• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۰-۰۷-۱۷ - ۰۰:۴۱
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 1
  • 0
مسئول مرکز پارسا:

برای حل مسائل رسانه ملی باید کار پژوهشی مدنظر قرار گیرد

رکن اصلی سازمان رسانه‌ای به‌عنوان صنایع خلاق سرمایه انسانی آن است که ورود نیروهای انسانی به آن از طریق دانشگاه صداوسیما دنبال شود. حتی اگر نیاز این رسانه در حال حاضر از دانشگاه صداوسیما تامین نمی‌شود، باید رشته‌های مورد نیاز در دانشگاه ایجاد شود.

برای حل مسائل رسانه ملی باید کار پژوهشی مدنظر قرار گیرد

احسان مختاری، کارشناس ارشد رسانه و مسئول مرکز پارسا(مرکز پژوهشی بسیج دانشجویی دانشگاه صداوسیما با اشاره به چالش‌هایی که در سازمان صداوسیما وجود دارد و نکاتی که در دوران جدید باید رعایت شود، گفت: «امروزه از هر گوشه و کنار انتقادات متعدد و متنوعی نسبت به رسانه ملی می‌شنویم؛ اما بهتر است به جای پرداختن به معلول‌های آن به علت‌های مشکلات مرتبط با این سازمان بپردازیم. هر چند از انتخاب جبلی به‌عنوان رئیس رسانه ملی با سابقه حدودا 30 ساله از این سازمان و پشتوانه دانشگاهی خرسندیم اما باید این را هم بپذیریم که بسیاری از مسائل رسانه ملی جدی‌تر از آن هستند که با آمد و شد چند شخص به‌راحتی حل شوند و باید تدابیر بلندمدت و استراتژیکی برای حل آنها در پیش گرفت.»  او افزود: «یکی از این مسائل جدی که صداوسیما حداقل در 30 سال اخیر با آن مواجه است اینکه رویکرد منفعلانه این سازمان نسبت به اتفاقات فرهنگی، سیاسی و اجتماعی جامعه ضربه جدی به رسانه ملی وارد کرده تا جایی که حتی جبلی هم به این مساله اشاره داشته است. اگر این رویکرد به سمت، رویکرد فعالانه و جریان‌سازی رسانه حرکت کند صداوسیما می‌تواند دست برتر رسانه‌ای را در کشور و حتی برون‌مرزی داشته باشد. البته در این بین استفاده از تجربیات ارزشمند نسل‌های گذشته سازمان اهمیت جدی دارد و لازم است در راستای حل این مشکلات جوان‌گرایی در رسانه ملی دنبال شود. همچنین افراد جدید باید بتوانند مسئولیت خود را تا حد قابل قبول انجام دهند، باید پست‌ها و مسئولیت‌های مشاوره‌ای و سیاستگذاری در رسانه ملی گسترده‌تر و جدی‌تر شود.»  این دانشجوی کارشناسی‌ارشد رسانه و مسئول مرکز پارسا بسیج دانشجویی، در ادامه اظهار داشت: «مساله بعدی این است که رسانه ملی در سال‌های اخیر حرکت خوبی به سمت جوان‌گرایی و استفاده از جوان‌های انقلابی داشته، اما این امر در رسانه ملی به نسبت دیگر بخش‌های کشور از اهمیت دوچندانی برخوردار است؛ چراکه سرعت تغییرات ارتباطات و رسانه‌ای بسیار بالا بوده و سازمان رسانه ملی و نیروی انسانی حاضر در آن باید با سرعت زیادی بتوانند خود را با این اتفاقات تطبیق دهند. این مهم در رسانه ملی تا حدی رخ داده اما به هیچ‌وجه قابل‌قبول نیست و باید سطح مسئولیت‌های جوانان بالاتر رفته و اعتماد و خودمختاری و استقلال شغلی آنها هم به حدی برسد که توانایی انتخاب و تصمیم‌سازی را در رسانه ملی داشته باشند. البته این مهم به شرطی محقق می‌شود که نقش‌های مشورتی در سازمان جدی گرفته شده و دارای اثرگذاری هم باشند.»

مختاری افزود: «در رسانه ملی طی سال‌های اخیر تلاش‌های زیادی صورت گرفته آن هم در شرایطی که این سازمان در فشارهای اقتصادی و... قرار داشته است، با این حال صداوسیما نتوانسته در اذهان مردم این تلاش‌های مثبت را به تصویر بکشد و این ضعف جدی روابط‌عمومی این سازمان را نشان می‌دهد؛ قطعا برای صداوسیما به‌عنوان یک سازمان رسانه‌ای، ‌قابل‌قبول نیست که خود دارای یک روابط‌عمومی بسیار ضعیف باشد. یکی از الزامات حرکت این سازمان همراهی مردم و مسئولان خارج از سازمان است که این مهم هم وظیفه رسانه ملی است و نیاز به تحول در این بخش را نشان می‌دهد.»  وی دراین‌باره اظهار داشت: «می‌توان اذعان کرد که رسانه ملی با اینکه ظاهرا توجه خوبی به نهاد علم و دانشگاه داشته و حتی دانشگاهی به‌عنوان صداوسیما هم برای حمایت علمی خود ایجاد کرده اما توجه لازم را به نهاد علم و دانشگاه ندارد و در این زمینه از ضعف جدی رنج می‌برد. انتظار می‌رود با حضور جبلی به این مقوله توجه ویژه شود و سازمان این مساله را بپذیرد که برای بسیاری از مسائل صداوسیما که سالیان سال است با آنها دست‌وپنجه نرم می‌کند، لازم است کار پژوهشی و علمی بنیادین رخ دهد، در غیر این صورت این مسائل همانند گذشته بدون راه‌حل و صرفا با یک پاسخ منفعلانه روبه‌رو می‌شوند.»

کارشناس ارشد رسانه و مسئول مرکز پارسا خاطرنشان کرد: «رکن اصلی سازمان رسانه‌ای به‌عنوان صنایع خلاق سرمایه انسانی آن است که ورود نیروهای انسانی به آن از طریق دانشگاه صداوسیما دنبال شود. حتی اگر نیاز این رسانه در حال حاضر از دانشگاه صداوسیما تامین نمی‌شود، باید رشته‌های مورد نیاز در دانشگاه ایجاد شود. این مساله علل‌ مختلفی دارد که از جمله آنها باید به بحث گزینش و دقت نظر در ورود به دانشگاه صداوسیما اشاره کرد. مولفه دیگر فرهنگ‌پذیری و ایجاد فرهنگ‌سازی در دانشجویان برای ورود به رسانه ملی و مساله سوم تحصیل مرتبط و کسب تجربه از اساتید باتجربه است.»

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

دبیرکل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران و عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد:

فساد مانع مشارکت مردم در اقتصاد خیزش مدیریتی لازمه جهش تولید

زینب کرد، مسئول واحد زنان و خانواده اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل:

قانون جوانی جمعیت نگاهی مردانه دارد

بحران آموزش‌وپرورش- بخش دوم؛

ایرادهای ساختاری و راهکارهای تحولی

رضا نقدبیشی، مدیرکل تحلیل و نظارت بر امور پژوهشی؛

تجویز سه‌گانه برای تقویت علم داده در دانشگاه

حادثه 16 آذر 1332 یادآور اعتراض علیه حضور آمریکایی‌ها در دانشگاه تهران بود؛

5 وظیفه دانشگاهیان برای ساخت آینده کشور

«فرهیختگان» نرخ انتشار مقالات علمی پژوهشگران ایران را بررسی می‌کند؛

شروط ارتقای علمی اساتید هیچ منطقی ندارد!

علی عربی، استادیار گروه جامعه‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز:

دانش محلی؛ دروازه ورود به کارآفرینی

حسین پناهی، فعال دانشجویی:

آیین‌نامه جدید کارورزان خوب اما ناکافی

7 نکته درباره آغاز سال ‌تحصیلی؛

مهر 1402، دانشگاه زنده است

درباره حواشی ماجرای دانشکده علوم اجتماعی که ادامه دارد؛

پای ایران و قانون بایستید

عباسعلی رهبر، عضو هیات‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی:

6 ویٰژگی منظومه معرفتی جهاد تبیین امام حسن مجتبی

مهدی نوید‌ادهم، رئیس دبیرخانه هیات موسس دانشگاه آزاد:

۶ کارکرد ویژه راهپیمایی اربعین