• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۰-۰۷-۲۱ - ۰۰:۲۶
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
فهرست تیم منتخب بازیکنانی که در انتهای فصل قراردادشان به پایان می‌رسد

ستاره‌های آزاد تابستان ۲۰۲۲

با پایان مهلت نقل‌وانتقالات تابستانی حالا بازیکنان زیادی هستند که آخرین سال قرارداد خود را با تیم‌های فعلی سپری می‌کنند و هنوز به توافقی برای تمدید آن دست پیدا نکرده‌اند. در میان آنها نفرات نامداری چون کیلیان امباپه، پل پوگبا و آنتونیو رودیگر دیده می‌شوند که ممکن است در انتهای این فصل شاهد جابه‌جایی‌های آنها باشیم.

ستاره‌های آزاد تابستان ۲۰۲۲

سیامک خاجی، روزنامه‌نگار: برخی بازیکنان فوتبال در سال‌های اخیر با کمک مدیر برنامه‌های باتجربه و کاربلد خود ترجیح می‌دهند به‌جای تمدید قرارداد با باشگاه‌های فعلی منتظر اتمام قرارداد خود بمانند و پس از آن به‌عنوان بازیکن آزاد راهی تیم دیگری شوند تا هم دست بالاتری در نقل‌وانتقالات داشته باشند و هم شخصا بتوانند تیم بعدی خود را انتخاب کرده و قرارداد بهتری با تیم خود ببندند. در این شرایط هم باشگاه مقصد مجبور نیست پولی بابت خرید این نفرات به باشگاه قبلی پرداخت کند و هم بازیکنان درآمدزایی بیشتری خواهند داشت. با پایان مهلت نقل‌وانتقالات تابستانی حالا بازیکنان زیادی هستند که آخرین سال قرارداد خود را با تیم‌های فعلی سپری می‌کنند و هنوز به توافقی برای تمدید آن دست پیدا نکرده‌اند. در میان آنها نفرات نامداری چون کیلیان امباپه، پل پوگبا و آنتونیو رودیگر دیده می‌شوند که ممکن است در انتهای این فصل شاهد جابه‌جایی‌های آنها باشیم. در ادامه نگاهی به تیم منتخب بازیکنان آزاد در تابستان 2022 خواهیم داشت.

آندره اونانا (آژاکس)

گلر آژاکس که بخش عمده‌ای از فصل قبل را به‌دلیل مثبت شدن تست دوپینگش دور از میادین بود در انتهای این فصل با پایان قراردادش با این تیم هلندی احتمالا آمستردام را ترک خواهد کرد. این دروازه‌بان کامرونی که نقش مهمی در رسیدن تیمش به نیمه‌نهایی لیگ قهرمانان 2019 داشت، از همان زمان مورد توجه باشگاه‌های مختلفی قرار گرفت و تیم‌های زیادی برای خرید او دست به‌کار شدند، اما مخالفت آژاکس و پس از آن محرومیتش بابت دوپینگ باعث شد، تا این جابه‌جایی به تعویق بیفتد و حالا به‌نظر می‌رسد تصمیم دارد در تابستان آینده با ترک آژاکس به‌عنوان بازیکن آزاد راهی باشگاه دیگری شود. اونانا در 20 بازی آخر خود در لیگ هلند پیش از محرومیتش تنها 15 گل دریافت کرد و با 9 کلین‌شیت عملکردی عالی در ترکیب این تیم داشت. این ستاره 25ساله مورد توجه اینترمیلان قرار گرفته و قهرمان فصل پیش ایتالیا درنظر دارد برای جانشینی سمیر هندانوویچ، اونانا را به‌خدمت بگیرد. از طرف دیگر آرسنال نیز قبلا برای خرید او ابراز تمایل کرده بود.

سزار آزپیلیکوئتا (چلسی)

چلسی اصلا تمایلی به از دست دادن کاپیتان خود به این راحتی ندارد و تمام تلاش خود را به کار بسته تا این مدافع اسپانیایی را برای تمدید قراردادش متقاعد کند. با این حال هنوز دوطرف بر سر مفاد قرارداد جدید به توافق نرسیده‌اند و به‌نظر می‌رسد مذاکرات فعلا در بن‌بست قرار گرفته است. این مدافع باتجربه نهمین فصل حضورش در لندن را سپری می‌کند و در این مدت 7 قهرمانی از جمله دو لیگ برتر و دو لیگ اروپا را کسب کرده است. او فصل پیش به‌عنوان کاپیتان چلسی جام قهرمانی اروپا را نیز بالای سر برد و یکی از نفرات تاثیرگذار آبی‌ها بود که توسط توماس توخل در هر دو پست مدافع راست و مدافع وسط به‌کار گرفته شد. قدرت رهبری این مدافع اسپانیایی در زمین به‌همراه تجربه بالا و همچنین قابلیت بازی در پست‌های مختلف باعث‌ شده تا توخل اصرار زیادی برای حفظ کاپیتانش داشته باشد و در چنین شرایطی دوست ندارد این بازیکن ارزشمند را به‌راحتی از دست بدهد.

جیمز تارکوفسکی (برنلی)

معمولا بعید است بازیکنی در شرایط او که سابقه دعوت به تیم‌ملی انگلیس را دارد و در فرم مطلوبی هم قرار دارد به‌راحتی به‌عنوان بازیکن آزاد تیمش را ترک کند، اما فعلا که شرایط برای برنلی مناسب نیست و این مدافع وسط ملی‌پوش تمایلی به انجام مذاکره برای ماندن در این باشگاه ندارد. تارکوفسکی که از سال 2016 به این باشگاه لیگ برتر پیوسته است، نقش مهمی در موفقیت‌های این تیم در این سال‌ها داشته و یکی از ارکان اصلی عملکرد قابل‌قبول برنلی بوده است. با این حال ظاهرا به این نتیجه رسیده که بهتر است از فصل بعد در تیمی بهتر بازی کند و در 28سالگی امیدوار است تا با ترک برنلی فرصت بهتری برای کسب عناوین قهرمانی پیدا کند. نیوکاسل یکی از اصلی‌ترین مشتریان او است که پس از حضور مالکان عربستانی تصمیم دارد با کمک این بازیکن باتجربه خط‌دفاعی خود را تقویت کند.

آنتونیو رودیگر (چلسی)

آزپیلیکوئتا تنها مدافع آبی‌ها نیست که ممکن است در انتهای فصل این تیم را ترک کند و آنتونیو رودیگر آلمانی نیز شرایطی مشابه او دارد. او خود را به‌عنوان یکی از بهترین مدافع میانی لیگ برتر جزیره مطرح کرده است و به‌خصوص در فصل قبل، نقش مهمی در قهرمانی تیمش در اروپا داشت. البته رودیگر با آمدن توماس توخل، هم‌وطن آلمانی‌اش فوتبالش احیا شد و خیلی زود توانست به یکی از بهترین مدافعان میانی فوتبال جزیره بدل شود. ریو فردیناند، مدافع سابق یونایتد در تمجید از عملکرد این ستاره آلمانی می‌گوید: «یکی از اصلی‌ترین دلایل موفقیت چلسی در لیگ قهرمانان فصل قبل، نمایش عالی رودیگر در خط دفاعی بود که کم‌نقص بود و به‌نظرم در غیاب او بعید بود که چلسی بتواند به این موفقیت برسد.»

اگرچه رودیگر نقش مهمی در ترکیب چلسی داشته و مدیران این باشگاه هم در تلاشند تا قرارداد او را تمدید کنند، اما فعلا مذاکرات متوقف شده و گفته می‌شود خود این بازیکن نیز بی‌میل نیست تا در پایان فصل به‌عنوان بازیکن آزاد راهی بایرن‌مونیخ شود.

سرژ اوریه (ویارئال)

این مدافع کناری شاید نتوانست تمام توانایی‌هایش را در تاتنهام نشان دهد، اما در سال 2019 یکی از ستاره‌های تیمش در راه رسیدن به فینال لیگ قهرمانان بود. تاتنهام اگرچه بازی نهایی را باخت، اما این مدافع فرانسوی در طول تورنمنت یکی از بهترین‌های تیمش بود. با این حال مشکلاتی که در فصل گذشته با این باشگاه داشت سبب شد تا در انتهای فصل به‌صورت توافقی قراردادش فسخ شود و از این تیم جدا شد. اوریه به‌تازگی با قراردادی یک‌ساله راهی ویارئال شد تا در این باشگاه اسپانیایی بتواند فوتبالش را احیا کرده و احتمالا در پایان فصل پیشنهادهای بهتری دریافت کند. او که سابقه دو قهرمانی در لیگ فرانسه را در کارنامه دارد می‌تواند امیدوار باشد که فصل بعد را در یکی از تیم‌های مطرح اروپایی بگذراند.

پل پوگبا (منچستریونایتد)

هافبک فرانسوی و پرحاشیه شیاطین‌سرخ ممکن است برای دومین‌بار به‌عنوان بازیکن آزاد این باشگاه را ترک کند. پوگبا که در سال 2012 پس از عدم‌توافق با یونایتد تصمیم به جدایی از این تیم گرفت و راهی یوونتوس شد 4 سال بعد در ازای 105 میلیون یورو به این باشگاه برگشت تا گرانترین بازیکن تاریخ لیگ انگلیس لقب بگیرد. بازگشت او اما خیلی زود با حواشی مختلفی همراه بود و او در سه سال اخیر بارها از احتمال جدایی‌اش از اولدترافورد خبر داده است. مینو رایولا، مدیربرنامه‌ مشهورش نیز چندین‌بار اعلام کرده که این ستاره فرانسوی ممکن است به یوونتوس یا دیگر باشگاه‌هایی که خواهان خریدش هستند از جمله پاری‌سن‌ژرمن یا رئال‌مادرید بپیوندد. در شرایطی که اوله‌گنار سولشر، تلاش زیادی دارد تا پوگبا را برای ماندن متقاعد کند، اما هنوز توافقی برای تمدید قرارداد او صورت نگرفته و این نگرانی وجود دارد که یونایتد باز هم بدون دریافت هیچ پولی او را از دست بدهد. این هافبک فرانسوی در این فصل 7 پاس گل در 7 حضورش در لیگ برتر داشته که 4 مورد آن در جریان دیدار جذاب یونایتد برابر لیدز بود. در شرایطی که او بارها برای ترک اولدترافورد ابراز تمایل کرده، بعید است مدیران باشگاه حتی با بالا بردن دستمزدش بتوانند او را برای ماندن متقاعد کنند و احتمالا در پایان فصل او پیراهن تیم جدیدی را به تن خواهد کرد.

البته سولشر نیز بارها در مصاحبه‌های خود به این موضوع اشاره کرده که از بابت ماندن پوگبا در تیمش نگرانی ندارد و امیدوارانه درباره تمدید قرارداد با این بازیکن صحبت کرده است، اما فعلا که اوضاع به‌سود این باشگاه نیست و شاید حالا این تیم حسرت عدم‌قبول پیشنهادهایی را بخورد که طی دو فصل اخیر برای فروش او دریافت کرده بود، اما به آنها پاسخ منفی داد.

پدری (بارسلونا)

یکی از ستاره‌های درخشان آکادمی لاماسیا که در سال‌های اخیر خیلی زود توانست جایگاه ثابتی در ترکیب اصلی بارسلونا پیدا کند. این هافبک میانی که تنها 18 سال دارد، فصل پیش توسط رونالد کومان در ترکیب اصلی تیمش قرار گرفت و حتی باعث نیمکت‌نشینی نفراتی چون پیانیچ شد. کومان اگرچه در طول دوران حضورش در نوکمپ نتایج خوبی با بارسا نگرفته است اما شاید مثبت‌ترین کارش در این باشگاه اعتماد به جوانان و استفاده از آنها در ترکیب اصلی تیمش بوده که باعث‌شده تا حتی خیلی زود به تیم‌ملی اسپانیا نیز راه پیدا کنند. پدری به‌قدری فصل پیش خوب بازی کرد که در بارسا، تیم‌ملی کشورش و همچنین تیم زیر 23ساله‌های این کشور در المپیک، مجموعا 72 بازی انجام داد که رکوردی جالب محسوب می‌شود. این ستاره جوان این روزها به یکی از نفرات ثابت کومان و همچنین لوئیس انریکه در تیم‌ملی بدل شده و بسیاری او را جانشین مناسبی برای ژاوی و اینیستا در نوکمپ می‌دانند. با این حال بارسا هنوز نتوانسته برای تمدید قرارداد این ستاره آینده‌دار با او به توافق برسد و باید دید این باشگاه که با بحران مالی بی‌سابقه‌ای روبه‌رو است آیا می‌تواند پیشنهاد مالی مناسبی برای حفظ هافبک تاثیرگذارش ارائه کند یا او هم مثل مسی و گریزمان در مسیر ترک نوکمپ قرار خواهد گرفت و باشگاه به‌راحتی یکی از نفرات اصلی‌اش را از دست خواهد داد.

البته رسانه‌های اسپانیایی از تامین منابع مالی جدید خوان لاپورتا، رئیس باشگاه خبر می‌دهند و معتقدند که بارسا در ادامه فصل شرایط بهتری خواهد داشت و به این ترتیب می‌تواند مذاکراتش را برای تمدید قرارداد با پدری و سایر نفرات مدنظرش آغاز کند.

فرانک کسیه (میلان)

هافبک 24ساله و ساحل‌عاجی میلان یکی‌دیگر از ستاره‌های این روزهای فوتبال اروپاست که ممکن است در تابستان از این باشگاه جدا شود. میلانی‌ها فصل پیش هم نتوانستند هاکان چالهان‌اوغلو، هافبک فرانسوی و تاثیرگذار خود را در تیم خود حفظ کنند و این هافبک ترک‌تبار با پایان قراردادش و امتناع از تمدید آن تصمیمی جنجالی گرفت و راهی تیم رقیب یعنی اینتر شد. روسونری در این تابستان همچنین جیان‌لوئیجی دوناروما، گلر نامدار خود را نیز به همین شیوه از دست داد و چندین دور مذاکره با نمایندگان این بازیکن برای تمدید قرارداد به نتیجه نرسید تا او هم یکی‌دیگر از ستاره‌های میلان باشد که با ترک این تیم راهی پاری‌سن‌ژرمن شد. کسیه در خط میانی میلان یکی از نفرات اصلی و مهم تیم در سال‌های اخیر بوده و در ترکیب تیم آندره‌آ پیولی نقش محوری ایفا می‌کند. با این حال مدیران باشگاه هنوز نتوانسته‌اند او را برای تمدید قراردادش متقاعد کنند و با ادامه این روند ممکن است ستاره‌ای دیگر را نیز به‌زودی از دست بدهند. این هافبک 24ساله فصل پیش توانست آمار عالی 14 گل زده را به ثبت برساند که برای یک بازیکن میانی رکوردی بسیار خوب محسوب می‌شود. با وجود عملکرد خوب کسیه در خط میانی، میلان فصل پیش نایب‌قهرمان لیگ شد و البته امسال هم یکی از مدعیان جدی قهرمانی در هفته‌های ابتدایی محسوب می‌شوند. کسیه از هم‌اکنون موردتوجه تیم‌های بزرگی قرار دارد و باشگاه‌هایی چون منچستریونایتد و بارسلونا مشغول بررسی شرایط او برای به خدمت گرفتنش در انتهای فصل هستند.

کیلیان امباپه (پاری‌سن ژرمن)

یکی از فوق‌ستاره‌های آینده فوتبال دنیا پس از پنج‌سال حضور در این باشگاه فرانسوی ممکن است در انتهای فصل راهی باشگاه جدیدی شود. امباپه خیلی زود نامش را به‌عنوان یکی از استعدادهای آینده‌دار فوتبال جهان مطرح کرد و باعث شد پاری‌سن‌ژرمن 145 میلیون‌یورو برای به خدمت گرفتن او هزینه کند. در این سال‌ها او هیچ‌گاه علاقه‌اش به رئال‌مادرید را پنهان نکرده و همواره نشان داده دوست دارد روزی در تیمی که از کودکی هوادارش بوده بازی کند. او در تابستان امسال هم تلاش‌‌هایی برای ترک این تیم داشت و حتی آمدن مسی به این تیم نیز باعث نشد تا از تصمیمش برای جدایی از این تیم پاریسی منصرف شود. با این حال درحالی‌که او آخرین سال قراردادش را با این باشگاه سپری می‌کند لئوناردو و تیم مدیریتی باشگاه هنوز نتوانسته‌اند حتی با پیشنهادهای نجومی او را برای ماندن متقاعد کنند.

ناصر الخلیفی، مالک متمول باشگاه پس از به خدمت گرفتن لئو مسی و تشکیل مثلث تهاجمی نیمار، مسی و امباپه تصور می‌کرد می‌تواند ستاره جوانش را حفظ کند. با این حال امباپه به‌تازگی در مصاحبه‌ای رسما گفت به‌دنبال ترک تیم بوده و البته تا پایان فصل هر اتفاقی ممکن است رخ دهد. این ستاره جوان در این مدت سه قهرمانی در لیگ فرانسه کسب کرده و بیش از 130 گل نیز به ثمر رسانده است اما هنوز این باشگاه نتوانسته به قهرمانی در اروپا که رویای اصلی آنها در سال‌های اخیر بوده دست پیدا کند و شاید با جدایی امباپه رسیدن به این هدف به مراتب سخت‌تر نیز خواهد شد. شاید موفقیت در لیگ قهرمانان امسال بتواند منجر به تغییر تصمیم امباپه شود و او در این باشگاه بماند اما نباید فراموش کرد هواداران تیم در فصل جدید چندین‌بار او را در جریان بازی‌ها هو کرده‌اند و روابط خوبی بین آنها وجود ندارد.

لوئیس سوارز (اتلتیکومادرید)

وقتی رونالد کومان در تماس تلفنی به سوارز گفت نیازی به او ندارد و می‌تواند بارسا را ترک کند او هم تصمیم گرفت راهی اتلتیکومادرید شود تا در ترکیب تیم رقیب از این مربی هلندی انتقام بگیرد. سوارز در انتهای فصل به افتخاری دست پیدا کرد که بعید بود اگر در بارسا می‌ماند در فصل قبل به آن می‌رسید. فتح لالیگا نشان داد این مهاجم اروگوئه‌ای انتخاب درستی انجام داده و این تیم امسال هم مدعی اصلی قهرمانی در لیگ است. سوارز در 34 سالگی همچنان یک گلزن قهار و آماده است و شاید این عملکرد خوب باعث شود تا دیه‌گو سیمئونه به باشگاه درخواست تمدید یک‌ساله قراردادش را بدهد. از سوی دیگر اتلتیکو با به خدمت گرفتن آنتون گریزمان حالا با ترافیک بازیکن در خط حمله روبه‌روست و درنهایت سرمربی آرژانتینی باید تصمیم بگیرد که برای فصل بعد به سوارز نیاز دارد یا او پس از دو سال این باشگاه را ترک خواهد کرد.

لورنزو اینسینیه (ناپولی)

اینسینیه یکی از ستاره‌های ناپولی در فصول اخیر بوده اما فعلا مذاکرات طرفین برای تمدید قرارداد به جایی نرسیده و متوقف شده است. او امسال هم با دو گل و سه پاس گل یکی از نفرات مهم تیم ناپلی بوده که امیدوار است امسال بتواند بین مدعیان کسب عنوان قهرمانی در لیگ جای بگیرد یا حداقل در کسب سهمیه لیگ قهرمانان موفق باشد. اینسینیه پیشنهادهای مختلفی از تیم‌های مطرح دارد و در شرایط فعلی امید زیادی به ماندن او در ناپولی نیست.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سایه‌روشن‌های تغییر نسل در تیم ملی؛

جوان‌گرایی چگونه حاصل می‌شود؟

امیر کریمی؛ فرهیختگان آنلاین:

اوسمار-پرسپولیس و بازسازی اعتماد

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای استقلالِ نکو

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

آدم‌های اشتباهی و اقتصاد بیمار فوتبال ایران

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین؛

اسکار برای انتخاب ارزان اوسمار!

محمدرضا ولی‌زاده، خبرنگار فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای تیم ملی فوتبال

واگذاری دو باشگاه سرخابی رهاسازی توسط دولت است؛

تداوم اشتباه در واگذاری سرخابی‌ها

هومن جعفری، خبرنگار: 

شهروند، مافیا و تک‌تیرانداز

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و استقلال تاجیکستان؛

ساکن طبقه بالای آزادی

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق؛

فرصتی تاریخی برای بازیکنان استقلال

پیمان اسدیان، خبرنگار:

هانگژو، سنگ محک ورزش ایران

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و گل‌گهر سیرجان؛

این گزارش می‌توانست واقعی باشد!

هومن جعفری، خبرنگار:

تیم المپیک و مصلحت

مجید خاتونی، کارشناس مدیریت و جامعه‌‌شناسی ورزش:

ورزش کشور باید با منافع و اعتبار ملی همسو شود

مسعود فروغی، سردبیر «فرهیختگان»؛

درویش، مترجم و رونالدو؛ سنگ ریاکاری بر سر ما

کسر امتیاز و جریمه مالی سپاهان به شرط رعایت انصاف و عدالت برای همه تیم‌ها به نفع فوتبال است، سیاسیون آدرس غلط ندهند

آزمون بزرگ فوتبال ایران

محمد زعیم زاده، جانشین سردبیر؛

آقای کاردرست، آقا پژمان عزیز! دمت گرم +فیلم

هومن جعفری، خبرنگار گروه ورزش:

بهشت خیرین گمنام

هومن جعفری، خبرنگار:

این خرابه حاصل عملکرد شماست!

هومن جعفری، خبرنگار:

آینده ترسناک است

مجید خاتونی؛ کارشناس مدیریت و جامعه‌شناسی ورزش

انحصار در قانون نویسی، تعرض به حقوق ذینفعان فوتبال

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر روزنامه فرهیختگان:

ما همه بیرانوند هستیم؟

فرهیختگان بررسی می‌کند؛

گره انتخاب سرمربی استقلال کجاست؟

مواجهه فدراسیون با منتقدان؛

از طارمی هم شکایت کنید! 

مسعود فروغی

قلب مشترک