• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۰-۰۷-۲۷ - ۰۱:۲۶
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
بررسی وضعیت تیم‌های لیگ بیست‌ویکم با سعید اخباری؛ سپاهان شانس اول است

لیگ جذاب می‌شود، تیم‌ها به هم نزدیکند

مسیر مدعیان قهرمانی سنگلاخی است، با var جدول لیگ زیرو‌رو می‌شود

قهرمان پنج دوره اخیر فوتبال ایران بعد از حذف از رقابت‌های آسیایی حالا به رقابت‌های داخلی دوباره برگشته اما اولین موردی که به‌عنوان یک رصد‌کننده و تحلیلگر از این تیم به ذهن می‌رسد این است که پرسپولیس برای فصل جدید بالاخره از زیر اسم برانکو خارج خواهد شد.

لیگ جذاب می‌شود، تیم‌ها به هم نزدیکند

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق، روزنامه‌نگار: فصل جدید رقابت‌های لیگ برتر سرانجام امروز آغاز شده تا دوباره شور و هیجان به رقابت‌های فوتبال باشگاهی در ایران برگردد، این درحالی است که شیوع ویروس کرونا مانند فصل بیستم فصل جدید رقابت‌ها را هم با تاخیر مواجه کرده و این موضوع با توجه به تقویم فشرده فصل فوتبالی ازجمله رقابت‌های متعدد باشگاهی داخلی و آسیایی و ملی می‌تواند دشواری‌های زیادی را برای تیم‌ها و به‌خصوص مدعیان قهرمانی ایجاد کند‌. بر همین اساس درخصوص آخرین شرایط تیم‌ها درحالی که این رقابت‌ها امروز به صورت رسمی شروع خواهد شد با سعید اخباری، سرمربی تیم سایپا و کارشناس فوتبال ایران دقایقی همکلام شده و براساس رتبه سال گذشته، تیم به تیم به آنالیز ارزیابی شرایط آنها پرداختیم که متن این گزارش را در ادامه می‌خوانید.

پرسپولیس؛ خروج از زیر سایه برانکو

قهرمان پنج دوره اخیر فوتبال ایران بعد از حذف از رقابت‌های آسیایی حالا به رقابت‌های داخلی دوباره برگشته اما اولین موردی که به‌عنوان یک رصد‌کننده و تحلیلگر از این تیم به ذهن می‌رسد این است که پرسپولیس برای فصل جدید بالاخره از زیر اسم برانکو خارج خواهد شد. شاید تا سال گذشته و حتی فصل قبل‌تر هم یک‌سری مسائل درخصوص تاثیرگذاری برانکو روی تیم پرسپولیس وجود داشت که درنهایت با توجه به این تاثیرگذاری دو قهرمانی دیگر هم برای این تیم به دست آمد. این درحالی است که هنوز اثرات کار برانکو در این تیم وجود داشت و اساسی که سرمربی کروات در این تیم چیده بود دیده می‌شد اما الان هم شاکله بازیکنان این تیم و هم تفکرات یحیی گل‌محمدی برای فصل جدید باعث می‌شود تا دیگر هیچ اثری از برانکو در فصل جدید نباشد و ماحصل تفکرات یحیی را امسال خواهیم دید. این تیم برای فصل جدید در ترکیب بازیکنان خود تغییرات کمی را داشته و هسته اصلی را حفظ کرده و چند بازیکن را هم به جمع خود اضافه کرده است، با این حال تاثیرگذارترین بازیکنی که از جمع پرسپولیسی‌ها خارج شده احمد نوراللهی است که باید ببینیم آیا رضا اسدی می‌تواند جای او را پر کند یا خیر. در هر صورت جدایی نوراللهی در ریتم کاری پرسپولیس بسیار تاثیرگذار است، با این حال با هوشی که از یحیی گل‌محمدی سراغ دارم، فکر می‌کنم پرسپولیس امسال هم قطعا از مدعیان قهرمانی خواهد بود.

سپاهان؛ بیشترین شانس برای قهرمانی

این تیم از آن دسته تیم‌هایی است که حداقل روی کاغذ شانس بیشتری را برای موفقیت دارد، به این علت که با تفکراتی که محرم نویدکیا در سال اول مربیگری در سر داشته و آنها را به کار بست از آنجایی که سپاهان امکانات و مجموعه خوبی را هم در اختیار داشت؛ حالا این سرمربی امسال باتجربه‌تر و پخته‌تر شده و معتقدم امسال سپاهان باید فقط برای قهرمانی بجنگد و از آنجایی که فصل گذشته نایب‌قهرمان شد امسال چیزی جز رتبه‌اولی نه هواداران این تیم را راضی می‌کند و نه مجموعه سپاهان را. اگر آنها بتوانند از زیرفشار استرس قهرمانی حتمی خارج شوند تیم سپاهان نسبت به بقیه تیم‌ها، تیم آماده‌تری از لحاظ نفری محسوب می‌شود، با همه این تفاسیر پیش‌بینی فنی از شرایط سپاهان برای فصل جدید این است که اگر این تیم بتواند از نفراتی که در اختیار دارد به‌خصوص از آن بازیکنان جوان که واقعا سوپراستعداد محسوب می‌شوند بازیکنانی مانند یاسین سلمانی و رضا میرزایی که همین حالا هم قابلیت بازی در اروپا را دارند بهره لازم را ببرد و برای استفاده از این نفرات کادر فنی زیر فشار اسم‌ها در این تیم نرود و یک بالانس بین جوانان و با تجربه‌ها ایجاد شود، سپاهان شانس اول قهرمانی خواهد بود.

استقلال؛ مدعی اصلی قهرمانی فصل بیست‌ودوم

این تیم را بسیار پرچالش می‌بینم، هرچند با اضافه‌شدن آجرلو به مدیریت باشگاه او توانسته است یک مقدار آرامش و ثبات را به کادر فنی این تیم ببخشد اما استقلال باید از لحاظ کادر فنی نیمکت خود را قوی‌تر کند. آنها یک مربی ایتالیایی آورده‌اند که احتمالا به این تیم خیلی کمک خواهد کرد. چیزی که در بازی‌های آسیایی از آنها دیدیم، این بود که خریدهای بسیار خوبی را برای فصل جدید انجام دادند و معتقدم برای فصل جدید خیر، اما برای فصل بعدتر این تیم با این نفرات جوانی که دارد مدعی اصلی قهرمانی خواهد بود. اگر کادر فنی بتواند از این خرید‌های جدیدی که کرده بهره‌ لازم را ببرد مطمئنا این اتفاق خواهد افتاد؛ چراکه بازیکنانی مانند جلالی‌صادقی یا حسین‌زاده جزء خوب‌های لیگ بوده‌اند و جزء خوب‌هایی هستند که قابلیت بازی در اروپا را دارند و‌ اگر برای فصل جدید در این تیم به خوبی جا بیفتند، شک نکنید در فصل بیست‌ودوم استقلال مدعی اصلی قهرمانی است اما اگر کادرفنی این هنر را داشته باشد که بتواند آنها را زودتر جا بیندازد، استقلال امسال هم جزء مدعیان خواهد بود، با این حال نیم‌فصل سختی را برای استقلال در فصل جدید پیش‌بینی می‌کنم.

تراکتور؛ پیش‌بینی تغییرات زیاد در تبریز

این تیم تبریزی که عنوان چهارم فصل گذشته را به دست آورد با هجمه‌ها، حاشیه‌ها و داستان‌هایی که در پیش‌فصل برای این تیم به وجود آمد و از آنجایی که از لحاظ مالی دست آنها برای خرید کردن و جذب بازیکنان مناسب خالی ماند؛ چراکه حدود ۱۰۰میلیارد تومان فقط بدهی دادند این تیم را امسال جزء مدعیان قهرمانی نمی‌بینم، مگر اینکه این تیم بتواند استفاده لازم را از نفراتی که قبلا داشت، ببرد، در هر صورت معتقدم تیم امسال بالانس نیست و این تیم را به هیچ عنوان برای فصل جدید جزء مدعیان قهرمانی و حتی کسب سهمیه هم نمی‌بینم. پیش‌بینی از شرایط این تیم در فصل جدید این است که دچار تغییرات زیادی خواهد شد و فیروز کریمی فرصت زیادی نخواهد داشت برای اینکه در تبریز کارش به بار بنشیند. به نظر می‌رسد تماشاگران این تیم یک‌سال ناکام دیگر را هم پیش‌رو خواهند داشت.

گل‌گهر سیرجان؛ زیرفشار توقعات

این باشگاه سیرجانی فشار زیادی را روی خود می‌بیند. برای اینکه بخواهد در فصل جدید به سهمیه برسد این تیم یکی از پرهزینه‌ترین تیم‌های لیگ برتر محسوب شده و از لحاظ مالی اوضاع خوبی دارد و مشکلی درخصوص مسائل اقتصادی نداشته و خریدهای بسیار گرانقیمتی را انجام داده است، هرچند با رفتن احمد زنده‌روح از این تیم ۳۰درصد عملکرد گل‌گهر را مختل کرد و اگر جایگزینی هرچه سریع‌تر برای این بازیکن در وسط میدان پیدا نشود کارشان سخت می‌شود، ضمن اینکه فشار روی گل‌گهر به‌خاطر هزینه‌هایی که این تیم کرده زیاد است، از جهت دیگر به‌خاطر اسم امیر قلعه‌نویی همه توقع کسب سهمیه را از این تیم دارند. اگر آنها در هفته اول دچار چالش بشوند، کارشان در ادامه لیگ سخت خواهد شد ولی اگر از هفته‌های ابتدایی به سلامت عبور کنند از لحاظ نفری، تیم پتانسیل‌داری برای کسب سهمیه لیگ قهرمانان آسیا محسوب می‌شود.

فولاد خوزستان؛ پیش‌بینی یک فصل دشوار

تیم ششم جدول رده‌بندی در فصل گذشته با اتفاقاتی که در این اواخر برایش رخ داد و پنجره‌اش باز شد، شاید شرایط بهتری را در آینده تجربه کند، هرچند ‌ای کاش پیش‌بینی این موضوع را می‌کردند تا بتوانند خریدهای بهتری داشته باشند. آنها تا امروز فقط یک خرید داشته‌اند که آن هم سینا مریدی است اما با خروجی‌هایی که داشته‌اند و توقعی که هواداران فولاد از این تیم دارند با توجه به قهرمانی فصل گذشته در جام حذفی مطمئنا برای فصل آینده از آنجایی که در سه جام حاضر می‌شوند فصل پرچالشی را خواهند داشت و بر همین اساس فصل مشکلی را برای این تیم خوزستانی در فصل جدید با توجه به خروجی‌های زیاد و ورودی کم پیش‌بینی می‌کنم، مگر اینکه جوان‌های آکادمی فولاد به قدری خوب کار کنند که جای بازیکنانی را که از جمع این تیم جدا شده‌اند پر کنند.

پیکان؛ باید در فصل جدید نتیجه بگیرد

آکادمی پیکان استعداد‌های بسیار خوبی را پرورش داد و از سوی دیگر سال گذشته مهدی تارتار یک تیم پرصلابت را چه در فاز دفاعی و چه در فاز هجومی ساخت و به این تیم با وجود آنکه هرینه زیادی هم نکرده بود، شخصیت داد و معتقدم هرکسی که امسال به‌عنوان سرمربی به پیکان می‌رسید آدم خوشبختی بود؛ چراکه یک تیم حاضر و آماده به دستش رسیده که اساس و هسته این تیم را از قبل ساخته بودند و مربی جدید فقط می‌تواند به‌عنوان کسی که یک تمرین‌دهنده خوب باشد همان حالت قبلی را حفظ کند، بنابراین برای فصل جدید پیکان را تیم خوبی می‌بینم و پیش‌بینی‌ام این است که با توجه به اینکه جوانانش را حفظ کرد و اتفاقا درکنار خریدهای خوبی که انجام داده، جوانانش پخت‌تر شده‌اند این تیم باید در فصل جدید نتیجه بگیرد.

مس رفسنجان؛ پیش‌بینی رتبه چهارم تا هشتم

اولین تجربه حضور ربیعی در لیگ برتر این درس را به او داد که بداند روی یک‌سری بازیکنان لیگ برتری چه حسابی کند و این موضوع دست او آمده است که ورژن لیگ برتر چه تفاوت‌هایی را با لیگ دسته اول داشته و این درحالی است که خرید‌های این تیم از لحاظ پست‌هایی که نیاز داشته و خلأهای این تیم خریدهای معقولی هستند. پیش‌بینی من برای مس رفسنجان رتبه‌ای بین چهارم تا هشتم در پایان فصل بیست‌ویکم رقابت‌های لیگ برتر خواهد بود.

پدیده مشهد؛ جنگ برای نیفتادن

روزهای سختی برای تیم نهم فصل گذشته درپیش است. این تیم هم گرفتاری‌های مالی زیادی دارد و هم اینکه نتوانست برای فصل جدید خریدهای خوبی را به‌خاطر همین مسائل داشته باشد. پارسال یک تیم همدل را به‌همراه مهدی رحمتی داشت. درست است که سال اول سرمربیگری رحمتی بود، اما توانست به‌خوبی این همدلی و انسجام را در تیم ایجاد کند، اما باتوجه به اتفاقاتی که بین دو فصل در مشهد رخ داده و پیش‌فصلی که بر این تیم سپری شد، فکر می‌کنم این تیم امسال باید برای نیفتادن بجنگد.

نفت آبادان؛ چالش سخت با مشکلات مالی

فصل گذشته سیروس پورموسوی جوان‌های خوبی را از تیم‌های پایه نفت آبادان به تیم بزرگسالان این شهر تزریق کرد و چند نفری را هم از تیم‌ملی جوانان با خود به آبادان برد. اگر فشار تماشاگران روی این تیم نباشد، در پایان می‌تواند رتبه هفتم تا دهم را به‌دست بیاورد، اما اگر آن فشار روی این تیم ایجاد شده و مشکلات مادی ادامه داشته باشد، شاید اتفاقات دیگری بیفتد. این تیم نتوانست خریدهای خیلی خوبی هم داشته باشد و ازسوی دیگر کار را هم دیر را آغاز کرد و با همه این اوصاف اگر به‌سرعت به این تیم تزریق مالی صورت نگیرد، نفت آبادان با چالش سختی مواجه خواهد شد، ضمن اینکه علیرضا منصوریان قبلا نشان داده در تیم‌هایی که تماشاگر دارد، دچار آسیب می‌شود. گواه این مدعا اینکه تمام موفقیت منصوریان در نفت تهران بدون تماشاگر بود، اما از آنجا به بعد در تیم‌های پرتماشاگر مثل استقلال یا تراکتور دچار آسیب شد و در آلومینیوم اراک هم به همین ترتیب. به‌نظر من نفت آبادان فصل سختی را دارد.

آلومینیوم اراک؛ خطیبی بهترین انتخاب بود

اراکی‌ها بهترین انتخاب‌شان همان خطیبی بود، چون به‌خوبی این تیم را می‌شناخت و خودش این تیم را بالا آورده و به‌خوبی از مردم، هواداران و فرهنگ آنجا شناخت پیدا کرده بود. خطیبی همیشه جوان‌های خوبی را معرفی کرده و برای فصل جدید خریدهای خوبی هم داشته و به‌نظر می‌رسد بعد از یک فرازونشیب سه‌چهارهفته‌ای این تیم هم شکل خواهد گرفت. رتبه پیش‌بینی‌شده برای آلومینیوم در پایان فصل بین پنجم تا دهم خواهد بود.

نساجی مازندران؛ پدیده می‌شود

به‌نظر می‌رسد امسال نساجی یکی از پدیده‌های لیگ برتر باشد و پیش‌بینی می‌شود این اتفاق در فصل جدید برای این تیم شمالی محقق شود؛ چراکه نساجی مربی بادانش و خوبی دارد. ساکت الهامی فصل گذشته درخصوص نگه داشتن نساجی در لیگ برتر واقعا کار بزرگی کرد. او تیمی را تحویل گرفت که در هفت بازی اخیر خود 6بازی را باخته بود و به‌قول عامیانه یک تیم آبلمبو شده را تحویل گرفته، اما با همین شرایط هم تیم را حفظ کرد. برای فصل جدید نیز خریدهای سنجیده انجام داده و هم از بازیکنان باتجربه و هم از جوانان خوبی بهره می‌برد و ‌ پیش‌بینی می‌کنم نساجی امسال از پدیده‌های لیگ بیست‌ویکم خواهد شد.

نفت مسجدسلیمان؛ سیم خاردارها در خط دفاعی

تیم سیزدهم فصل گذشته رقابت‌های لیگ برتر خرید‌های ازکارافتاده و خاطرات قدیم را جذب کرده است! پیش‌بینی اینکه آیا این دسته از بازیکنان جواب بدهند یا خیر کار سختی است و فقط باید صبر کرد و منتظر ماند تا سرنوشت این دسته از بازیکنان مشخص شود، اما خط دفاعی نفت مسجدسلیمان در پایان فصل جدید با بهره بردن از محمد طیبی و مجتبی لطفی یکی از بهترین خطوط دفاعی لیگ برتر خواهد شد و مطمئن باشید ازلحاظ آمار گل خورده نفت یکی از بهترین تیم‌ها در فصل بیست‌ویکم خواهد بود، اما اینکه روبه‌جلو بتواند کاری بکند یا خیر، باید منتظر ماند تا ببینیم خرید‌هایی مثل جاسم کرار و افراد دیگر جواب می‌دهد یا نه.

ذوب‌آهن؛ دغدغه‌ای برای سقوط نیست

وقتی مهدی تارتار سرمربی یک تیم می‌شود، یک چیزی برای تیم فوق قطعی است؛ آن‌هم رتبه بین ششم تا دهمی در پایان فصل. این درحالی است که ۷۰ درصد ذوب‌آهن با روی‌کار آمدن تارتار تغییر پیدا کرده است. او کارش را بلد است و در مدت‌زمان مناسب می‌تواند ذوب‌آهن را به شخصیتی برساند که رتبه بین ششم تا دهم را کسب کرده و مطمئنا در فصل جدید ذوب‌آهن استرس سقوط نخواهد داشت.

هوادار؛ هندوانه دربسته لیگ

به‌نظر می‌رسد این باشگاه یک هندوانه دربسته است و کسی نمی‌تواند شرایط هوادار را برای فصل جدید پیش‌بینی کند، ضمن اینکه خرید‌های این باشگاه برای فصل جدید خریدهای معمولی بوده و خرید‌های تاپی نیستند. آنها بازیکنانی را جذب کرده‌اند که یا از تیم‌های سقوط‌کرده بودند یا بازیکنانی که بیرون مانده بودند و می‌خواستند به فوتبال برگردند. تیم لیگ‌یکی هوادار خیلی خوب بود، هرچند دو سه مهره تاثیرگذار این تیم جدا شدند. فقط باید منتظر ماند تا ببینیم آیا آنها می‌توانند با لیگ برتر تطابق‌پذیری داشته باشند یا خیر.

فجر سپاسی؛ در لیگ برتر می‌ماند

این باشگاه با چند بازیکن سربازی که در این اواخر به جمع آنها اضافه شد یک مقدار شخصیت لیگ‌برتری پیدا کرد، این درحالی است که اکثر بازیکنان تیم شیرازی از قبل هم سرباز بودند. این تیم پتانسیلی را که در لیگ برتر بماند دارد و فکر می‌کنم اگر بتواند به‌خوبی از نیروهایش استفاده کند، این پتانسیل را دارد که امسال به‌راحتی در لیگ برتر شرایط خود را حفظ کند.

اتفاق مهم فصل جدید؛ زیرورو شدن جدول با var

اتفاق مهم را نمی‌دانم، اما اتفاق بدی که در فوتبال ما رایج شده، تغییر سریع مربیان است که به سبک کشورهای عربی دارد در فوتبال ما هم اتفاق می‌افتد. ضمن اینکه تجربه این چندسال نشان داده تیم‌هایی که زیاد دست به تغییر مربی می‌زنند، نهایتا دستاوردی ندارند و ازسوی دیگر اتفاق خوب حضور یک‌سری مربیان جوان است که به این چرخه اضافه می‌شوند؛ مربیانی مانند نویدکیا، ربیعی، عنایتی، کلانتری و غیره و معتقدم این تفکر آپدیت‌شده به لیگ ما کمک می‌کند. امیدوارم اگر قرار جابه‌جایی باشد، در سطوح مدیریت این اتفاق بیفتد؛ آن‌هم در بین مدیرانی که فکر می‌کنند پول همه‌چیز است. برخی از آنها حتی نمی‌توانند پول هم تزریق کنند. برای فصل جدید اگر یک‌سری تیم‌ها مثل نساجی یا فجرسپاسی و تیم‌های دیگری که از بازیکنان جوان بهره می‌برند باهوش باشند، هفته‌های اول خیلی می‌تواند به این تیم‌ها کمک کند. ازسوی دیگر امیدوارم یک اتفاق خوب بیفتد و کمک‌داور ویدئویی در مسابقات باشد، چون مطمئنا جدول مسابقات به‌کلی تغییر می‌کند و زیرورو می‌شود.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سایه‌روشن‌های تغییر نسل در تیم ملی؛

جوان‌گرایی چگونه حاصل می‌شود؟

امیر کریمی؛ فرهیختگان آنلاین:

اوسمار-پرسپولیس و بازسازی اعتماد

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای استقلالِ نکو

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

آدم‌های اشتباهی و اقتصاد بیمار فوتبال ایران

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین؛

اسکار برای انتخاب ارزان اوسمار!

محمدرضا ولی‌زاده، خبرنگار فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای تیم ملی فوتبال

واگذاری دو باشگاه سرخابی رهاسازی توسط دولت است؛

تداوم اشتباه در واگذاری سرخابی‌ها

هومن جعفری، خبرنگار: 

شهروند، مافیا و تک‌تیرانداز

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و استقلال تاجیکستان؛

ساکن طبقه بالای آزادی

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق؛

فرصتی تاریخی برای بازیکنان استقلال

پیمان اسدیان، خبرنگار:

هانگژو، سنگ محک ورزش ایران

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و گل‌گهر سیرجان؛

این گزارش می‌توانست واقعی باشد!

هومن جعفری، خبرنگار:

تیم المپیک و مصلحت

مجید خاتونی، کارشناس مدیریت و جامعه‌‌شناسی ورزش:

ورزش کشور باید با منافع و اعتبار ملی همسو شود

مسعود فروغی، سردبیر «فرهیختگان»؛

درویش، مترجم و رونالدو؛ سنگ ریاکاری بر سر ما

کسر امتیاز و جریمه مالی سپاهان به شرط رعایت انصاف و عدالت برای همه تیم‌ها به نفع فوتبال است، سیاسیون آدرس غلط ندهند

آزمون بزرگ فوتبال ایران

محمد زعیم زاده، جانشین سردبیر؛

آقای کاردرست، آقا پژمان عزیز! دمت گرم +فیلم

هومن جعفری، خبرنگار گروه ورزش:

بهشت خیرین گمنام

هومن جعفری، خبرنگار:

این خرابه حاصل عملکرد شماست!

هومن جعفری، خبرنگار:

آینده ترسناک است

مجید خاتونی؛ کارشناس مدیریت و جامعه‌شناسی ورزش

انحصار در قانون نویسی، تعرض به حقوق ذینفعان فوتبال

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر روزنامه فرهیختگان:

ما همه بیرانوند هستیم؟

فرهیختگان بررسی می‌کند؛

گره انتخاب سرمربی استقلال کجاست؟

مواجهه فدراسیون با منتقدان؛

از طارمی هم شکایت کنید! 

مسعود فروغی

قلب مشترک

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار