• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۰-۰۸-۱۱ - ۰۰:۵۳
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
«نارگیل» یکی از معدود تولیدات شبکه‌ نمایش خانگی در حوزه کودک و نوجوان است

آشفتگی در انتخاب جامعه مخاطب

تاکنون هشت قسمت از سریال «نارگیل» به کارگردانی حمزه صالحی و تهیه‌کنندگی سیدابراهیم عامریان از پلتفرم «فیلیمو» پخش شده است؛ نکته جالب این سریال همین سه عروسک هستند که با صداپیشگی محمدرضا علیمردانی، هومن حاجی‌عبداللهی و مجید آقاکریمی همراه شده و اتفاقا ویژگی مثبت این سریال در همین بداهه‌گویی‌ها و تکیه‌های شیرین گوینده‌هاست.

آشفتگی در انتخاب جامعه مخاطب

تاکنون هشت قسمت از سریال «نارگیل» به کارگردانی حمزه صالحی و تهیه‌کنندگی سیدابراهیم عامریان از پلتفرم «فیلیمو» پخش شده است؛ سریالی برای کودک و نوجوان که در آن همراهی سه بازیگر کودک درکنار سه عروسک به نام‌های «نارگیل» و «لنگه» و «لیوه» و تقابل راستی و دروغگویی و تبعات آن به تصویر کشیده شده است. نکته جالب این سریال همین سه عروسک هستند که با صداپیشگی محمدرضا علیمردانی، هومن حاجی‌عبداللهی و مجید آقاکریمی همراه شده و اتفاقا ویژگی مثبت این سریال در همین بداهه‌گویی‌ها و تکیه‌های شیرین گوینده‌هاست. پیش از این چهار اثر در شبکه نمایش خانگی برای کودک و نوجوان تولید شده که به نسبت همه تولیدات عدد کوچکی است.

قسمت اول این سریال فانتزی و موزیکال روز 18 شهریورماه در پلتفرم فیلیمو پخش شد و گفتنی است که عنوان «نارگیل» پیش از این برای یک فیلم سینمایی به کارگردانی داوود اطیابی هم استفاده شده بود که هنوز اکران نشده است. ظاهرا دراین دو پروژه هم‌نام، داشتن تهیه‌کننده و استفاده از عروسک‌ها با شناسنامه و هویت مشترک وجود دارد. درواقع‌ سریال نارگیل به‌لحاظ داستانی اثری مستقل از فیلم نارگیل محسوب می‌شود.

فضایی که سریال درآن روایت می‌شود خانه‌ای ویلایی و قدیمی است که عوامل سریال احتمالا برای جذاب شدن، ایجاد تمایز یا آشنایی کودکان با بافت سنتی آن را انتخاب کرده‌اند. استفاده از رنگ‌هایی مثل آبی‌فیروزه‌‌ای هم گویا درهمین راستا به کار برده شده است. آزمایشگاه، صندوقچه و فضاهای اینچنینی سریال به پیشبرد قصه درفضای جادویی و مدنظر کارگردان کمک می‌کند. سریال حاوی داستانی افسانه‌ای درباره تقابل جادوگری پلید و خانواده ‌راستگو و درستکار است. نام‌خانوادگی«راستگو» انتخابی هدفمند برای بیان اتفاقات قصه که جدالی بین راستی و دروغ است استفاده شده. خوش‌قلبی‌ و راستگویی از ویژگی‌هایی است که در این سریال تبلیغ می‌شود و تبعات سیاهی و دروغگویی درقالب شخصیت عروسک‌ها و کودکان نشان داده می‌شود. همچنین حضور شخصیت‌های کودک و عروسکی به جذاب شدن این سریال کمک کرده است. قصه حول محور کنجکاوی سه کودک با نام‌های هاله، حمید و حامد می‌گردد.

 ماجرای داستان از اولین دروغ کودکان به پدربزرگ شروع می‌شود که این اشتباه هاله، پدر و مادرش را اسیر طلسم وروره می‌کند. او برای نجات والدینش باید به همراه برادرهایش و سه عروسک به‌نام‌های«نارگیل» و «لنگه» و «لیوه» به سفری جادویی برود. این سفر هیجان‌انگیز و پر از اتفاقات جادویی و دلهره‌آور است که به روند هیجان‌انگیزشدن سریال کمک می‌کند. موزیک‌های شاد همواره بخش جدایی‌ناپذیر از کارهای کودک‌ونوجوان بوده است. درهمین راستا می‌توان به تیتراژ آغازین و پایانی این سریال اشاره کرد، بخشی از تیتراژ آغازین سریال برگرفته از یک موزیک خارجی است که پیش از این در یکی از برنامه‌های مشهور شبکه‌های ماهواره‌ای استفاده شده است. تیتراژ پایانی نیز گویا درجواب موزیک ویدئوی یک خواننده لس‌آنجلسی طراحی و کار شده است. گفته می‌شود گریم آشا محرابی در نقش«وروره» کپی از گریم آنجلینا جولی در فیلم پرطرفدار «مالفینست» بوده و حاشیه‌هایی را در فضای مجازی به همراه داشته است. بهنوش بختیاری نیز یک بازی تکراری و شبیه به همه نقش‌های گذشته‌اش را در این سریال تکرار کرده است.

 نکته مهم درباره این سریال این است که زمانی تلویزیون سازنده برنامه‌ها و عروسک‌های جذاب و پرطرفدار بود و حالا این وظیفه یا رسالت هم از دوش او برداشته شده و شبکه نمایش خانگی قرار است بار این حوزه را هم به دوش بکشد. عروسک‌های جذابی مانند کلاه‌قرمزی و پسرخاله یا زی‌زی‌گولو محصول برنامه‌های تلویزیون بودند و مدت‌هاست جز جناب‌خان که آن هم از شبکه نمایش خانگی آمده بود، عروسک محبوب دیگری از تلویزیون معرفی نشده است.

مشکل دیگر «نارگیل» آشفتگی در انتخاب مخاطب است؛ جایی که نمی‌داند این سریال را برای چه کسانی ساخته است. سکانس‌هایی از بعضی قسمت‌ها برای کودکان سنگین و برای بزرگسالان سبک و دم‌دستی است. معلوم نیست مخاطبان هدف نارگیل چه کسانی هستند. همین آشفتگی باعث شده سکانس‌ها به‌طور جزیره‌ای تدوین شوند و هرکدام بدون پیوند معنایی مناسب درکنار هم بیایند. «نارگیل» در این بیابان محصولات مناسب کودک و نوجوان حکم لنگه کفشی را دارد که باید قدرش را دانست و سپس از تلویزیون و شبکه نمایش خانگی سوال کرد که آیا هنوز وقت آن نرسیده که به این رده سنی توجه ویژه شود و به همین راحتی قرار است این طیف از مخاطبان از دست بروند؟

این گزارش توسط خانم‌ها زهرا طیبی، نادیا آهنجان، مریم رحمانی، زهرا پیغامی و راضیه فلاح تهیه شده است.

در همین رابطه مطلب زیر را بخوانید:

کاراکترهای جذاب عروسکی چه ویژگی‌هایی داشتند؟ / عروسک‌هایی که فراموش نمی‌شوند (لینک)
نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سهم طبقۀ متوسط از صنعت سریال‌سازی؛

«افعی تهران» از چه کسی انتقام گرفت؟

فرصتی برای تجدید ظهور «خوبی مردم ایران»؛

مفهوم ملت را زنده کردند

فیلم پرحاشیه «بیبدن» با قصه‌‌ای به‌اندازه از ایده‌ای مهم دفاع کرد؛

سینمای اجتماعی زنده است

درباره فیلم «بی‌بدن»؛

قصه‌گویی شرافتمندانه درباره قصاص

مصطفی قاسمیان، خبرنگار:

یک درامدی خوب و تماشاگرپسند

اهل ملت عشق باش؛

عشق و دیگر هیچ...

آقای کارگردان! چه داری می‌کنی با خودت؟!

آنتی ‌کانسپچوآل آرت ترک و کُرک و پَر ریخته حسن فتحی

مریم فضائلی، خبرنگار:

چشم‌هایمان گناه داشتند!

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ:

رویاهای شخصی‌ات را نفروش!

سریال پرطرفدار «حشاشین» چه می‌گوید؛

علیه شیعه یا علیه اخوان؟

راضیه مهرابی‌کوشکی، عضو هیات‌‌علمی پژوهشکده مطالعات فناوری:

فیلم «اوپنهایمر» به مثابه یک متن سیاستی

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ:

از شما بعید بود آقای جیرانی

ایمان‌ عظیمی، خبرنگار:

دیکته نانوشته غلط ندارد

درباره هزینه‌ای که می‌شد صرف «هفت سر اژدها» نشود؛

چرخ را از نو اختراع نکنیم

فرزاد حسنی بعد از سال‌ها، به قاب تلویزیون آمد؛

بازگشت امیدوارکننده

در نقد بهره کشی «علی ضیا» از شهرت؛

از موج ابتذال پیاده شو

محمد زعیم‌زاده، سردبیر فرهیختگان:

در عصر پساواقعیت به احمد خطر حرجی نیست اما...

سیامک خاجی، دبیر گروه ورزش:

برای خداحافظی زود بود آقای جملات قصار!

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین:

عجایب آماری دیدم در این دشت!

محمدامین نوروزی، مستندساز:

از این طرف که منم راه کاروان باز است...

فاطمه دیندار، خبرنگار:

برای درخشش سیمرغ‌های بلورین

محمد زعیم‌زاده، سردبیر؛

کدام سینما؟کدام نقد؟

حامد عسکری، شاعر و نویسنده:

فیلم دیدن با چشم‌های تار...

چهل و دومین جشنواره فیلم فجر؛

چند نقد بر فیلم سینمایی «آپاراتچی»

«صبحانه با زرافه‌ها»؛

یک وس اندرسون ایرانی تمام‌عیار

ویژه‌نامه جشنواره فیلم فجر؛

«صبحانه با زرافه‌ها»؛ معنازدایی از جهان

«صبحانه با زرافه‌‌ها»؛

تهش هیچی نیست، پس لذت ببر!

درباره فیلم جدید سروش صحت؛

قرار صبحانه با خودمان

هومن جعفری، خبرنگار:

مردی که سازش نمی‌کرد

در روزگار بی‌مایگی حضور قاف غنیمتی است؛

برای «قاف» و عمو اکبر

تولد قاف به میزبانی اکبر نبوی با همکاری «فرهیختگان»؛

«قاف» نمی‌خواهد متکلم‌ وحده باشد

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ؛

هنوزم نقش بازی می کنی آقای فرخ نژاد؟

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار