• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۰-۰۷-۱۷ - ۰۰:۵۸
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
کارشناس‌ارشد مدیریت رسانه:

۵ نکته برای تحول در اداره رسانه ملی

متاسفانه امروزه تلویزیون به بستری برای رشد نظام سرمایه‌داری و مصرف‌گرایی و صنعت سرگرمی تبدیل شده است. طبق نظر بسیاری از اندیشمندان علم ارتباطات، اصلی‌ترین کارکرد تلویزیون، سرگرمی است. رسانه ملی دارای یک دوگانه بزرگ است؛ چراکه قرار بود از لحاظ محتوا دانشگاه عمومی و انعکاس‌دهنده گفتمان انقلاب اسلامی باشد اما از نظر فرم، کاملا لیبرال و در خدمت نظام سرمایه‌داری و به‌شدت تابع صنعت سرگرمی است.

۵ نکته برای تحول در اداره رسانه ملی

رضا جلالی، کارشناس‌ارشد مدیریت رسانه، معاون علمی ترویجی مرکز پژوهشی اعتلای رسانه ملی بسیج دانشجویی دانشگاه صداوسیما، با اشاره به اینکه صداوسیما امروز با چه چالش‌هایی روبه‌رو است و ریاست جدید چه مواردی را در حوزه اجرا باید در اولویت قرار دهد، گفت: «متاسفانه امروزه تلویزیون به بستری برای رشد نظام سرمایه‌داری و مصرف‌گرایی و صنعت سرگرمی تبدیل شده است. طبق نظر بسیاری از اندیشمندان علم ارتباطات، اصلی‌ترین کارکرد تلویزیون، سرگرمی است. رسانه ملی دارای یک دوگانه بزرگ است؛ چراکه قرار بود از لحاظ محتوا دانشگاه عمومی و انعکاس‌دهنده گفتمان انقلاب اسلامی باشد اما از نظر فرم، کاملا لیبرال و در خدمت نظام سرمایه‌داری و به‌شدت تابع صنعت سرگرمی است. از آن جهت که دکتر جبلی خود دانش‌آموخته رشته فرهنگ و ارتباطات است، باید در گام اول از نظر تئوری و نظری این دوگانه را حل کند.»

وی ادامه داد: «نکته دوم اینکه، سازمان‌های رسانه‌ای در زمره صنایع خلاق محسوب می‌شوند، این صنایع دارای ویژگی‌های خاص به خود هستند و از اصلی‌ترین ویژگی‌های آن داشتن ساختاری چابک و سریع همراه با نیروی انسانی خلاق و با‌انگیزه است. رسانه ملی باید تکلیف همواره مبهم و بی‌فایده ارتباط صف با ستاد خود را مشخص کند. در این سال‌ها نیروهای ستادی رسانه ملی از خود سازمان بوده‌اند اما در عرصه صف اکثر تولیدات برون‌سپاری می‌شود و این آفت بزرگی برای رسانه ملی است.»

جلالی با اشاره به اهمیت برند شدن رسانه ملی گفت: «مساله سوم این است که رسانه ملی باید به رشد برند خود در بین اقشار جامعه توجه داشته باشد اصلی‌ترین سرمایه سازمان همین مردم و اعتماد مردم به برند این سازمان است که مهم‌ترین کاری که سازمان صداوسیما برای این مساله می‌تواند انجام دهد کاهش کمی شبکه‌ها‌ی تلویزیونی و رادیویی و افزایش کیفی آنها، ارتقای جایگاه و کیفیت بخش‌های ستادی در خود شبکه‌های تلویزیونی و رادیویی، تبدیل معاونت برون مرزی به یک سازمان مستقل از صداوسیما، استفاده از دیگر نهادهای فرهنگی و رسانه‌ای مرتبط، تولید آثار تلویزیونی و رادیویی فاخر، اختصاص سهم بیشتری از تولیدات به کودکان و نوجوانان و... را می‌توان برشمرد.»  او خاطرنشان کرد: «چهارم اینکه سازمان صداوسیما باید تکلیف خود را با مراکز پژوهشی وابسته به خود و همچنین دانشگاه صداوسیما که تنها بستر برای جذب و تربیت نیروهای کارآمد و خلاق آتی سازمان است مشخص کند. دانشگاه صداوسیما باید مرکزی برای رفع نظام مسائل سازمان صداوسیما باشد، موضوعات پایان‌نامه‌ها و پژوهش‌های صورت‌گرفته در این دانشگاه باید در راستای رفع مشکلات حقیقی سازمان صداوسیما باشد. دکتر جبلی که خود عضو هیات‌علمی دانشگاه صداوسیماست باید بیش از پیش به این دانشگاه توجه کند و ماموریت‌های ویژه‌ای را در راستای طرح تحول سازمان صداوسیما به این دانشگاه واگذار کند.»

وی در پایان تصریح کرد: «نکته پنجم و آخرین نکته این است که گام دوم انقلاب زمینه‌ساز به وجود آمدن جوانان تحصیلکرده، با‌انگیزه و علاقه‌مند نسبت به خدمت به ایران عزیز اسلامی بود. یقینا اگر ریاست محترم سازمان صداوسیما به دنبال تحول در رسانه ملی است باید از ظرفیت این جوانان استفاده کند. نکته‌ای که باید به آن توجه ویژه شود و عدم توجه به آن منجر به شکست گفتمان جوان‌گرایی در رسانه ملی خواهد شد به کار گرفتن جوانانی است که فهم درست و جامعی از کارکردهای رسانه و تلویزیون ندارند یا نگاه صرفا سیاسی یا صرفا عرفی نسبت به مسائل دینی و جامعه دارند و یا سازمان صداوسیما را صرفا محلی برای رشد و‌گذار خود دیده و علقه‌ و تعصبی نسبت به رسانه ملی و عرصه فرهنگ ندارند.»

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

دبیرکل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران و عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد:

فساد مانع مشارکت مردم در اقتصاد خیزش مدیریتی لازمه جهش تولید

زینب کرد، مسئول واحد زنان و خانواده اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل:

قانون جوانی جمعیت نگاهی مردانه دارد

بحران آموزش‌وپرورش- بخش دوم؛

ایرادهای ساختاری و راهکارهای تحولی

رضا نقدبیشی، مدیرکل تحلیل و نظارت بر امور پژوهشی؛

تجویز سه‌گانه برای تقویت علم داده در دانشگاه

حادثه 16 آذر 1332 یادآور اعتراض علیه حضور آمریکایی‌ها در دانشگاه تهران بود؛

5 وظیفه دانشگاهیان برای ساخت آینده کشور

«فرهیختگان» نرخ انتشار مقالات علمی پژوهشگران ایران را بررسی می‌کند؛

شروط ارتقای علمی اساتید هیچ منطقی ندارد!

علی عربی، استادیار گروه جامعه‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز:

دانش محلی؛ دروازه ورود به کارآفرینی

حسین پناهی، فعال دانشجویی:

آیین‌نامه جدید کارورزان خوب اما ناکافی

7 نکته درباره آغاز سال ‌تحصیلی؛

مهر 1402، دانشگاه زنده است

درباره حواشی ماجرای دانشکده علوم اجتماعی که ادامه دارد؛

پای ایران و قانون بایستید

عباسعلی رهبر، عضو هیات‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی:

6 ویٰژگی منظومه معرفتی جهاد تبیین امام حسن مجتبی

مهدی نوید‌ادهم، رئیس دبیرخانه هیات موسس دانشگاه آزاد:

۶ کارکرد ویژه راهپیمایی اربعین