• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۰-۰۷-۱۸ - ۰۲:۰۸
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 1
  • 0
نقد سریال کره‌ای «بازی مرکب»

مدافع سرمایه‌داری یا منتقد آن؛ روایتی که با خودش رقابت می‌کند

این روزها همه‌جا صحبت از سریال بازی مرکب است. فیلمنامه فصل اول به قدری زیبا نوشته شده که دارای لایه‌های روانشناختی و فلسفی فراوانی است. به گفته خود نویسنده و کارگردان مجموعه، همین فیلمنامه محبوب را به مدت 10سال کسی برای ساخته شدن قبول نمی‌کرد.

مدافع سرمایه‌داری یا منتقد آن؛ روایتی که با خودش رقابت می‌کند

حمیدرضا ندیری: این روزها همه‌جا صحبت از سریال بازی مرکب است. خیلی از مخاطبان ایرانی با مشاهده حجم عظیم واکنش‌ها و استقبال گسترده از یک سریال کره‌ای 9 قسمتی که محصول نتفلیکس و ساخته هوانگ دونگ‌هیوک است، احیانا با دیدن سکانس‌های عجیب و غریبی از آن در فضای مجازی، ترغیب شدند تا تماشایش کنند. فیلمنامه فصل اول به قدری زیبا نوشته شده که دارای لایه‌های روانشناختی و فلسفی فراوانی است. به گفته خود نویسنده و کارگردان مجموعه، همین فیلمنامه محبوب را به مدت 10سال کسی برای ساخته شدن قبول نمی‌کرد. با این حال می‌بینیم که بعد از گذشت 10 سال، این فیلمنامه عجیب، با حمایت و تبلیغات نتفلیکس، مردم جهان را برای چند روزی، شاید هم مدت‌های طولانی، درگیر خودش کرده است. در این سریال شخصیت‌هایی وجود دارند که با مشکلات مالی سختی دست و پنجه نرم می‌کنند. بعضی از آنها به حدی مشکلات مالی زیادی دارند که حل نشدن این مشکلات می‌تواند به قیمت جان و سلامتی خود و خانواده‌شان تمام شوند. تمامی این اشخاص، با گروهی آشنا می‌شوند که طی آن، در ازای شرکت در یک‌سری بازی هیجان‌انگیز و برنده شدن در هر مرحله، به شرکت‌کنندگان پول هنگفتی به‌عنوان جایزه تعلق می‌گیرد. البته در آخر تنها یک برنده باقی خواهد ماند و همین قضیه، این سلسله‌بازی‌ها را به یک نبرد گلادیاتوری شبیه می‌کند؛ چون بازیکنان بازنده، کشته می‌شوند. آنها بعد از شرکت در بازی و گذراندن مرحله اول، ابتدا منصرف می‌شوند و بازی را لغو می‌کنند. شاید کشته‌شدن به ضرب گلوله، روش فجیعی محسوب نشود، اما مرگ به دلیل باختن در یک بازی بچگانه، روش فجیعی برای هیجان‌انگیز کردن یک بازی محسوب می‌شود. این افراد بعد از آنکه به زندگی عادی باز می‌گردند، با یک جهنم مواجه می‌شوند. می‌بینند که چاره‌ای ندارند و این بازی یک فرصت برایشان محسوب می‌شود. با وجود تمام ترس و بی‌منطقی در بازی، اما اکثر بازیکنانی که زنده مانده بودند، به بازی برمی‌گردند. تا آخر سریال ما شاهد 6 دور بازی هستیم که شرکت‌کنندگان آن در صورت باختن با مرگ فجیعی مواجه می‌شدند و چون گرفتاری‌های مالی تودرتو، آنها را محاصره کرده است، به آن تن داده‌اند. مرگی که بیخود و بی‌هدف است و جان ارزشمند انسان را مفت و رایگان به هدر می‌دهد. در روند روایت، حس بقا و ترس از مرگ به قدری خوب و طبیعی به نمایش گذاشته شده که قلب بیشتر تماشاگران را به تپش می‌اندازد. گریه، ضجه و ناله و گاهی التماس برای زنده ماندن، نمونه‌هایی از تلاش شخصیت‌ها و بازی خوب بازیگران بود. اما قوانین از قبل مشخص شده و محیط سریال به جای وحشتناکی تبدیل شده است. انواع فقر و مشکلاتی که از قسمت اول با آن روبه‌رو می‌شویم، باعث کشش داستانی و همذات‌پنداری ما با شخصیت‌ها می‌شود. آمار منتشرشده از استقبالی که نسبت به این سریال وجود داشت، در حدی است که احتمال داده می‌شود به‌زودی به پربیننده‌ترین سریال نتفلیکس تبدیل شود. شاید دلیل این همه استقبال را می‌توان ژانر بقای آن دانست. از زمانی که شخصیت اول و دیگر شخصیت‌ها تصمیم به بازی می‌گیرند، حس ترس و ترشح آدرنالین در مخاطب شدت می‌گیرد. با اینکه اصولا چیز ترسناکی در فیلم وجود ندارد، اما همین حس فرار از مرگ بیهوده و راحت از دست دادن زندگی، کار خود را به خوبی انجام می‌دهد. موازی بودن سردرگمی مخاطبان و شخصیت‌های داخل فیلم نیز یکی‌دیگر از دلایل کشش داستان و جذابیت آن بود. مخاطبان هم مثل شخصیت‌های قصه از مراحل بازی خبر ندارند و این حس سردرگمی، کنجکاوی و ترس، باعث همراهی آنها با روند قصه می‌شود. حتی مخاطب مثل بازیکنان داخل فیلم، نمی‌تواند دست از سر بازی و دنبال کردن آن بردارد. اگر بخواهیم کمی روانشناسانه به قضیه نگاه کنیم، اصولا زجر کشیدن و کشته شدن بیهوده دیگران اصلا قشنگ نیست؛ اما با این حال کنجکاوی و تمایل انسان به دانستن نتیجه این بازی، باعث تماشای آن می‌شود. مخصوصا زمانی که جایزه بزرگی در میان باشد، تماشای این اتفاقات جذاب‌تر هم می‌شود. از دیگر دلایلی که می‌توان برای جذابیت سریال در نظر گرفت، مبلغ زیاد جایزه نهایی فیلم است. مخاطب دوست دارد تا ببیند درنهایت شخص برنده با پول چه خواهد کرد. مبلغ پول به قدری زیاد است که می‌تواند مشکلات تمامی شرکت‌کنندگان را برطرف کند؛ اما نهایتا تنها به یک نفر تعلق خواهد گرفت. محتوای سریال را در فصل اول نمی‌توان به وضوح از این لحاظ تشخیص داد که مدافع سرمایه‌داری است یا ضد آن؛ اما یک تم پوچ‌گرایی و آنارشیستی در پس‌زمینه‌اش قابل‌تشخیص است. بازی مرکب، سرمایه‌داران را موجودات کثیفی به تصویر کشیده که به دلیل خسته‌کننده شدن از دنیا، دست به دامن لذت‌ها و تجربه‌های جدید به وسیله دارایی‌های خود می‌شوند. یعنی تمامی آن سیستم بازی که در سریال شاهدش بودیم، حاصل یک سرمایه عظیم بود. سرمایه‌داران به‌خاطر سر رفتن حوصله‌شان دست به چنین جنایاتی می‌زدند تا لذت ببرند یا یک گزاره ضدانسانی را با چنین آزمایش غیرانسانی و خشنی ثابت کنند. ما به وضوح شاهد توضیح این مطالب در قسمت آخر هستیم که سرکرده تمام این سیستم آن را به شخصیت اول توضیح می‌دهد. از آن طرف، فقرا و کسانی که دچار مشکل مالی هستند، به خاطر حفظ جان خود و به دست آوردن پول، اشخاصی وحشی و غیرانسانی نشان داده می‌شوند. انسان‌ها، به‌خاطر حفظ جان خود و به دست آوردن پول، کسانی نشان داده می‌شوند که حاضرند دست به هر کاری نظیر تقلب و حتی قتل بزنند تا به سود خودشان برسند. درواقع سریال به دنبال نشان دادن بدبودن دنیاست. دنیا را هم برای سرمایه‌داران و پولداران و هم برای فقرا جای بدی ترسیم می‌کند. در دیالوگ مهمی در قسمت آخر، پیرمرد به شخصیت اول داستان می‌گوید: بین پولدارها و فقرا نقطه اشتراکی وجود دارد. فرقی نمی‌کند که خیلی پول داشته باشی یا فقیر باشی، در آن صورت دنیا برای آدم هیچ لذتی ندارد و برای هردوی این گروه‌ها خسته‌کننده است. جدای از اینکه می‌توان این دیالوگ را یک دیالوگ دوست‌داشتنی برای طبقه متوسط جامعه دید؛ اما این پوچ‌گرایی و لذت‌جویی، نشأت‌گرفته از یک دیدگاه غیرالهی است که آن شخصیت مجموعه یا فیلمنامه‌نویس دارای آن هستند. مطابق این دیدگاه، چون که دنیا دیگر لذتی ندارد، ما اجازه پیدا می‌کنیم دست به هر کثافت‌کاری بزنیم و لذت ببریم. اگر انسان در زندگی خود هدف والایی نداشته باشد، طبق این منطق، اگر فقیر باشد باید به دنبال امکانات برود و اگر پولدار باشد نیز می‌داند از پول خود چگونه استفاده کند. با وجود سکانسی که در قسمت آخر می‌بینیم، حرف پیرمرد درنهایت اشتباه از آب در می‌آید و مشاهده می‌کنیم هنوز هم در انسان‌ها خوبی وجود دارد. سریال به‌نوعی با خودش درحال رقابت است. نه سرمایه‌داران را خوب نشان می‌دهد و نه فقرا را. یکی از دلایل انتظار مردم برای فصل دوم را می‌توان همین موضوع دانست.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سهم طبقۀ متوسط از صنعت سریال‌سازی؛

«افعی تهران» از چه کسی انتقام گرفت؟

فرصتی برای تجدید ظهور «خوبی مردم ایران»؛

مفهوم ملت را زنده کردند

فیلم پرحاشیه «بیبدن» با قصه‌‌ای به‌اندازه از ایده‌ای مهم دفاع کرد؛

سینمای اجتماعی زنده است

درباره فیلم «بی‌بدن»؛

قصه‌گویی شرافتمندانه درباره قصاص

مصطفی قاسمیان، خبرنگار:

یک درامدی خوب و تماشاگرپسند

اهل ملت عشق باش؛

عشق و دیگر هیچ...

آقای کارگردان! چه داری می‌کنی با خودت؟!

آنتی ‌کانسپچوآل آرت ترک و کُرک و پَر ریخته حسن فتحی

مریم فضائلی، خبرنگار:

چشم‌هایمان گناه داشتند!

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ:

رویاهای شخصی‌ات را نفروش!

سریال پرطرفدار «حشاشین» چه می‌گوید؛

علیه شیعه یا علیه اخوان؟

راضیه مهرابی‌کوشکی، عضو هیات‌‌علمی پژوهشکده مطالعات فناوری:

فیلم «اوپنهایمر» به مثابه یک متن سیاستی

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ:

از شما بعید بود آقای جیرانی

ایمان‌ عظیمی، خبرنگار:

دیکته نانوشته غلط ندارد

درباره هزینه‌ای که می‌شد صرف «هفت سر اژدها» نشود؛

چرخ را از نو اختراع نکنیم

فرزاد حسنی بعد از سال‌ها، به قاب تلویزیون آمد؛

بازگشت امیدوارکننده

در نقد بهره کشی «علی ضیا» از شهرت؛

از موج ابتذال پیاده شو

محمد زعیم‌زاده، سردبیر فرهیختگان:

در عصر پساواقعیت به احمد خطر حرجی نیست اما...

سیامک خاجی، دبیر گروه ورزش:

برای خداحافظی زود بود آقای جملات قصار!

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین:

عجایب آماری دیدم در این دشت!

محمدامین نوروزی، مستندساز:

از این طرف که منم راه کاروان باز است...

فاطمه دیندار، خبرنگار:

برای درخشش سیمرغ‌های بلورین

محمد زعیم‌زاده، سردبیر؛

کدام سینما؟کدام نقد؟

حامد عسکری، شاعر و نویسنده:

فیلم دیدن با چشم‌های تار...

چهل و دومین جشنواره فیلم فجر؛

چند نقد بر فیلم سینمایی «آپاراتچی»

«صبحانه با زرافه‌ها»؛

یک وس اندرسون ایرانی تمام‌عیار

ویژه‌نامه جشنواره فیلم فجر؛

«صبحانه با زرافه‌ها»؛ معنازدایی از جهان

«صبحانه با زرافه‌‌ها»؛

تهش هیچی نیست، پس لذت ببر!

درباره فیلم جدید سروش صحت؛

قرار صبحانه با خودمان

هومن جعفری، خبرنگار:

مردی که سازش نمی‌کرد

در روزگار بی‌مایگی حضور قاف غنیمتی است؛

برای «قاف» و عمو اکبر

تولد قاف به میزبانی اکبر نبوی با همکاری «فرهیختگان»؛

«قاف» نمی‌خواهد متکلم‌ وحده باشد

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ؛

هنوزم نقش بازی می کنی آقای فرخ نژاد؟

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار