی خوب بوده است و فدراسیون کاری که برای آقایان انجام می‌دهد برای بانوان هم دریغ نمی‌کند، ولی خب بانوان تجربه کم دارند. شاید لژیونر شدن اولین مربی بانوی والیبال ایران، خودش نشانه خوبی باشد تا من بتوانم به‌عنوان نماینده تمام مربیان بروم و جایگاه خیلی خوب و تجربه باارزشی را به‌دست بیاورم تا در اختیار والیبال کشورم قرار دهم.

رویای ورزشی شما؟

رویای ورزشی‌ام این است که به‌عنوان یکی از مربیان برتر دنیا چندین‌سال بتوانم مربیگری کنم و سرمربی بهترین تیم‌های برتر دنیا شوم.

قبل از ورود به پورتو، آنالیزی از والیبال‌شان داشتید؟

بله، 14 تیم در لیگ برتر پرتغال هست و حتی در لیگ دسته یک هم 14 تیم هستند و این لیگ برتر به همراه پلی‌آفی که دارند کمک کرده تا سطح فوق‌العاده بالایی را داشته باشند؛ چراکه لیگ پرتغال لیگ به نسبت قدرتمندی نسبت به کشورهای اروپایی است، به‌خصوص 8 تیم اول بالای جدول سطح بسیار بالایی دارند. باشگاه پورتو هم تا الان تمام مسابقاتش را 3 بر صفر برده است.

حرف پایانی.

تشکر می‌کنم از آقای داورزنی و خانم محمدیان و اینکه ما در اصفهان، قطب والیبال بانوان ایران هستیم و تشکر می‌کنم از مربیان سازنده اصفهان از زمانی که بازیکن بودم تا امروز که مربی هستم، همه با هم با یکپارچگی توانستیم بازیکن‌های خوبی را تحویل تیم‌ملی بدهیم، بازیکنان بااخلاق که خب اصفهانی‌ها در این بخش کم نیستند. از مربیان خودم خانم منتظرالقائم، خانم صادقی، خانم شریف‌زاده و مربی بازیکن‌ساز اصفهانی خانم آرا ممنونم. امیدوارم بتوانم بروم و با دست پر برگردم تا تمام تجربیاتم را از لیگ حرفه‌ای پرتغال و پورتو در اختیار والیبال ایران قرار دهم.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سایه‌روشن‌های تغییر نسل در تیم ملی؛

جوان‌گرایی چگونه حاصل می‌شود؟

امیر کریمی؛ فرهیختگان آنلاین:

اوسمار-پرسپولیس و بازسازی اعتماد

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای استقلالِ نکو

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

آدم‌های اشتباهی و اقتصاد بیمار فوتبال ایران

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین؛

اسکار برای انتخاب ارزان اوسمار!

محمدرضا ولی‌زاده، خبرنگار فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای تیم ملی فوتبال

واگذاری دو باشگاه سرخابی رهاسازی توسط دولت است؛

تداوم اشتباه در واگذاری سرخابی‌ها

هومن جعفری، خبرنگار: 

شهروند، مافیا و تک‌تیرانداز

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و استقلال تاجیکستان؛

ساکن طبقه بالای آزادی

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق؛

فرصتی تاریخی برای بازیکنان استقلال

پیمان اسدیان، خبرنگار:

هانگژو، سنگ محک ورزش ایران

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و گل‌گهر سیرجان؛

این گزارش می‌توانست واقعی باشد!

هومن جعفری، خبرنگار:

تیم المپیک و مصلحت

مجید خاتونی، کارشناس مدیریت و جامعه‌‌شناسی ورزش:

ورزش کشور باید با منافع و اعتبار ملی همسو شود

مسعود فروغی، سردبیر «فرهیختگان»؛

درویش، مترجم و رونالدو؛ سنگ ریاکاری بر سر ما

کسر امتیاز و جریمه مالی سپاهان به شرط رعایت انصاف و عدالت برای همه تیم‌ها به نفع فوتبال است، سیاسیون آدرس غلط ندهند

آزمون بزرگ فوتبال ایران

محمد زعیم زاده، جانشین سردبیر؛

آقای کاردرست، آقا پژمان عزیز! دمت گرم +فیلم

هومن جعفری، خبرنگار گروه ورزش:

بهشت خیرین گمنام

هومن جعفری، خبرنگار:

این خرابه حاصل عملکرد شماست!

هومن جعفری، خبرنگار:

آینده ترسناک است

مجید خاتونی؛ کارشناس مدیریت و جامعه‌شناسی ورزش

انحصار در قانون نویسی، تعرض به حقوق ذینفعان فوتبال

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر روزنامه فرهیختگان:

ما همه بیرانوند هستیم؟

فرهیختگان بررسی می‌کند؛

گره انتخاب سرمربی استقلال کجاست؟

مواجهه فدراسیون با منتقدان؛

از طارمی هم شکایت کنید! 

مسعود فروغی

قلب مشترک

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار