• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۰-۰۷-۱۹ - ۰۲:۲۰
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
نگاهی به نقد سعید کاشفی بر موسیقی فیلم «مهاجر» در مجله فیلم

نی؛ ساز غریب مهاجر

ساز نی، آلت موسیقایی غالب در فیلم «مهاجر» است و ابراهیم حاتمی‌کیا در مقام کارگردان اثر با استفاده از این ساز و با استناد بر شعری از مثنوی مولانا با عنوان «بشنو از نی چون حکایت می‌کند» در پی نمایش غربت و تنهایی است که بازیگران فیلم در آن گرفتار شده‌اند. به همین دلیل او سراغ دستگاه شور رفته و تم اصلی فیلم هم از موتیفی کوتاه برگرفته شده است که توسط بازیگر اصلی اثر نواخته می‌شود.

نی؛ ساز غریب مهاجر

به گزارش «فرهیختگان»: کریم گوگردچی، آهنگسازی است که موسیقی متن فیلم «مهاجر» را ساخته و در سال ١٣٦٨ برای این فیلم جایزه بهترین موسیقی متن را از جشنواره فیلم فجر از آن خود کرده است. گوگردچی تحصیلکرده موسیقی در انگلیس است و پیانو و فلوت را به‌عنوان ساز تخصصی خود می‌نوازد؛ اما در فیلم «مهاجر» به کارگردانی ابراهیم حاتمی‌کیا راه دیگری درپیش گرفت و تلاش کرد فضایی ایرانی را با ساز نی خلق کند. در این میان هم حاتمی‌کیا با استفاده حداکثری از موسیقی نشان می‌دهد این هنر در فیلم «مهاجر» برای او نقشی دراماتیک دارد.

ساز نی، آلت موسیقایی غالب در فیلم «مهاجر» است و ابراهیم حاتمی‌کیا در مقام کارگردان اثر با استفاده از این ساز و با استناد بر شعری از مثنوی مولانا با عنوان «بشنو از نی چون حکایت می‌کند» در پی نمایش غربت و تنهایی است که بازیگران فیلم در آن گرفتار شده‌اند. به همین دلیل او سراغ دستگاه شور رفته و تم اصلی فیلم هم از موتیفی کوتاه برگرفته شده است که توسط بازیگر اصلی اثر نواخته می‌شود.

البته گوگردچی برای فضاسازی فقط به نی و دستگاه‌های موسیقی ایرانی اکتفا نکرده و در بعضی قسمت‌های «مهاجر» سراغ سازها و آهنگسازی مدرن هم رفته است. در صحنه‌ای که محمود و سعید در پی یافتن مهاجرند دوربین با سرعت درون مرداب حرکت می‌کند و آهنگساز اثر توانسته با استفاده از سازهای زهی و فاصله‌های موسیقی مدرن فضایی همراه با تعلیق و دلهره، در ذهن مخاطب ایجاد کند.

علاقه حاتمی‌کیا به موسیقی در «مهاجر» تا آنجا پیش می‌رود که بخشی از فیلم را کاملا در اختیار آهنگساز اثر برای ساخت فضا قرار داده و در این فصل از فیلم دوربین سه موقعیت را کنار هم قرار می‌دهد، محل استقرار نیروهای عراقی، تنهایی محمود و وضعیت نگران‌کننده اسد. گوگردچی برای قسمت نیروهای دشمن از سازهای بادی مسی استفاده کرده و در بخش اسد سازهای زهی را به‌کار گرفته و برای صحنه محمود سراغ ویولن رفته و تم اصلی هر سه بخش هم ساز نی است. بااین‌حال موسیقی در صحنه پایانی آن انتظاری را که از کل فیلم شکل گرفته، برآورده نمی‌کند و بهره‌ای از ساز نی را نمی‌برد که تم غالب موسیقی متن با آن ساخته شده است.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سهم طبقۀ متوسط از صنعت سریال‌سازی؛

«افعی تهران» از چه کسی انتقام گرفت؟

فرصتی برای تجدید ظهور «خوبی مردم ایران»؛

مفهوم ملت را زنده کردند

فیلم پرحاشیه «بیبدن» با قصه‌‌ای به‌اندازه از ایده‌ای مهم دفاع کرد؛

سینمای اجتماعی زنده است

درباره فیلم «بی‌بدن»؛

قصه‌گویی شرافتمندانه درباره قصاص

مصطفی قاسمیان، خبرنگار:

یک درامدی خوب و تماشاگرپسند

اهل ملت عشق باش؛

عشق و دیگر هیچ...

آقای کارگردان! چه داری می‌کنی با خودت؟!

آنتی ‌کانسپچوآل آرت ترک و کُرک و پَر ریخته حسن فتحی

مریم فضائلی، خبرنگار:

چشم‌هایمان گناه داشتند!

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ:

رویاهای شخصی‌ات را نفروش!

سریال پرطرفدار «حشاشین» چه می‌گوید؛

علیه شیعه یا علیه اخوان؟

راضیه مهرابی‌کوشکی، عضو هیات‌‌علمی پژوهشکده مطالعات فناوری:

فیلم «اوپنهایمر» به مثابه یک متن سیاستی

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ:

از شما بعید بود آقای جیرانی

ایمان‌ عظیمی، خبرنگار:

دیکته نانوشته غلط ندارد

درباره هزینه‌ای که می‌شد صرف «هفت سر اژدها» نشود؛

چرخ را از نو اختراع نکنیم

فرزاد حسنی بعد از سال‌ها، به قاب تلویزیون آمد؛

بازگشت امیدوارکننده

در نقد بهره کشی «علی ضیا» از شهرت؛

از موج ابتذال پیاده شو

محمد زعیم‌زاده، سردبیر فرهیختگان:

در عصر پساواقعیت به احمد خطر حرجی نیست اما...

سیامک خاجی، دبیر گروه ورزش:

برای خداحافظی زود بود آقای جملات قصار!

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین:

عجایب آماری دیدم در این دشت!

محمدامین نوروزی، مستندساز:

از این طرف که منم راه کاروان باز است...

فاطمه دیندار، خبرنگار:

برای درخشش سیمرغ‌های بلورین

محمد زعیم‌زاده، سردبیر؛

کدام سینما؟کدام نقد؟

حامد عسکری، شاعر و نویسنده:

فیلم دیدن با چشم‌های تار...

چهل و دومین جشنواره فیلم فجر؛

چند نقد بر فیلم سینمایی «آپاراتچی»

«صبحانه با زرافه‌ها»؛

یک وس اندرسون ایرانی تمام‌عیار

ویژه‌نامه جشنواره فیلم فجر؛

«صبحانه با زرافه‌ها»؛ معنازدایی از جهان

«صبحانه با زرافه‌‌ها»؛

تهش هیچی نیست، پس لذت ببر!

درباره فیلم جدید سروش صحت؛

قرار صبحانه با خودمان

هومن جعفری، خبرنگار:

مردی که سازش نمی‌کرد

در روزگار بی‌مایگی حضور قاف غنیمتی است؛

برای «قاف» و عمو اکبر

تولد قاف به میزبانی اکبر نبوی با همکاری «فرهیختگان»؛

«قاف» نمی‌خواهد متکلم‌ وحده باشد

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ؛

هنوزم نقش بازی می کنی آقای فرخ نژاد؟

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار