• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۰-۰۷-۱۸ - ۰۰:۵۶
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان بوشهر:

راه‌اندازی سرای نوآوری و فناوری دریا در دستورکار قرار گرفت

استان بوشهر بیش از ۹۰۰ کیلومتر مرز دریایی در خلیج‌فارس داشته و ظرفیت‌های زیادی نیز در حوزه ساحل دارد. ازسوی دیگر بنادر متعددی در استان بوشهر وجود دارد، تا جایی‌که شمال تا جنوب استان حدود 500 کیلومتر بوده و اکثر شهرها در آن، شهرهای بندری هستند؛ مانند شهر دیلم، بندر دیلم، بندر گناوه، بندر بوشهر، بندر کنگان و... که ازجمله بنادر این استان هستند که ظرفیت‌های زیادی را در حوزه دریا دراختیار ما قرار داده است.

راه‌اندازی سرای نوآوری و فناوری دریا در دستورکار قرار گرفت

استان بوشهر باوجود داشتن بیش از ۹۰۰ کیلومتر مرز دریایی تاکنون نتوانسته از ظرفیت و قابلیت مهم حوزه دریا استفاده کند. استان بوشهر در حوزه گردشگری دریایی قابلیت، استعداد و ظرفیت قابل‌توجهی دارد و باید این ظرفیت احیا شود و مورد استفاده قرار گیرد. دانشگاه آزاد اسلامی در این استان نیز برنامه‌های زیادی را برای حوزه دریا دارد. اسماعیل عبداللهی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان بوشهر درخصوص ظرفیت‌های این استان در حوزه دریا گفت: «پیشنهاد راه‌اندازی سرای نوآوری و فناوری دریا را در هیات امنای سال‌جاری ارائه و با معاونت تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی درحال رایزنی هستیم تا بتوانیم هرچه سریع‌تر این سرا را راه‌اندازی کنیم.»

او اضافه کرد: «دو طرح آبزیان نیز در دستورکار قرار گرفته است؛ یکی از این طرح‌ها بحث مزرعه تولید و پرورش و تحقیق میگو در واحد دلوار است. یک زمین هکتاری برای این امر درنظر گرفته شده که مصوبه‌ای نیز در این خصوص وجود داشته و درخواست اعتبار آن را نیز ارائه کرده‌ایم. طرح دیگر نیز درخصوص تاسیس یک شرکت دانش‌بنیان در زمینه تولید کیتین و کیتوسان از پوست میگو است.»

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان بوشهر تصریح کرد: «این طرح در سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی تصویب شده و مجوز تاسیس کارخانه و مجوز محیط‌زیست را نیز اخذ کرده و به‌دنبال راه‌اندازی خط تولید آن هستیم. با یک شرکت مشهدی درحال رایزنی هستیم تا خط تولید این محصول هرچه سریع‌تر راه‌اندازی شود. البته برخی از رشته‌های ترکیبی دریا نیز به‌عنوان رشته جدید مانند اقتصاد دریا به سازمان مرکزی دانشگاه ارسال شده است.»

او درخصوص ظرفیت‌های استان بوشهر در حوزه دریا توضیح داد: «استان بوشهر بیش از ۹۰۰ کیلومتر مرز دریایی در خلیج‌فارس داشته و ظرفیت‌های زیادی نیز در حوزه ساحل دارد. ازسوی دیگر بنادر متعددی در استان بوشهر وجود دارد، تا جایی‌که شمال تا جنوب استان حدود 500 کیلومتر بوده و اکثر شهرها در آن، شهرهای بندری هستند؛ مانند شهر دیلم، بندر دیلم، بندر گناوه، بندر بوشهر، بندر کنگان و... که ازجمله بنادر این استان هستند که ظرفیت‌های زیادی را در حوزه دریا دراختیار ما قرار داده است.»

عبداللهی گفت: «طرح‌های دانشگاه آزاد اسلامی استان بوشهر از همان زمانی که دکتر طهرانچی مسئولیت دانشگاه آزاد اسلامی را برعهده گرفتند مورد استقبال قرار گرفت. به‌طور مثال طرح کیتین و کیتوسان بسیار مورد استقبال ایشان واقع شد. این یک محصول استراتژیک است که از پوست میگو تولید می‌‌شود که با حدود سه‌هزار کاربرد واقعی است و باتوجه به فراوانی مواد اولیه، به‌‌عنوان مزیت نسبی استان بوشهر محسوب می‌‌شود.»

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان بوشهر اظهار کرد: «بیش از ۶۰ درصد میگوی پرورشی ایران در استان بوشهر تولید می‌‌شود که مرغوب‌ترین نوع میگوی دریایی است که توسط صیادان صید شده و ازنظر کیفیت در تمام کشور بی‌‌نظیر است. مجموعه این ظرفیت‌ها باعث شده استان بوشهر به‌عنوان یک استان دریایی شناخته شود.»

او با بیان اینکه در سند توسعه دانش‌بنیان استان بوشهر، یکی از اولویت‌های مهم این استان بحث دریا و آبزیان است، تاکید کرد: «بنابراین یک الزام ملی نیز در این خصوص وجود داشته و طبیعتا باید در دانشگاه آزاد اسلامی و همچنین دولت اقدامات جدی در این راستا صورت بگیرد.»

او افزود: «واحد خارگ در حوزه چالش‌های دریا و دریانوردی با استان تهران همکاری‌های لازم را انجام داده و نظام موضوعات دریا و دریانوردی را احصا کرد. ما یکی از استان‌هایی هستیم که در جزیره خارگ واحد دانشگاهی تخصصی علوم دریایی داشته و بسیاری از فارغ‌التحصیلان ما در گمرکات، سازمان بنادر و دستگاه‌های مختلف مرتبط با دریا مشغول به‌کار هستند و می‌توان گفت واحد علوم دریایی ظرفیت خوبی برای استان بوشهر است.»

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

دبیرکل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران و عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد:

فساد مانع مشارکت مردم در اقتصاد خیزش مدیریتی لازمه جهش تولید

زینب کرد، مسئول واحد زنان و خانواده اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل:

قانون جوانی جمعیت نگاهی مردانه دارد

بحران آموزش‌وپرورش- بخش دوم؛

ایرادهای ساختاری و راهکارهای تحولی

رضا نقدبیشی، مدیرکل تحلیل و نظارت بر امور پژوهشی؛

تجویز سه‌گانه برای تقویت علم داده در دانشگاه

حادثه 16 آذر 1332 یادآور اعتراض علیه حضور آمریکایی‌ها در دانشگاه تهران بود؛

5 وظیفه دانشگاهیان برای ساخت آینده کشور

«فرهیختگان» نرخ انتشار مقالات علمی پژوهشگران ایران را بررسی می‌کند؛

شروط ارتقای علمی اساتید هیچ منطقی ندارد!

علی عربی، استادیار گروه جامعه‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز:

دانش محلی؛ دروازه ورود به کارآفرینی

حسین پناهی، فعال دانشجویی:

آیین‌نامه جدید کارورزان خوب اما ناکافی

7 نکته درباره آغاز سال ‌تحصیلی؛

مهر 1402، دانشگاه زنده است

درباره حواشی ماجرای دانشکده علوم اجتماعی که ادامه دارد؛

پای ایران و قانون بایستید

عباسعلی رهبر، عضو هیات‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی:

6 ویٰژگی منظومه معرفتی جهاد تبیین امام حسن مجتبی

مهدی نوید‌ادهم، رئیس دبیرخانه هیات موسس دانشگاه آزاد:

۶ کارکرد ویژه راهپیمایی اربعین

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار