• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۰-۰۸-۱۱ - ۰۰:۳۱
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
بررسی درخشش مهاجمان سرخابی زوریا در دیدارهای اخیر

زوج زهردار ایرانی

صیادمنش که در ابتدای فصل پیش به صورت قرضی از فنرباغچه راهی اوکراین شد تا فرصت بیشتری برای بازی و ارائه توانایی‌هایش داشته باشد حالا به نظر می‌رسد انتخابی کاملا موفق را داشته و در زوریا به خوبی به آنچه که استحقاقش را داشته رسیده است.

زوج زهردار ایرانی

سیامک خاجی، روزنامه‌نگار: زوریا لوهانسک اوکراین یکشنبه‌شب در زمین متالیست خارکیف و به لطف درخشش دو ستاره ایرانی خود به یک برد پرگل و ارزشمند دست پیدا کرد و با برتری 6 بر یک، حریف خود را درهم کوبید. اللهیار صیادمنش و شهاب زاهدی دو بازیکن تهاجمی زوریا در این دیدار نقش مهمی در این برد مهم داشتند و روی سه گل تیم خود تاثیر مستقیم داشتند. صیادمنش دو گل زد و زاهدی هم با پاس‌گل خود باعث شد سه امتیاز این دیدار خارج از خانه به حساب زوریا واریز شود. حالا این تیم پس از شروعی نه‌چندان خوب در لیگ با درخشش این دو بازیکن دوباره به فرم خوبش برگشته و می‌تواند امیدوار باشد که در انتهای فصل برای کسب سهمیه رقابت‌های اروپایی یا حتی شاید قهرمانی تلاش کند. البته از این باشگاه خبر می‌رسد که صیادمنش احتمالا با پایان قرارداد قرضی‌اش در نیم‌فصل، از زوریا جدا خواهد شد و این اتفاق می‌تواند تاثیر منفی در روند نتیجه‌گیری تیم در نیم‌فصل دوم داشته باشد.

تاثیرگذار روی نیمی از گل‌های تیم

صیادمنش که در ابتدای فصل پیش به صورت قرضی از فنرباغچه راهی اوکراین شد تا فرصت بیشتری برای بازی و ارائه توانایی‌هایش داشته باشد حالا به نظر می‌رسد انتخابی کاملا موفق را داشته و در زوریا به خوبی به آنچه که استحقاقش را داشته رسیده است. او در این مدت نمایش فوق‌العاده‌ای در ترکیب این تیم اوکراینی داشته و گل‌های مهمی برای تیمش به ثمر رسانده است. این روند خوب باعث شده تا مورد توجه تیم‌های زیادی قرار بگیرد و مشتریان نامداری حتی از بین تیم‌های اوکراینی به دنبال خرید او هستند. او این هفته هم در ترکیب تیمش عملکرد درخشان دیگری ارائه کرد که بازتاب زیادی در رسانه‌های ترکیه‌ای هم داشت. روزنامه ملیت این کشور در گزارشی از او آورده است: «در اوکراین، زوریا لوهانسک موفق شد متالیست خارکیف را با نتیجه جالب 6 بر یک شکست دهد که ستاره این مسابقه اللهیار صیادمنش، بازیکن فنرباغچه بود که در هر نیمه یک گل زد و زمینه‌ساز برد تیمش در این مسابقه بود. این مهاجم جوان ایرانی در این فصل نمایش خوبی در ترکیب تیمش ارائه کرده و در لیگ اوکراین و در 11 بازی توانسته 6 گل برای این تیم به ثمر برساند. فنرباغچه این بازیکن را در سال 2019 به خدمت گرفت اما پس از یک سال تصمیم گرفت او را به یک باشگاه دیگر قرض بدهد تا این بازیکن جوان و مستعد فرصت بیشتری برای بازی پیدا کرده و تجربه‌اش را بیشتر کند. زوریا با این برد 26 امتیازی شد و پشت سر دیناموکی‌یف و شاختار دونتسک در رتبه سوم جدول قرار گرفت.»

زاهدی هم یکی از بازیکنانی است که در لیگ اوکراین توانست فوتبال خود را احیا کرده و به یکی از مهاجمان شاخص این رقابت‌ها تبدیل شود. او فصل پیش شروعی عالی در ترکیب تیم المپیک دونتسک داشت و حتی خود را در بین مدعیان عنوان آقای‌گلی لیگ نیز قرار داده بود اما در نیم‌‌فصل پس از انتقال پرسروصدایش به زوریا کمی دچار افت شد و نتوانست روند خوبش در نیم‌فصل نخست را ادامه دهد. با این حال او یکی از بازیکنان مهم و تاثیرگذار تیمش محسوب می‌شود و در این فصل توانسته عملکرد خوبی با لباس زوریا داشته باشد.

 زاهدی در رقابت‌های این فصل لیگ توانسته 3 گل و سه پاس‌گل به نام خود به ثبت برساند و با توجه به اینکه این آمار را در 628 دقیقه حضورش در 12 مسابقه این فصل از خود به‌جا گذاشته است، روندی قابل‌قبول به‌شمار می‌رود. او همچنین در دیدار مرحله انتخابی رقابت‌های لیگ اروپا برابر راپید وین نیز موفق به گلزنی شد که البته تیمش درنهایت این بازی را باخت تا راهی مسابقات لیگ کنفرانس اروپا شود. در جام حذفی هم زاهدی نقش مهمی در صعود تیمش به مرحله بعد داشت و همین هفته پیش در دیدار برابر روخ لفیف هر دو گل تیمش را زد تا زوریا با برد 2 بر صفر راهی مرحله بعدی شود. به این ترتیب این مهاجم 26 ساله تا این برهه از فصل با 6 گل و سه پاس‌گل توانسته آمار خوبی از خود به جای بگذارد.

صیادمنش هم مانند هموطن خود فصلی موفق را در زوریا سپری می‌کند و یکی از ارکان اصلی موفقیت‌های تیمش در دیدارهای اخیر لقب گرفته است. مهاجم سابق استقلال در لیگ اوکراین تاکنون 6 بار دروازه حریفان را باز کرده و به این ترتیب در رتبه سوم مشترک بهترین گلزنان فصل قرار دارد. در صدر جدول آقای‌گلی لیگ درحال حاضر ویکتور تیسگانکوف از دیناموکی‌یف قرار دارد که 9 گله است و پس از او هم دنیس بزبورودکو از تیم دسنا چرنیگیف 7 گله است. صیادمنش با حفظ فرم کنونی خود به راحتی می‌تواند رتبه‌اش را در این جدول بهتر کند و اگر تصمیم به ادامه حضور در زوریا بگیرد شاید در پایان فصل کفش طلای فوتبال اوکراین را نیز تصاحب کند. او در لیگ همچنین دو بار با پاس‌هایش هم‌تیمی‌هایش را به گل رسانده و از طرف دیگر تک گل سه امتیازی‌اش در دیدار برابر زسکا صوفیه در لیگ کنفرانس اروپا باعث شده تا در این فصل مجموعا روی 9 گل تیمش تاثیر مستقیم داشته باشد. نگاهی به آمار این دو مهاجم سابق سرخابی‌ها نشان می‌دهد که هرکدام روی 9 گل تیم خود نقش مستقیم داشته‌اند که این 18 گل دقیقا نیمی از گل‌هایی است که زوریا در این فصل برابر حریفان به ثمر رسانده است. البته در 4 مسابقه اخیر این آمار به مراتب بهتر می‌شود؛ چراکه آنها از 10 گل زوریا در این مسابقات روی 7 گل اثرگذار بوده‌اند و این تیم هر 4 برد خود را مدیون درخشش این بازیکنان ایرانی است.

تصور زوریا بدون صیادمنش ترسناک است

رسانه‌های اوکراینی هم در روزهای اخیر نسبت به شایعات مبنی‌بر احتمال جدایی صیادمنش از زوریا واکنش نشان داده‌اند و معتقدند این باشگاه باید تلاش خود را برای حفظ این مهاجم جوان داشته باشد تا هم خود را به‌عنوان یکی از مدعیان این فصل حفظ کنند و هم با خرید قطعی او بتوانند پول خوبی از فروشش در سال‌های آتی کسب کنند. سایت «اسپورت آره‌نا» اوکراین در گزارشی با تیتر «اژدر ایرانی» می‌نویسد: «زوریا باید هر چه زودتر تکلیف مهاجم آینده‌دار خود را مشخص کند چون کاملا مشخص است که این بازیکن در مسیر پیشرفت خوبی قرار دارد و آینده درخشانی درپیش خواهد داشت. 4 اکتبر سال 2020 بود که خبر انتقال قرضی صیادمنش به زوریا منتشر شد. حالا اگر چه زمان زیادی از آن نگذشته و تنها یک سال است که در این باشگاه حضور دارد اما تصور زوریا بدون صیادمنش بسیار سخت است؛ نه‌تنها دشوار، بلکه ترسناک. تیم شهر لوهانسک این هفته با ترکیبی تهاجمی برابر متالیست قرار گرفت و صیادمنش نقشی مهم در کسب سه امتیاز این دیدار داشت. او دو گل از سه گل ابتدایی تیمش را زد و روی یکی دیگر از گل‌های زوریا هم نقش داشت و با پاس هوشمندانه خود درنهایت باعث شد تا گلادکی گلزنی کند. ارتباط عالی به همه عناصر هجومی تیمش به‌خصوص هموطنش شهاب زاهدی، تمرکز قابل تمجید روی دروازه حریفان که در خیلی از مهاجمان کنونی لیگ حتی در باشگاه‌های بزرگ نیز کمتر دیده می‌شود و خودخواهی قابل ستایش که باعث می‌شود هراسی از حمله به سمت دروازه رقبا نداشته باشد از مهم‌ترین خصوصیات اللهیار است که او را به مهاجمی غیرقابل پیش‌بینی بدل کرده است. در طول این یک سال صیادمنش در 43 بازی برای زوریا بازی کرده و توانسته 13 گل و 5 پاس‌گل داشته باشد. ازجمله دو گل پیروزی‌بخش برابر لسترسیتی و زسکا صوفیه که نشان از کیفیت بالای این مهاجم دارد. همین روند باعث شده تا در بازار نقل‌وانتقالات هم ارزش بیشتری پیدا کند. او که در آخرین روزهای حضورش در فنرباغچه از سوی ترانسفرمارکت 300 هزار یورو قیمت‌گذاری شده بود حالا به اوج ارزش خود در طول دوران فوتبالش رسیده و 2 میلیون یورو قیمت دارد. اما آیا همه اینها به این معناست که زوریا باید به دلیل این پیشرفت بازیکنش مورد تقدیر قرار گیرد؟ پاسخ منفی است چون حالا یک تهدید بزرگ وجود دارد. واقعیت این است که صیادمنش هنوز بازیکن فنرباغچه است و اگر چه یک سال پیش او گزینه پنجم این تیم در خط حمله هم نبود اما حالا شرایط کاملا تغییر کرده است. این تیم ترکیه‌ای حالا در خط حمله خود دچار بحران است. دیمیتریوس پلکاس که از پائوک یونان به این تیم پیوسته در همه رقابت‌ها ناکام بوده و نتوانسته گلی به ثمر برساند. انر والنسیا باتجربه نیز تنها دو گل در لیگ زده و نتوانسته انتظارات را برآورده کند. سردار دورسان، مگرام بریشای هم به‌ندرت در ترکیب این تیم قرار می‌گیرند و نمی‌توان خیلی روی درخشش آنها حساب باز کرد. از طرف دیگر بوراک کاپاچاک و آردا کورتولان هم هنوز جوان و کم‌تجربه هستند. این تیم هم‌اکنون در رتبه هفتم لیگ قرار دارد و صندلی ویتور پریرا، سرمربی آنها بسیار لرزان است. به این ترتیب شاید حالا فنرباغچه برای نخستین بار در این مدت به او نیاز داشته باشد و این خبر خوبی برای زوریا و هوادارنش نیست.»

انتقاد از تصمیمات زوریا

البته اگرچه فنرباغچه شرایط خوبی در لیگ ترکیه ندارد اما آنها از طرف دیگر با بحران مالی هم روبه‌رو هستند و رسانه‌های ترکیه‌ای بارها از احتمال فروش او توسط این تیم برای جبران کسری بودجه باشگاه خبر داده‌اند. با این حال این سایت در ادامه گزارش خود آورده است: «هر بازیکنی که در لیگ اوکراین درخشش داشته باشد و بتواند نظرها را به سمت خود جلب کند خیلی زود در رادار غول‌های لیگ قرار می‌گیرد. البته بعید است دینامو کی‌یف توان لازم را برای برآورده کردن درخواست‌های مالی فنرباغچه داشته باشد. مبلغی که شاید بیشتر از پولی باشد که آنها به تازگی برای خرید شکورین و رامیرز هزینه کردند. پس در این شرایط نباید تعجب کرد که در ژانویه تیم شاختار دونتسک با پیشنهادی معقول برای به خدمت گرفتن او دست به‌کار شود. در این میان سوالی که مطرح می‌شود این است که آنها چرا همان سال گذشته 300 هزار یورو برای خرید او هزینه نکردند، حتی می‌شد 600 هزار یورو برای او پرداخت کرد اما حالا قیمت او حداقل 2 میلیون یورو است و روز 31 دسامبر قرارداد قرضی‌اش با زوریا هم به پایان خواهد رسید. بدون شک تیم شهر لوهانسک تاثیر زیادی در پیشرفت و بهتر شدن شرایط این بازیکن ایرانی داشته است اما حالا قرار است سود آن را باشگاه دیگری ببرد و از حاصل دسترنج این تیم استفاده کند. فرقی هم نمی‌کند این باشگاه شاختار باشد یا اسپارتاک مسکو یا المپیاکوس یونان. از تمام این اتفاقات دو نتیجه می‌توان گرفت که هر دو برای لیگ ما ناخوشایند است. اول اینکه رقابت‌های لیگ ما فاقد ارزش است و هنوز نتوانسته‌ایم خود را در بازار جهانی ادغام کنیم. به این ترتیب توان لازم برای رقابت با سایر باشگاه‌ها و هزینه برای خرید چنین بازیکنانی را نداریم. اگر می‌توانستیم خود را به بازار جهانی نزدیک کنیم حضور چنین اللهیارهایی در لیگ ما چند برابر می‌شد. البته با وجود تمام احترامی که برای این بازیکن قائل هستیم باید بگوییم که او حتی در تیم ملی کشور خود هم یک بازیکن ذخیره است و از سال 2019 برای این تیم حتی بازی نکرده است. دومین نکته هم این است که مدیریت و استعدادیابی باشگاه‌های ما بسیار ضعیف است چون در غیر این صورت می‌توانستیم خودمان او را در لیگ ایران شناسایی کرده و به خدمت بگیریم. در این صورت دیگر نیاز نبود که این بازیکن را برای فنرباغچه پرورش بدهیم. خرید چنین بازیکنانی نه‌تنها می‌تواند سطح لیگ را بالاتر ببرد بلکه می‌توان مستقیما با به خدمت گرفتن آنها قیمت به مراتب کمتری را پرداخت کرد. برای لیگ اوکراین یافتن چنین اللهیارهایی بسیار مهم و سودآور خواهد بود و اگر بتوانیم هر چه زودتر چنین روندی را در باشگاه‌های خود آغاز کنیم می‌توانیم درآمدزایی خوبی را در این تیم‌ها شاهد بوده و فاصله خود را با سایر باشگاه‌های اروپایی کم کنیم. این روند از سوی دیگر باعث خواهد شد تا دیگر به یک باشگاه ثروتمند برای انتقال قرضی آنها وابسته نباشیم و به لیگی سودآور و کارآمد تبدیل شویم.»

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سایه‌روشن‌های تغییر نسل در تیم ملی؛

جوان‌گرایی چگونه حاصل می‌شود؟

امیر کریمی؛ فرهیختگان آنلاین:

اوسمار-پرسپولیس و بازسازی اعتماد

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای استقلالِ نکو

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

آدم‌های اشتباهی و اقتصاد بیمار فوتبال ایران

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین؛

اسکار برای انتخاب ارزان اوسمار!

محمدرضا ولی‌زاده، خبرنگار فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای تیم ملی فوتبال

واگذاری دو باشگاه سرخابی رهاسازی توسط دولت است؛

تداوم اشتباه در واگذاری سرخابی‌ها

هومن جعفری، خبرنگار: 

شهروند، مافیا و تک‌تیرانداز

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و استقلال تاجیکستان؛

ساکن طبقه بالای آزادی

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق؛

فرصتی تاریخی برای بازیکنان استقلال

پیمان اسدیان، خبرنگار:

هانگژو، سنگ محک ورزش ایران

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و گل‌گهر سیرجان؛

این گزارش می‌توانست واقعی باشد!

هومن جعفری، خبرنگار:

تیم المپیک و مصلحت

مجید خاتونی، کارشناس مدیریت و جامعه‌‌شناسی ورزش:

ورزش کشور باید با منافع و اعتبار ملی همسو شود

مسعود فروغی، سردبیر «فرهیختگان»؛

درویش، مترجم و رونالدو؛ سنگ ریاکاری بر سر ما

کسر امتیاز و جریمه مالی سپاهان به شرط رعایت انصاف و عدالت برای همه تیم‌ها به نفع فوتبال است، سیاسیون آدرس غلط ندهند

آزمون بزرگ فوتبال ایران

محمد زعیم زاده، جانشین سردبیر؛

آقای کاردرست، آقا پژمان عزیز! دمت گرم +فیلم

هومن جعفری، خبرنگار گروه ورزش:

بهشت خیرین گمنام

هومن جعفری، خبرنگار:

این خرابه حاصل عملکرد شماست!

هومن جعفری، خبرنگار:

آینده ترسناک است

مجید خاتونی؛ کارشناس مدیریت و جامعه‌شناسی ورزش

انحصار در قانون نویسی، تعرض به حقوق ذینفعان فوتبال

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر روزنامه فرهیختگان:

ما همه بیرانوند هستیم؟

فرهیختگان بررسی می‌کند؛

گره انتخاب سرمربی استقلال کجاست؟

مواجهه فدراسیون با منتقدان؛

از طارمی هم شکایت کنید! 

مسعود فروغی

قلب مشترک

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار