• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۰-۰۸-۰۳ - ۰۱:۵۸
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
مسئول دفتر تقریب مذاهب دانشگاه آزاد اسلامی استان آذربایجان غربی:

مسابقه کتابخوانی با عنوان «شیعه و سنی؛ غوغای ساختگی» برگزار می‌شود

برگزاری کارگاه‌های آموزشی برای اساتید دانشجویان و فرهنگیان، برگزاری اردوهای فرهنگی برای استادان، دانشجویان و فرهنگیان از برنامه‌هایی است که همواره در دستورکار قرار دارند.

مسابقه کتابخوانی با عنوان «شیعه و سنی؛ غوغای ساختگی» برگزار می‌شود

وحید پورعلی، مسئول دفتر تقریب مذاهب دانشگاه آزاد اسلامی استان آذربایجان غربی و واحد ارومیه گفت: «هدف دفتر تقریب مذاهب در دانشگاه آزاد اسلامی آذربایجان غربی نهادینه‌سازی و اشاعه فرهنگ تقریب مذاهب و تعامل بین پیروان مذاهب اسلامی است. این دفتر 13 مرداد سال 99 افتتاح و نشست اول آن با عنوان دیپلماسی تقریب در 21 مرداد برگزار شد.» او درخصوص برنامه‌های این دفتر در هفته وحدت توضیح داد: «جلسه توانمندسازی مسئولان دفاتر تقریب مذاهب کل کشور برگزار شده، همچنین یک مسابقه کتابخوانی با عنوان «شیعه و سنی؛ غوغای ساختگی» برای دانشجویان کل استان در دستور کار قرار گرفته، برای 10 نفر از دانشجویانی که در این مسابقه بتوانند رتبه بالایی کسب کنند، جوایزی درنظر گرفته شده است.» او با بیان اینکه وبینارهایی با عنوان تقریب مذاهب و وحدت اسلامی برگزار خواهد شد، افزود: «دیدار با شخصیت‌های تقریبی و امام‌جمعه اهل سنت شهرهای مختلف نیز ازجمله برنامه‌هایمان در هفته وحدت خواهد بود. حضور در مراسم ایام ربیع اهل سنت هم در دستور کار قرار دارد.»

مسئول دفتر تقریب مذاهب دانشگاه آزاد اسلامی استان آذربایجان غربی و واحد ارومیه خاطرنشان کرد: «برگزاری کارگاه‌های آموزشی برای اساتید دانشجویان و فرهنگیان، برگزاری اردوهای فرهنگی برای استادان، دانشجویان و فرهنگیان از برنامه‌هایی است که همواره در دستورکار قرار دارند.»

پورعلی در ادامه تصریح کرد: «از مرداد سال 99 تاکنون وبینارهای مختلفی در حوزه تقریب بین مذاهب توسط این دفتر برگزار شده است. در استان آذربایجان غربی چهار دفتر راه‌اندازی شده که ارومیه، نقده، مهاباد و شهرستان ماکو این دفاتر هستند و اکثر فعالیت‌هایشان مربوط به برگزاری وبینار برای اعضای هیات‌علمی و کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی استان بوده است.»

او درخصوص هفته وحدت گفت: «اصل وحدت، یک اصل قرآنی است و کسی نمی‌تواند منکر آن باشد. تمام مسلمانان قائل به وحدت هستند اما راهکارهایی که برای رسیدن به وحدت پیشنهاد می‌کنند، متفاوت است و همین امر موجب اختلاف بین مسلمانان در موضوع وحدت شده است. معنای وحدت یکی ‌شدن یا حذف مذاهب نیست، بلکه وحدت به معنای حفظ مذهب همراه با سرمایه‌گذاری روی مشترکات مذاهب است.»

پورعلی در ادامه اظهار کرد: «در همین راستا فعالیت‌های زیادی با عناوین مختلف مانند دیپلماسی تقریب، وحدت سیاسی، وبینار ملی (امام حسین(ع) از دیدگاه اهل سنت) و... برگزار شده‌اند.»

او گفت: «بحث وحدت و تقریب در حوزه‌های علمیه مرسوم بوده و به همین دلیل بیشتر فعالیت‌های مرکز نمایندگی ولی‌فقیه در امور اهل سنت ناظر بر حوزه‌های علمیه و علما هستند اما در حوزه دانشگاه و مدارس سما به این بحث پرداخته نشده بود. در همین راستا دانشگاه آزاد اسلامی بحث تقریب مذاهب بین مذاهب را پیگیری کرده و دفاتر آن در استان تشکیل شدند.»

به گفته پورعلی این دفاتر بیشتر در استان‌های تلفیقی تشکیل شده و در حوزه علمی فعالیت خود را متمرکز کرده‌اند.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

دبیرکل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران و عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد:

فساد مانع مشارکت مردم در اقتصاد خیزش مدیریتی لازمه جهش تولید

زینب کرد، مسئول واحد زنان و خانواده اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل:

قانون جوانی جمعیت نگاهی مردانه دارد

بحران آموزش‌وپرورش- بخش دوم؛

ایرادهای ساختاری و راهکارهای تحولی

رضا نقدبیشی، مدیرکل تحلیل و نظارت بر امور پژوهشی؛

تجویز سه‌گانه برای تقویت علم داده در دانشگاه

حادثه 16 آذر 1332 یادآور اعتراض علیه حضور آمریکایی‌ها در دانشگاه تهران بود؛

5 وظیفه دانشگاهیان برای ساخت آینده کشور

«فرهیختگان» نرخ انتشار مقالات علمی پژوهشگران ایران را بررسی می‌کند؛

شروط ارتقای علمی اساتید هیچ منطقی ندارد!

علی عربی، استادیار گروه جامعه‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز:

دانش محلی؛ دروازه ورود به کارآفرینی

حسین پناهی، فعال دانشجویی:

آیین‌نامه جدید کارورزان خوب اما ناکافی

7 نکته درباره آغاز سال ‌تحصیلی؛

مهر 1402، دانشگاه زنده است

درباره حواشی ماجرای دانشکده علوم اجتماعی که ادامه دارد؛

پای ایران و قانون بایستید

عباسعلی رهبر، عضو هیات‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی:

6 ویٰژگی منظومه معرفتی جهاد تبیین امام حسن مجتبی

مهدی نوید‌ادهم، رئیس دبیرخانه هیات موسس دانشگاه آزاد:

۶ کارکرد ویژه راهپیمایی اربعین

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار