• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۰-۰۸-۰۸ - ۰۱:۵۸
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
علی گل‌مرادی، نماینده مردم خوزستان در مجلس دهم در گفت‌وگو با «فرهیختگان»:

حفظ سرمایه اجتماعی برای دولت مهم است

اگر رئیسی امروز در خوزستان حضور پیدا می‌کنند، بدین معنی نیست که استاندار توان مدیریت استان را ندارد.

حفظ سرمایه اجتماعی برای دولت مهم است

نرگس چهرقانی، روزنامه‌نگار: مردم خوزستان دیروز صبح بار دیگر غافلگیر شدند؛ سیدابراهیم رئیسی درپی زلزله‌ای که اخیرا در اندیکا از شهرستان‌های خوزستان رخ داده، شخصا برای بررسی وضعیت زلزله‌زدگان و روند بازسازی به این استان رفت. آن‌طور که از شواهد پیداست، دولت سیزدهم برای بازسازی سرمایه اجتماعی دولت، عزم خود را جزم کرده است، به‌طوری‌که اکثر نمایندگان مردم در مجلس از بازخورد مثبت مردم از حضور رئیس‌جمهور صحبت می‌کنند. پیرامون همین مساله به‌سراغ یکی از نمایندگان اسبق مردم رفتیم. در ادامه، گفت‌‌وگوی «فرهیختگان» با علی گل‌مرادی، نماینده مردم استان خوزستان در مجلس دهم را می‌خوانید.

همان‌طور که می‌دانید، دیروز رئیس‌جمهور برای دومین‌بار در استان شما (خوزستان) حضور پیدا کردند. به‌نظر شما این سفرهای استانی رئیس‌جمهور چه میزان در بازسازی سرمایه اجتماعی دولت تا به الان موفقیت‌آمیز بوده است؟

من در مجلس دهم که بودم، یکی از دغدغه‌هایی را که به‌جد مطرح می‌کردم به‌کارگیری مدیریت اسلامی بود. مدیریت اسلامی هم همین است که الان می‌بینید؛ یعنی مسئولان ارشد کشور باید با طبقات پایین در تعامل و ارتباط باشند، در گرفتاری‌های مردم و مشکلات همه طبقات ازجمله طبقات پایین از نزدیک درگیر باشند. من فکر می‌کنم این حرکات و رفتارها اثرات بسیار مثبتی در بازسازی و بازگشت سرمایه اجتماعی به دولت دارد، چون اعتماد مردم به مسئولان نظام و دولت دارد برمی‌گردد. این مساله کاملا قابل‌شهود است و نیازی به تحلیل خاصی هم ندارد. ضمن اینکه این نکته را هم خدمت شما بگویم، وقتی رئیس‌جمهور در صحنه حضور پیدا می‌کند، حرکتی کاربردی‌ است، زیرا همه عوامل اجرایی استان و حتی در سطح ملی افرادی که نیاز به همکاری آنها است، با انگیزه و تلاش مضاعفی پای کار می‌آیند و نتایج کار ملموس‌تر می‌شود و همین نتیجه ملموس، ارتقای سطح اعتماد مردم نسبت‌به مسئولان را درپی دارد.

حدودا دوماه از اولین سفر رئیسی به استان خوزستان می‌گذرد. در فاصله بین سفر اول و دوم او، مشکلات مردم تا چه حدی پیگیری و رفع شده، یا به‌عبارت بهتر اقدامات ثمربخشی درجهت رفع مشکلات مردم انجام شده است؟

بنده چون در تعامل و ارتباط با مردم استان هستم و این موضوعات را برای پژوهش‌های مدیریتی‌ام رصد می‌کنم، می‌بینم رضایت‌مندی بسیار خوبی بابت حضور به‌موقع ایشان در بین مردم وجود دارد. علاوه‌بر اینکه حضور او به‌نوعی تکریم مردم است، باعث شده مدیران بیش از پیش به مردم خدمت کنند. یعنی الان یک پویایی خاصی در فضای مدیریتی استان شکل گرفته است. به‌عبارتی مدیران استان وقتی می‌بینند رئیس دولت در وسط میدان حضور دارد، دیگر نمی‌توانند در دفاترشان بنشینند و کم‌کاری کنند و اتفاقا این رویه سرزده و بدون هماهنگی به استان‌ها رفتن، باعث شده مدیران همواره و همیشه درحال خدمت‌ به مردم باشند.

باتوجه به اینکه چندماهی است استاندار جدید خوزستان منصوب شده‌ است، به‌نظر شما تا به الان او آن‌طور که باید به مشکلات این استان رسیدگی کرده یا به‌علت اینکه کارهای مثبت استاندار خوزستان کافی نبوده، رئیسی دوباره به این استان سفر کرده ‌است؟

اگر رئیسی امروز در خوزستان حضور پیدا می‌کنند، بدین معنی نیست که استاندار توان مدیریت استان را ندارد. در ابتدا باید بگویم زمان زیادی نیست که صادق خیلیان در خوزستان استاندار شده ‌است، نکته دوم آنکه وی دارای سوابق و تجارب بسیار خوبی است و حتما باتوجه به مسائل و مشکلات عدیده‌ای که در سطح استان خوزستان وجود دارد، او یک برنامه‌ریزی و برنامه مدون دارد. اما برای اینکه این برنامه‌ریزی عملیاتی شود، باید همه عوامل داخلی و خارجی را درنظر گرفته و با رعایت همه جوانب به تجزیه و تحلیل و سپس عملیاتی کردن برنامه بپردازیم. هم‌اکنون هم برنامه‌‌های جاری با پویایی درحال انجام است، اما برای برنامه‌های بهبود اضطرار و برنامه‌هایی که بلندمدت هستند، نیاز است تا به‌صورت کارشناسی پیش برده شوند. اتفاقاتی هم اخیرا در اندیکا مانند زلزله رخ داده که باعث دومین سفر رئیس‌جمهور به خوزستان شده است و این مسائل جدید خوزستان یک موضوع متفاوت و مستثنی از سفر قبلی است؛ یعنی این مساله چندان مرتبط با امور جاری استان نیست. همچنین عرض کردم خدمت شما که باتوجه به فضای یأس و ناامیدی که در دولت‌های گذشته در خوزستان حاکم بود، این سفر یک تصمیم عاقلانه و درست ازجانب رئیس‌جمهور بود و این حضور درواقع بیانگر این است که سرمایه اجتماعی برای دولت مهم است، به‌طوری‌که به‌رغم گرفتاری‌هایی که در سطح کشور وجود دارد و رئیس‌جمهور باید به آنها بپردازد، وقت و انرژی ویژه‌ای را برای استان خوزستان درنظر گرفته و حضور پیدا می‌کند. البته این حضور اثربخشی خودش را به‌لحاظ کاری و عملی هم دارد.

از عمده اهداف این سفرها حل مشکلات مردم این استان است. مشکلات بحرانی که در خوزستان ریشه‌ای هستند و حل‌شان زمان می‌برد، کدام است؟

استان خوزستان هم در زمان خشکسالی با بحران مواجه است، هم در دوران ترسالی. در دوران ترسالی به‌علت مشکلات زیرساختی در کنترل سیلاب‌ها و مشکلات سیستم فاضلاب در شهرها مردم گرفتار می‌شوند. یعنی با کمترین بارندگی، آب فاضلاب داخل خانه‌های مردم می‌رود. در زمان خشکسالی هم الان عمدتا بخش‌های خیلی زیادی از استان خوزستان ازطریق کشاورزی و دامداری ارتزاق می‌کنند. اما خشکسالی باعث شده تالاب‌ها خشک شده و آب رودخانه‌ها کم شود، بخش‌های کشاورزی و دامداری با مشکل جدی مواجه هستند و نارضایتی زیادی برای مردم به‌دنبال داشته است. اینها اتفاقاتی بود که در چندسال گذشته ما شاهد آن بودیم. بنابراین بحث آب‌وفاضلاب استان خوزستان یکی از تاثیرگذارترین موارد در بخش کشاورزی و دامداری است که باید در این سفرها موردتوجه واقع شود.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

میکائیل دیانی، فعال فرهنگی:

ترمیم شکاف‌ها؛ اولین ماموریت پزشکیان

محمدامین ایمانجانی، مدیر مسئول؛

پروژه مدد به مسعود پزشکیان

مهدی خانعلی‌زاده، پژوهشگر سیاست خارجی:

آقای پزشکیان! این شما و این جهان واقعی

محمدرضا کردلو، فعال فرهنگی:

آری، اینچنین است برادر!

در مناظره ۲ به ۲ نامزدهای ریاست‌جمهوری مجری با سوالات صریح و به‌جا بحث را داغ کرد؛

تنها ستاره مناظره

محمد زعیم‌زاده، سردبیر: 

کلید انتخابات در دست مرددها

پرویز امینی، استاد دانشگاه:

مرددین؛ سرنوشت‌سازان انتخابات چهاردهم

پیام پیغام‌های انتخاباتی؛

چرا تحریم انتخابات شکست خورد؟

محمد زعیم‌زاده، سردبیر؛

بازگشت به راهبرد مشارکت حداکثری

«اگر دفاع ما نبود، حمله ایران به اسرائیل ویرانگر می‌شد»؛

اعتراف بایدن

سیدجواد نقوی، خبرنگار فرهیختگان؛

‌نوبل خون

حمید ملک‌زاده، پژوهشگر اندیشه‌های سیاسی:

مقاومت؛ روح پایدار انقلاب اسلامی ایران

سیدجواد نقوی، خبرنگار فرهیختگان:

عجب کشور قانون‌مداری!

صادق امامی، عضو شورای سردبیری:

در مسیر تحول

7 نکته از دیدار رمضان 1403 رهبر انقلاب با دانشجویان؛

پای درس جامع‌نگری در خانه پدری

جیش‌العدل به نیابت از تل‌آویو دست به عملیات تروریستی زد؛

تروریست‌های توسعه

سیدحسین امامی، خبرنگار اندیشه سیاسی:

نقدی بر ایده پایان دین در یک کتاب

جعفر درونه، تحلیلگر سیاسی:

دو روی یک انتخابات

عباسعلی کدخدایی، عضو شورای نگهبان:

من رای نمی‌دهم!

جعفر درونه، پژوهشگر سیاسی:

نقطه عزیمت به‌‌سمت مشارکت حداکثری

درباره نامه 110 اصلاح‌طلب مشارکت‌جو؛

نه به خاتمی، سلام به واقعیت

محمد قائمی‌راد، پژوهشگر هسته مکتب امام خمینی(رحمه‌الله) مرکز رشد دانشگاه امام صادق(ع):

از «خواص و عوام» تا «خاصه و عامه» در اندیشه رهبری

درباره جوانب مختلف ردصلاحیت روحانی

او باید در انتخابات شکست می‌خورد

مرتضی قاضی، نویسنده:

صادق الوعد

آرزویی که بستر آن فراهم نیست؛

تمایل به شیوه‌های کنترلگری نوین

سرباز روح الله رضوی؛ فعال رسانه ای:

الجزیره و آفریقای جنوبی؛ جای ایران را نخواهد گرفت

محسن فایضی؛

چقدر بی انصاف‌اند

نگاه سطحی اپوزسیون سلبریتی؛

این جهل نیست خیانت به تاریخ و انسانیت است

سیدجواد نقوی، خبرنگار؛

بحران‌زدگی برندینگ برهانی

در حاشیه اظهارات جدید وزیر سابق خارجه؛

تاریخ را با تراژدی‌هایش بخوانید

کنشگران سیاست و نوار باریک انسانیت؛

در آینه فلسطین به خودتان نگاه کنید

وقایع نقش جهان و مصائب توییتری شدن سیاست

سانتی‌مانتال‌ها مشغول کارند

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار