• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۰-۰۸-۱۰ - ۰۱:۲۹
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
حواشی جالب تقابل ایرانی‌ها در لیگ پرتغال

نمره خوب بیرانوند و شب عجیب طارمی

تقابل گلر و مهاجم تیم‌ملی ایران در دیدار شنبه‌شب پورتو و بواویستا از اتفاقات جالب و جذاب هفته دهم رقابت‌های لیگ پرتغال بود که درنهایت با برتری پرگل صدرنشینی کنونی لیگ به پایان رسید.

نمره خوب بیرانوند و شب عجیب طارمی

سیامک خاجی، روزنامه‌نگار: تقابل گلر و مهاجم تیم‌ملی ایران در دیدار شنبه‌شب پورتو و بواویستا از اتفاقات جالب و جذاب هفته دهم رقابت‌های لیگ پرتغال بود که درنهایت با برتری پرگل صدرنشینی کنونی لیگ به پایان رسید. مهدی طارمی اگرچه در این دیدار موفق نشد دروازه حریف را باز کند، اما با دو پاس‌گلی که داد، نقش مهمی در شکست بیرانوند و هم‌تیمی‌هایش داشت.

 3پنالتی طلب مهدی

یکی از حواشی مهم بازی اعتراض پورتو به عدم اعتنای تیم داوری به خطاهایی بود که روی مهدی طارمی در محوطه جریمه حریف انجام شد و سرجیو کونسیسائو معتقد بود حداقل سه پنالتی تیمش در این بازی سوخته است و داوران این کشور پس از جوسازی‌های اخیر علیه این مهاجم ایرانی، کمتر تمایلی به گرفتن خطا روی او دارند. روزنامه آبولا پرتغال در این‌باره می‌نویسد: «درجریان دیدار پورتو مقابل بواویستا شاهد لحظاتی غیرمعمول در مسابقه بودیم.» پس از اینکه تیاگو مارتینز، داور مسابقه سومین پنالتی را هم روی طارمی نگرفت، سرجیو کونسیسائو به‌شدت عصبانی شد و در دقیقه 71 بازی تصمیم گرفت مهاجم ایرانی‌اش را از زمین بیرون بکشد. خود طارمی هم از این حرکت شوکه شده بود، اما این تصمیم سرمربی شاید برای پیشگیری از اتفاقات بعدی بود. کونسیسائو او را در آغوش گرفت و با او صحبت کرد و البته طارمی به‌شدت ازسوی هواداران تیمش نیز تشویق شد. اگرچه شاید او و تیمش سه پنالتی از تیم داوری طلبکار شدند، اما بازهم او تاثیر مستقیمی روی برد تیمش داشت. کونسیسائو به‌شدت داور بازی را به چالش کشید و بابت تصمیماتش از او انتقاد کرد. ازطرف دیگر یکی از مربیان پورتو درباره این اتفاقات می‌گوید: «اتفاقاتی که در این مسابقه رخ داد، اصلا قابل‌باور نیست. من هیچ توضیحی درباره موقعیت‌هایی که رخ داد ندارم و واقعا این اتفاقات برایم عجیب بود. شاید چون کونسیسائو حرف‌هایی زده و انتقاداتی را مطرح می‌کند، چنین رفتاری با تیم ما دارند. طارمی بازیکنی فوق‌العاده است، او هوش بسیار بالایی دارد و پیش‌بینی حرکات او برای حریفان بسیار دشوار است. آنها به‌دنبال راهی هستند تا او را متوقف کنند و مشخص بود که چه اتفاقاتی رخ داد.»

روز گذشته نیز باشگاه پورتو نسبت‌به داوری این مسابقه اعتراض کرد و در بیانیه‌ای نسبت‌به اتفاقات این بازی واکنش نشان داد. این باشگاه معتقد است رسانه‌ها حساسیت زیادی روی این بازیکن دارند و این اتفاق می‌تواند موجب آزار او شود. اتفاقات بازی با بواویستا هم در راستای همین اتفاق است و درنهایت کونسیسائو مجبور شد مهاجم تیمش را تعویض کند تا کارت زرد دوم را در این مسابقه نگیرد. این باشگاه در بخشی از بیانیه خود آورده است: «نمی‌توان درباره این بازی صحبت کرد بدون اینکه یک پنالتی واضح روی اوانیلسون و چندین خطایی که روی طارمی گرفته نشده را نادیده گرفت. عملکرد منفی داور در این مسابقه به وضوح مشخص بود و باعث اعتراض سرمربی تیم نیز شد. درنهایت کار به جایی رسید که کونسیسائو برای اینکه طارمی اخراج نشود مجبور شد او را تعویض کند. او یکی از 32 بازیکن برتر دنیا به انتخاب فدراسیون بین‌المللی تاریخ و آمار در سال 2021 است، اما در پرتغال چنین رفتاری با او می‌شود و مورد هجمه رسانه‌ها قرار می‌گیرد.»

 بیرو مانع شکست سنگین تیمش شد

سایت گل‌پوینت در بررسی فنی این بازی اگرچه طارمی توانست دو پاس گل به هم‌تیمی‌هایش بدهد و عملکردی خوب در این بازی داشت، اما نمره نسبتا خوب 6.7 به او داده و درکنار اوتاویو و اوریبه پنجمین بازیکن برتر تیمش در این بازی انتخاب شده است. این سایت درباره این مسابقه نوشته است: «در نیمه نخست، پورتو تیم برتر بازی بود و مشخص بود عملکرد بهتری نسبت‌به حریف خود دارد. آنها اگرچه با برتری 2 بر یک به رختکن رفتند، اما در این نیمه بهترین بازیکن زمین علیرضا بیرانوند، گلر بواویستا بود که امتیاز 7.4 گرفت و 6 مهار توپ موفق داشت تا مانع از شکست سنگین تیمش در این نیمه شود. درنهایت این اوانیسلون بود که با دو گلی که روی پاس‌های طارمی به ثمر رساند، در پایان بازی نمره 8/8 گرفت و موثرترین و بهترین بازیکن زمین لقب گرفت. او که در این فصل بیشتر زیر سایه درخشش طارمی و تونی مارتینز بود به‌خوبی از فرصتی که در این مسابقه نصیبش شد، استفاده کرد.» این سایت همچنین درباره عملکرد دو بازیکن ایرانی در این مسابقه و نمره‌ای که به آنها داده، می‌نویسد: «طارمی در این مسابقه نمره 6.7 گرفت و شب پراتفاق و عجیبی را تجربه کرد. او دو پاس گل داد و ازطرف دیگر یک موقعیت خوب گلزنی را از دست داد و همچنین با 7 مهار بد توپ بالاترین آمار را در بین بازیکنان در این زمینه داشت. درنهایت در اواخر بازی تعویض شد و مشخص بود کونسیسائو باتوجه به اینکه او یک کارت زرد داشت نمی‌خواست بار دیگر شاهد اخراج مهاجم تیمش باشد. او چندین‌بار در محوطه جریمه سرنگون شد، اما داور اعتقادی به پنالتی نداشت. علیرضا بیرانوند هم در این مسابقه نمره 7.3 گرفت. گلر ملی‌پوش ایرانی بهترین بازیکن بواویستا در این دیدار بود و باوجود اینکه تیمش 4 گل خورد، اما نمایش خوبی درون دروازه تیمش داشت. او درطول مسابقه 7 مهار توپ موفق داشت و شاید اگر در ترکیب تیمش قرار نمی‌گرفت، بواویستا شکست به‌مراتب سنگین‌تری را تجربه می‌کرد.»

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سایه‌روشن‌های تغییر نسل در تیم ملی؛

جوان‌گرایی چگونه حاصل می‌شود؟

امیر کریمی؛ فرهیختگان آنلاین:

اوسمار-پرسپولیس و بازسازی اعتماد

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای استقلالِ نکو

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

آدم‌های اشتباهی و اقتصاد بیمار فوتبال ایران

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین؛

اسکار برای انتخاب ارزان اوسمار!

محمدرضا ولی‌زاده، خبرنگار فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای تیم ملی فوتبال

واگذاری دو باشگاه سرخابی رهاسازی توسط دولت است؛

تداوم اشتباه در واگذاری سرخابی‌ها

هومن جعفری، خبرنگار: 

شهروند، مافیا و تک‌تیرانداز

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و استقلال تاجیکستان؛

ساکن طبقه بالای آزادی

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق؛

فرصتی تاریخی برای بازیکنان استقلال

پیمان اسدیان، خبرنگار:

هانگژو، سنگ محک ورزش ایران

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و گل‌گهر سیرجان؛

این گزارش می‌توانست واقعی باشد!

هومن جعفری، خبرنگار:

تیم المپیک و مصلحت

مجید خاتونی، کارشناس مدیریت و جامعه‌‌شناسی ورزش:

ورزش کشور باید با منافع و اعتبار ملی همسو شود

مسعود فروغی، سردبیر «فرهیختگان»؛

درویش، مترجم و رونالدو؛ سنگ ریاکاری بر سر ما

کسر امتیاز و جریمه مالی سپاهان به شرط رعایت انصاف و عدالت برای همه تیم‌ها به نفع فوتبال است، سیاسیون آدرس غلط ندهند

آزمون بزرگ فوتبال ایران

محمد زعیم زاده، جانشین سردبیر؛

آقای کاردرست، آقا پژمان عزیز! دمت گرم +فیلم

هومن جعفری، خبرنگار گروه ورزش:

بهشت خیرین گمنام

هومن جعفری، خبرنگار:

این خرابه حاصل عملکرد شماست!

هومن جعفری، خبرنگار:

آینده ترسناک است

مجید خاتونی؛ کارشناس مدیریت و جامعه‌شناسی ورزش

انحصار در قانون نویسی، تعرض به حقوق ذینفعان فوتبال

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر روزنامه فرهیختگان:

ما همه بیرانوند هستیم؟

فرهیختگان بررسی می‌کند؛

گره انتخاب سرمربی استقلال کجاست؟

مواجهه فدراسیون با منتقدان؛

از طارمی هم شکایت کنید! 

مسعود فروغی

قلب مشترک

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار