• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۰-۰۸-۰۴ - ۰۲:۰۱
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
سرپرست شتاب‌دهنده پارک علم‌وفناوری شریف:

بستر ریسک کردن را برای دانشجو فراهم می‌کنیم

یکی از ماموریت‌های شتاب‌دهنده دانشگاه صنعتی‌شریف این است که از کسب‌وکارهای دانشجویی حمایت کرده تا به کسب‌وکارهای بالغ تبدیل شوند.

بستر ریسک کردن را برای دانشجو فراهم می‌کنیم

 سیدحمیدرضا حسینی، سرپرست شتاب‌دهنده پارک علم‌وفناوری شریف با تاکید بر اینکه شتاب‌دهنده‌ها بستری برای حمایت از کسب‌وکارها محسوب می‌شوند، گفت: «ما از کسب‌وکارهایی که هنوز به شرکت تبدیل نشده‌اند، حمایت می‌کنیم و حمایت‌ها نیز شکل‌های مختلفی دارد. از تامین فضای موردنیاز تا ارائه تسهیلات مالی و آموزش و خدمات مشاوره‌ای برای جذب سرمایه‌گذار حمایت‌هایی است که برای تبدیل شدن استارتاپ‌ها به شرکت‌های دانش‌بنیان انجام می‌دهیم. باید به این مساله هم اشاره کنم که اصلا در ماموریت ذاتی ما هدایت به سمت بازار کار تعریف نشده است.»  او ادامه داد: «یکی از ماموریت‌های شتاب‌دهنده دانشگاه صنعتی‌شریف این است که از کسب‌وکارهای دانشجویی حمایت کرده تا به کسب‌وکارهای بالغ تبدیل شوند. بسیاری از دانشجویان با یک ایده استارتاپی وارد شتاب‌دهنده‌ای می‌شوند و در آن کسب‌وکارشان شکست می‌خورد، این را نباید به‌عنوان شکست نهایی تلقی کرد؛ چراکه دانشجویان تجربه کاری ندارند و قطعا این مساله برایشان تجربه شده و متوجه می‌شوند که تیم‌داری، توسعه محصول، مارکتینگ و... چگونه انجام می‌شود.»  سرپرست شتاب‌دهنده پارک علم‌وفناوری شریف با تاکید بر اینکه ما توانمندسازی ایده‌های دانشجویان و فارغ‌التحصیلان دانشجویان خود دانشگاه را دنبال می‌کنیم، اظهار داشت: «عمده استارتاپ‌ها هم دانشجویی هستند. ماموریت ما این است که بستر ریسک کردن را برای دانشجو فراهم کنیم، البته بسیاری از آنها هم موفق به جذب سرمایه‌گذار و راه‌اندازی شرکت نوپا می‌شوند و بعضا شرکت‌های بزرگی هم داشتیم که به سودآوری رسیده‌اند.»

حسینی با تاکید بر اینکه ما تنها از ایده‌هایی حمایت می‌کنیم که نصف اعضای تیم از دانشجویان و فارغ‌التحصیلان شریف باشند و مابقی می‌توانند از دیگر دانشگاه‌ها هم باشند، بیان داشت: «در 7 سال اخیر که از راه‌اندازی شتاب‌دهنده دانشگاه صنعتی‌شریف می‌گذرد، بیش از 160 استارتاپ داشتیم که میانگین اعضای این تیم‌ها اعم از دانشجو و یا فارغ‌التحصیل دانشگاه شریف، نزدیک به 700 تا هزار نفر را در این پروسه شتاب‌دهی توانمند شده‌اند.»

راه‌اندازی 35 شرکت دانش‌بنیان از میان 160 ایده استارتاپی

او اظهار داشت: «از دل این 160 استارتاپ، 35 شرکت موفق داشته‌ایم که بعضا برخی از این شرکت‌ها 200 تا 300 پرسنل هم دارند. هرچند محدودیت خاصی برای فارغ‌التحصیلان دانشگاه شریف نداریم، اما به‌صورت میانگین بسیاری از آنها در بازه حداکثر 5 سال گذشته فارغ‌التحصیل شده‌اند. از طرف دیگر 70 درصد استارتاپ‌های ما در حوزه فناوری ارتباطات و اطلاعات و 30 درصد دیگر نیز در حوزه سخت‌افزاری بوده است.»

تیم‌های دانشجویی حداکثر 9 ماه از خدمات شتاب‌دهنده استفاده می‌کنند

سرپرست شتاب‌دهنده پارک علم‌وفناوری شریف یادآور شد: «یکی دیگر از وظایف ما در راستای تسهیل روند ورود دانشجویان و فارغ‌التحصیلان به بازار کار، برگزاری رویدادهای کارآفرینی است؛ چراکه از این طریق بستر لازم برای ارائه ایده‌های دانشجویان و فارغ‌التحصیلان فراهم می‌شود، در اصل با این کار دانشجو می‌تواند خود را در حوزه تیم‌داری و تیم‌سازی و مقایسه ایده‌ها محک بزند. با این حال ما برای حمایت از تیم‌های دانشجویی سقف زمانی مشخصی داریم و هر تیم 9 ماه می‌تواند در شتاب‌دهنده حضور داشته باشد.»  حسینی در توضیح بیشتر این مساله بیان داشت: «در بازه زمانی مشخص‌شده تیم باید بتواند سرمایه‌گذار جذب کرده و کار خود را به‌صورت یک شرکت مستقل ادامه دهد و اگر تیمی نتواند در این مدت به چنین جایگاهی برسد، حمایت‌ها از او برداشته می‌شود. البته ما مسیرهای دیگری هم داریم که دانشجو می‌تواند وارد شرکت‌های دانش‌بنیان شود، یکی از آنها خارج از پروسه دانشگاه است. همچنین مراکز رشد نیز در کنار شتاب‌دهنده‌ها در ورود دانشجویان به بازار کار سهیم هستند. با این حال نباید فراموش کرد که شتاب‌دهنده‌ها قبل از مرکز رشد قرار دارند.»  او با تاکید بر اینکه با توجه به گستردگی مسیرهای ورود دانشجویان به شرکت‌های دانش‌بنیان نمی‌توان آمار قطعی در این باره ارائه داد، اظهار داشت: «درست است که ما توانستیم ظرف 7 سال گذشته بخش قابل توجهی از دانشجویان و فارغ‌التحصیلان صاحب ایده را توانمند کنیم، اما هنوز جای کار بسیار زیادی در این زمینه وجود دارد. نباید هیچ‌گاه به وضعیت فعلی‌مان اکتفا کنیم؛ چراکه قطعا باید شکوفا شدن استعدادها درقالب استارتاپی و شرکت‌های دانش‌بنیان بیشتر شود.»

3 مولفه اصلی شتاب‌دهنده شریف برای حمایت از ایده‌های دانشجویی

سرپرست شتاب‌دهنده پارک علم‌وفناوری شریف ادامه داد: «طبیعتا افراد از ورود به بازار کار انگیزه‌های مختلفی دارند، اما کارآفرینان و افرادی که دوست دارند کسب‌وکار خودشان را داشته و نیازی را از جامعه برطرف کنند، همیشه در اقلیت بوده و شاید تنها یک درصد افراد جامعه چنین نگاهی را دارند. افرادی که این هنر را دارند تا دیگران را هم جذب کرده و کار را به‌صورت تیمی جلو ببرند. نباید فراموش کرد که تنها همین یک درصد هستند که می‌توانند جریان‌ساز باشند، درست است که حمایت‌های مالی شرط لازم برای حمایت از ایده‌ها محسوب می‌شوند، اما زمانی می‌توانیم بگوییم که در این حوزه موفق بوده‌ایم که بتوانیم همان یک درصد کارآفرین را شناسایی و از آنها حمایت کنیم.»

حسینی با تاکید بر اینکه برای حمایت از ایده‌های دانشجویی 3 شرط را مدنظر قرار می‌دهیم، بیان داشت: «مولفه اول ما این است که چه تیمی می‌خواهد ایده را به مرحله اجرایی برساند؛ چراکه قطعا اعضای تیم نقش بسزایی در شکست و پیروزی هر ایده‌ای خواهند داشت. مولفه دوم محصولی که قرار است ارائه شود، یعنی بررسی می‌کنیم که بازار به آن محصول نیاز دارد یا خیر. فاکتور سوم شناسایی جذاب بازار توسط تیم است. قطعا هر تیمی که بتواند هر 3 فاکتور را داشته باشد، شانس بیشتری برای تبدیل شدن به یک شرکت را در آینده خواهد داشت.»

 کرونا بسترساز شکوفا شدن ایده‌های استارتاپی جدید

او با اشاره به تاثیر کرونا در روند ورود دانشجویان به شرکت‌های دانش‌بنیان خاطرنشان کرد: «کرونا نه تنها تاثیر منفی نداشته، بلکه معتقدم بسترساز شکوفا شدن ایده‌های استارتاپی جدید هم شده است. نگاه کنید در شرایط فعلی ایده‌های زیادی در حوزه آموزش آنلاین شکل گرفته و از این رو معتقدم هر بحرانی می‌تواند بستری برای رسیدن به ایده‌های جذاب باشد. طبیعتا با تمام شدن همه‌گیری، بازارهای جدیدتری متناسب با شرایط روز ایجاد خواهد شد. شرکت‌های دانش‌بنیان و ورود به این شرکت‌ها، در هر برهه‌ای الزامات خود را دارد و طبیعتا حمایت از ایده‌های استارتاپی می‌تواند زمینه‌ساز ظهور شرکت‌هایی باشد که امروز اصلا کارایی ندارند.»

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

دبیرکل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران و عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد:

فساد مانع مشارکت مردم در اقتصاد خیزش مدیریتی لازمه جهش تولید

زینب کرد، مسئول واحد زنان و خانواده اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل:

قانون جوانی جمعیت نگاهی مردانه دارد

بحران آموزش‌وپرورش- بخش دوم؛

ایرادهای ساختاری و راهکارهای تحولی

رضا نقدبیشی، مدیرکل تحلیل و نظارت بر امور پژوهشی؛

تجویز سه‌گانه برای تقویت علم داده در دانشگاه

حادثه 16 آذر 1332 یادآور اعتراض علیه حضور آمریکایی‌ها در دانشگاه تهران بود؛

5 وظیفه دانشگاهیان برای ساخت آینده کشور

«فرهیختگان» نرخ انتشار مقالات علمی پژوهشگران ایران را بررسی می‌کند؛

شروط ارتقای علمی اساتید هیچ منطقی ندارد!

علی عربی، استادیار گروه جامعه‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز:

دانش محلی؛ دروازه ورود به کارآفرینی

حسین پناهی، فعال دانشجویی:

آیین‌نامه جدید کارورزان خوب اما ناکافی

7 نکته درباره آغاز سال ‌تحصیلی؛

مهر 1402، دانشگاه زنده است

درباره حواشی ماجرای دانشکده علوم اجتماعی که ادامه دارد؛

پای ایران و قانون بایستید

عباسعلی رهبر، عضو هیات‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی:

6 ویٰژگی منظومه معرفتی جهاد تبیین امام حسن مجتبی

مهدی نوید‌ادهم، رئیس دبیرخانه هیات موسس دانشگاه آزاد:

۶ کارکرد ویژه راهپیمایی اربعین

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار