• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۰-۰۸-۰۶ - ۰۳:۰۲
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 2
  • 0

نشریات نماد رشد فکری دانشجویان

در نشریه دانشجویی، جذب مخاطب ارجح بر محتوا نیست و محتوا نیز دور از دغدغه جامعه و مخاطب نیست. نشریه دانشجویی می‌تواند ماحصل نمادین رشد فکری جمعی از دانشجویان باشد و به مساوات آن، زمینه رشد مخاطب را نیز فراهم آورد.

متین شریفی، فعال نشریات دانشگاه علامه‌طباطبایی: این روزها کم نیستند تعداد نشریات دانشجویی و فعال در فضای دانشگاهی. هر نشریه برای خود مسیر و آرمانی متصور است و هر دانشجو با انگیزه‌ای در این نشریات فعالیت می‌کند؛ اما به‌راستی رسالت یک نشریه دانشجویی به چه صورت است؟

امروزه کم نیستند نشریات و مطبوعاتی که تنها هدف‌شان تولید محصولی است که باید مورد پسند و جذاب برای خواننده باشد، محتوا مهم نیست و صرفا محیطی زرد و جذاب کافی است. اما سوی دیگر ماجرا نشریاتی با ظاهر رسمی و محتوای علمی سنگین رخنمایی می‌کنند و مخاطب اساسا مساله این نشریات نیست.

حقیقت این است که نشریه دانشجویی، هیچ‌یک از انواع مذکور نیست؛ در نشریه دانشجویی، جذب مخاطب ارجح بر محتوا نیست و محتوا نیز دور از دغدغه جامعه و مخاطب نیست. نشریه دانشجویی می‌تواند ماحصل نمادین رشد فکری جمعی از دانشجویان باشد و به مساوات آن، زمینه رشد مخاطب را نیز فراهم آورد. لازمه چنین پدیده‌ای، برنامه‌ریزی راهبردی و محتوایی برای نشریه است. نشریه دانشجویی باید مولد و تبیین‌گر اندیشه‌هایی باشد که ضامن رشد جامعه است و درکنار آن با همراهی مخاطب، برای هم‌قدم شدن مخاطب با او در مسیر رشد ارتباطی دوستانه ایجاد کند. اساسا تفاوت نشریه دانشجویی با مطبوعات دیگر در این است که در نشریه دانشجویی می‌توان خود و به تبع خود، مخاطب را رشد داد، جنبش و کنش در او پدید آورد و گره‌گشا بود. نشریه دانشجویی تراز، نشریه‌ای است که پویایی از سراسر صفحاتش خودنمایی کند، مساله خلق می‌کند و برای پاسخ به آن خودش و مخاطب را وارد هزارتوی معانی و مفاهیم و اندیشه‌های غنی می‌کند و او را چون همراهی فانوس‌به‌دست، در تاریکی‌ها یاری می‌دهد. ما در نشریه دانشجویی خودمان در دانشگاه، برای حصول چنین نتیجه‌ای، ضمن تعیین اهداف، چارچوب‌ها و ارزش‌های نشریه به تدوین برنامه‌های راهبردی و عملیاتی پرداختیم تا مسیر رشد خود و مخاطب را با سردرگمی طی نکنیم. درضمن توجه بسیار به محتوای کاربردی و تخصصی نیز ما را بر آن داشت که در هسته‌های پژوهشی و محتوایی نشریه از اعضای هیات‌علمی دانشگاه‌ها و مراکز علمی مرجع کشور یا فعالان مجرب رسانه‌ای یاری بگیریم تا حیثیت فرهنگی و تشکیلاتی را با دانش و علم متعهد درآمیزیم که توان ارائه الگوها و راهکارهای پیشنهادی جهت گشایش گره‌های جامعه را براساس واقعیات علمی داشته باشیم. همچنین، تهیه و تدوین اساسنامه و دستورالعمل‌های اجرایی که در آن وظایف و قوانین درون مجموعه نشریه و فرآیند تهیه یک شماره آن از ابتدا تا انتشار توضیح داده شده، همگی موجبات این را فراهم آورد تا سنجیده‌تر در مسیر تعالی خود و مخاطب گام برداریم. افزودن محتوای چندرسانه‌ای و انتشار نشریه در پلتفرم‌های کتابخوان نیز باعث گسترده شدن دایره مخاطبان و تاثیرگذاری بیشتر بر آنان شد.

درنهایت، رسالت نشریه دانشجویی به‌طور خلاصه، رشد و روشنگری جامعه دانشگاهی و به تبع آن ساخت جامعه با اندیشه‌های تبلوریافته در معانی و مفاهیم دقیق و غنی است و انجام این رسالت به دست نمی‌آید مگر با خلاقیت و غنا در محتوا و برنامه‌ریزی‌های مداوم و گام برداشتن و اقدام در مسیر رشد خود و مخاطب.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

دبیرکل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران و عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد:

فساد مانع مشارکت مردم در اقتصاد خیزش مدیریتی لازمه جهش تولید

زینب کرد، مسئول واحد زنان و خانواده اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل:

قانون جوانی جمعیت نگاهی مردانه دارد

بحران آموزش‌وپرورش- بخش دوم؛

ایرادهای ساختاری و راهکارهای تحولی

رضا نقدبیشی، مدیرکل تحلیل و نظارت بر امور پژوهشی؛

تجویز سه‌گانه برای تقویت علم داده در دانشگاه

حادثه 16 آذر 1332 یادآور اعتراض علیه حضور آمریکایی‌ها در دانشگاه تهران بود؛

5 وظیفه دانشگاهیان برای ساخت آینده کشور

«فرهیختگان» نرخ انتشار مقالات علمی پژوهشگران ایران را بررسی می‌کند؛

شروط ارتقای علمی اساتید هیچ منطقی ندارد!

علی عربی، استادیار گروه جامعه‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز:

دانش محلی؛ دروازه ورود به کارآفرینی

حسین پناهی، فعال دانشجویی:

آیین‌نامه جدید کارورزان خوب اما ناکافی

7 نکته درباره آغاز سال ‌تحصیلی؛

مهر 1402، دانشگاه زنده است

درباره حواشی ماجرای دانشکده علوم اجتماعی که ادامه دارد؛

پای ایران و قانون بایستید

عباسعلی رهبر، عضو هیات‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی:

6 ویٰژگی منظومه معرفتی جهاد تبیین امام حسن مجتبی

مهدی نوید‌ادهم، رئیس دبیرخانه هیات موسس دانشگاه آزاد:

۶ کارکرد ویژه راهپیمایی اربعین

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار