• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۰-۰۸-۰۳ - ۰۲:۰۳
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
مسئول دفتر تقریب مذاهب اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی واحد زاهدان مطرح کرد

برگزاری کارگاه‌هایی در راستای وحدت، اتحاد و انسجام

تفاوت مذهبی نباید باعث ایجاد شکاف در جامعه اسلامی‌شود و باید از ابزارهای مختلف برای کاهش این شکاف‌ها استفاده کرد. فضای مجازی ازجمله ابزارهایی است که در این راستا تاکنون استفاده بهینه‌ای از آن نشده، ما بر آنیم که از این فضا نهایت استفاده را ببریم.

برگزاری کارگاه‌هایی در راستای وحدت، اتحاد و انسجام

احمدرضا طاهری، مسئول دفتر تقریب مذاهب اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی استان سیستان‌وبلوچستان و واحد زاهدان گفت: «دفتر تقریب مذاهب دانشگاه آزاد در این استان اواخر سال 1398 با حضور دکتر طهرانچی افتتاح و بعد از آن بلافاصله شورایی تشکیل شد که شامل 30 نفر از اعضای هیات‌علمی واحدهای دانشگاه آزاد استان بوده، همچنین کارگاه و جلسات مجازی و حضوری متعدد توسط این دفتر برگزار شده است.»

او با بیان اینکه کارگاه‌های تخصصی و فرهنگی با ارگان‌های مختلف مانند دانشگاه‌های دیگر، سپاه و بسیج برگزار شده، ادامه داد: «سال گذشته در استان سیستان‌وبلوچستان، دفتر تقریب دانشگاه آزاد اسلامی واحد چابهار با حضور دکتر طهرانچی برگزار شد و قرار است در آبان امسال دفتر تقریب واحد ایرانشهر نیز در این استان راه‌اندازی شود.»

مسئول این دفتر با تاکید بر اینکه دفتر این واحد به پیشنهاد رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان راه‌اندازی شد، گفت: «چون استان پذیرای هموطنان شیعه و سنی درکنار هم است، ‌مانند دیگر استان‌های مرزی فعالیت این دفتر در این خطه از میهن اسلامی در اولویت قرار گرفته است.»

طاهری اظهار کرد: «در این چندسال این دفتر به‌خوبی عمل کرده و مورد تقدیر و تمجید دکتر طهرانچی قرار گرفته است. قبل از راه‌اندازی آن، فعالیت در این قالب با عنوان و اشکال دیگر انجام می‌شد و با این بینش فعالیت تقریب مذاهب در دانشگاه آزاد اسلامی واحد زاهدان فعالیت خود را از سر گرفته است.»

او درخصوص برنامه‌های این دفتر در هفته وحدت صحبت به میان آورد و تصریح کرد: «در واحدهای مختلف دانشگاه آزاد اسلامی استان -با توجه به شیوع ویروس کرونا- قرار است برنامه‌هایی هم به‌صورت مجازی و هم حضوری برگزار شود. برگزاری کارگاه‌هایی در راستای وحدت، اتحاد و انسجام توسط اساتید متخصص و همچنین روحانیت اهل تسنن و تشیع در دستور کار قرار گرفته و از این افراد دعوت‌ شده به‌عنوان سخنران در این کارگاه‌ها شرکت کنند.»

او افزود: «تفاوت مذهبی نباید باعث ایجاد شکاف در جامعه اسلامی‌شود و باید از ابزارهای مختلف برای کاهش این شکاف‌ها استفاده کرد. فضای مجازی ازجمله ابزارهایی است که در این راستا تاکنون استفاده بهینه‌ای از آن نشده، ما بر آنیم که از این فضا نهایت استفاده را ببریم.»

مسئول دفتر تقریب مذاهب اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی استان سیستان‌وبلوچستان و واحد زاهدان ادامه داد: «همچنین در سطح مدارس برنامه‌هایی در دست اجرا داریم، به‌طور مثال در سطح دانش‌آموزان، برگزاری کارگاه‌های کاردستی و نقاشی و... در دستور کار قرار گرفته‌اند. در واحدهای خاش، سراوان، چابهار و ایرانشهر این فعالیت‌ها از روز یکشنبه همین هفته آغاز شده‌اند.»

طاهری با تاکید بر اینکه بحث وحدت در این استان در ارگان‌های مختلف پیگیری شده است، اظهار کرد: «اما دانشگاه آزاد اسلامی بیشتر به این بحث پرداخته و باعث شده است که قشر دانشگاهی بیشتر به بحث تقریب بین مذاهب توجه کنند. درواقع این دانشگاه با رویکردی علمی به این موضوع پرداخته است، به‌طور مثال در دانشگاه آزاد استان سیستان‌وبلوچستان حدود هفت‌سال است که همایش عاشورا از دیدگاه اهل سنت برگزار می‌شود. امسال نیز هشتمین دور آن به‌صورت بین‌المللی در واحد خاش برگزار می‌شود.»

او گفت: «اگر بتوانیم از طریق علمی و مباحث تخصصی وارد این مباحث شویم، تاثیر بهتری خواهد داشت؛ چراکه به‌معنای واقعی در این استان به این تفاوت‌ها از منظر علمی نگاه نشده و ما به‌‌دنبال ایجاد فرهنگی هستیم که با این موضوع برخورد علمی‌شود.»

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

دبیرکل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران و عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد:

فساد مانع مشارکت مردم در اقتصاد خیزش مدیریتی لازمه جهش تولید

زینب کرد، مسئول واحد زنان و خانواده اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل:

قانون جوانی جمعیت نگاهی مردانه دارد

بحران آموزش‌وپرورش- بخش دوم؛

ایرادهای ساختاری و راهکارهای تحولی

رضا نقدبیشی، مدیرکل تحلیل و نظارت بر امور پژوهشی؛

تجویز سه‌گانه برای تقویت علم داده در دانشگاه

حادثه 16 آذر 1332 یادآور اعتراض علیه حضور آمریکایی‌ها در دانشگاه تهران بود؛

5 وظیفه دانشگاهیان برای ساخت آینده کشور

«فرهیختگان» نرخ انتشار مقالات علمی پژوهشگران ایران را بررسی می‌کند؛

شروط ارتقای علمی اساتید هیچ منطقی ندارد!

علی عربی، استادیار گروه جامعه‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز:

دانش محلی؛ دروازه ورود به کارآفرینی

حسین پناهی، فعال دانشجویی:

آیین‌نامه جدید کارورزان خوب اما ناکافی

7 نکته درباره آغاز سال ‌تحصیلی؛

مهر 1402، دانشگاه زنده است

درباره حواشی ماجرای دانشکده علوم اجتماعی که ادامه دارد؛

پای ایران و قانون بایستید

عباسعلی رهبر، عضو هیات‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی:

6 ویٰژگی منظومه معرفتی جهاد تبیین امام حسن مجتبی

مهدی نوید‌ادهم، رئیس دبیرخانه هیات موسس دانشگاه آزاد:

۶ کارکرد ویژه راهپیمایی اربعین

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار