• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۰-۰۷-۲۲ - ۰۱:۲۸
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
در اولین نشست هم‌اندیشی انجمن صنفی شرکت‌های نمایش ویدئویی آنلاین مطرح شد

تعامل با مجلس برای یافتن طرح نظارت بر VOD

اولین نشست هم‌اندیشی انجمن صنفی شرکت‌های نمایش ویدئویی آنلاین به میزبانی محمدمهدی عسگرپور دبیر این انجمن برگزار شد.

تعامل با مجلس برای یافتن طرح نظارت بر  VOD

به گزارش «فرهیختگان»: اولین نشست هم‌اندیشی انجمن صنفی شرکت‌های نمایش ویدئویی آنلاین به میزبانی محمدمهدی عسگرپور دبیر این انجمن برگزار شد. محمدمهدی عسگرپور، دبیر انجمن صنفی شرکت‌های نمایش ویدئویی آنلاین در این نشست گفت: «آن‌گونه که مطلع هستم، نمایندگان مجلس درحال تدوین قانونی درباره مدیریت صوت و تصویر فراگیر هستند که من آن را دیده‌ام که فکر می‌کنم شامل کل سینما و حتی فضای مجازی خواهد شد و ممکن است به‌زودی با قانونی مواجه شویم که نشود دربرابر آن کاری کرد.»

کارگردان فیلم سینمایی «مهمان داریم» افزود: «ما در مرکز پژوهش‌های مجلس جلساتی داشتیم که آنها از ما طرح می‌خواستند و ما متاسفانه طرح و ایده‌ای نداشتیم و بیشتر به بیان خاطرات می‌‌پرداختیم که در زمان مدیریت فلانی خوب بود و زمان بهمانی بد.»

وی تصریح کرد: «ما در این نشست‌ها به‌دنبال رسیدن به یک طرح مشخص هستیم که آن را به طرف‌های مقابل ارائه بدهیم.»

همایون اسعدیان، کارگردان سینما و تلویزیون نیز درمورد این بحث گفت: «روزی در جلسه‌ای در شورای‌عالی فضای مجازی حضور داشتیم که آنجا رئیس آن آقای فیروزآبادی هم تفسیری که صوت و تصویر فراگیر شده بود را قبول نداشت، اما می‌گفت چاره‌ای نیست و قانون گذاشته شده است.»

کارگردان طلا و مس ادامه داد: «نگاه صداوسیما به شبکه نمایش خانگی، نگاه یک رقیب است. آقای عسگری در جلسه‌ای که چندسال پیش در صداوسیما داشتیم گفت که آنها را خواهیم بست.»

سازنده بوسیدن روی ماه ادامه داد: «سریال زخم کاری خیلی سانسور شد. آقایان فکر می‌کنند چون در این سریال روابط مرد و زن نشان داده شده است باید آن صحنه‌ها حذف شود. اما نمی‌دانند این سریال به بهترین شکل ممکن کثافت‌کاری سرمایه‌داری را نشان داده است. اما ذهن‌شان و تفکرشان این را نمی‌بیند.»

وی افزود: «در تمام این سال‌ها تعریف درستی از ممیزی نداریم. آنها هرگونه که دل‌شان می‌خواهد تفسیر می‌کنند. گاهی موی یک خانم تبدیل به مساله امنیت ملی می‌شود.»

منوچهر شهسواری، مدیرعامل خانه سینما هم درمورد بحث نظارت گفت: «به‌زودی ما وارد عرصه پسادیجیتال خواهیم شد و آیا می‌شود در این عصر به شیوه عصر آنالوگ نظارت کرد؟ در زمان آنالوگ اگر فیلمی سانسور می‌شد، حسرت سکانس بر دل کارگردان می‌ماند، اما حالا بچه‌های کارگردان سکانس سانسورشده را دارند و حتی آن را در فضای مجازی منتشر می‌کنند.»

تهیه‌کننده سینمایی مخمصه افزود: «مفهوم نظارت در دوره‌های مختلف با هم فرق می‌کند. الان متاسفانه ما با نظارت ایده‌ها مواجه نیستیم، بلکه با امر منفعت بازار اقتصادی روبه‌رو هستیم و می‌خواهند کاری کنند که همه ما از یک مغازه جنس بخریم که این شدنی نیست.»

ابوالحسن داوودی، کارگردان سینما هم در این نشست گفت: «من از تصمیمات جدیدی که در مجلس گرفته می‌شود، آگاه نیستم، علاقه‌مند هم نیستم که بدانم آنها چه می‌کنند. اما می‌دانم که آدم عاقل احتیاج به نظارت ندارد. وقتی مسئولیت‌ها تعریف می‌شود، واقعا دیگر احتیاجی به نظارت وجود ندارد.»

محسن امیریوسفی، دیگر میهمان این نشست درمورد موضوع موردبحث گفت: «نظارت در بسیاری از جوامع توسعه‌یافته مربوط به رده‌بندی سنی و برخی مباحث اخلاقی است و در برخی دیگر از کشورها نظارت مساوی با محدودیت است.»

کارگردان فیلم آشغال‌های دوست‌داشتنی ادامه داد: «من با مسئولی صحبت می‌کردم و او گفت که تو هنرمند هستی و من هنربان! چه کسی به شما اجازه داده است که هنربان باشی؟ این هنرمند است که می‌تواند هنربان باشد.»

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سهم طبقۀ متوسط از صنعت سریال‌سازی؛

«افعی تهران» از چه کسی انتقام گرفت؟

فرصتی برای تجدید ظهور «خوبی مردم ایران»؛

مفهوم ملت را زنده کردند

فیلم پرحاشیه «بیبدن» با قصه‌‌ای به‌اندازه از ایده‌ای مهم دفاع کرد؛

سینمای اجتماعی زنده است

درباره فیلم «بی‌بدن»؛

قصه‌گویی شرافتمندانه درباره قصاص

مصطفی قاسمیان، خبرنگار:

یک درامدی خوب و تماشاگرپسند

اهل ملت عشق باش؛

عشق و دیگر هیچ...

آقای کارگردان! چه داری می‌کنی با خودت؟!

آنتی ‌کانسپچوآل آرت ترک و کُرک و پَر ریخته حسن فتحی

مریم فضائلی، خبرنگار:

چشم‌هایمان گناه داشتند!

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ:

رویاهای شخصی‌ات را نفروش!

سریال پرطرفدار «حشاشین» چه می‌گوید؛

علیه شیعه یا علیه اخوان؟

راضیه مهرابی‌کوشکی، عضو هیات‌‌علمی پژوهشکده مطالعات فناوری:

فیلم «اوپنهایمر» به مثابه یک متن سیاستی

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ:

از شما بعید بود آقای جیرانی

ایمان‌ عظیمی، خبرنگار:

دیکته نانوشته غلط ندارد

درباره هزینه‌ای که می‌شد صرف «هفت سر اژدها» نشود؛

چرخ را از نو اختراع نکنیم

فرزاد حسنی بعد از سال‌ها، به قاب تلویزیون آمد؛

بازگشت امیدوارکننده

در نقد بهره کشی «علی ضیا» از شهرت؛

از موج ابتذال پیاده شو

محمد زعیم‌زاده، سردبیر فرهیختگان:

در عصر پساواقعیت به احمد خطر حرجی نیست اما...

سیامک خاجی، دبیر گروه ورزش:

برای خداحافظی زود بود آقای جملات قصار!

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین:

عجایب آماری دیدم در این دشت!

محمدامین نوروزی، مستندساز:

از این طرف که منم راه کاروان باز است...

فاطمه دیندار، خبرنگار:

برای درخشش سیمرغ‌های بلورین

محمد زعیم‌زاده، سردبیر؛

کدام سینما؟کدام نقد؟

حامد عسکری، شاعر و نویسنده:

فیلم دیدن با چشم‌های تار...

چهل و دومین جشنواره فیلم فجر؛

چند نقد بر فیلم سینمایی «آپاراتچی»

«صبحانه با زرافه‌ها»؛

یک وس اندرسون ایرانی تمام‌عیار

ویژه‌نامه جشنواره فیلم فجر؛

«صبحانه با زرافه‌ها»؛ معنازدایی از جهان

«صبحانه با زرافه‌‌ها»؛

تهش هیچی نیست، پس لذت ببر!

درباره فیلم جدید سروش صحت؛

قرار صبحانه با خودمان

هومن جعفری، خبرنگار:

مردی که سازش نمی‌کرد

در روزگار بی‌مایگی حضور قاف غنیمتی است؛

برای «قاف» و عمو اکبر

تولد قاف به میزبانی اکبر نبوی با همکاری «فرهیختگان»؛

«قاف» نمی‌خواهد متکلم‌ وحده باشد

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ؛

هنوزم نقش بازی می کنی آقای فرخ نژاد؟