• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۰-۰۸-۰۶ - ۰۱:۰۵
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
میثاقیان بازیکنان را به تمرین شهرخودرو برگرداند

آتش‌بس در مشهد

معمایی: سازمان لیگ به بحث تحریم بازیکنان ورود کرد

جنگ لفظی یا بهتر است بگوییم دعوا سر تیم شهرخودرو در برنامه زنده تلویزیونی نشان داد که خواسته آدم‌ها بر خواسته هواداران و آرامش این تیم ارجح است و هر که در هر جایگاهی از قدرت خود برای منافعش و نه منافع فوتبال و هواداران استفاده می‌کند.

آتش‌بس در مشهد

نیلوفر مژدهی، روزنامه‌نگار: از زمانی که حمیداوی برگشت و تیم شهرخودرو را تحویل گرفت، مشخص بود بحران بزرگی در انتظار این تیم است. از همان زمان این تیم با انواع و اقسام مشکلات روبه‌رو بود و هرگز رنگ آرامش ندید. مشخص بود بالاخره یک جایی این بحران یقه تیم را خواهد گرفت و بالاخره قبل از بازی با مس و همان زمان که تیم راهی کرمان نشد، مشکل درون تیمی این باشگاه عیان شد و همگان متوجه وخامت اوضاع شدند. جنگ لفظی یا بهتر است بگوییم دعوا سر تیم شهرخودرو در برنامه زنده تلویزیونی نشان داد که خواسته آدم‌ها بر خواسته هواداران و آرامش این تیم ارجح است و هر که در هر جایگاهی از قدرت خود برای منافعش و نه منافع فوتبال و هواداران استفاده می‌کند. در ادامه اما مسئولان این باشگاه فهمیدند این شرایط دیگر قابل‌تامل نیست و باید برای سروسامان دادن به شرایط کاری کنند، از این‌رو با تغییر شیوه فعلا به شکلی شرایط را باب میل کردند تا در آینده فکری به حال این تیم کنند.
 
 تمرینات استارت خورد

تمرینات تیم فوتبال شهرخودرو بعد از یک هفته تعطیلی ازسر گرفته شد و بازیکنان این تیم به تمرینات برگشتند. آنها برای تمرین مشکلی نداشتند و محل تمرین در اختیارشان بود. اکبر میثاقیان در تمرینات شرکت کرد و بازیکنان هم حضور داشتند. عمده مشکل این تیم غیبت کمک مربیان بود. گویا میثاقیان تصور می‌کرد دستیاران رضا مهاجری او را همراهی می‌کنند، ولی این اتفاق رخ نداد و او دست‌تنها و به‌سختی تمرینات را اداره کرد.

میثاقیان در این خصوص می‌گوید: «من می‌خواستم آنها بمانند و همکاری کنند. از آنها خواستم بمانند، ولی قبول نکردند. ما می‌دانیم راه سختی درپیش است، ولی ناامید نیستیم و همیشه باید مسئولیت سخت را قبول کنیم.»

معمایی اما در این‌باره نگرانی ندارد و بر این باور است که می‌توان به‌زودی افرادی را جایگزین کرد و شاید هم نفرات قبلی را برگرداند. او به «فرهیختگان» می‌گوید: «باید شرایط را به همین شکل ادامه دهیم تا در فرصت مناسب درخصوص بهتر شدن وضعیت تیم تصمیم بگیریم. نمی‌توان با عجله کار کرد. خدا را شکر که فعلا تمرینات به بهترین شکل درحال برگزاری است و باید خود را آماده بازی هفته سوم کنیم. من به این تیم بسیار امیدوارم و همه تلاش‌مان را می‌کنیم تا بهترین شرایط را فراهم کنیم.»

 راهکار مسئولان، مذاکره با سازمان لیگ

تیم شهرخودرو وقتی متوجه شد که نمی‌تواند بازیکنان را به بازی و تمرین وادار کند، طی مکاتبه‌ای با سازمان لیگ وارد عمل شد و از آنها خواست در این خصوص راه‌حلی پیشنهاد کنند. همین مشاوره آنها با سازمان لیگ باعث شد سهیل مهدی و همکارانش در این خصوص توجه بیشتری به خرج بدهند. گویا مهدی مدارکی را از مسئولان باشگاه تحویل گرفته و مدعی شده درصورت لزوم با خاطیان برخورد خواهد کرد. بازیکنان شهرخودرو 10 درصد از مبلغ قراردادشان را گرفته‌اند و دلیلی برای غیبت در تمرینات و مسابقات ندارند. از این‌رو اگر با باشگاه همکاری نکنند، سازمان لیگ وارد عمل شده و واکنش نشان می‌دهد. همین موضوع یکی از دلایلی بود که بازیکنان را مجاب کرد به تمرینات برگردند.

مسعود معمایی در این مورد به «فرهیختگان» می‌گوید: «مدارک را تمام و کمال برای سازمان لیگ فرستادیم. آنها گفتند هر بازیکنی همکاری نکرد به ما اطلاع دهید، از این‌رو حتی امیدواریم درمورد بازی قبلی با مس که به‌دلیل غیبت بازیکنان نتوانستیم در کرمان حاضر شویم هم بهترین تصمیم را بگیرند.»

 بازیکن‌سالاری ممنوع

اینکه باشگاه در تعهداتش کم‌کاری کرده قابل‌انکار نیست، ولی رفتار بازیکنان نیز جای نقد دارد. وقتی در ادامه اعتراض بازیکنان شهرخودرو، باشگاه 10 درصد از مبلغ قرارداد‌ها را واریز کرد، یعنی به خواسته آنها اهمیت داده است. این شرایط اما وقتی برای مسئولان باشگاه شهرخودرو ناراحت‌کننده شد که برخی بازیکنان شرط گذاشته و مدعی شدند با این 10درصد فقط با مهاجری کار می‌کنند و اگر قرار است اکبر میثاقیان سرمربی باشد باید 30 درصد از پول‌شان را بدهند. مسئولان باشگاه زیر بار نرفتند. معمایی می‌گوید: «من اجازه نمی‌دهم بازیکن برایم تصمیم بگیرد. میثاقیان سرمربی ماست و فصل را با او ادامه می‌هیم. همین و بس!»

این اما همه ماجرا نیست. میثاقیان که خوب می‌دانست بین بازیکنان چه خبر است و در ارشاد کردن بازیکنان ید طولایی دارد، با برخی از آنها وارد مذاکره شد. او می‌دانست برخی بازیکنان به‌دلیل رودربایستی با برخی دیگر نمی‌توانند از اعتصاب دست بردارند. از این‌رو به‌نوعی وضعیت را مدیریت کرد و با چشم‌پوشی نسبت‌به برخی مسائل ازجمله شرکت نکردن بازیکنان در مراسم معارفه‌اش از آنها به شیوه خودش خواست به تمرینات برگردند. جالب اینکه بازیکنان که به‌خوبی از شرایط آگاه بودند به تمرینات برگشتند. همان‌هایی که تا دیروز سنگ مهاجری را به سینه می‌زدند متوجه شدند دیگر جای اعتراض نیستند و برگشتند و تمرین کردند.

 قرار نبود بازی هفته سوم لغو شود

بازیکنان شهرخودرو اعتصاب کرده تمرین نمی‌کردند، ولی قرارشان این نبود در بازی هفته سوم شرکت نکنند. یکی از بازیکنان معترض که دوست نداشت نامش فاش شود، به «فرهیختگان» می‌گوید: «ما می‌دانیم اگر در بازی بعدی شرکت نکنیم تیم به دو دسته پایین‌تر سقوط می‌کند. اینطور نیست که نخواهیم شرکت کنیم، ولی خواهان جبران بی‌احترامی‌های اخیر هستیم. وضعیت خیلی بد است. از ابتدا بد بود ولی مدارا کردیم تا با شروع مسابقات وضع بهتر شود، وقتی بازهم نشد، دیگر مجبور به اعتراض شدیم. باز خدا را شکر وضع بهتر شده و تمرین کردیم.»

معمایی ولی نگران بود. او منتظر آغاز تمرینات بود. وی به ما می‌گوید: «خدا را شکر تمرینات ازسر گرفته شد. شرط حضور در یک مسابقه فوتبال تمرین کردن بازیکنان است. بدون تمرین که نمی‌توانیم بازی کنیم. من به این تیم امیدوارم و روزهای خوشی را پیش‌بینی می‌کنم.»

 چرا استعفای مهاجری به‌سرعت پذیرفته شد؟

رضا مهاجری بعد از استعفا به تمرینات شهرخودرو برگشت و حتی برای جانشینش خط‌ونشان کشید. او می‌خواست تیمش را پس بگیرد و فکر می‌کرد اگر برگردد میثاقیان کوتاه می‌آید و تیم را به او برمی‌گرداند، ولی این طور نشد.

وقتی معادلات مهاجری برهم خورد، حضورش دعوای لفظی شدیدی در تمرینات به‌وجود آورد و درنهایت با نظر مدیرعامل تمرین تعطیل شد. او از این ناراحت بود که چرا به این سرعت با استعفایش موافقت شد و بر این باور بود که مسئولان باشگاه خیلی قبل‌تر با میثاقیان به توافق رسیده بودند. معمایی در این مورد به «فرهیختگان» می‌گوید: «من چندی پیش از مهاجری خواستم بازیکنان را آرام کرده و به تمرینات برگرداند. ما برای رفع‌ورجوع کارها به زمان نیاز داشتیم. او اما همکاری نکرد و گفت بازیکنان حرفش را گوش نمی‌دهند و کاری از دستش برنمی‌آید. از دید من سرمربی رابط بین باشگاه و بازیکنان است و اگر نتواند کاری کند پس چه توقعی از او داشته باشیم. او باید در این شرایط با ما همکاری می‌کرد که نکرد، درنتیجه به‌دنبال میثاقیان رفتیم و همکاری ما با مهاجری دیگر تمام شد.»

چرا شهرخودرو به کرمان نرفت؟

بعد از اینکه بازی شهرخودرو و مس رفسنجان لغو شد، علی علیزاده، معاون ورزشی تیم مس حرف جالبی زد. او در مصاحبه‌ای عنوان کرد بازیکنان شهرخودرو اعتصاب کرده بودند، تیم با مربیان و آن نفراتی که معترض نبودند به کرمان می‌آمد. معمایی در این‌مورد هم اشتباه باشگاه را قبول می‌کند و می‌گوید: «واقعیت این است که ما غافلگیر شدیم. تصور چنین رفتاری را نداشتیم. ما حتی فرصت تحلیل شرایط را پیدا نکردیم. شاید بهتر بود آن تعدادی که حاضر به پرواز بودند را با مربیان راهی می‌کردیم، ولی این اتفاق رخ نداد و حالا آن بازی را از دست داده‌ایم. البته امیدواریم کمیته انضباطی با تحلیل وضعیت تیم ما در این خصوص تصمیم بگیرد ولی خیلی امیدوار نیستیم.»

 دوگانگی در وضعیت کوزین

در وضعیت بدهی این باشگاه به کوزین دوگانگی وجود دارد. در اینکه آیا بدهی پرداخت شده یا نه نیز اتفاق‌نظر نیست. واقعیت اما این است که مسئولان باشگاه پدیده پیش از این طی نامه‌ای به این مربی و وکیلش از آنها تخفیف خواستند. درنهایت طرفین بر سر مبلغی به توافق رسیدند و حتی بخشی از بدهی به این مربی نیز پرداخت شده است، ولی او زمانی رضایت می‌دهد و پنجره نقل‌وانتقالاتی این باشگاه باز می‌شود که کل پولش را بگیرد. معمایی در این مورد می‌گوید: «پول ما آماده است. به‌زودی با تبدیل بخش دیگری از بدهی‌مان به ارز مبلغ را به او پرداخت کرده و پنجره را باز می‌کنیم. اگر کارشکنی‌ها صورت نگیرد، ما همه‌چیز را درست می‌کنیم، ولی برخی به‌دنبال این تیم هستند و برای اینکه تیم را از چنگ ما دربیاورند، به هر دری می‌زنند.»

شاید در ظاهر باشگاه شهرخودرو به آرامش رسیده و تیمش تمرینات را آغاز کرده باشد، شاید به‌زودی پنجره نقل‌وانتقالات این باشگاه باز شود و بخش زیادی از بدهی‌ها به بازیکنان پرداخت شود، اما همچنان تصور می‌شود این تیم راه بسیار سختی درپیش دارد. دوگانگی بین اهالی فوتبال در مشهد باعث شده تیم شهرخودرو روزهای سخت و بحرانی را تجربه کند. این‌طور که به‌نظر می‌رسد، طرفین دعوا به این زودی‌ها با هم آشتی نکرده و شاید هرگز آشتی نکنند. از این‌رو این تیم و این باشگاه و فوتبال مشهد همچنان آبستن بحران‌های پیش‌رو خواهد بود.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سایه‌روشن‌های تغییر نسل در تیم ملی؛

جوان‌گرایی چگونه حاصل می‌شود؟

امیر کریمی؛ فرهیختگان آنلاین:

اوسمار-پرسپولیس و بازسازی اعتماد

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای استقلالِ نکو

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

آدم‌های اشتباهی و اقتصاد بیمار فوتبال ایران

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین؛

اسکار برای انتخاب ارزان اوسمار!

محمدرضا ولی‌زاده، خبرنگار فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای تیم ملی فوتبال

واگذاری دو باشگاه سرخابی رهاسازی توسط دولت است؛

تداوم اشتباه در واگذاری سرخابی‌ها

هومن جعفری، خبرنگار: 

شهروند، مافیا و تک‌تیرانداز

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و استقلال تاجیکستان؛

ساکن طبقه بالای آزادی

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق؛

فرصتی تاریخی برای بازیکنان استقلال

پیمان اسدیان، خبرنگار:

هانگژو، سنگ محک ورزش ایران

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و گل‌گهر سیرجان؛

این گزارش می‌توانست واقعی باشد!

هومن جعفری، خبرنگار:

تیم المپیک و مصلحت

مجید خاتونی، کارشناس مدیریت و جامعه‌‌شناسی ورزش:

ورزش کشور باید با منافع و اعتبار ملی همسو شود

مسعود فروغی، سردبیر «فرهیختگان»؛

درویش، مترجم و رونالدو؛ سنگ ریاکاری بر سر ما

کسر امتیاز و جریمه مالی سپاهان به شرط رعایت انصاف و عدالت برای همه تیم‌ها به نفع فوتبال است، سیاسیون آدرس غلط ندهند

آزمون بزرگ فوتبال ایران

محمد زعیم زاده، جانشین سردبیر؛

آقای کاردرست، آقا پژمان عزیز! دمت گرم +فیلم

هومن جعفری، خبرنگار گروه ورزش:

بهشت خیرین گمنام

هومن جعفری، خبرنگار:

این خرابه حاصل عملکرد شماست!

هومن جعفری، خبرنگار:

آینده ترسناک است

مجید خاتونی؛ کارشناس مدیریت و جامعه‌شناسی ورزش

انحصار در قانون نویسی، تعرض به حقوق ذینفعان فوتبال

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر روزنامه فرهیختگان:

ما همه بیرانوند هستیم؟

فرهیختگان بررسی می‌کند؛

گره انتخاب سرمربی استقلال کجاست؟

مواجهه فدراسیون با منتقدان؛

از طارمی هم شکایت کنید! 

مسعود فروغی

قلب مشترک