• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۰-۰۷-۱۹ - ۰۲:۳۵
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 1
  • 0
سرپرست دانشگاه تهران دعوت تشکل‌ها را به‌سرعت اجابت کرد «فرهیختگان» از جزئیات نخستین نشست دانشجویی مقیمی گزارش می‌دهد

دانشجویان: حرف‌هایمان را گفتیم اما پاسخی نگرفتیم

دانشگاه تهران از تضارب آرا، اختلاف‌نظرها و تفاوت نگرش‌های موجود در تشکل‌های اسلامی استقبال می‌کند. این اختلاف دیدگاه‌ها درصورت رعایت شئونات و قوانین، موجب رشد و تعالی مجموعه و ارتقای سطح فرهنگی، اجتماعی و سیاسی دانشگاه خواهد شد.

دانشجویان: حرف‌هایمان را گفتیم اما پاسخی نگرفتیم

نیلوفر هوشمند، روزنامه‌نگار: اواخر هفته گذشته 5 تشکل و مجموعه دانشجویی دانشگاه تهران یعنی بسیج دانشجویی، مجمع دانشجویان عدالتخواه، جامعه اسلامی دانشجویان، انجمن اسلامی دانشجویان مستقل و شورای صنفی در نامه‌ای از سرپرست این دانشگاه دعوت کردند تا با حضور در نشستی ضمن تشریح برنامه‌های خود پاسخگوی سوالات دانشجویان باشد؛ اتفاقی که به‌سرعت مورد اجابت سیدمحمد مقیمی، سرپرست دانشگاه تهران قرار گرفت که حدود دوهفته قبل با حکم زلفی‌گل به این مسئولیت گمارده شد. عصرگاه شنبه سرپرست دانشگاه تهران نشست صمیمانه‌ای با نمایندگان تشکل‌های دانشجویی دانشگاه ترتیب داد که در این جلسه نمایندگان بسیج دانشجویی، نماینده شورای صنفی و نماینده انجمن اسلامی دانشجویان مستقل حضور داشتند و به طرح دغدغه‌ها و مسائل دانشگاه پرداختند، هرچند آن‌گونه که از صحبت‌های دانشجویان حاضر در این نشست می‌توان دریافت، نتیجه نخستین دیدار دانشجویان با مقیمی آنچنان که باید رضایت خاطر دانشجویان را فراهم نکرده است. برای اطلاع از جزئیات نشست مذکور با محمدمهدی تورک، دبیر انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه تهران و محسن مهجور، معاون فرهنگی بسیج دانشگاه تهران گفت‌وگو کردیم.

  خواستار شفافیت در مباحث مالی دانشگاه شدیم

محمدمهدی تورک، دبیر انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه تهران، درباره جلسه‌ای که با مقیمی، سرپرست جدید دانشگاه تهران داشتند، گفت: «روز شنبه جلسه‌ای با حضور مقیمی و تشکل‌های دانشگاه تهران برگزار شد که در آن تشکل‌های دانشجویی به بیان مسائل و مشکلات دانشگاه پرداختند. پس از گفت‌وگو درباره مسائل و مشکلات دانشگاه منتظر پاسخگویی رئیس جدید دانشگاه بودیم، اما این اتفاق محقق نشد. این جلسه حدودا سه‌ساعت به‌طول انجامید که در آن دانشجویان به طرح مباحث مختلف و دغدغه‌های خود پرداختند، اما اغلب آنها بی‌پاسخ ماند. شاید این جلسه برای این برگزار شده بود که دست تشکل‌ها بهانه‌ای نباشد برای اینکه بگویند با تشکل‌ها جلسه نگذاشتید!» وی ادامه داد: «به‌عنوان نماینده انجمن اسلامی دانشجویان مستقل، مسائل مالی تشکل‌ها را مطرح کردم. گفتیم که مبلغی که به تشکل‌ها می‌رسد بسیار ناچیز است و باید سازوکار آن مشخص شود. درباره عدم شفافیت مالی صحبت کردیم. درکنار اینها مساله عدم حضور تشکل‌ها در دیدار رئیس‌جمهور از دانشگاه تهران و جلسه آغاز سال تحصیلی را بیان کردیم که چرا تشکل‌ها برای روز حضور رئیس‌جمهور دعوت نشده‌اند؛ چه برای حضور و چه برای سخنرانی، که در پاسخ مقیمی مساله را به تیم ریاست‌جمهوری ارجاع داد.»

  ساختارها و آیین‌نامه‌ها دانشگاه را به‌سمت سیاست‌زدایی سوق می‌دهد

محسن مهجور، معاون فرهنگی بسیج دانشجویی دانشگاه تهران درباره نشست تشکل‌ها با سرپرست جدید دانشگاه تهران گفت: «بخشی از گفتارهای ما درباره سیاستگذاری‌های دانشگاه بود که در آن مواردی مثل قوانین و آیین‌نامه‌ها و ساختارها به‌نوعی دانشگاه را  به‌سمت سیاست‌زدایی سوق می‌دهد. در بررسی خیلی از موارد این امر مشتبه می‌شود که این قوانین به عمد برای سیاست‌زدایی از دانشگاه گذاشته شده‌اند. برای مثال قانون سنوات که چندی پیش برداشته شد، دانشجو را وادار می‌کرد که درسش را بخواند و از دانشگاه برود و فرصت چندانی برای فعالیت نداشته باشد. درکنار اینها مسائل دیگری مثل هزینه‌های تحصیل بود که مطرح کردیم که ذیل همان سیاست‌زدایی قرار می‌گیرد و می‌تواند به این امر دامن بزند.»

وی افزود: «مساله حضور رئیس‌جمهور در دانشگاه هم در این جلسه مطرح شد و درباره تریبون دادن به تشکل‌ها صحبت شد؛ چراکه ما دانشگاه را جدای از سیاست و تشکل‌ها نمی‌دانیم و خواستار تریبون دادن به تشکل‌ها شدیم که در جواب، مقیمی توضیح داد احتمال اینکه تشکل‌ها تریبونی نداشته باشند زیاد است. این موضوع هم ازنظر من باز به سیاست‌زدایی از دانشگاه مربوط می‌شود. وقتی برای انتخاب نماینده درمقابل رئیس‌جمهور فقط به مباحث و مسائل علمی و درسی توجه می‌شود و مسائل فرهنگی و سیاسی و دغدغه‌های تشکل‌ها درنظر گرفته نمی‌شود، چه معنی‌ای جز سیاست‌زدایی از دانشگاه می‌تواند داشته باشد؟»

  استقبال دانشگاه از تضارب آرا در تشکل‌های اسلامی

براساس گزارش رسانه‌ها سیدمحمد مقیمی، سرپرست دانشگاه تهران در ابتدای این جلسه ضمن گرامیداشت حلول ماه ربیع‌الاول و آغاز سال تحصیلی اظهار کرد: «دانشگاه تهران به فعالیت تشکل‌های اسلامی که نشان‌دهنده نشاط و پویایی سیاسی، فرهنگی و اجتماعی محیط علمی دانشگاه است، توجه خاصی دارد.» وی با اشاره به اینکه دانشگاه تهران برای فراهم آوردن مقدمات لازم به‌منظور تسهیل و حمایت از این‌گونه فعالیت‌ها آمادگی دارد، گفت: «دانشگاه تهران از تضارب آرا، اختلاف‌نظرها و تفاوت نگرش‌های موجود در تشکل‌های اسلامی استقبال می‌کند.» سرپرست دانشگاه تهران ادامه داد: «این اختلاف دیدگاه‌ها درصورت رعایت شئونات و قوانین، موجب رشد و تعالی مجموعه و ارتقای سطح فرهنگی، اجتماعی و سیاسی دانشگاه خواهد شد.»

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

دبیرکل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران و عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد:

فساد مانع مشارکت مردم در اقتصاد خیزش مدیریتی لازمه جهش تولید

زینب کرد، مسئول واحد زنان و خانواده اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل:

قانون جوانی جمعیت نگاهی مردانه دارد

بحران آموزش‌وپرورش- بخش دوم؛

ایرادهای ساختاری و راهکارهای تحولی

رضا نقدبیشی، مدیرکل تحلیل و نظارت بر امور پژوهشی؛

تجویز سه‌گانه برای تقویت علم داده در دانشگاه

حادثه 16 آذر 1332 یادآور اعتراض علیه حضور آمریکایی‌ها در دانشگاه تهران بود؛

5 وظیفه دانشگاهیان برای ساخت آینده کشور

«فرهیختگان» نرخ انتشار مقالات علمی پژوهشگران ایران را بررسی می‌کند؛

شروط ارتقای علمی اساتید هیچ منطقی ندارد!

علی عربی، استادیار گروه جامعه‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز:

دانش محلی؛ دروازه ورود به کارآفرینی

حسین پناهی، فعال دانشجویی:

آیین‌نامه جدید کارورزان خوب اما ناکافی

7 نکته درباره آغاز سال ‌تحصیلی؛

مهر 1402، دانشگاه زنده است

درباره حواشی ماجرای دانشکده علوم اجتماعی که ادامه دارد؛

پای ایران و قانون بایستید

عباسعلی رهبر، عضو هیات‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی:

6 ویٰژگی منظومه معرفتی جهاد تبیین امام حسن مجتبی

مهدی نوید‌ادهم، رئیس دبیرخانه هیات موسس دانشگاه آزاد:

۶ کارکرد ویژه راهپیمایی اربعین

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار