• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۰-۰۷-۱۸ - ۰۱:۵۰
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
«فرهیختگان» غرفه‌های کشورهای مختلف در نمایشگاه اکسپو 2020 دبی را بررسی کرد

نمایش فرهنگ و نوآوری در دل کشورها

موضوع اصلی که برای نمایشگاه اکسپو 2020 دبی انتخاب شده، «اتصال ذهن‌ها، شکل‌گیری آینده» است. موضوعات فرعی که در کنار این موضوع درنظر گرفته شده، پایداری، فرصت و تحرک است و در کنار آن، حوزه‌های پایداری صنایع، سرمایه مالی، حاکمیت، اشتغال و آموزش هم موردتوجه قرار گرفته است. هدف اصلی از چنین نمایشگاهی، پرکردن شکاف میان مناطق توسعه‌یافته و مناطقی است که نیاز به مداخله اداری و تکنولوژیکی دارند.

نمایش فرهنگ و نوآوری در دل کشورها

ندا اظهری، مترجم: از 170 سال پیش نمایشگاه جهانی «اکسپو» محلی برای نمایش بزرگ‌ترین نوآوری‌های دنیا بوده است که تا امروز هم ادامه دارد. جدیدترین دوره آن هم که قرار بود سال گذشته در کشور امارات، دبی برگزار شود به دلیل همه‌گیری کرونا به تعویق افتاد و در عوض امسال اجرایی شد. نمایشگاه اکسپو از بزرگ‌ترین رویدادهای جهان است که پس از تأخیری یک ساله، اول اکتبر 2021 در دبی آغاز به‌کار کرد که به مدت 6 ماه تا 31 مارس 2022 ادامه خواهد داشت. با وجود اینکه این مدت تأخیر در برگزاری نمایشگاه ایجاد شده اما با اهداف تجاری و برندینگ با همان نام «اکسپو 2020» معرفی شده است.

  نخستین اکسپوی خاورمیانه

موضوع اصلی که برای نمایشگاه اکسپو 2020 دبی انتخاب شده، «اتصال ذهن‌ها، شکل‌گیری آینده» است. موضوعات فرعی که در کنار این موضوع درنظر گرفته شده، پایداری، فرصت و تحرک است و در کنار آن، حوزه‌های پایداری صنایع، سرمایه مالی، حاکمیت، اشتغال و آموزش هم موردتوجه قرار گرفته است. هدف اصلی از چنین نمایشگاهی، پرکردن شکاف میان مناطق توسعه‌یافته و مناطقی است که نیاز به مداخله اداری و تکنولوژیکی دارند. دبی در نوامبر 2013 به‌عنوان برگزارکننده نمایشگاه سال 2020 انتخاب شد. شهرهای زیادی پیشنهاد خود را برای میزبانی این رویداد ارسال کرده بودند و درنهایت دبی با 116 رأی توانست قرعه را به نام خود تمام کند. در مجموع 164 کشور عضو در این رأی‌گیری شرکت کرده بودند. نمایشگاه اکسپو هر 5 سال یک بار توسط کشوری که حق میزبانی را کسب کرده، برگزار می‌شود. هدف از برگزاری چنین نمایشگاه جهانی، فراهم آوردن بستری مناسب برای جامعه جهانی به‌منظور به اشتراک گذاشتن نوآوری‌ها و مشارکت در بحث‌های مختلف پیرامون مسائل کلیدی پیش روی جهان است. نمایشگاه اکسپو 2020 دبی نخستین نمایشگاه اکسپوست که در منطقه خاورمیانه، شمال آفریقا و منطقه آسیای جنوبی برگزار شده است.

  نمایشگاهی با غرفه‌های شگفت‌انگیز

موضوع جالبی که برای اولین بار در طول تاریخ نمایشگاه‌های اکسپو مشاهده شده، حضور کشورهای مختلف در این نمایشگاه در قالب غرفه‌های جداگانه است؛ به عبارتی، در نمایشگاه اکسپو 2020 دبی، کشورها تجربه‌های همه‌جانبه فرهنگی خود را در مقابل دید بازدیدکنندگان قرار داده‌اند. همچنین در این نمایشگاه، غرفه‌های ویژه‌ای هم به موضوعات خاص اختصاصی یافته است. به گزارش thesqua، در میان غرفه‌های کشورهای مختلف، منطقه‌ای به نام Mobility قرار گرفته که ارتباطات جدیدی ایجاد می‌کند و به عبارتی، خلیج را با حوزه دیجیتال پیوند می‌دهد و تبادل ایده را تسهیل می‌کند. بخشی از این تجربیات شامل سوار شدن بر خودروهای خودران و خودروهای آینده و آموزش مباحثی پیرامون ابتکارات اکتشافات فضایی مانند مأموریت مریخ امارات و برنامه فضایی ملی امارات متحده عربی است. در این منطقه، بازدیدکنندگان می‌توانند وسایل حمل‌ونقل ابتکاری را که در مسیری به طول 330 متر که برای آن انتخاب شده و مسیرهای بیرونی و زیرزمینی را پوشش می‌دهند، مشاهده و طی کنند. منطقه Opportunity، ارتباط متقابل کارها و زندگی روزمره را به نمایش می‌گذارد. این برنامه تغییرات، تبادل ایده، مبتکران اجتماعی و فعالیت‌های توانمندسازی جوانان را پوشش می‌دهد. این طرح که به نفع مردم و سیاره زمین راه‌اندازی شده، نوآوری و بحث‌ها را در راستای بهبود وضعیت اقتصادی، عزت و برابری تقویت می‌کند.

منطقه برگزاری نمایشگاه در فضایی به وسعت 438 هکتار بین ابوظبی و دبی واقع شده است. طرح اصلی فضای نمایشگاه را شرکت آمریکایی HOK برعهده گرفته که شامل یک بخش مرکزی با فضای باز حوالی میدان مرکزی «الوصل» است که اطراف آن را حوزه‌های Mobility، Opportunity و Sustainability واقع شده است. در این نمایشگاه بزرگ‌ترین پروژه نیروی خورشیدی دنیا معرفی خواهد شد.

  پیش‌بینی رشد اقتصاد دبی

آغاز به کار نمایشگاه اکسپو 2020 دبی شرایط هیجان‌انگیزی را ایجاد کرده و دولت دبی خبر از توسعه اقتصادی این کشور در زمان برگزاری نمایشگاه داده است. دبی به‌عنوان میزبان کنوانسیون تجارت جهانی به‌عنوان برگزارکننده نمایشگاه در سال 2020 انتخاب شد و به‌طور قطع، جایزه این رویداد منافع اقتصادی قابل‌توجهی را برای دبی و کل منطقه امارات به همراه خواهد داشت. این رویداد که از نظر تاثیرات اقتصادی و فرهنگی سومین رویداد بزرگ جهانی محسوب می‌شود، پس از بازی‌های المپیک و جام‌جهانی فوتبال، در طول مدت 6 ماه برگزاری، میلیون‌ها بازدیدکننده را به کشور میزبان جذب می‌کند که بسیار مورد توجه کشورهای خارجی قرار گرفته است. سرمایه‌گذاری در امارات متحده عربی در بخش‌های اصلی اقتصادی دبی در زمینه خدمات مالی، ساخت‌وساز و گردشگری از اهمیت بالایی برخوردار است.

دبی به‌عنوان یکی از ثروتمندترین کشورهای خاورمیانه، بخش اعظمی از درآمدهای خود را از منابع نفتی خود تامین می‌کند. با برگزاری نمایشگاه اکسپو 2020 در این کشور، انتظار می‌رود این نمایشگاه سهم قابل‌توجهی در اقتصاد غیرنفتی دبی و امارات داشته باشد. اگرچه پیش‌بینی دقیق نمایشگاه دبی دشوار است اما هیچ شکی وجود ندارد که این رویداد برای اقتصاد امارات متحده عربی از اهمیت قابل‌توجهی برخوردار باشد. تحلیلگران سال‌ها قبل زمانی که دبی به‌عنوان برگزارکننده نمایشگاه اکسپو 2020 انتخاب شد، پیش‌بینی کردند که تولید ناخالص داخلی این کشور بین سال‌های 2015 تا 2021 به حدود 23 میلیارد دلار برسد که 24.4 درصد از کل GDP را تشکیل می‌داد. از سوی دیگر، کارشناسان عنوان کردند که رشد اقتصادی دبی بین سال‌های 2014 تا 2016 به‌طور متوسط به 6.4 درصد در سال رسید و پیش‌بینی کرده بودند که این رقم تا سال 2020 به رشد 10.5 درصد برسد. این ارقام براساس کل هزینه‌های دولت دبی، شرکت‌کننده‌ها، بازدیدکنندگان و فعالیت‌های تجاری عمومی مربوط به این رویداد محاسبه شده است.

به گزارش gulfnews، طبق برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته برای نمایشگاه اکسپو 2020 دبی، قرار است طی 6 ماه برقراری نمایشگاهی که حدود 192 کشور در آن حضور پیدا کرده‌اند، حدود 25 میلیون بازدیدکننده از آن بازدید کنند که قریب به 17 میلیون نفر از آنها را بازدیدکنندگان بین‌المللی تشکیل می‌دهند. این نمایشگاه همچنین تاثیر زیادی بر شرکت‌های استارتاپی و شرکت‌های کوچک و متوسط خواهد داشت. انتظار می‌رود با توجه به بازدیدکننده بالایی که از این رویداد بازدید می‌کنند، حدود 17.7 میلیارد دلار درآمد نصیب دبی شود. طرح جامع شهری دبی 2040 بر این نکته تاکید می‌کند که منطقه 2020 به مقصد اصلی رشد اقتصادی تبدیل می‌شود. به‌طورکلی، حدود 8.7 میلیارد دلار برای هزینه‌های این نمایشگاه اختصاص یافته است.

  موضوعات همه‌جانبه طی 10 هفته

برای این نمایشگاه که طی 6 ماه برگزار می‌شود، 10 هفته موضوعی درنظر گرفته شده که هدف از تعیین موضوعات مختلف جهت مقابله با چالش‌های بشریت است که به‌طور قطع برای خلق آینده‌ای بهتر و روشن‌تر مفید خواهد بود. مهم‌ترین موضوعی که در هفته نخست به آن اشاره می‌شود، نوع همکاری کشورها با یکدیگر به‌منظور مدیریت بهتر تغییرات آب و هوایی و محافظت از تنوع زیستی است. هفته دوم با موضوع فضا به این می‌پردازد که چگونه می‌توان با خیال راحت و بهره‌وری، مرزهای جدید را کشف کرد؟ هفته سوم به موضوع رشد شهری و روستایی می‌پردازد که به چگونگی هماهنگی با کره زمین برای زندگی و رشد اشاره می‌کند. چگونگی ایجاد درک مشترک برای قدرت تحمل و فراگیری بیشتر؛ دستیابی به دانش روز و آمادگی برای آینده؛ برقراری تعادل در تاثیر گسترش دنیای دیجیتال با واقعیت فیزیکی؛ ایجاد جهانی برتر در سال 2030؛ ایجاد جهانی سالم‌تر و شادتر؛ تولید غذای پایدار برای برآوردن تقاضای آینده و نیز حفاظت از ارزشمندترین منابع امروز جزء موضوعاتی است که در قالب آب و هوا و تنوع زیستی؛ فضا، رشد شهری و روستایی؛ تحمل و فراگیری؛ دانش و یادگیری؛ سفر و برقراری ارتباط؛ اهداف جهانی، سلامت و تندرستی؛ معیشت و آب طی 10 هفته قرار است به آنها پرداخته شود.

  دودکش‌های خورشیدی اسپانیا

غرفه اسپانیا که توسط یک معمار مادریدی طراحی شده، در منطقه Sustainability قرار گرفته و از چند چادر مخروطی شکل تشکیل شده که به گفته معماران ظاهری شبیه به دودکش خورشیدی دارد. در دودکش‌های خورشیدی از حرارت خورشید در کناره‌های سازه برای تخلیه هوای گرم از بالای سازه استفاده شده است. این درحالی است که اجازه می‌دهد هوای خنک در قسمت پایین سازه جریان یابد. این شیوه تهویه‌ای طبیعی را برقرار می‌کند که قرن‌ها وجود داشته و ایده کاهش مصرف انرژی بدون نیاز به فناوری گسترده به‌شمار می‌رود. این مخروط‌ها با هدف تسهیل عایق صوتی و حرارتی طراحی شده‌اند. این سازه کاملا از مواد قابل بازیافتی شامل پارچه، آهن و چوب ساخته شده است.

  پنل‌ها و درخت‌های خورشیدی در بزرگ‌ترین غرفه نمایشگاه

بزرگ‌ترین غرفه در نمایشگاه اکسپو 2020 مربوط به غرفه Sustainability است که سازه‌ای پایدار با انرژی خالص صفر را تشکیل داده است. در این سازه حدود 5000 پنل خورشیدی به‌کار رفته که سقف غرفه را می‌پوشانند و علاوه‌بر آن، درخت‌های خورشیدی هم در آن به‌کار رفته که همراه با قوس خورشید برای استفاده از حداکثر نور می‌چرخند. درخت دیگری در این غرفه تعبیه شده که با متراکم کردن رطوبت هوا، آب را برداشت کرده و یک سیستم آبیاری نوآورانه برای آبیاری باغ‌ها ایجاد می‌کند. آب اضافی ناشی از آن هم دوباره به این چرخه بازمی‌گردد. این غرفه تا حدودی پایین‌تر از سطح زمین قرار گرفته و به همین دلیل محیط اطراف آن خنک‌تر است.

  جنگل‌های فناوری در غرفه بلاروس

فناوری جالب توجهی که در غرفه کشور بلاروس به نمایش درآمده، «جنگل فناوری آینده» است و ایده ساخت آن از جنگل‌های سرسبز و منابع طبیعی غنی در این کشور الهام گرفته شده است به‌طوری که طبیعت و فناوری در کنار هم قرار گرفته و مکمل هم هستند. در این ایده، ذهن افراد مانند درختان جنگلی به‌هم پیوسته‌اند و قادرند با موفقیت با هر چالشی مواجه شوند. «جنگل فناوری آینده» راه‌حل‌های ابتکاری برای مقابله با مشکلات جهانی، روش‌های جدید بیان و ایده‌های فردی برای مأموریت‌های جمعی و جهانی را ارائه می‌دهد. ساخت این جنگل یک سال زمان برده است. این فناوری در بخش Opportunity نمایشگاه قرار گرفته است.

  لمس فضا در غرفه آمریکا

در غرفه کشور آمریکا که در بخش Opportunity واقع شده، تجربه‌ای جدید پیش روی بازدیدکنندگان قرار گرفته است به‌گونه‌ای که تکه‌ای از کره ماه که در مأموریت آپولو در سال 1972 از ماه به زمین منتقل شده، برای بازدید قرار داده شده است. این قطعه مثلثی شکل از جرم آسمانی قدمتی 3.8 میلیارد سال دارد. از دیگر آثار شگفت‌انگیز این غرفه می‌توان به شهاب سنگ مریخی؛ مدل مریخ‌نورد ساخته شده توسط دانشجویان دانشگاه کرنل و نیز ماکتی نمادین از موشک بلند «فالکون اسپیس ایکس 9» به نمایش گذاشته شده است. یکی از بخش‌های هیجان‌انگیز در غرفه آمریکا، حرکت بازدیدکنندگان در طول غرفه با کمک نقاله متحرکی است که آنها را حرکت می‌دهد و در طول مسیر، تمام بخش‌ها با فناوری هوش مصنوعی برای بازدیدکنندگان بازگو می‌شود.

  نمایش نور غرفه چین

چیزی که در غرفه چین جلب توجه می‌کند، ظاهر آن است که بیشتر شبیه یک فانوس سنتی ساخته شده است. این سازه که محیطی دایره‌ای شکل را فراگرفته از مواد سازگار با محیط‌زیست و با استفاده از فناوری‌های نوآورانه ساخته شده است. نمای برجسته این نما، دیوار بیرونی را ایجاد کرده که ساختاری فانوس مانند دارد و به‌منظور نشان دادن اختراع چاپ متحرک نوآورانه چین طراحی شده است. همین سازه در شب که هوا تاریک می‌شود، صفحه نمایش خیره‌کننده‌ای از چراغ‌های دیجیتال را خلق می‌کند. غرفه چین نمادی از امید و آینده‌ای روشن است که در ترکیبی از فرهنگ چینی و غربی ساخته شده است. از دیگر فناوری‌های نمایش داده شده در این غرفه می‌توان به سیستم ماهواره‌ای ناوبری، خط آهن پرسرعت و ربات‌ها اشاره کرد.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

دبیرکل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران و عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد:

فساد مانع مشارکت مردم در اقتصاد خیزش مدیریتی لازمه جهش تولید

زینب کرد، مسئول واحد زنان و خانواده اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل:

قانون جوانی جمعیت نگاهی مردانه دارد

بحران آموزش‌وپرورش- بخش دوم؛

ایرادهای ساختاری و راهکارهای تحولی

رضا نقدبیشی، مدیرکل تحلیل و نظارت بر امور پژوهشی؛

تجویز سه‌گانه برای تقویت علم داده در دانشگاه

حادثه 16 آذر 1332 یادآور اعتراض علیه حضور آمریکایی‌ها در دانشگاه تهران بود؛

5 وظیفه دانشگاهیان برای ساخت آینده کشور

«فرهیختگان» نرخ انتشار مقالات علمی پژوهشگران ایران را بررسی می‌کند؛

شروط ارتقای علمی اساتید هیچ منطقی ندارد!

علی عربی، استادیار گروه جامعه‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز:

دانش محلی؛ دروازه ورود به کارآفرینی

حسین پناهی، فعال دانشجویی:

آیین‌نامه جدید کارورزان خوب اما ناکافی

7 نکته درباره آغاز سال ‌تحصیلی؛

مهر 1402، دانشگاه زنده است

درباره حواشی ماجرای دانشکده علوم اجتماعی که ادامه دارد؛

پای ایران و قانون بایستید

عباسعلی رهبر، عضو هیات‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی:

6 ویٰژگی منظومه معرفتی جهاد تبیین امام حسن مجتبی

مهدی نوید‌ادهم، رئیس دبیرخانه هیات موسس دانشگاه آزاد:

۶ کارکرد ویژه راهپیمایی اربعین