• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۰-۰۷-۲۵ - ۰۳:۰۴
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0

سند تحول زمینه‌ساز تقویت نقش دانشگاه در تحقق آرمان‌های انقلاب

مواجهه نظام آموزشی اعم از آموزش عمومی، مهارتی و عالی جهت پذیرش نقش پیشران و موتور محرکه پیشرفت و توسعه کشور و تربیت نیروی انسانی متخصص، متعهد و توانمند به‌گونه‌ای که پاسخگوی نیازهای حال و آینده باشند، جز با رویکردهای تحولی هم در مبانی نظری و اهداف و هم در ساختارها، روندها، فرآیندها و روش‌ها امکان‌پذیر نیست.

سند تحول زمینه‌ساز تقویت نقش دانشگاه  در تحقق آرمان‌های انقلاب

دکتر محمدمهدی طهرانچی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی: تعلیم و تربیت مهم‌ترین رکن تعالی و پیشرفت همه‌جانبه کشور و ابزار جدی برای ارتقای سرمایه انسانی و اجتماعی کشور است. تحقق آرمان‌های متعالی انقلاب اسلامی ایران همچون احیای تمدن عظیم اسلامی، حضور سازنده، فعال و پیشرو در میان ملت‌ها و کسب آمادگی برای برقراری عدالت و معنویت در جهان در گرو استقرار نظام کارآمد آموزش‌وپرورش جهت تربیت انسان‌های مومن، متقی، عالم، آزاده و اخلاقی است.

مواجهه نظام آموزشی اعم از آموزش عمومی، مهارتی و عالی جهت پذیرش نقش پیشران و موتور محرکه پیشرفت و توسعه کشور و تربیت نیروی انسانی متخصص، متعهد و توانمند به‌گونه‌ای که پاسخگوی نیازهای حال و آینده باشند، جز با رویکردهای تحولی هم در مبانی نظری و اهداف و هم در ساختارها، روندها، فرآیندها و روش‌ها امکان‌پذیر نیست. ضرورت چنین تحولاتی در سازمان‌های بزرگ‌مقیاس انسان‌محور که در معرض تحولات سریع اجتماعی- فناورانه متاثر از تحولات جهانی هستند، به‌واسطه پاسخگویی مناسب به تغییرات و به‌منظور بقا در محیط متلاطم و خلق و آفرینش آینده مطلوب، دوچندان می‌شود.

دانشگاه آزاد اسلامی نیز که با تلاش‌ها و زحمات جمع کثیری از مدیران، اساتید و کارکنان خدوم درطول سالیان گذشته به درخت تنومندی تبدیل شده است، با حضور در تمامی جغرافیای کشور سازمانی بزرگ و انسان‌محور است و دارای جایگاه بی‌بدیل در نظام آموزش عالی کشور و نقش بسیار زیاد در تغییرات فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی جامعه دارد. اتکای این دانشگاه به منابع مردم و خدمات‌گیرندگان، استقلال نسبی از قوانین اداری کشور، امکان ایجاد تغییر و تحول سریع‌تر برای کمک به حل مسائل فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی کشور، به‌ویژه از جهت امکان توجه خاص به فرصت‌ها، مزیت‌ها و مشکلات خاص هر منطقه، امتیازهای ارزشمندی است که دانشگاه آزاد اسلامی از آن برخوردار است. از این‌ رو تحول و تعالی دانشگاه آزاد اسلامی از منظر رویکردهای تحول‌آفرین و صیرورت دائمی در این راه ضرورتی انکارناپذیر است و تقویت نقش سازنده این شبکه عظیم علمی در راه آرمان‌های بلند نظام اسلامی را درپی خواهد داشت. مخاطب قرار گرفتن جمع مسئولان، اساتید و کارکنان این سازمان عظیم آموزشی، پژوهشی و فرهنگی برای تقویت فضای انقلابی در دانشگاه، رشد مستمر علمی و تقویت کیان دانشگاه آزاد از سوی مقام‌معظم‌رهبری، افتخاری است که برای تک‌تک مدیران دانشگاه مسئولیت خطیری را ایجاد کرده است. انتظار معظم‌له این است که این نهاد تاثیر گذار علمی، فرهنگی-تربیتی الگویی شود برای پیشتازی در عملیاتی‌سازی راهبردهایی که در رابطه با علم، فناوری و فرهنگ در قالب سیاست‌های کلی نظام، گام دوم انقلاب اسلامی، نقشه مهندسی فرهنگی، نقشه علمی کشور و به‌ویژه سند دانشگاه اسلامی به تصویب مراجع خاص خود رسیده است.

تحقق انتظارات یادشده در قالب چرخش‌های تحول‌آفرین که در سند حاضر آماده است، علاوه‌بر نیاز به رشد روزافزون آگاهی‌ها، بصیرت انقلابی و انگیزه جهادی در بین تمامی مدیران، اساتید و سایر همکاران، مستلزم تدوین برنامه‌ای است که بتواند اقدامات، تغییرات و نوآوری‌های همکاران را در راستای تحقق راهبردهای کلان اسناد سابق‌الذکر انسجام بخشد و با تقویت شبکه‌های ارتباطی بین مجموعه ستاد و تمامی واحدها و مراکز، هم‌افزایی ایجاد نموده و با بهره‌گیری از خلاقیت و نوآوری همکاران، بهره‌وری از منابع موجود و اثربخشی دانشگاه را ارتقا بخشد. از این ‌رو تدوین برنامه پنج‌ساله راهبردی عملیاتی دانشگاه آزاد اسلامی در دستور‌کار قرار گرفت. از آنجا که در این برنامه، بخش مهمی از اقدامات، تحولات کیفی در دانش و مهارت‌های نیروی انسانی دانشگاه و سازوکارهای انجام امور است و تحقق آن نیازمند وجود اعتقاد و انگیزه درونی برای انجام تحولات خواهد بود، تلاش حداکثری و مشارکت فعال سطوح مختلف دانشگاه برای تحقق رویکردها و اهداف ذکرشده در همه مراحل اجرای برنامه و به‌روزرسانی‌های آینده ضروری است. امید است با تاییدات الهی و با همدلی مومنانه که در مجموعه نیروی انسانی دانشگاه وجود دارد، بتوانیم گام بلندی در تحقق تربیت نیروی انسانی موردنیاز انقلاب اسلامی و برپایی تمدن نوین اسلامی برداریم.

این نوشتار در بخش پیش‌گفتار برنامه پنج‌ساله راهبردی عملیاتی دانشگاه آزاد اسلامی آورده شده است.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

دبیرکل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران و عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد:

فساد مانع مشارکت مردم در اقتصاد خیزش مدیریتی لازمه جهش تولید

زینب کرد، مسئول واحد زنان و خانواده اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل:

قانون جوانی جمعیت نگاهی مردانه دارد

بحران آموزش‌وپرورش- بخش دوم؛

ایرادهای ساختاری و راهکارهای تحولی

رضا نقدبیشی، مدیرکل تحلیل و نظارت بر امور پژوهشی؛

تجویز سه‌گانه برای تقویت علم داده در دانشگاه

حادثه 16 آذر 1332 یادآور اعتراض علیه حضور آمریکایی‌ها در دانشگاه تهران بود؛

5 وظیفه دانشگاهیان برای ساخت آینده کشور

«فرهیختگان» نرخ انتشار مقالات علمی پژوهشگران ایران را بررسی می‌کند؛

شروط ارتقای علمی اساتید هیچ منطقی ندارد!

علی عربی، استادیار گروه جامعه‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز:

دانش محلی؛ دروازه ورود به کارآفرینی

حسین پناهی، فعال دانشجویی:

آیین‌نامه جدید کارورزان خوب اما ناکافی

7 نکته درباره آغاز سال ‌تحصیلی؛

مهر 1402، دانشگاه زنده است

درباره حواشی ماجرای دانشکده علوم اجتماعی که ادامه دارد؛

پای ایران و قانون بایستید

عباسعلی رهبر، عضو هیات‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی:

6 ویٰژگی منظومه معرفتی جهاد تبیین امام حسن مجتبی

مهدی نوید‌ادهم، رئیس دبیرخانه هیات موسس دانشگاه آزاد:

۶ کارکرد ویژه راهپیمایی اربعین

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار