• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۰-۰۷-۱۷ - ۰۰:۱۳
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
قطار دولت به بوشهر رسید

پای حرف مردم در سفر ششم

رئیس‌جمهور کشور روز گذشته و در ادامه سفرهای استانی خود به استان بوشهر رفت. در این سفر یک‌روزه وزیران نیرو، جهادکشاورزی، نفت، اقتصاد و دارایی، راه‌وشهرسازی، معاون رئیس‌جمهوری در امور زنان و خانواده، معاون اجرایی رئیس‌جمهوری، معاون توسعه روستایی و مناطق محروم و معاون‌اول رئیس‌جمهور را همراهی کردند.

پای حرف مردم در سفر ششم

سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور کشور روز گذشته و در ادامه سفرهای استانی خود به استان بوشهر رفت. این ششمین سفر استانی رئیسی بعد از ریاست‌جمهوری است که بازتاب‌های گوناگونی را بین مردم و رسانه‌ها، خصوصا مردم و رسانه‌های محلی بوشهر داشت. در این سفر یک‌روزه وزیران نیرو، جهادکشاورزی، نفت، اقتصاد و دارایی، راه‌وشهرسازی، معاون رئیس‌جمهوری در امور زنان و خانواده، معاون اجرایی رئیس‌جمهوری، معاون توسعه روستایی و مناطق محروم و معاون‌اول رئیس‌جمهور را همراهی کردند. رئیسی در ساعات اولیه سفر خود به استان بوشهر از اسکله شهیدمحلاتی، شرکت صنعتی دریایی ایران(صدرا)، منطقه ویژه اقتصادی بوشهر و نخلستان‌های شهر اهرم مرکز شهرستان تنگستان بازدید کرد. سوای اینکه این سفرها در روزهای تعطیل صورت می‌گیرد و باید آن را خاص و مهم تلقی کرد، اظهارات و تصمیمات مهمی هم گرفته می‌شود که در ادامه به برخی از آنها طی سفر به بوشهر اشاره می‌کنیم. رئیسی در بدو ورود به بوشهر با اشاره به شبکه مسائل و مشکلات موجود در این استان و نیت دولت از سفر به بوشهر با اشاره به ظرفیت‌های گسترده این استان برای رشد و آبادانی گفت: «با وجود این ظرفیت‌های فراوان، سخن گفتن از مشکلات و بیکاری و بعضا آسیب‌های اجتماعی در سطح استان قابل تحمل نیست. در این سفر گام‌های ماندگاری برای رفع مشکلات و محرومیت‌های استان بوشهر برداشته خواهد شد. برای رفع مشکلات و محرومیت‌های استان باید در حوزه نفت، گاز و پتروشیمی گام‌های موثری برداشته شود. انجام اقدامات زیربنایی در بخش آب، برق، جاده‌های مواصلاتی و به‌ویژه اتصال استان به ریل سراسری نیز ازجمله اقداماتی است که در این سفر نسبت به آن تصمیم‌گیری خواهد شد تا گام‌های ماندگاری برای رفع مشکلات بنیادین مردم استان برداشته شود.» رئیس‌جمهور در ادامه و در بازدید از از اسکله شهیدمحلاتی گفت: «فعالیت‌هایی که برای طراحی و ساخت شناورها در کلاس‌های مختلف انجام می‌شود جلوه‌ای از خودکفایی است و ضمن اینکه جنبه دفاعی دارد، در فعال کردن اقتصاد دریا و جلوگیری از خروج ارز از کشور نیز نقش مهمی ایفا می‌کند.» رئیسی همچنین با گزارش دریادار تنگسیری، فرمانده نیروی دریایی سپاه و مسئولان مرکز شهیدمحلاتی در جریان مراحل مختلف طراحی، ساخت و تعمیر شناورهای دریایی قرار گرفت. رئیسی همچنین در موسسه دریایی شهیدمحلاتی سپاه از نزدیک از مراحل ساخت و تکمیل ناو شهیدسلیمانی و شناورهای مختلف دریایی بازدید کرد. علاوه‌بر اینها، رئیس‌جمهور با حضور در جمع کارگران شاغل در این مجموعه با آنان دیدار و بر استفاده از نیروهای بومی در مراکز صنعتی و کشتی‌سازی استان تاکید کرد.

مقصد بعدی رئیسی در بوشهر حضور در جمع کشاورزان و نخل‌کاران تنگستانی بود. در این دیدار بی‌واسطه کشاورزان بوشهری مطالبات خود را به رئیس‌جمهور گفتند و رئیسی هم وزیر کشاورزی را موظف کرد تا این مشکلات را به‌زودی حل‌وفصل کند. رئیسی همچنین در سخنان کوتاهی با تاکید بر همت جدی دولت برای رفع مشکل آب با همراهی کشاورزان گفت: «یقین داشته باشید با همت یکدیگر اجازه نخواهیم داد برای نخلستان‌های استان مشکل اساسی ایجاد شود. دولت مبلغ مورد نیاز را برای تکمیل هرچه سریع‌تر سد خائیز اختصاص می‌دهد تا این سد در کمترین زمان به بهره‌برداری برسد و مشکل آب کشاورزان استان تا حدودی برطرف شود.» بعد از این نوبت به بازدید از انبارهای سازمان اموال تملیکی در بوشهر رسید. رئیس‌جمهور در این بازدید، بر ضرورت مقابله با قاچاق سازمان‌یافته و جریان مافیایی پشت‌پرده در این خصوص تاکید کرد و گفت: «یک‌سری از افراد دستگیر و با آنها برخورد و اموالی از آنها گرفته می‌شود اما اینها جزء عوامل پشت‌پرده نیستند و باید بتوانیم جریان مافیایی قاچاق را در این مسیر شناسایی کنیم. از همکاران می‌خواهم به‌خصوص در بخش‌های اطلاعاتی این مساله را بررسی و مافیای قاچاق را شناسایی کنند. در یک ضرب‌الاجل سه‌ماهه اصلاح ساختار و کاهش سریع موجودی انبارهای سازمان اموال تملیکی باید در کشور کلید بخورد.»

بازدید از موزه شهیدرئیسعلی دلواری برنامه بعدی رئیس‌جمهور بود. ۱۳دی‌ماه سال۱۳۷۰ رهبر معظم انقلاب در سفر به استان بوشهر بازدیدی از شهر دلوار داشتند که در این بازدید با تبدیل منزل شهیدرئیسعلی دلواری به موزه و بازسازی آن موافقت کردند. رئیسی طی سخنانی در این بازدید گفت: «همه مردان و زنان این سرزمین به تاسی از امام‌حسین(ع)، سرور آزادگان جهان و یاران باوفایش درس ایستادگی، مقاومت و پایداری آموختند و مرزداران ما در استان بوشهر در ادامه راه نورانی و ملکوتی شهیدرئیسعلی دلواری درمقابل متجاوزان ایستادگی کرده و می‌کنند. حضور من در اجتماعات مردمی افتخاری است برای من و هدفم از این اجتماعات این است که علاوه‌بر سخنرانی در جریان خواست مردم نیز قرار بگیرم.»

بازدید از نیروگاه اتمی بوشهر هم یکی از مهم‌ترین برنامه‌های رئیس‌جمهور در سفر به این استان بود. رئیسی بعد از این بازدید در جمع خبرنگاران حاضر شد و گفت: «سیاست قطعی جمهوری اسلامی ایران، بهره‌برداری از انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای است و از آن کوتاه نخواهیم آمد. در همین راستا ماموریت سازمان انرژی اتمی برای تولید 10هزار مگاوات برق از انرژی هسته‌ای در کشور تعریف شده است. دست یافتن به جایگاه اول اقتصادی، علمی و فناوری در منطقه مستلزم برنامه‌ریزی‌های عالمانه و هدفمند برای پیشبرد پایدار صنعت هسته‌ای مطابق با آخرین استانداردهای بین‌المللی است. تامین بخشی از آب بوشهر از طریق آب‌شیرین‌کن هسته‌ای هم یکی دیگر از ماموریت‌هایی است که از این سازمان انتظار داریم.»

یکی از اصلی‌ترین مطالبات مردم بوشهر پروژه راه‌آهن شیراز-بوشهر-عسلویه بود که رئیس‌جمهور به این مساله هم اهتمام ویژه‌ای داشت و در ادامه بررسی و بازدیدهای سفر یک‌روزه خود به بوشهر، در ارتباط با این پروژه خاطرنشان کرد: «مصمم هستیم در تکمیل و راه‌اندازی پروژه خط‌آهن شیراز-بوشهر-عسلویه شتاب ایجاد کنیم. مدیران طرح باید برای تکمیل و راه‌اندازی این خط‌آهن تلاش مضاعف کنند و لازم است در روند تکمیل آن جهش ایجاد شود. تاخیر در اجرای پروژه‌ها موجب اتلاف منابع و فرسودگی تجهیزات می‌شود، لذا باید برای اتمام پروژه‌ها همت جدی وجود داشته باشد و اعتبارات این پروژه حتما در بودجه سال آینده گنجانده ‌شود. با ظرفیت‌های عظیمی که در استان وجود دارد، نباید مردم این منطقه با مشکلاتی همانند کم‌آبی مواجه باشند و همه باید تلاش کنیم شرایط مطلوب برای آرامش‌خاطر مردم ایجاد شود. مشکلات استان بوشهر قابل حل است و در دولت مصمم هستیم طرح‌هایی را که در سطح استان به سرانجام نرسیده، پیگیری و نهایی کنیم.»

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

میکائیل دیانی، فعال فرهنگی:

ترمیم شکاف‌ها؛ اولین ماموریت پزشکیان

محمدامین ایمانجانی، مدیر مسئول؛

پروژه مدد به مسعود پزشکیان

مهدی خانعلی‌زاده، پژوهشگر سیاست خارجی:

آقای پزشکیان! این شما و این جهان واقعی

محمدرضا کردلو، فعال فرهنگی:

آری، اینچنین است برادر!

در مناظره ۲ به ۲ نامزدهای ریاست‌جمهوری مجری با سوالات صریح و به‌جا بحث را داغ کرد؛

تنها ستاره مناظره

محمد زعیم‌زاده، سردبیر: 

کلید انتخابات در دست مرددها

پرویز امینی، استاد دانشگاه:

مرددین؛ سرنوشت‌سازان انتخابات چهاردهم

پیام پیغام‌های انتخاباتی؛

چرا تحریم انتخابات شکست خورد؟

محمد زعیم‌زاده، سردبیر؛

بازگشت به راهبرد مشارکت حداکثری

«اگر دفاع ما نبود، حمله ایران به اسرائیل ویرانگر می‌شد»؛

اعتراف بایدن

سیدجواد نقوی، خبرنگار فرهیختگان؛

‌نوبل خون

حمید ملک‌زاده، پژوهشگر اندیشه‌های سیاسی:

مقاومت؛ روح پایدار انقلاب اسلامی ایران

سیدجواد نقوی، خبرنگار فرهیختگان:

عجب کشور قانون‌مداری!

صادق امامی، عضو شورای سردبیری:

در مسیر تحول

7 نکته از دیدار رمضان 1403 رهبر انقلاب با دانشجویان؛

پای درس جامع‌نگری در خانه پدری

جیش‌العدل به نیابت از تل‌آویو دست به عملیات تروریستی زد؛

تروریست‌های توسعه

سیدحسین امامی، خبرنگار اندیشه سیاسی:

نقدی بر ایده پایان دین در یک کتاب

جعفر درونه، تحلیلگر سیاسی:

دو روی یک انتخابات

عباسعلی کدخدایی، عضو شورای نگهبان:

من رای نمی‌دهم!

جعفر درونه، پژوهشگر سیاسی:

نقطه عزیمت به‌‌سمت مشارکت حداکثری

درباره نامه 110 اصلاح‌طلب مشارکت‌جو؛

نه به خاتمی، سلام به واقعیت

محمد قائمی‌راد، پژوهشگر هسته مکتب امام خمینی(رحمه‌الله) مرکز رشد دانشگاه امام صادق(ع):

از «خواص و عوام» تا «خاصه و عامه» در اندیشه رهبری

درباره جوانب مختلف ردصلاحیت روحانی

او باید در انتخابات شکست می‌خورد

مرتضی قاضی، نویسنده:

صادق الوعد

آرزویی که بستر آن فراهم نیست؛

تمایل به شیوه‌های کنترلگری نوین

سرباز روح الله رضوی؛ فعال رسانه ای:

الجزیره و آفریقای جنوبی؛ جای ایران را نخواهد گرفت

محسن فایضی؛

چقدر بی انصاف‌اند

نگاه سطحی اپوزسیون سلبریتی؛

این جهل نیست خیانت به تاریخ و انسانیت است

سیدجواد نقوی، خبرنگار؛

بحران‌زدگی برندینگ برهانی

در حاشیه اظهارات جدید وزیر سابق خارجه؛

تاریخ را با تراژدی‌هایش بخوانید

کنشگران سیاست و نوار باریک انسانیت؛

در آینه فلسطین به خودتان نگاه کنید

وقایع نقش جهان و مصائب توییتری شدن سیاست

سانتی‌مانتال‌ها مشغول کارند

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار