• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۰-۰۷-۱۷ - ۰۱:۱۱
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
دبیر فرهنگی دفتر تحکیم وحدت:

فضای گفت‌وگوی آزاد و مناظرات را در صداوسیما باز کنید

یکی از علل ضعف صداوسیما عدم برنامه‌ریزی ویژه برای موضوع زن و خانواده است. یکی دیگر از کارهایی که در دوره ریاست جدید باید انجام شود توجه به بحث شفافیت است. این شفافیت را می‌توان به دو بخش مالی و ساختاری تقسیم کرد که یکی از اهداف رئیس جدید سازمان باید شفافیت ساختاری باشد.

فضای گفت‌وگوی آزاد و مناظرات را در صداوسیما باز کنید

حدیث ترابیان، دبیر فرهنگی دفتر تحکیم وحدت با اشاره به توصیه‌هایی که به رئیس جدید صداوسیما برای ایجاد عملکرد بهتر در این سازمان در سال‌های پیش رو دارد، گفت: «یکی از موضوعات بسیار پررنگ در رسانه‌های کشور ما موضوع زن و خانواده است اما متاسفانه حداقل در این موضوع دست برتر با رسانه‌های غیررسمی است. منکر برخی کارهای خوب تلویزیونی نیستیم اما کیفیت و کمیت آن در قبال آنچه نیاز داریم بسیار پایین است. این ضعف موجب شده است که صداوسیما در موضوعات زن و خانواده از واقعیت جامعه عقب بماند، چه در حرکت‌های مثبت و چه در حرکت‌های منفی؛ اگر زنان ما در جمهوری اسلامی پیشرفت فکری، علمی و معنوی داشته باشند و صداوسیما نتواند این حرکت را به تصویر بکشد به معنای عقب‌ماندگی است و اگر در مورد مساله‌ای مثل حجاب یا جایگاه زن در خانواده، تهاجمی صورت بگیرد و صداوسیما نتواند موضعی اثرگذار داشته باشد باز هم به معنای عقب‌ماندگی است.»

وی افزود: «یکی از علل ضعف صداوسیما عدم برنامه‌ریزی ویژه برای موضوع زن و خانواده است. یکی دیگر از کارهایی که در دوره ریاست جدید باید انجام شود توجه به بحث شفافیت است. این شفافیت را می‌توان به دو بخش مالی و ساختاری تقسیم کرد که یکی از اهداف رئیس جدید سازمان باید شفافیت ساختاری باشد. براساس بند (ب) ماده ۳ قانون ارتقای سلامت نظام اداری و مقابله با فساد صداوسیما موظف است که متن قراردادها و معاملات را در پایگاه اطلاع‌رسانی وارد کند. به دلیل اینکه یک رسانه ملی بتواند دیده‌بان شفافیت باشد موظف است که از قوانین شفافیت پیروی کند که ابتدائا اصلاح را باید از خودش شروع کند. وقتی شفافیت نباشد بسترسازی فساد انجام می‌شود. یک‌سری برنامه‌سازی‌های انحصاری در دست افرادی قدرتمند ایجاد می‌شود‌. زمانی که رسانه ملی برای احقاق حقوق مردم فعالیت نکند، مردم برای احقاق حقوق خودشان به رسانه‌های بیگانه دیگر پناه می‌برند و گاهی به نقدهای غیرمنصفانه می‌پردازند. این مساله می‌تواند آسیب جبران‌ناپذیری را نسبت به اعتقاد مردم به نظام وارد کند که طبیعتا مسبب آن محافظه‌کاری مسئولان رسانه ملی در انتقال اطلاعات به مردم و عدم وجود شفافیت است. امیدواریم مدیر جدید این شفافیت و آگاهی‌بخشی را افزایش بدهند.»

ترابیان تصریح کرد: «مساله دیگر این است که صداوسیما در این چند سال اخیر بحث سانسور را بسیار انجام داده و ما شاهد این بودیم که برخی برنامه‌هایی که در جهت آگاهی مردم بوده است را متوقف و مناظرات و فضای گفت‌وگوی آزاد را محدود کرده‌اند. امیدواریم که در سال‌های پیش رو این روند تغییر کند و گفت‌وگو و نقدهای آزادانه در صداوسیما بیشتر شود و اعتماد از دست رفته مردم به رسانه ملی دوباره بازگردد. این یکی از مهم‌ترین وظایف مدیریت جدید است که اعتماد از دست رفته را به مردم بازگرداند و این مساله جز با باز گذاشتن فضای گفت‌وگو در صداوسیما فراهم نمی‌شود.»

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

دبیرکل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران و عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد:

فساد مانع مشارکت مردم در اقتصاد خیزش مدیریتی لازمه جهش تولید

زینب کرد، مسئول واحد زنان و خانواده اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل:

قانون جوانی جمعیت نگاهی مردانه دارد

بحران آموزش‌وپرورش- بخش دوم؛

ایرادهای ساختاری و راهکارهای تحولی

رضا نقدبیشی، مدیرکل تحلیل و نظارت بر امور پژوهشی؛

تجویز سه‌گانه برای تقویت علم داده در دانشگاه

حادثه 16 آذر 1332 یادآور اعتراض علیه حضور آمریکایی‌ها در دانشگاه تهران بود؛

5 وظیفه دانشگاهیان برای ساخت آینده کشور

«فرهیختگان» نرخ انتشار مقالات علمی پژوهشگران ایران را بررسی می‌کند؛

شروط ارتقای علمی اساتید هیچ منطقی ندارد!

علی عربی، استادیار گروه جامعه‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز:

دانش محلی؛ دروازه ورود به کارآفرینی

حسین پناهی، فعال دانشجویی:

آیین‌نامه جدید کارورزان خوب اما ناکافی

7 نکته درباره آغاز سال ‌تحصیلی؛

مهر 1402، دانشگاه زنده است

درباره حواشی ماجرای دانشکده علوم اجتماعی که ادامه دارد؛

پای ایران و قانون بایستید

عباسعلی رهبر، عضو هیات‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی:

6 ویٰژگی منظومه معرفتی جهاد تبیین امام حسن مجتبی

مهدی نوید‌ادهم، رئیس دبیرخانه هیات موسس دانشگاه آزاد:

۶ کارکرد ویژه راهپیمایی اربعین

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار