• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۰-۰۷-۱۸ - ۲۲:۱۱
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 1
  • 0
کشتی فرنگی قهرمانی جهان؛ 4 طلا برای ایران

رکوردشکنی با آقای خاص

تیم ملی کشتی فرنگی کشورمان در پایان رقابت‌های کشتی فرنگی قهرمانی جهان موفق به کسب چهار مدال طلا و دو مدال برنز شد تا بعد از روسیه به عنوان نایب قهرمانی دست یابد.

رکوردشکنی با آقای خاص

در آخرین روز از مسابقات کشتی قهرمانی جهان (18مهر) رقابت‌های شانس مجدد و همچنین رده‌بندی و فینال اوزان 63، 67 و 87کیلوگرم در اسلو برگزار شد و ایران دو نماینده در فینال رقابت‌ها داشت. این در شرایطی بود که پیش از برگزاری مسابقات شب گذشته، نایب‌قهرمانی ایران و قهرمانی روس‌ها مسجل شده بود.

در وزن 63کیلوگرم میثم دلخانی برگزارکننده اولین فینال روز آخر مقابل لری آبولادزه از گرجستان بود. او روز شنبه پس از استراحت در دور اول، در دور دوم با نتیجه 9 بر صفر دنیز منیکسه از آلمان را مغلوب کرد و به مرحله یک‌چهارم نهایی راه یافت. دلخانی در این مرحله مقابل لنور تمیروف دارنده مدال برنز جهان از اوکراین با نتیجه 3-3 پیروز شد و در نیمه‌نهایی در کمتر از دو دقیقه طالح ممدوف دارنده مدال نقره اروپا را از آذربایجان با امتیاز عالی 9 بر صفر مغلوب کرد و فینالیست شد. ملی‌پوش شیرازی ایران در فینال دارنده مدال برنز اروپا از گرجستان را با نتیجه 5 بر 4 از پیش‌رو برداشت تا تیم‌ملی فرنگی به سومین طلایش در اسلو برسد.

بعد از آنکه میثم دلخانی در مسابقات کشتی قهرمانی جهان، طلاهای تیم‌ملی کشتی فرنگی ایران در اسلو را به عدد سه رساند، چهارمین فینالیست کشتی فرنگی ایران در فینال وزن 67کیلوگرم رقابت‌های نروژ روی تشک رفت. محمدرضا گرایی روز شنبه پس از استراحت در دور اول، در دور دوم درحالی که 6 بر یک از تسوچیکا شیمویامادا قهرمان آسیا از ژاپن عقب بود با ضربه‌فنی و با نتیجه 6 بر 5 مقابل این حریف به پیروزی رسید. وی در این مرحله با نتیجه 10 بر صفر حسرت جعفراف از آذربایجان را از پیش‌رو برداشت و طی یک کشتی سخت و حساس در نیمه‌نهایی با نتیجه 6-6 مقابل راماز زوئیدزه دارنده مدال نقره زیر 23سال جهان از گرجستان به پیروزی رسید. گرایی که 8هفته قبل در توکیو قهرمان المپیک شده بود، شب گذشته در فینال با نظیر عبدالله‌یف دارنده مدال نقره اروپا از روسیه کشتی گرفت. او در این کشتی هم درحالی که سبک جدیدی از مبارزه را درحال دیکته کردن به حریفان است، در تایم اول به ارزیابی حریف پرداخت و در تایم دوم با کمرگیری به 5امتیاز رسید. او در ادامه خاک شد و دو امتیاز از دست داد و درنهایت با نتیجه 5 بر 2 مقابل حریف روس به برتری رسید تا دومین طلای امسالش را به‌دست آورد و تعداد طلاهای ایران را به عدد4 برساند؛ اتفاقی که برای نخستین‌بار در تاریخ کشتی فرنگی ایران رخ داد.

پیش از دلخانی و گرایی، تیم‌ملی کشتی فرنگی با محمدهادی ساروی و علی‌اکبر یوسفی در اوزان 97 و 130کیلوگرم صاحب مدال طلا شده بود و محمدعلی گرایی و پژمان پشتام نیز به مدال برنز اوزان 77 و 82کیلوگرم رسیدند. محمدرضا مختاری در 72کیلوگرم پنجم شد و سجاد عباس‌پور در 55، مهرداد مردانی در 60 و رامین طاهری در وزن 87کیلوگرم نیز از دور رقابت‌ها کنار رفتند. به این ترتیب تیم‌ملی کشتی فرنگی ایران در پایان رقابت‌های جهانی نروژ، با کسب ۴مدال طلا و ۲مدال برنز پس از روسیه بر سکوی نایب‌قهرمانی جهان ایستاد.

 تاریخ‌سازی شاگردان بنا

تیم‌ملی کشتی فرنگی ایران پیش از این در سال‌های 2010 و 2011 موفق شده بود دو فینالیست و دو مدال طلا داشته باشد. در سال2010 این تیم با حمید سوریان در 55کیلوگرم و امیرعلی اکبری در 96کیلوگرم صاحب دو مدال طلای جهانی شد. سال2011 نیز تیم ایران با امید نوروزی و سعید عبدولی در دو وزن 60 و 66کیلوگرم به دو طلا رسید. در المپیک لندن هم تیم‌ملی کشتی فرنگی سه فینالیست و سه مدال طلا ازآن خود کرد. تیم محمد بنا این‌بار در جهانی2021 با طلای دلخانی و گرایی، رکورد دو جهانی قبلی را شکست و به چهار فینالیست و چهار طلا رسید تا شاهد رکورد جدیدی از آقای خاص کشتی ایران و شاگردانش باشیم.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سایه‌روشن‌های تغییر نسل در تیم ملی؛

جوان‌گرایی چگونه حاصل می‌شود؟

امیر کریمی؛ فرهیختگان آنلاین:

اوسمار-پرسپولیس و بازسازی اعتماد

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای استقلالِ نکو

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

آدم‌های اشتباهی و اقتصاد بیمار فوتبال ایران

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین؛

اسکار برای انتخاب ارزان اوسمار!

محمدرضا ولی‌زاده، خبرنگار فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای تیم ملی فوتبال

واگذاری دو باشگاه سرخابی رهاسازی توسط دولت است؛

تداوم اشتباه در واگذاری سرخابی‌ها

هومن جعفری، خبرنگار: 

شهروند، مافیا و تک‌تیرانداز

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و استقلال تاجیکستان؛

ساکن طبقه بالای آزادی

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق؛

فرصتی تاریخی برای بازیکنان استقلال

پیمان اسدیان، خبرنگار:

هانگژو، سنگ محک ورزش ایران

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و گل‌گهر سیرجان؛

این گزارش می‌توانست واقعی باشد!

هومن جعفری، خبرنگار:

تیم المپیک و مصلحت

مجید خاتونی، کارشناس مدیریت و جامعه‌‌شناسی ورزش:

ورزش کشور باید با منافع و اعتبار ملی همسو شود

مسعود فروغی، سردبیر «فرهیختگان»؛

درویش، مترجم و رونالدو؛ سنگ ریاکاری بر سر ما

کسر امتیاز و جریمه مالی سپاهان به شرط رعایت انصاف و عدالت برای همه تیم‌ها به نفع فوتبال است، سیاسیون آدرس غلط ندهند

آزمون بزرگ فوتبال ایران

محمد زعیم زاده، جانشین سردبیر؛

آقای کاردرست، آقا پژمان عزیز! دمت گرم +فیلم

هومن جعفری، خبرنگار گروه ورزش:

بهشت خیرین گمنام

هومن جعفری، خبرنگار:

این خرابه حاصل عملکرد شماست!

هومن جعفری، خبرنگار:

آینده ترسناک است

مجید خاتونی؛ کارشناس مدیریت و جامعه‌شناسی ورزش

انحصار در قانون نویسی، تعرض به حقوق ذینفعان فوتبال

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر روزنامه فرهیختگان:

ما همه بیرانوند هستیم؟

فرهیختگان بررسی می‌کند؛

گره انتخاب سرمربی استقلال کجاست؟

مواجهه فدراسیون با منتقدان؛

از طارمی هم شکایت کنید! 

مسعود فروغی

قلب مشترک

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار