• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۰-۰۷-۲۷ - ۰۰:۲۶
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 1
  • 0
جشنواره نشریات دانشجویی دانشگاه آزاد با معرفی ۱۲۴ فعال برتر به کار خود پایان می‌دهد

شاگرداول های کلاس نشریات

افتتاحیه جشنواره قلم از مهرماه ۱۳۹۹ آغاز شد که می‌توان آن را جهشی در حوزه نشریات دانشجویی دانست. نشریه‌های موجود در درون دانشگاه آزاد اسلامی در طول یک سال، از ۱۳۹ نشریه فعال به ۷37 نشریه رسیده که به‌عنوان نشریات فعال داخل جشنواره محسوب می‌‌شوند.

شاگرداول های کلاس نشریات

سارا طاهری، روزنامه‌نگار: بدون‌شک تمام دانشجویان به‌دنبال ماندگاری و اثرگذاری بیشتر در فعالیت‌‌های فرهنگی، سیاسی، صنفی و دانشجویی در دانشگاه هستند و برخی از آنها، نشریات را راهی برای رسیدن به این مهم دانسته و تلاش می‌کنند در حوزه نشریات دانشجویی فعال باشند. نشریات از ابزارهای جریان‌سازی بسیار موثر در جامعه دانشگاهی محسوب می‌شوند؛ براساس همین، دانشگاه آزاد اسلامی برای کارآمدی و اثربخشی فعالیت‌های دانشجویی و ارتقای سطح بینش فرهنگی، اجتماعی و سیاسی و تقویت روحیه نشاط بین دانشجویان و فعالان عرصه نشریات دانشجویی، برگزاری جشنواره نشریات دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی با عنوان «قلم» در واحدهای دانشگاه را در دستورکار خود قرار داد تا باعث رقابت بین دانشجویان در این عرصه شود. جشنواره نشریات دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی به جشنواره «قلم» معروف است که سال قبل به‌دلیل کمی آثار و عدم کیفیت لازم و به حدنصاب نرسیدن برگزار نشد. البته سایه سنگین بیماری نیز مزید بر علت شد و دانشجویان نتوانستند در این عرصه آن‌طور که باید و شاید فعالیت کنند. هرچند نشریات فعال در دانشگاه‌ها با تمام فراز و فرودهای دوران کرونا، تولیدات محتوای مکتوب خود را به دست مخاطبان‌‌شان رساندند. معاونت فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی در همین راستا جشنواره‌ای با عنوان جشنواره قلم در سال ۱۴۰۰ برای نشریات دانشجویی درنظر گرفت.

افتتاحیه جشنواره قلم از مهرماه ۱۳۹۹ آغاز شد که می‌توان آن را جهشی در حوزه نشریات دانشجویی دانست. نشریه‌های موجود در درون دانشگاه آزاد اسلامی در طول یک سال، از ۱۳۹ نشریه فعال به ۷37 نشریه رسیده که به‌عنوان نشریات فعال داخل جشنواره محسوب می‌‌شوند.

جشنواره سراسری نشریات دانشجویی (قلم) دانشگاه آزاد اسلامی در سه بخش کلی آثار برتر، نشریات برتر و بخش ویژه پیش‌‌بینی شده و امسال 11 هزار اثر به این جشنواره رسیده که امروز (27 مهرماه) قرار است از 124 نفر تقدیر شود و جوایزی نیز برای آنها درنظر گرفته شده است. جوایزی که هم ابعاد مالی و هم معنوی دارد.

جشنواره سراسری نشریات دانشجویی قلم دانشگاه آزاد اسلامی، اهداف زیادی را دنبال می‌کند که توسعه کمی و کیفی نشریات دانشجویی، کادرسازی و کشف و شناسایی استعدادهای برتر دانشجویان فعال در حوزه نشریات مکتوب و الکترونیکی، ارائه الگوهای موفق نشریات به دانشجویان سراسر کشور، ایجاد بستر گفت‌وگو و تعامل سازنده بین فعالان نشریات دانشجویی و رسانه‌های حرفه‌ای کشور و... از این اهداف خواهد بود. دانشجویان مقاطع کاردانی، کارشناسی، کارشناسی‌ارشد و دکتری واحدهای دانشگاهی و مراکز آموزشی و آموزشکده‌های سمای دانشگاه آزاد اسلامی، فارغ‌التحصیلان واحدهای دانشگاهی که در زمان انتشار نشریه شاغل به تحصیل بوده‌اند، در این جشنواره شرکت کرده‌اند و امروز (سه‌شنبه 27 مهرماه) در ایستگاه پایانی این جشنواره از آثار برگزیده تقدیر می‌شود.

51آیتم در این جشنواره مورد بررسی قرار گرفت و براساس آن آثار منتخب انتخاب شدند و قرار است نفرات برتر علاوه‌بر حمایت‌های مادی، کارت خبرنگاری خود را نیز از روزنامه «فرهیختگان» دریافت کنند.

افراد برتر جشنواره نشریات به رسانه‌ها معرفی خواهند شد

سیدکاظم یکانی، مدیرکل فرهنگی و اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی در گفت‌وگو با «فرهیختگان» درخصوص جزئیات جشنواره نشریات دانشجویی توضیح داد: «بحث جشنواره نشریات درخصوص رشد و کادرسازی بدنه نشریاتی کشور در حوزه نویسندگی و کارهای مرتبط با آن است. 51 آیتم مثل تیتر، لید، مقالات علمی، مقالات صنفی و تحلیلی و... ازجمله آیتم‌هایی است که در این جشنواره مدنظر قرار گرفته است.»

او ادامه داد: «همچنین در کنار این موارد بحث طراحی‌ها، طنزها، کاریکاتورها و... جزء 51 آیتمی هستند که بچه‌ها می‌توانستند در آنها شرکت کنند. امسال آمار بی‌سابقه‌ای در حوزه نشریات دانشگاه آزاد اسلامی ثبت شد و بالغ‌بر 11 هزار اثر در حوزه جشنواره قلم به دبیرخانه ارسال و پس از داوری‌ها در 51 آیتم، در قالب رتبه‌های اول، دوم و شایسته تقدیر منتخب شدند.»

به گفته مدیرکل امور فرهنگی و اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی آخرین‌بار دو سال پیش جشنواره نشریات دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد که ۱۴۰۰ اثر به جشنواره نشریات رسیده بود. امسال با توجه به پیگیری‌هایی که صورت گرفت، تعداد نشریات دانشجویی افزایش داشت و تعداد آثار هم به ۱۱ هزار اثر رسید که حکایت از رشد چشمگیر و متفاوت نشریات در دانشگاه آزاد اسلامی دارد.

یکانی در پاسخ به اینکه این جشنواره چه میزان به رشد و پیشرفت دانشجویان کمک خواهد کرد، گفت: «در حوزه جشنواره قلم پیگیر یک کار ویژه هستیم؛ درواقع به‌دنبال آن هستیم که بچه‌ها بعد از شناسایی، به حال خود رها نشوند. با ارتباطی که با «فرهیختگان» و سایر رسانه‌های دانشگاه آزاد داریم، افراد برتر به این رسانه‌ها معرفی خواهند شد.»

  نفرات برتر کارت خبرنگاری خود را از روزنامه «فرهیختگان» دریافت می‌کنند

یکانی اظهار کرد: «حتی نفرات برتر کارت خبرنگاری خود را از روزنامه «فرهیختگان» دریافت خواهند کرد که به رشد و پیشرفت آنها کمک خواهد کرد. در کنار شناسایی استعدادها به فکر پرورش این استعداد‌ها و رشد آنها نیز هستیم که این موضوع به‌صورت جدی جزء برنامه‌های اداره‌کل فرهنگی و اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی قرار دارد.»  او تاکید کرد: ««فرهیختگان» هر هفته یک صفحه به بحث نشریات دانشجویی اختصاص داده است تا آثار دانشجویان با اسم نشریه دانشجویی خودشان در این روزنامه چاپ شود. قطعا این موضوع باعث دیده شدن دانشجویان شده و به آنها کمک می‌کند در سطح ملی قلم بزنند. حالا دانشجویان در کنار اینکه کار نیمه‌حرفه‌‌ای خود را پیگیری می‌کنند در عمل هم به‌سمت کار حرفه‌‌ای قدم برداشته‌اند، بنابراین با این اقدام نیروهای نویسنده جوان تربیت خواهیم کرد.»  مدیرکل امور فرهنگی و اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی در ادامه تصریح کرد: «متاسفانه چند سال این جشنواره نشریات برگزار نشد اما نسبت به سال‌های قبل از نظر کمی رشد چشمگیری داشته و از نظر کیفی نیز نظر هیات داوران این بود که تعدادی از آثار سطح بسیار بالایی دارد.»  یکانی با بیان اینکه همچنان درگیر کرونا هستیم و هنوز این بیماری به‌صورت کامل کنترل نشده است، افزود: «به همین دلیل یک‌سری از افراد به‌صورت مجازی و یک‌سری از افراد به‌صورت حضوری در این جشنواره شرکت خواهند کرد.»

  از 124 نفر تقدیر به عمل خواهد آمد

او با بیان اینکه در این جشنواره از 124 نفر تقدیر به عمل خواهد آمد، اظهار کرد: «جوایز نیز طبق آیین‌نامه مباحث مالی خواهد بود که این جوایز برای این 124 نفر متفاوت است. به‌طور مثال جایزه تیتر با جایزه مقاله متفاوت بوده اما طبق آیین‌نامه جشنواره جوایزی برای افراد برگزیده درنظر گرفته‌ایم که مازاد بر آن ما هدیه‌های افتخاری نیز داریم. به‌طور مثال برای رتبه‌های اول، کارت خبرنگاری به‌عنوان جایزه افتخاری درنظر گرفته شده است.»

  نشریات دانشگاه آزاد از 139 به 737 نشریه رسیده‌‌اند

او درخصوص تغییرات نشریات دانشگاه آزاد اسلامی نسبت به سال‌های گذشته نیز توضیح داد: «از نظر کمی نشریات دانشگاه آزاد اسلامی از یک سال گذشته تاکنون رشد چشمگیری داشته تا جایی که تعداد آنها از 139 به 737 نشریه رسیده است؛ عددی که نشان از رشد فزاینده در این حوزه دارد. در حوزه کیفی نیز برای مجوزهای صدور که بتوانند آموزش ارتقای کیفیت و کارگاه‌های نشریات را برگزار کنند مجوزها به تمام استان‌ها اعطا شده و استان‌ها در کمیته ناظر بر نشریات خود آنها را مصوب و عملیاتی می‌کنند.»

مدیرکل امور فرهنگی و اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: «درخصوص برگزاری کارگاه‌های نشریات نیز باید گفت سال قبل بیش از 70 کارگاه جامع نشریاتی مرکزی در داخل کمیته ناظر بر نشریات در سطح کشور داشتیم. واحدها نیز کارگاه‌های مهارتی خود را برگزار کردند که رقم این کارگاه‌ها بسیار زیاد بود.»

او درخصوص سامانه نشریات دانشجویی نیز گفت: «سامانه نشریات دانشجویی درحال‌حاضر آماده شده و درحال بهره‌برداری است. بچه‌ها در این سامانه رای‌گیری کرده و با توجه به اینکه سال قبل نیز رای‌گیری انجام شد، امسال نیز در آبان‌ماه یعنی زمان برگزاری انتخابات کمیته ناظر بر نشریات، دوباره این سامانه ارتقا پیدا کرده و از آن بهره‌برداری می‌شود.»

او در پاسخ به اینکه کدام استان‌ها بیشترین تمایل را برای شرکت در این جشنواره داشتند، گفت: «استان‌های خوزستان، آذربایجان‌شرقی، اصفهان و فارس جزء استان‌های پیشرو در نشریات کشور بودند.»

یکانی درخصوص جشنواره نشریات دانشجویی دوره بعدی نیز توضیح داد: «آبان‌ماه آیین‌نامه جشنواره جدید به تمام واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی ابلاغ شده و سال آینده بعد از ارجاع دستورالعمل، دانشجویان آثار خود را در سامانه بارگذاری می‌کنند و بعد از بحث‌های داوری، در تابستان جشنواره نشریات دانشجویی برگزار می‌شود.»

در همین رابطه مطالب زیر را بخوانید:

عضو هیات داوران جشنواره نشریات دانشجویی (قلم) : دانشجویان باید به‌صورت اصولی آموزش ببیننداست (لینک)
 
جانشین سردبیر روزنامه جام‌جم: جشنواره نشریات شروع خوبی برای فعالیت در حوزه رسانه است (لینک)
نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

دبیرکل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران و عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد:

فساد مانع مشارکت مردم در اقتصاد خیزش مدیریتی لازمه جهش تولید

زینب کرد، مسئول واحد زنان و خانواده اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل:

قانون جوانی جمعیت نگاهی مردانه دارد

بحران آموزش‌وپرورش- بخش دوم؛

ایرادهای ساختاری و راهکارهای تحولی

رضا نقدبیشی، مدیرکل تحلیل و نظارت بر امور پژوهشی؛

تجویز سه‌گانه برای تقویت علم داده در دانشگاه

حادثه 16 آذر 1332 یادآور اعتراض علیه حضور آمریکایی‌ها در دانشگاه تهران بود؛

5 وظیفه دانشگاهیان برای ساخت آینده کشور

«فرهیختگان» نرخ انتشار مقالات علمی پژوهشگران ایران را بررسی می‌کند؛

شروط ارتقای علمی اساتید هیچ منطقی ندارد!

علی عربی، استادیار گروه جامعه‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز:

دانش محلی؛ دروازه ورود به کارآفرینی

حسین پناهی، فعال دانشجویی:

آیین‌نامه جدید کارورزان خوب اما ناکافی

7 نکته درباره آغاز سال ‌تحصیلی؛

مهر 1402، دانشگاه زنده است

درباره حواشی ماجرای دانشکده علوم اجتماعی که ادامه دارد؛

پای ایران و قانون بایستید

عباسعلی رهبر، عضو هیات‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی:

6 ویٰژگی منظومه معرفتی جهاد تبیین امام حسن مجتبی

مهدی نوید‌ادهم، رئیس دبیرخانه هیات موسس دانشگاه آزاد:

۶ کارکرد ویژه راهپیمایی اربعین

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار