• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۰-۰۷-۲۸ - ۰۲:۱۲
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
دانشجوی دانشگاه واحد نجف‌آباد:

چالش مهم نشریات عدم‌آموزش پیش از ورود به عرصه رسانه است

یکی از مشکلاتی که ما با آن مواجه هستیم این است که دانشجویانی که وارد فضای نشریات می‌شوند مشتاق و علاقه‌مند به همکاری هستند، اما از آن جایی که آموزش لازم و کافی را برای ورود به این عرصه ندیده‌اند، برای انجام فعالیت و راه‌اندازی نشریه سردرگم می‌شوند و نمی‌دانند که از کجا باید شروع کنند. این آموزش در بخش‌های مختلفی اعم از نوشتار و طراحی باید باشد.

چالش مهم نشریات عدم‌آموزش پیش از ورود به عرصه رسانه است

‌‌مرضیه کرمی‌نجف‌آبادی، دانشجوی دانشگاه آزاد نجف‌آباد و رتبه برتر بخش فنی مهندسی در جشنواره نشریات دانشجویی قلم دانشگاه‌های آزاد اسلامی سراسر کشور با اشاره به فضایی که برای نشریات در دانشگاه حاکم است، گفت: «از نظر من نشریات در عضوگیری و جذب نیرو در سال‌های اخیر پیشرفت خوبی داشتند، اما آنچه محرز است چالش عدم‌آموزش پیش از ورود به فضای نشریات است. درواقع یکی از مشکلاتی که ما با آن مواجه هستیم این است که دانشجویانی که وارد فضای نشریات می‌شوند مشتاق و علاقه‌مند به همکاری هستند، اما از آن جایی که آموزش لازم و کافی را برای ورود به این عرصه ندیده‌اند، برای انجام فعالیت و راه‌اندازی نشریه سردرگم می‌شوند و نمی‌دانند که از کجا باید شروع کنند. این آموزش در بخش‌های مختلفی اعم از نوشتار و طراحی باید باشد.»  وی افزود: «یکی از مواردی که برای ما بسیار اهمیت دارد این است که در حوزه طراحی و صفحه‌آرایی دچار چالش هستیم؛ چراکه آموزش‌های لازم را در این باره دانشجویان ندیده‌اند.

در دفاتر مجبور می‌شویم که هزینه کنیم تا طراحی صفحات نشریه را به بیرون دانشگاه بسپاریم، درحالی که دانشگاه می‌تواند گروه‌هایی را شکل بدهد که مورد آموزش نشریات قرار گیرند تا درنهایت بتوانند عملکرد بهتری داشته باشند. یکی از چالش‌هایی که ما با آن در دانشگاه روبه‌رو هستیم چالش عدم‌اطلاع‌رسانی صحیح درباره فعالیت در زمینه نشریات و ورود به آن است. برای مثال خود بنده تا پیش از اینکه وارد انجمن علمی بشوم نمی‌دانستم که در دانشگاه می‌توان فعالیت نشریاتی داشت و می‌توان مجوز نشریه گرفت. درواقع دانشگاه در زمینه اطلاع‌رسانی پیرامون نشریات دانشجویی و ترغیب دانشجویان به فعالیت در زمینه نشریات هنوز نیاز به تلاش بیشتری دارد و آن طور که باید و شاید در این زمینه دانشجویان را مطلع نساخته است.»

این دانشجوی دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف‌آباد، با اشاره به حمایت‌هایی که باید از نشریات دانشجویی شود، خاطرنشان کرد: «در درجه اول نشریات باید بتوانند آزادی بیان داشته باشند. درواقع دانشجویانی که در نشریات می‌نویسند باید بتوانند آن چیزی را که مدنظر دارند، بیان کنند و از سوی دیگر هم یکی از دغدغه‌های فعالیت نشریات پروسه بروکراسی اداری است که به‌شدت وقت‌گیر است و به‌خودی‌خود موجب می‌شود که دانشجویان دچار خستگی شوند و در ادامه کار از شور و اشتیاق بیفتند. درواقع پروسه گرفتن مجوز برای نشریات توسعه سختی نیست، اما وقتی نشریه‌ای مطالب خود را جمع‌آوری می‌کند برای انتشار، اجازه انتشار و انتشاریافتن آن در بخش نشریات الکترونیکی و... پروسه اداری سنگین و وقت‌گیری را دارد که یکی از موانع در راه پیشرفت نشریات قلمداد می‌شود.

 وی در پایان با توصیه به دانشجویانی که می‌خواهند به این حوزه ورود پیدا کنند، تصریح کرد: «دانشجویان برای اینکه بتوانند وارد این حوزه بشوند به پیش‌نیازهایی، نیاز دارند که یکی از آنها بالا بردن سرانه مطالعه روزانه و هفتگی آنها است. درواقع برای اینکه بتوانند خوب بنویسند نیاز دارند که از جهت محتوایی غنی باشند و سطح مطالعات بالایی داشته باشند تا در زیبایی قلم و نوشتن آنها تاثیر بسزایی بگذارد. همچنین توصیه می‌کنم که در ابتدای راه صبور باشند تا بتوانند در این حوزه موفق باشند. قطعا مسئولان دانشگاه حمایت می‌کنند و اشتیاق نشان می‌دهند. این راه نتایج خوبی برای دانشجویان خواهد داشت و موفقیت‌های زیادی می‌توانند از این طریق کسب کنند.»

* امید طاهری

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

دبیرکل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران و عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد:

فساد مانع مشارکت مردم در اقتصاد خیزش مدیریتی لازمه جهش تولید

زینب کرد، مسئول واحد زنان و خانواده اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل:

قانون جوانی جمعیت نگاهی مردانه دارد

بحران آموزش‌وپرورش- بخش دوم؛

ایرادهای ساختاری و راهکارهای تحولی

رضا نقدبیشی، مدیرکل تحلیل و نظارت بر امور پژوهشی؛

تجویز سه‌گانه برای تقویت علم داده در دانشگاه

حادثه 16 آذر 1332 یادآور اعتراض علیه حضور آمریکایی‌ها در دانشگاه تهران بود؛

5 وظیفه دانشگاهیان برای ساخت آینده کشور

«فرهیختگان» نرخ انتشار مقالات علمی پژوهشگران ایران را بررسی می‌کند؛

شروط ارتقای علمی اساتید هیچ منطقی ندارد!

علی عربی، استادیار گروه جامعه‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز:

دانش محلی؛ دروازه ورود به کارآفرینی

حسین پناهی، فعال دانشجویی:

آیین‌نامه جدید کارورزان خوب اما ناکافی

7 نکته درباره آغاز سال ‌تحصیلی؛

مهر 1402، دانشگاه زنده است

درباره حواشی ماجرای دانشکده علوم اجتماعی که ادامه دارد؛

پای ایران و قانون بایستید

عباسعلی رهبر، عضو هیات‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی:

6 ویٰژگی منظومه معرفتی جهاد تبیین امام حسن مجتبی

مهدی نوید‌ادهم، رئیس دبیرخانه هیات موسس دانشگاه آزاد:

۶ کارکرد ویژه راهپیمایی اربعین

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار