• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۰-۰۷-۱۲ - ۰۰:۴۵
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
امارات تاکنون در بازی‌های رسمی موفق به شکست ایران نشده است

تقابل یوزها با بی‌آزارها!

اماراتی‌ها اگرچه نمایش خوبی در دیدارهای ماه گذشته خود ارائه نکرده‌اند اما امیدوارند در دیدار برابر ایران نتیجه خوبی کسب کرده و خود را به جمع مدعیان صعود برسانند.

تقابل یوزها با بی‌آزارها!

سیامک خاجی، روزنامه‌نگار: تیم‌ملی فوتبال ایران در سومین دیدار خود در دور سوم انتخابی رقابت‌های جام‌جهانی2020 قطر روز پنجشنبه این هفته در زمین امارات میهمان این تیم خواهد بود. شاگردان اسکوچیچ پس از دو برد روحیه‌بخش در دیدارهای قبلی خود در این مرحله برابر سوریه و عراق حالا باید خود را برای سومین دیدار با اماراتی آماده کنند که پیش از این تنها دو مساوی به‌دست آورده و درصورتی‌که در این بازی نتواند موفق باشد کار بسیار سختی برای صعود از این گروه به جام‌جهانی و حتی رسیدن به دیدارهای پلی‌آف خواهد داشت. این مربی کروات که از زمان حضورش روی نیمکت تیم ایران همه بازی‌هایش را برده و رکوردی عالی را از خود به‌جای گذاشته امیدوار است این‌بار برابر امارات بتواند همین روند را ادامه بدهد و پیش از مصاف حساس و سرنوشت‌ساز برابر کره‌جنوبی برد دیگری نیز در کارنامه‌اش به ثبت برساند.

صعود به لطف کرونا

اماراتی‌ها کار خود را در مسابقات این دوره از گروه G  مرحله دوم آغاز کردند. جایی که با تیم‌های ویتنام، مالزی، تایلند و اندونزی هم‌گروه بودند و به‌نظر می‌رسید صعودی آسان در انتظار آنهاست. تنها معضل این تیم بعد مسافت بود که برای برگزاری همه دیدارهای خارج از خانه خود باید راهی شرق آسیا می‌شدند. با این حال این 4تیم که از تیم‌های درجه یک فوتبال آسیا محسوب نمی‌شدند روی کاغذ نباید دردسری برای این تیم ایجاد می‌کردند. آنها کار خود را با دو برد برابر مالزی و اندونزی آغاز کردند اما وقتی در زمین تایلند و ویتنام دو شکست پیاپی را تجربه کردند فهمیدند که نباید رقبای خود را در این گروه دست‌کم بگیرند. به این ترتیب کار صعود آنها به‌خطر افتاد و به‌نظر می‌رسید شاید امارات را باید یکی از حذف‌شد‌ه‌های بزرگ این مرحله دانست. بحران کرونا کمک زیادی به تیم‌ملی این کشور کرد و وقفه طولانی‌مدتی که در مسابقات ایجاد شد باعث شد آنها به‌خوبی به رفع مشکلات تیم خود بپردازند و خردادماه امسال در هر 4دیدار خود در دور برگشت به پیروزی رسیدند تا صعودی مقتدرانه را به‌عنوان صدرنشین گروه جشن بگیرند.

از طرف دیگر با توجه به اینکه کنفدراسیون فوتبال آسیا تصمیم گرفته بود دیدارهای این مرحله را به‌صورت متمرکز برگزار کند، اماراتی‌ها موفق شدند مجوز میزبانی بازی‌ها را در دبی بگیرند و به این ترتیب در خانه و تقریبا به‌راحتی صعود خود را قطعی کردند. ویتنام، اصلی‌ترین رقیب آنها که در روز پایانی به مصاف این تیم رفت می‌توانست برای شاگردان برت فن‌مارویک دردسرساز شود و شاید اگر بازی دقایقی دیگر ادامه داشت شرایط جدول به‌گونه‌ای دیگر تغییر می‌کرد اما درنهایت این مربی هلندی موفق شد برتری 3 بر 2 تیمش را جشن گرفته و صعودش به دور سوم را قطعی کند. امارات حالا در این مرحله کار به‌مراتب دشوارتری را برابر رقبایی چون ایران، کره‌جنوبی، عراق و حتی لبنان و سوریه دارد و با روندی که در پیش گرفته بعید است بتواند امید زیادی برای صعود به دور بعد داشته باشد. آنها در آغاز این مرحله دو دیدار نسبتا راحت را برابر لبنان و سوریه برگزار کردند که در بازی نخست در خانه نتیجه‌ای بهتر از تساوی بدون گل برابر لبنان کسب نکردند و در مسابقه دوم هم اگرچه توانستند گل نخست را برابر سوریه به ثمر برسانند اما درنهایت بازی با تساوی یک-یک به پایان رسید تا با کسب تنها دو امتیاز از آسان‌ترین رقبای خود در این گروه، کار سختی را در ادامه مسیر پیش‌رو داشته باشند. اماراتی‌ها به فاصله 5روز پس از رویارویی با ایران باید به مصاف عراق بروند که آن مسابقه هم اگرچه در دبی برگزار می‌شود اما برای فن‌مارویک و تیمش بسیار دشوار خواهد بود و اگر نتوانند عراق را در زمین خود شکست دهند عملا کار سختی در دور برگشت برای صعود به جام‌جهانی یا حتی قرار گرفتن در رده سوم جدول و رسیدن به دیدارهای پلی‌آف خواهند داشت.

انگیزه و روحیه بالا

سایت الکوره امارات درباره این مسابقه و رویارویی دو تیم نوشت: «قضاوت دیدار پیش‌روی امارات برابر ایران را فیفا برعهده کریستوفر جیمز بیت استرالیایی قرار داده و دو هموطنش نیز او را به‌عنوان کمک‌داور همراهی خواهند کرد. در بخش VAR نیز یک داور استرالیایی و یک کمک مالزیایی وظیفه بررسی دوباره صحنه‌های مشکوک را برعهده دارند. امارات در دو بازی نخست خود در این مرحله شکستی نداشت و توانسته برابر لبنان و سوریه به تساوی برسد. اگر این تیم در دیدارهای پیش‌رو نتایج خوبی کسب کند می‌تواند به صعود به رده دوم و حضور بین مدعیان صعود امیدوار باشد. ملی‌پوشان اماراتی تمرینات آماده‌سازی خود را با 28بازیکن آغاز کرده‌اند و کادرفنی تیم در روزهای آینده نفرات نهایی خود را برای دو دیدار آینده مقابل ایران و عراق معرفی خواهد کرد. برت فن‌مارویک و کادرفنی این تیم فعلا تمرکز خود را روی آمادگی جسمانی بازیکنان قرار داده‌اند تا تیم‌ملی امارات بتواند نمایش خوبی در دیدارهای آینده خود داشته باشد. حریف بعدی امارات در این رقابت‌ها تیم‌ملی عراق است که آنها هم با برنامه‌ریزی مناسب به‌دنبال عملکردی بهتر از تیم خود هستند. عراقی‌ها تصمیم گرفته‌اند دیدارهای هفته چهارم لیگ خود را به تعویق بیندازند تا تیم‌ملی این کشور فرصت بهتر و بیشتری برای آماده‌سازی داشته باشد.»

اماراتی‌ها اگرچه نمایش خوبی در دیدارهای ماه گذشته خود ارائه نکرده‌اند اما امیدوارند در دیدار برابر ایران نتیجه خوبی کسب کرده و خود را به جمع مدعیان صعود برسانند. محمدعبید حمد، مدیر تیم‌ملی امارات با امیدواری زیادی به دیدار روز پنجشنبه دو تیم نگاه می‌کند و معتقد است ملی‌پوشان اماراتی انگیزه و روحیه خوبی برای این دیدار مهم و حساس دارند: «همه بازیکنان در تمرینات با جدیت و روحیه بسیار خوبی حضور دارند و امیدواریم با این روند خوب بتوانیم نتیجه مناسبی برابر ایران کسب کنیم. بازیکنان از روز پنجشنبه در اردوی تدارکاتی حضور دارند و کادرفنی فعلا 28نفر را به اردوی تیم دعوت کرده که پس از انجام تمرینات و بررسی شرایط بازیکنان، نفرات نهایی برای این دو مسابقه انتخاب خواهند شد. تیم درحال حاضر در شرایط بسیار خوبی قرار دارد و کادرفنی نیز امید زیادی دارد تا در این مسابقه بتوانیم نتیجه خوبی کسب کرده و شرایط بهتری در جدول داشته باشیم. به‌عقیده من این مسابقه می‌تواند دوباره ما را بین مدعیان قرار دهد و فرصت خوبی خواهد بود تا بتوانیم امتیازات از‌دست‌رفته را جبران کنیم. امیدواریم هواداران نیز حمایت خوبی از ما داشته باشند تا بتوانیم از این مسابقه بهترین دستاورد را داشته باشیم.»

عبدالعزیز هیکل، مدافع 31ساله و باتجربه این تیم نیز دوباره در فهرست نفرات دعوت‌شده ازسوی فن‌مارویک قرار گرفته و امیدوار است که بتواند در این دیدار به میدان رفته و نقشی در موفقیت تیمش داشته باشد. این مدافع که در تیم شباب ‌الاهلی بازی می‌کند و 41بازی ملی در کارنامه دارد درباره حضور دوباره در اردوی اماراتی‌ها گفت: «کاملا برای حضور در این بازی‌ها آماده‌ام و امیدوارم بتوانیم عملکرد خوبی در این دو مسابقه داشته باشیم. من از تمام تجربه‌ام استفاده می‌کنم تا تیم ما بتواند نمایش خوبی در این دو مسابقه داشته باشد و حداکثر امتیازات ممکن را کسب کنیم. این دو بازی برای ما اهمیت زیادی دارد و نقش زیادی در تعیین سرنوشت صعود ما به جام‌جهانی خواهد داشت. به همین دلیل با تمام قوا مشغول برگزاری تمرینات خود هستیم تا با آمادگی کامل مهیای حضور در میدان شویم. همه بازیکنان اهمیت حضور در این مرحله را می‌دانند و سخت تلاش می‌کنند تا جایی در ترکیب اصلی تیم داشته باشند و با انگیزه بالایی که دارند بتوانند دو مساوی قبلی را جبران کنند. با این حال نباید فراموش کرد که دو بازی سخت پیش‌رو داریم و این دو حریف به‌مراتب دشوارتر از لبنان و سوریه خواهند بود. همه بازیکنان هم‌پیمان شده‌اند تا در این دو بازی بهترین عملکرد خود را ارائه کرده و بتوانیم به هدف اصلی خود که رسیدن به جام‌جهانی2022 قطر است، برسیم. امیدوارم خداوند در راه رسیدن به این هدف به ما کمک کند.»

امیدواری رسانه‌‌های اماراتی

رسانه‌های اماراتی اگرچه تیم‌شان هنوز نتوانسته روند خوبی در این مرحله داشته باشد اما همچنان از این تیم و کادرفنی خود حمایت کرده و معتقدند هنوز فرصت زیادی برای جبران لغزش‌های گذشته وجود دارد. سایت «شارجه24» دراین‌باره نوشت: «برت فن‌مارویک و کادرفنی تیمش در تلاشند تا بتوانند تیمی خوب و آماده را روانه دیدار با ایران کنند. این مربی هلندی اگرچه در مرحله قبلی توانست با کسب 4برد پیاپی برابر رقبای خود صدرنشینی تیمش را قطعی کرده و راهی مرحله سوم انتخابی شود اما در اینجا کار به‌مراتب سخت‌تری پیش‌رو خواهد داشت. با این حال این مربی باتجربه نشان داده که در شرایط حساس می‌تواند تیمش را از مراحل سخت عبور داده و این‌بار هم امیدوار است بتواند با کسب نتایجی خوب برابر ایران و عراق دوباره تیمش را به شرایط خوب برگرداند. آنها چند روزی است که تمرینات خود را آغاز کرده‌اند و فن‌مارویک با برنامه‌ریزی تمرینات روزانه که دارای تنوع تاکتیکی نیز هست در تلاش است تیمی شاداب و سرحال را برای این دو مسابقه آماده کند. او فعلا درحال بررسی شرایط بازیکنان تیمش است تا بهترین نفرات را برای مسابقه روز پنجشنبه با ایران انتخاب کند. این مربی هلندی تلاش کرده از تمامی بازیکنانی که درطول یک‌ماه گذشته در تیم‌های باشگاهی خود عملکرد خوبی ارائه کرده‌اند استفاده کند و به این ترتیب درحال حاضر تمریناتش را با 28بازیکن پیگیری می‌کند. بازیکنان او در تمرینات بسیار جدی و باانگیزه هستند و همین موضوع باعث شد امیدواری‌ها به این تیم در آستانه این دو مسابقه مهم افزایش پیدا کند.»

ایران و امارات تاکنون 16بار در دیدارهای دوستانه و رسمی رودرروی هم قرار گرفته‌اند که آمار به وضوح به‌سود تیم ایران است. درمجموع این دیدارها ایران با 12برد عملکرد به‌مراتب بهتری نسبت به حریف داشته است و امارات تنها یک‌بار موفق شده ملی‌پوشان ایران را شکست دهد که آن‌هم در دیداری دوستانه و تدارکاتی به‌دست آمده است. از مجموع 28گلی که در دیدارهای دو تیم به ثمر رسیده سهم اماراتی‌ها تنها 4گل بوده که نشان می‌دهد این تیم معمولا برابر تیم ایران شرایط چندان خوبی در فاز تهاجمی نداشته و بیشتر به‌دنبال نباختن بوده است. تنها برد اماراتی‌ها در سال1376 در ابوظبی به‌دست آمد که این تیم موفق شد با نتیجه 3 بر یک ایران را شکست دهد. دو تیم آخرین‌بار نزدیک به 7سال پیش و در جریان رقابت‌های جام‌ملت‌های2015 استرالیا به مصاف هم رفتند که تیم ایران که آن زمان با هدایت کارلوس کی‌روش در آن مسابقات حاضر شده بود با تک‌گل دقیقه90 رضا قوچان‌نژاد موفق شد این تیم را شکست دهد. بهترین بردهای ایران برابر این حریف حاشیه خلیج‌فارس نیز با نتایج 3 بر صفر بوده که تاکنون ملی‌پوشان ایرانی توانسته‌اند 4بار این نتیجه را در دیدارهای رودررو کسب کنند.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سایه‌روشن‌های تغییر نسل در تیم ملی؛

جوان‌گرایی چگونه حاصل می‌شود؟

امیر کریمی؛ فرهیختگان آنلاین:

اوسمار-پرسپولیس و بازسازی اعتماد

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای استقلالِ نکو

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

آدم‌های اشتباهی و اقتصاد بیمار فوتبال ایران

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین؛

اسکار برای انتخاب ارزان اوسمار!

محمدرضا ولی‌زاده، خبرنگار فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای تیم ملی فوتبال

واگذاری دو باشگاه سرخابی رهاسازی توسط دولت است؛

تداوم اشتباه در واگذاری سرخابی‌ها

هومن جعفری، خبرنگار: 

شهروند، مافیا و تک‌تیرانداز

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و استقلال تاجیکستان؛

ساکن طبقه بالای آزادی

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق؛

فرصتی تاریخی برای بازیکنان استقلال

پیمان اسدیان، خبرنگار:

هانگژو، سنگ محک ورزش ایران

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و گل‌گهر سیرجان؛

این گزارش می‌توانست واقعی باشد!

هومن جعفری، خبرنگار:

تیم المپیک و مصلحت

مجید خاتونی، کارشناس مدیریت و جامعه‌‌شناسی ورزش:

ورزش کشور باید با منافع و اعتبار ملی همسو شود

مسعود فروغی، سردبیر «فرهیختگان»؛

درویش، مترجم و رونالدو؛ سنگ ریاکاری بر سر ما

کسر امتیاز و جریمه مالی سپاهان به شرط رعایت انصاف و عدالت برای همه تیم‌ها به نفع فوتبال است، سیاسیون آدرس غلط ندهند

آزمون بزرگ فوتبال ایران

محمد زعیم زاده، جانشین سردبیر؛

آقای کاردرست، آقا پژمان عزیز! دمت گرم +فیلم

هومن جعفری، خبرنگار گروه ورزش:

بهشت خیرین گمنام

هومن جعفری، خبرنگار:

این خرابه حاصل عملکرد شماست!

هومن جعفری، خبرنگار:

آینده ترسناک است

مجید خاتونی؛ کارشناس مدیریت و جامعه‌شناسی ورزش

انحصار در قانون نویسی، تعرض به حقوق ذینفعان فوتبال

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر روزنامه فرهیختگان:

ما همه بیرانوند هستیم؟

فرهیختگان بررسی می‌کند؛

گره انتخاب سرمربی استقلال کجاست؟

مواجهه فدراسیون با منتقدان؛

از طارمی هم شکایت کنید! 

مسعود فروغی

قلب مشترک

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار