• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۰-۰۸-۰۴ - ۰۰:۲۴
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 1
  • 0
نماینده مشهد برای لیگ دویی نشدن یک بازی دیگر فرصت دارد

پدیده در خطر حذف از لیگ، حمیداوی دور از دسترس

با حذف یک تیم لیگ ۱۵تیمی می‌شود و خبری از جایگزینی نیست

همان‌طور که قانون می‌گوید اگر تیم مشهدی برای دومین بازی پیاپی از حضور در زمین مسابقه ممانعت به عمل بیاورد از حضور در ادامه رقابت‌ها محروم شده و طبق قانون به دو دسته پایین‌تر یعنی رقابت‌های لیگ دسته دوم امتیاز این تیم انتقال پیدا خواهد کرد.

پدیده در خطر حذف از لیگ، حمیداوی دور از دسترس

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق، روزنامه‌نگار: پس از سریال اتفاقات جنجالی هفته گذشته و مواردی نظیر عدم پرداخت مطالبات استفان کوزین که منجر به بسته شدن پنجره نقل‌وانتقالاتی شهرخودرو شد و بازیکنان جدید این تیم نتوانستند قراردادشان را به ثبت برسانند و تیم تحت هدایت رضا مهاجری در هفته نخست با فهرستی ۱۴نفره مقابل آلومینیوم اراک صف‌آرایی کرد، عدم حضور در کرمان تکمیل‌کننده اتفاقات جنجالی بود. بازیکنان شهرخودرو یا همان پدیده در آستانه اعزام به کرمان در اعتراض به عدم پرداخت مطالبات خود در فرودگاه حاضر نشدند تا پرواز هماهنگ‌شده برای تیم شهرخودرو از مشهد به تهران و سپس از تهران به کرمان بدون حضور اعضای این تیم انجام شود و در بازی هفته دوم لیگ برتر نیز صورت‌جلسه عدم حضور مشهدی‌ها انجام و برای کمیته انضباطی ارسال شد تا رای بازی ۳ بر صفر به‌سود مس رفسنجان صادر شود. با این ‌حال از صبح دیروز اخبار و گمانه‌زنی‌هایی درباره احتمال خلع‌‌ید مجموعه شهرخودرو از نماینده فوتبال خراسان‌رضوی مطرح شد؛ حتی در این زمینه احسان اصولی که ریاست فوتبال خراسان‌رضوی را برعهده دارد و همچنین عضو هیات‌رئیسه فدراسیون فوتبال است، گفته بود: «نباید اجازه دهیم به امتیاز و تیم لیگ برتری استان، ضربه‌ای وارد شود و در این زمینه با مسئولان استانی و قضایی استان باید سعی کنیم تا مشکلات را حل کنیم.»

این درحالی است که تیم پدیده درصورتی که در بازی با نفت مسجدسلیمان هم در زمین حاضر نشود طبق آیین‌نامه مسابقات از جدول بازی‌های لیگ برتر کنار گذاشته می‌شود. آخرین‌بار این اتفاق برای تیم اتکای گلستان در دسته اول رخ داد. این تیم به‌دلیل غیبت در دو بازی از دور برگشت لیگ یک از جدول بازی‌ها کنار گذاشته شد و در ادامه تکاپوی مدیران این تیم برای بازگشت به جدول بازی‌ها بی‌فایده بود. طبق آیین‌نامه برگزاری مسابقات، چنانچه تیمی در دو بازی به‌صورت متوالی یا متناوب به‌صورت غیرموجه از حضور در زمین بازی خودداری کند از جدول بازی‌ها کنار گذاشته می‌شود و به دو دسته پایین‌تر فرستاده خواهد شد.

بازیکنان تیم پدیده به‌دلیل اعتراض به وضعیت مالی باشگاه حاضر نشدند به رفسنجان سفر کنند و این درحالی بود که اعضای تیم مس و داوری برای برگزاری بازی وارد زمین شدند و همان‌طور که اسکوربرد استادیوم مس هم نشان داد درنهایت نتیجه این بازی ازسوی کمیته انضباطی ۳ بر صفر به ضرر تیم پدیده اعلام خواهد شد چراکه اگر ادله تیم پدیده برای عدم حضور در زمین قانونی بود فدراسیون فوتبال این بازی را لغو می‌کرد.

البته مسئولان تیم مشهدی در آستانه این دیدار در نامه‌نگاری با مسئولان فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ تمام تلاش خود را کردند تا این بازی به تعویق بیفتد اما از آنجایی که تمام روال برگزاری این بازی از قبل انجام شده بود اقدام تیم مشهدی در راستای تعویق مسابقه بی‌ثمر ماند و درنهایت پروسه برگزاری بازی در موعد مقرر طی شد اما نکته قابل‌توجه اینکه طبق بررسی‌های «فرهیختگان» هنوز این دیدار ۳ بر صفر اعلام نشده هرچند احتمال این قضیه بسیار زیاد است اما کمیته انضباطی باید در این خصوص حرف اول و آخر را بزند.

 احتمال سقوط به لیگ دو

یکی از مسئولان بلندپایه فدراسیون فوتبال در این خصوص به «فرهیختگان» گفت: «همان‌طور که قانون می‌گوید اگر تیم مشهدی برای دومین بازی پیاپی از حضور در زمین مسابقه ممانعت به عمل بیاورد از حضور در ادامه رقابت‌ها محروم شده و طبق قانون به دو دسته پایین‌تر یعنی رقابت‌های لیگ دسته دوم امتیاز این تیم انتقال پیدا خواهد کرد.»

این مقام فدراسیون فوتبال در ادامه درخصوص نتیجه دیدار هفته دوم این تیم به «فرهیختگان» گفت: «ما به صحبت‌های شفاهی و تلفنی و اظهاراتی که از صبح روز گذشته در رسانه‌ها انجام شده کاری نداریم و مسئولان پدیده را برای ادای توضیحات رسمی به فدراسیون فوتبال فراخواندیم تا دفاعیات و توضیحات‌شان برای عدم حضور در میدان از هفته دوم رقابت‌ها مقابل مس رفسنجان را بشنویم و در ادامه درخصوص نتیجه دیدار هفته دوم پدیده با مس رفسنجان تصمیم‌گیری خواهیم کرد هرچند در این خصوص کمیته انضباطی باید بعد از استماع اظهارات و دفاعیات رای داده و تصمیم‌گیری نهایی را انجام دهند.»

 تیمی جایگزین نمی‌شود

اینکه درصورت حذف پدیده از جدول رقابت‌ها چه تیمی جایگزین تیم مشهدی شده و آیا ماشین‌سازی یا سایپا که فصل گذشته از دور رقابت‌ها حذف شدند صلاحیت حضور در فصل جدید رقابت‌های لیگ برتر را خواهند داشت یا خیر در این خصوص نیز «فرهیختگان» با یکی از مقامات مسئول در سازمان لیگ صحبت کرده که او در این مورد اعلام کرد: «هم رقابت‌های لیگ برتر و هم رقابت‌های لیگ دسته اول آغاز شده و بعید است درصورتی که پدیده از جدول رقابت‌ها حذف شود بتوانیم تیمی را جایگزین کنیم، اگر این اتفاق بیفتد به احتمال زیاد رقابت‌ها با ۱۵ تیم ادامه پیدا می‌کند اما باید ببینیم آیین‌نامه چه می‌گوید.»

وی درمورد نتیجه این بازی افزود: «ما فقط وظیفه داریم به کمیته انضباطی و فدراسیون فوتبال گزارش بدهیم و این آنها هستند که در این خصوص تصمیم‌گیری می‌کنند، ضمن اینکه حتما دبیرکل در نامه‌ای مکتوب از آنها می‌خواهد تا برای ارائه دفاعیات خود به فدراسیون فوتبال بیایند حال اینکه نتیجه چه شود به دفاعیات مسئولان این باشگاه مربوط است اما تا به‌امروز آنها گفتند که بازیکنان حاضر نشدند در سفر به کرمان باشگاه را همراهی کرده و بازی کنند.»

درنهایت باید گفت مدیران باشگاه پدیده باید تا پیش از بازی با نفت مسجدسلیمان در هفته سوم مشکلات تیم را حل کنند چراکه در غیر این صورت اتفاقی رخ خواهد داد که برای فوتبال مشهد سنگین و حتی غیرقابل جبران خواهد بود. باید دید سرانجام این کلاف سردرگم نماینده فوتبال خراسان‌رضوی در لیگ برتر به کجا خواهد رسید و گره کور آن چگونه باز می‌شود؛ تیم فوتبال شهرخودروی خراسان یا همان پدیده ۸آبان‌ماه باید در خانه از نفت مسجدسلیمان پذیرایی کند و درصورت عدم حضور، این‌‌بار خبری از نتیجه ۳ بر صفر به سود حریف نبوده و این تیم به‌صورت کامل از جدول رده‌بندی لیگ برتر خارج شده و به لیگ دسته دوم فوتبال ایران سقوط می‌کند.

در فاصله ۵روز تا انجام سومین مسابقه نماینده فوتبال خراسان‌رضوی در لیگ برتر، باید دید چه تدابیری اندیشیده خواهد شد و سرانجام انتقال امتیاز یا خلع‌ید آن از مجموعه شهرخودرو به کجا می‌انجامد و این تیم با چه تیم مدیریتی، کادرفنی و البته بازیکنان در هفته سوم لیگ برتر حاضر می‌شود.

 ادامه اعتصاب بازیکنان

شاگردان رضا مهاجری که در اعتراض به مشخص نبودن وضعیت قراردادشان به کرمان سفر نکردند و جلوی مس رفسنجان حاضر نشدند، روز گذشته هم مثل چند روز گذشته، علی‌رغم حضور در محل تمرین پدیده (شهرخودرو) تمرین نکردند و منتظر بودند اس‌ام‌اس واریزی را روی موبایل‌شان ببینند.

بازیکنان تیم مشهدی در انتظار دریافت پول بودند تا به محض واریز بخشی از قراردادشان، تمرینات‌شان را ازسر بگیرند اما این اتفاق رخ نداد. نکته عجیب اینکه سیدمهدی سیدصالحی، مدیر تیم شهرخودرو که در مصاحبه‌‌هایش مدعی شده بازیکنان این تیم بازیچه دست یک‌سری افراد شده‌اند و به‌نوعی توپ را در زمین بازیکنان انداخته بود، علی‌رغم حضور در محل تمرین تیمش، به هر دلیلی تصمیم گرفت با شاگردان مهاجری روبه‌رو نشود.

 سکوت مشهدی‌ها، غیبت مالک

عصر روز گذشته «فرهیختگان» با سیدصالحی تماس گرفت که او اعلام کرد در جلسه مهم و سرنوشت‌سازی هستیم و بعد از این جلسه حتما در این خصوص اطلاع‌رسانی خواهیم کرد، همچنین «فرهیختگان» با اصولی و حیدری رئیس و دبیرکل هیات فوتبال استان خراسان‌رضوی تماس گرفته و آنها نیز در این خصوص صحبت نکردند. در ادامه «فرهیختگان» با حمیداوی تماس گرفت و او نیز اعلام کرد ساعت۲۱ شب در این خصوص صحبت می‌کند!

فرهاد حمید‌اوی، مالک باشگاه شهر‌خودرو معمای بزرگ این داستان است که در ۶ماه اخیر، هیچ حرفی نزده است؛ آن‌هم در‌حالی‌ که به‌نظر می‌رسد سرنخ همه مشکلات به او ختم می‌شود. اکنون این تیم در وضعیتی پیچیده قرار دارد، اما هیچ خبری از حمید‌اوی نیست و منصوبان او در باشگاه هم نتوانسته‌اند شرایط بحرانی تیم را حل‌‌و‌فصل کنند. مالک این باشگاه که روزی پای‌ثابت همه رسانه‌های رسمی و غیررسمی بود، در سکوتی آزار‌دهنده فرو رفته و این در‌حالی است که آبرو و اعتبار فوتبال خراسان با این اتفاق‌ها به‌کلی زیر‌سوال رفته است.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سایه‌روشن‌های تغییر نسل در تیم ملی؛

جوان‌گرایی چگونه حاصل می‌شود؟

امیر کریمی؛ فرهیختگان آنلاین:

اوسمار-پرسپولیس و بازسازی اعتماد

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای استقلالِ نکو

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

آدم‌های اشتباهی و اقتصاد بیمار فوتبال ایران

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین؛

اسکار برای انتخاب ارزان اوسمار!

محمدرضا ولی‌زاده، خبرنگار فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای تیم ملی فوتبال

واگذاری دو باشگاه سرخابی رهاسازی توسط دولت است؛

تداوم اشتباه در واگذاری سرخابی‌ها

هومن جعفری، خبرنگار: 

شهروند، مافیا و تک‌تیرانداز

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و استقلال تاجیکستان؛

ساکن طبقه بالای آزادی

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق؛

فرصتی تاریخی برای بازیکنان استقلال

پیمان اسدیان، خبرنگار:

هانگژو، سنگ محک ورزش ایران

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و گل‌گهر سیرجان؛

این گزارش می‌توانست واقعی باشد!

هومن جعفری، خبرنگار:

تیم المپیک و مصلحت

مجید خاتونی، کارشناس مدیریت و جامعه‌‌شناسی ورزش:

ورزش کشور باید با منافع و اعتبار ملی همسو شود

مسعود فروغی، سردبیر «فرهیختگان»؛

درویش، مترجم و رونالدو؛ سنگ ریاکاری بر سر ما

کسر امتیاز و جریمه مالی سپاهان به شرط رعایت انصاف و عدالت برای همه تیم‌ها به نفع فوتبال است، سیاسیون آدرس غلط ندهند

آزمون بزرگ فوتبال ایران

محمد زعیم زاده، جانشین سردبیر؛

آقای کاردرست، آقا پژمان عزیز! دمت گرم +فیلم

هومن جعفری، خبرنگار گروه ورزش:

بهشت خیرین گمنام

هومن جعفری، خبرنگار:

این خرابه حاصل عملکرد شماست!

هومن جعفری، خبرنگار:

آینده ترسناک است

مجید خاتونی؛ کارشناس مدیریت و جامعه‌شناسی ورزش

انحصار در قانون نویسی، تعرض به حقوق ذینفعان فوتبال

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر روزنامه فرهیختگان:

ما همه بیرانوند هستیم؟

فرهیختگان بررسی می‌کند؛

گره انتخاب سرمربی استقلال کجاست؟

مواجهه فدراسیون با منتقدان؛

از طارمی هم شکایت کنید! 

مسعود فروغی

قلب مشترک

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار