• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۰-۰۷-۱۲ - ۰۱:۲۸
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0

دانشگاه آزاد برای دومین سال متمادی همراه پویش سرطان معتمد شد

سومین پویش سراسری اکتبر؛ ماه آگاهی بانوان در زمینه سرطان پستان از سوی پژوهشگاه سرطان معتمد برگزار می‌شود. در همین جهت کمیته تخصصی متشکل از ۳۰ متخصص سرطان تشکیل دادیم و ارتباطی بین مردم با این متخصصان ایجاد کردیم که سوالات خود را بپرسند و بتوانند پاسخ علمی و تاییدشده را از آنها دریافت کنند.

دانشگاه آزاد برای دومین سال متمادی  همراه پویش سرطان معتمد شد

نیلوفر هوشمند، روزنامه‌نگار:  براساس آمار رسمی ثبت‌شده در سال ۲۰۲۰، سرطان پستان با ثبت ۳/۲ میلیون ابتلای جدید، بیشترین آمار ابتلا به سرطان در هر دو جنس را در دنیا به خود اختصاص داد. این بیماری شایع‌ترین علت مرگ ناشی از سرطان در بین زنان و پنجمین علت در هر دو جنس است. در کشور ما نیز این بیماری شایع‌ترین سرطان در بین بانوان بوده و در سال ۲۰۲۰ نزدیک به ۱۷ هزار ابتلا جدید ثبت شده است. با توجه به این مساله پژوهشکده سرطان معتمد جهاد دانشگاهی با بیش از ۲۵ سال سابقه در زمینه پژوهش آموزش و درمان امسال همزمان با ماه اکتبر، برای سومین سال پیاپی، «پویش سراسری سرطان معتمد» را با همکاری سازمان‌ها و ارگان‌ها و دانشگاه‌های مختلف ازجمله دانشگاه آزاد اسلامی و زیرنظر کمیته علمی پویش متشکل از ۳۰ متخصص حوزه سرطان، از نهم مهرماه آغاز کرده است که تا نهم آبان‌ماه ادامه دارد.  این پژوهشگاه با همکاری جهاد دانشگاهی امروز یک نشست خبری با حضور رئیس جهاد دانشگاهی، رئیس پژوهشگاه و دبیران این پژوهشگاه برگزار کرده بود که طی آن به توضیح این پویش پرداخته و آن را معرفی کردند.

 پژوهشگاه سرطان معتمد، بیشترین خدمات را برای بانوان ارائه می‌دهد

حمیدرضا طیبی، رئیس سازمان جهاد دانشگاهی در این نشست، اذعان داشت: «قسمت عمده‌ای از فعالیت‌های این مجموعه بزرگ علمی و فناورانه کشور را به حوزه سلامت، به‌ویژه سلامت بانوان اختصاص داده‌ایم و پژوهشکده سرطان معتمد (مرکز تحقیقات سرطان پستان) فعالیت‌های قابل‌توجهی در این رابطه انجام داده است. انجام پژوهش‌های پیشرفته در حوزه پیشگیری، غربالگری زودهنگام، تشخیص و درمان از مهم‌ترین فعالیت‌های پژوهشکده معتمد محسوب می‌شود و هرساله با انجام پژوهش‌های نوین مثل سلول‌درمانی، ژن‌درمانی، ویروس‌درمانی، فرآیند درمان بیماران را با جدیت پیگیری می‌کنند.»  طیبی در این‌باره افزود: «سالانه بیش از ۱۵۰ هزار بیمار از داخل و خارج از کشور، برای تشخیص و درمان به این پژوهشکده مراجعه می‌کنند. همچنین فعالیت‌های این پژوهشکده در خارج از کشور در قالب مدارس علمی و فناورانه، با استقبال بسیار خوبی مواجه شده است. ماه اکتبر (ماه جهانی ارتقای آگاهی بانوان در زمینه سرطان پستان) که در ایران از تاریخ ۹ مهرماه تا ۹ آبان است، فرصت مناسبی برای پرداختن به برنامه‌های مختلف آموزشی و ترویجی در این حوزه است. همان‌طور که متخصصان این حوزه تأکید می‌کنند، پیشگیری، غربالگری و تشخیص به‌موقع سرطان پستان، به درمان سریع‌تر، مؤثرتر و کم‌هزینه‌تر بیماری کمک شایانی می‌کند.»

 ترویج آموزش و اطلاع‌رسانی سرطان با همکاری دانشگاه‌ها

راحله انوری، دبیر اجرایی پویش پژوهش سرطان معتمد و مدیریت روابط‌عمومی پژوهشگاه سرطان معتمد نیز درباره فعالیت‌های این پژوهشگاه و چیستی این پویش، گفت: «سومین پویش سراسری اکتبر؛ ماه آگاهی بانوان در زمینه سرطان پستان از سوی پژوهشگاه سرطان معتمد برگزار می‌شود. در همین جهت کمیته تخصصی متشکل از ۳۰ متخصص سرطان تشکیل دادیم و ارتباطی بین مردم با این متخصصان ایجاد کردیم که سوالات خود را بپرسند و بتوانند پاسخ علمی و تاییدشده را از آنها دریافت کنند. محتواهای تولیدشده ما برای آموزش و اطلاع‌رسانی به مردم از طرق مختلف در فضای مجازی در اختیار مردم قرار می‌گیرد. مترجم محتوای تولیدشده ما ازجمله کلیپ در این زمینه را در اینستاگرام سازمان‌های مختلف و مجموعه‌هایی که با ما همکاری دارند، منتشر می‌کند. صداوسیما، شهرداری تهران، جهاد دانشگاهی، انجمن سلامت خانواده، اتوبوسرانی و دانشگاه‌های مختلف ازجمله دانشگاه آزاد اسلامی در این زمینه با ما همکاری دارند. به غیر از تولیدی‌هایی که در قالب تیزر و کلیپ و لایو داریم در همکاری با شهرداری تهران برنامه‌های آموزشی مختلفی طراحی می‌کنیم. همچنین در کنار همه اینها برنامه‌های ورزشی و ترویجی داریم که ورزشکاران ما با لباس‌های متعدد در سطح شهر حرکت می‌کنند و پیام ما را به مردم می‌رسانند. در کنار اینها برنامه‌های غربالگری و معاینه شهروندان را خواهیم داشت. در دانشگاه‌ها نیز قرار است پایگاه‌هایی را قرار دهیم که طی آن بروشورهای آموزشی به دانشجویان ارائه شود و دانشگاه آزاد نیز دو سال است که با ما همکاری می کند.»

 دانشگاه آزاد اسلامی با مراکز گسترده به پویش معتمد  کمک می‌کند

رامین صرامی، رئیس پژوهشگاه سرطان معتمد، در گفت‌وگو با «فرهیختگان» درباره فعالیت‌های این پژوهشگاه و همکاری با دانشگاه‌های مختلف ازجمله دانشگاه آزاد اسلامی، گفت: «یک شباهت بین دانشگاه آزاد و جهاد دانشگاهی وجود دارد؛ آن هم گستره‌ مراکز این دانشگاه و زیرساخت‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری آن است که می‌‌تواند هم‌افزایی خوبی را بین جهاد دانشگاهی و پژوهشکده ما ایجاد کند. این هم‌افزایی می‌تواند در قالب پویش‌ها و برنامه‌های مشترک باشد، به این صورت که ما متخصصان خود را به مراکز دانشگاه آزاد می‌فرستیم و در آن مراکز خدمات لازم را براساس سخت‌افزار ارائه‌شده از سوی دانشگاه آزاد ارائه می‌دهیم.»  وی افزود: «از سویی نیز همکاری‌های مشترکی با دانشگاه‌های دیگر داریم و در فناوری‌های مختلف فنی‌ومهندسی و پزشکی تبادل دانشجو و پروژه‌های پژوهشی مشترکی انجام می‌شود که نتایج آن برای مردم کشورمان قابل استفاده خواهد بود.»

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

دبیرکل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران و عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد:

فساد مانع مشارکت مردم در اقتصاد خیزش مدیریتی لازمه جهش تولید

زینب کرد، مسئول واحد زنان و خانواده اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل:

قانون جوانی جمعیت نگاهی مردانه دارد

بحران آموزش‌وپرورش- بخش دوم؛

ایرادهای ساختاری و راهکارهای تحولی

رضا نقدبیشی، مدیرکل تحلیل و نظارت بر امور پژوهشی؛

تجویز سه‌گانه برای تقویت علم داده در دانشگاه

حادثه 16 آذر 1332 یادآور اعتراض علیه حضور آمریکایی‌ها در دانشگاه تهران بود؛

5 وظیفه دانشگاهیان برای ساخت آینده کشور

«فرهیختگان» نرخ انتشار مقالات علمی پژوهشگران ایران را بررسی می‌کند؛

شروط ارتقای علمی اساتید هیچ منطقی ندارد!

علی عربی، استادیار گروه جامعه‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز:

دانش محلی؛ دروازه ورود به کارآفرینی

حسین پناهی، فعال دانشجویی:

آیین‌نامه جدید کارورزان خوب اما ناکافی

7 نکته درباره آغاز سال ‌تحصیلی؛

مهر 1402، دانشگاه زنده است

درباره حواشی ماجرای دانشکده علوم اجتماعی که ادامه دارد؛

پای ایران و قانون بایستید

عباسعلی رهبر، عضو هیات‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی:

6 ویٰژگی منظومه معرفتی جهاد تبیین امام حسن مجتبی

مهدی نوید‌ادهم، رئیس دبیرخانه هیات موسس دانشگاه آزاد:

۶ کارکرد ویژه راهپیمایی اربعین